طرز تهیه لوکوم نارنگی؛ راحت الحقوم میوه ای ترکیه ای خوشمزه

طرز تهیه لوکوم نارنگی؛ راحت الحقوم میوه ای ترکیه ای خوشمزه


9 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-لوکوم-نارنگی

لوکوم یا لوقمای ترکی همان راحت الحلقوم میوه ای خودمان است که در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف به عنوان یک دسر دلچسب معمولا با چای و قهوه ترک سرو می‌شود. تنوع این خوردنی خوشرنگ هم آنقدر زیاد است که احتمالا در انتخاب نوع آنها، سردرگم می‌شوید. ما هم در مجله کوروش انواع مختلف لوکوم میوه ای مثل لوکوم زنجبیل و پسته، لوکوم انار، لوکوم پرتقال و لوکوم هویج را به شما آموزش داده‌ایم ولی این بار می‌خواهیم طرز تهیه لوکوم نارنگی را مرور و کمک کنیم که با درست کردن آن در خانه، هم سرگرم شوید و هم از خوردن یک دسر خوشمزه برای مراسمی مثل دسر شب یلدا لذت ببرید. درست کردن این دسر مثل باسلوق گردویی ایرانی، اصلا وقت‌گیر نیست. در ضمن مواد اولیه آن هم ارزان و در دسترس است. تا فصل زمستان تمام نشده است، دست به کار شوید و با آب نارنگی این دسر را درست کنید. البته که در فصل تابستان هم می‌‌توانید آب نارنگی را از فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها تهیه کنید ولی حتما خودتان هم می‌دانید که آب نارنگی تازه، یک چیز دیگر است. با ما همراه باشید.

طرز تهیه لوکوم نارنگی

 

طرز-تهیه-لوکوم-نارنگی

 

مواد لازم برای تهیه لوکوم نارنگی

 

آب نارنگی: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نشاسته: ۲ قاشق غذاخوری

کره: ۱ قاشق مرباخوری

وانیل: ۵ گرم

پودر نارگیل و پسته: به میزان لازم (برای تزیین)

 

 

طرز تهیه لوکوم نارنگی

 

طرز-تهیه-لوکوم-نارنگی

 

مرحله اول

 

این دستور تهیه در واقع یک طرز تهیه باسلوق میوه ای با آب میوه نارنگی است که ترکها به آن لوکوم می‌گویند. به عنوان یک دسر آسان شب یلدا می‌توانید آن را درست کنید. اگر نارنگی تازه دارید که چه بهتر، آب آنها را بگیرید، در غیر این صورت از ۲ لیوان آب نارنگی آماده استفاده کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و در آن، نشاسته، شکر و آب نارنگی بریزید و به هم بزنید تا همه با هم حل شوند. گلوله‌‌های نشاسته را باز کنید. اجازه دهید آب نارنگی بجوشد و غلیظ شود. سپس حرارت را قطع کنید. کره و وانیل را اضافه کنید تا با گرمای مواد داخل قابلمه ذوب شوند.

 

 

مرحله دوم

 

طرز-تهیه-لوکوم-نارنگی

 

یک ظرف پیرکس یا شیشه‌ای بردارید. ترجیحا شکل مربع یا مستطیلی داشته باشد تا موقع برش‌ زدن لوکوم‌ها زیباتر شوند. آن را خیس کنید و آب اضافی را بیرون بریزید ولی آن را کاملا خشک نکنید. این کار باعث می‌شود لوکوم خیلی راحت‌تر از ظرف خارج شود. مواد آماده شده لوکوم نارنگی را به مدت ۴ ساعت در فریزر بگذارید. می‌توانید آن را برای یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد.

 

 

مرحله سوم

 

می‌توانید از فنجان‌های باریک هم استفاده کنید، یا اینکه از قالب‌های سیلیکونی با شکل دلخواه کمک بگیرید. ظرف لوکوم را از یخچال بیرون بیاورید و لوکوم‌ها را خارج کنید. روی یک سطح، پودر نارگیل و پودر پسته بریزید و لوکوم را بعد از برش دادن، یا خارج کردن از لیوان و قالب، در نارگیل و پودر پسته بغلتانید. دوباره آنها را در ظرف بچینید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال نگه دارید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه لوکوم نارنگی

 

طرز-تهیه-لوکوم-نارنگی

 

*اگر ترشی نارنگی‌ها زیاد است می‌توانید مقدار شکر را بیشتر کنید. از طرفی می‌توانید لوکوم‌هایتان را کمی ترش‌تر درست کنید. میزان ترشی و شیرینی لوکوم‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد.

 

*در طرز تهیه لوکوم نارنگی می‌توانید از مغزهای مختلف استفاده کنید. در بهترین حالت از چهار مغز استفاده می‌شود ولی می‌توانید از یک مغز هم استفاده کنید.

 

*می‌توانید بعد از آماده شدن لوکوم‌ها، از پودر قند هم برای تزیین استفاده کنید. حتما از پودر قند یا پودر نارگیل استفاده کنید چون باعث می‌شود لوکوم‌هایی که بعد از برش، روی همدیگر قرار می‌گیرند، به هم نچسبند.

 

*در این طرز تهیه باسلوق‌ با آب میوه (باسلوق میوه ای ژله ای با پودر ژله هم داریم) می‌توانید از انواع آب میوه فصل استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک