طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی در قابلمه به روش بازاری

طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی در قابلمه به روش بازاری


7 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پشمک خانگی

آموزش طرز تهیه پشمک خانگی نرم به روش پشمک‌های بازاری ولی بدون دستگاه و در قابلمه کار سختی نیست. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌خواهیم طرز تهیه مرحله به مرحله پشمک خانگی ساده و زعفرانی نرم و خوشمزه را به شما آموزش دهیم که البته در این روش نیازی به دستگاه و فر و غذاساز و مخلوط کن هم ندارید. حتی می‌توانید پشمک خانگی را در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف هم به این روش درست کنید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن پشمک خانگی پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

همه چیز درباره پشمک

 

پشمک یا (Cotton candy) یک شیرینی پرطرفدار در کل دنیاست که بافتی شبیه به پنبه دارد و از خانواده شیرینی آب‌نبات است. پشمک معمولاً حاوی مقادیر کمی طعم‌‌دهنده یا رنگ خوراکی است و با حرارت دادن و مایع‌سازی شکر تهیه می‌شود که معمولاً در دستگاه مخصوصی آن را درست می‌کنند.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال ۱۹۷۸، اولین دستگاه اتوماتیک برای تولید پشمک استفاده شد و از آن زمان، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های این دستگاه بیشتر و بیشتر می‌شود. پشمک یا آبنبات پنبه‌ای، اغلب در نمایشگاه‌ها، سیرک‌ها‌، کارناوال‌ها و جشنواره‌ها در یک کیسه پلاستیکی یا روی چوب یا مخروط کاغذی فروخته می‌شود. ضمناً در ایالات متحده‌، روز ملی پشمک در ۷ دسامبر مصادف با ۱۶ آذر ماه جشن گرفته می‌شود.

 

 

طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی

 

طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی

 

مواد لازم برای طرز تهیه پشمک خانگی خوشمزه

 

آرد سفید: ۲۰۰ گرم

روغن: ۴۰۰ گرم

آب: ۱/۲ لیتر (۵۰۰ میلی‌لیتر)

سرکه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

شکر: ۱ کیلوگرم

زعفران دم‌ کرده: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

مراحل طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی بدون فر و دستگاه

 

طرز-تهیه-پشمک-خانگی

 

با مراحل طرز تهیه پشمک خانگی به روش بازاری در قابلمه و بدون دستگاه همراه ما باشید. برای درست کردن این پشمک از زعفران هم می‌توانید استفاده کنید یا پشمک ساده درست کنید.

 

 

مرحله اول؛ تفت دادن آرد

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پشمک خانگی قبل از هر چیز از تمیز بودن ظروفی که استفاده می‌‌کنید، مطمئن شوید. وجود هر گونه آلودگی یا ناخالصی باعث چسبیدن مواد و درنهایت خراب شدن پشمک خواهد شد. آرد را هم بهتر است الک کنید. آرد را در یک تابه با روغن تفت دهید تا سرخ شود. باید آرد را آن قدر تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. معمولاً این کار ۱۵ دقیقه با شعله ملایم طول می‌کشد. بعد از آماده شدن آرد آن را کف سینی بریزید و کنار بگذارید. سپس به سراغ مواد دیگر بروید.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد پشمک

 

بعد از تفت دادن آرد، در این مرحله از طرز تهیه پشمک شکر و نیم لیتر آب را در یک قابلمه بریزید و حل کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط به بالا قرار دهید تا وقتی که محلول جوش بیاید. اگر پشمک زعفرانی می‌خواهید در همین مرحله زعفران دم کرده را اضافه کنید (اگر هم پشمک ساده بازاری می‌پسندید زعفران را حذف کنید).

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک با خلال شیرین شده و نشده

 

بعد از جوش آمدن مایع ترکیب آب و شکر و زعفران، سرکه را اضافه کنید و مواد را بعد از اینکه کمی غلیظ شد و قوام آمد با قاشق تمیز و خشک، هم بزنید. معمولاً قوام آمدن این ترکیب حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

 

نکته مهم: در طرز تهیه پشمک خانگی بدون دستگاه برای این که مطمئن شوید شهد شما به قوام لازم رسیده یا خیر می‌توانید یک قاشق از شهد را داخل ظرف آب یخ بریزید. سپس آن را با انگشت جمع کنید و فرم دهید. اگر شهد فرم می‌گیرد، پس شهد شما آماده است.

 

 

مرحله سوم؛ آماده کردن خمیر پشمک

 

طرز-تهیه-پشمک-خانگی

 

طرز درست کردن پشمک خانگی بدون دستگاه معمولاً کار چندان سختی نیست و تنها به کمی دقت و توجه نیاز دارد. در مرحله سوم از آموزش پشمک خانگی خوشمزه، وقتی محلول (به اندازه عسل) غلیظ شد، حرارت را خاموش کنید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید. وقتی سرد شد، محلول را با دست ورز دهید تا نرم شود و به آن شکل کلاف بدهید. آرد الک و سرخ شده را که در سینی داشتید در این مرحله استفاده کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن پشمک

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه پشمک خانگی با وسایل ساده باید مواد پشمک را که شکل کناف دارند، روی آرد قرار دهید و از دو طرف بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید. کلاف را به شکل عدد ۸ انگلیسی تا بزنید و دوباره حلقه کنید. این کار را چند بار دیگر تکرار کنید و مواد را از دو طرف بکشید تا دایره‌ای که تشکیل می‌شود، بزرگ‌تر و بزرگ‌‌تر شود. این کار را آنقدر تکرار کنید که شکل و بافت پشمک بگیرد. معمولاً لازم است این کار از ۲۵ تا ۳۰ دفعه تکرار شود تا پشمک به شکل دلخواه شما درآید.

 

 

طرز تهیه پشمک چوبی

 

طرز تهیه پشمک چوبی

 

 

برای اینکه پشمک چوبی حرفه‌ای درست کنید نیاز به دستگاه دارید. ولی در حالت عادی و زمانی که به دستگاه دسترسی ندارید می‌توانید پشمک خانگی را بدون دستگاه به روش قبل آماده کنید. سپس آن را خیلی آرام دور سیخ کباب چوبی بپیچید و به آن شکل دهید.

 

 

طرز تهیه پشمک فنجانی برای شب یلدا

 

طرز تهیه پشمک فنجانی

 

به منظور تهیه پشمک خانگی به عنوان دسر ساده و ارزان برای شب یلدا یا مناسبت‌هایی مثل جشن تولد می‌توانید پشمک را داخل فنجان سرو کنید. طرز تهیه پشمک چوبی در قابلمه بدون دستگاه دقیقاً همان‌طور که پیش‌تر گفته شد انجام می‌شود.

 

سپس باید پشمک را داخل فنجان قرار دهید. برای این کار مقداری از پشمک را جدا کنید. آن را در یک استکان باریک بریزید و با پشت قاشق فشار دهید. پشمک‌ها را آنقدر فشار دهید تا کاملاً منسجم شود و ضخامت آن به ۲ یا ۳ سانتیمتر برسد.

 

طرز تهیه پشمک فنجانی

 

استکان را برگردانید و به آن ضربه بزنید تا پشمک از‌ آن بیرون بیاید. در انتها برای تزیین پشمک یلدایی از با مغزهایی مثل پسته و بادام برای تزئین استفاده کنید. می‌توانید این مدل پشمک را هم در کنار چای دم کرده و دو رنگ ایرانی سرو کنید.

حتما بخوانید  فرق اسپاگتی، ماکارونی و پاستا چیست؟

 

 

 فوت و فن های درست کردن پشمک خانگی به روش بازاری

 

فوت و فن های طرز تهیه پشمک خانگی

 

*طعم‌های مختلفی برای انواع پشمک‌ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پشمک‌های زعفرانی، کاکائویی، وانیلی، شیری، طالبی، پرتقال، توت فرنگی، نعنایی و… اشاره کرد که طرز تهیه همه یکسان است و فقط ماده‌ طعم‌دهنده‌ای که در آن‌ها استفاده می‌شود، متفاوت خواهد بود. مثلا می‌توانید به جای زعفران از وانیل یا کاکائو استفاده کنید.

*اگر پشمک کاکائویی می‌خواهید وقتی آرد و روغن را در کف سینی می‌ریزید، پودر کاکائو هم اضافه کنید و اگر طعم‌های دیگر را می‌خواهید از رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های خوراکی مجاز استفاده کنید تا پشمک رنگی داشته باشید.

*تا وقتی دسر پشمک به طور کامل آماده نشده است، آن را با قیجی یا چاقو برش نزنید و حلقه‌ها را قطع نکنید چون در این صورت رشته‌های پشمک به هم خواهند چسبید.

*در طرز تهیه پشمک خانگی بدون دستگاه می‌توانید بعد از به جوش آمدن ترکیب آب و شکر، به جای سرکه از آبلیمو یا جوهر لیمو نیز استفاده کنید.

*در طرز تهیه پشمک با نبات می‌توانید به جای ترکیب شکر و آب برای درست کردن شهد، از نبات و کمی آب استفاده کنید.

*بعد از تمام شدن مراحل دستور پخت پشمک خانگی و آماده شدن آن، پشمک‌ را داخل یک ظرف دربسته یا زیپ کیپ قرار دهید و در جای خشک و خنک غیر از یخچال بگذارید.

*در طرز تهیه پشمک خانگی ساده می‌توانید به جای آرد سفید از آرد ذرت نیز استفاده کنید.

*در آموزش پشمک خانگی خوشمزه برای این که شهد زودتر سرد شود و شکل بگیرد، از یک کیسه یخ زیر سینی فلزی استفاده می‌کنند. برای این کار باید یخ را داخل کیسه فریزر بریزید و زیر سینی قرار دهید. سپس تابه را روی سینی فلزی بگذارید تا خنک شود.

*به منظور طرز تهیه پشمک در خانه اگر رشته‌ها حین کار پاره شدند، می‌توانید مجدداً آن‌ها را به هم وصل کنید و دوباره شکل دهید.

*در طرز تهیه پشمک خانگی با قابلمه می‌توانید از مقداری پودر هل برای عطر بخشیدن به پشمک نیز استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

 

پشمک یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی و دسر است که خوردن آن به دلیل بافت جذاب و نرمی که دارد، بسیار لذت بخش است. هر چند که طرز تهیه پشمک خانگی با دستگاه بسیار راحت است، اما شما می‌توانید بدون دستگاه و امکانات خاصی آن را در خانه با قابلمه نیز درست کنید. توجه داشته باشید که پشمک از شکر درست شده و از همین رو خوردن بیش از حد آن می‌تواند سبب بالا رفتن قند خون شود.

 

 

سوالات متداول

 

 

آیا درست کردن پشمک خانگی بدون دستگاه امکان پذیر است؟

 

بله شما می‌توانید برای طرز تهیه پشمک خانگی خوشمزه آن را در قابلمه آماده کنید.

 

 

طرز تهیه پشمک با نبات چگونه است؟

 

در طرز تهیه پشمک با نبات باید برای درست کردن پشمک به جای شکر از نبات استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه پشمک چوبی چگونه است؟

 

برای درست کردن پشمک چوبی در اصل به دستگاه نیاز دارید، اما در صورت نبود دستگاه می‌توانید پشمک آماده را دور سیخ چوبی بپیچید و پشمک چوبی درست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک