۵ روش موثر برای تمیز کردن کفش ورزشی، جیر، چرم و …

۵ روش موثر برای تمیز کردن کفش ورزشی، جیر، چرم و …


10 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 روش موثر برای تمیز کردن کفش ورزشی، جیر، چرم و ...

«تمیز کردن کفش» یکی از آن کارهایی است که گاهی اوقات با تمام سهل بودنش سخت و ممتنع می‌شود. کفش همواره تمیز و به ظاهر نو دیدن نشانه شخصیت و اهمیت دادن شما به تمیزی است. کفش‌ها را به روش‌های مختلفی می‌توان تمیز کرد و راه‌های زیادی برای برق انداختن آن وجود دارد. اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که از هر جنس و رنگ یک جفت کفش دارید، ۵ روش ساده برای تمیز کردن کفش با جنس و رنگ‌های مختلف را به شما در سرویس سبک زندگی مجله کوروش آموزش می‌دهیم.

۱- تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای

 

تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای

 

کفش‌های پارچه‌ای انواع و اقسام کفش از صندل‌های بندی تا پاشنه بلند و بدون پاشنه را شامل می‌شوند. فارغ از سبک و استایل کفش، برای تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای که اتفاقا خیلی هم سریع کثیف و لک می‌شوند باید کمی صبور باشید. برای تمیز کردن کفش‌های پارچه‌ای به مقداری آب گرم، چند قطره مایع ظرفشویی، یک مسواک کهنه و غیر قابل مصرف و چند عدد دستمال توالت نیاز دارید.

 

 

بیشتر بخوانید: ترفندها و راهکارهای تمیزکردن کفش سفید کتانی و چرمی و بند سفید کفش

 

 

ابتدا با دستمال توالت خاک و گرد و غباری که روی کفش نشسته را تمیز کنید. در یک کاسه کوچک دو فنجان آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و این دو را با هم ترکیب کنید. مسواک را در این محلول بزنید و با آن به آرامی روی کفش بکشید. تمام قسمت‌های کفش را با مسواک و محلول تمیز کنید. بعد از این‌که تمام نقاط کفش را تمیز کردید با یک دستمال توالت خیس آن را پاک کنید تا اثری از محلول پاک کننده روی آن باقی نماند. برای این کار به چند عدد دستمال توالت نیاز دارید. سپس کفش‌های پارچه‌ای در هوای باز و زیر نور آفتاب بگذارید تا خشک شوند. برای این‌که کفش‌ها زودتر خشک شوند چند دستمال توالت خشک را در پنجه کفش بچپانید تا کفش کاملا خشک شود. بعد از تمیز کردن کفش، تا خشک شدن کامل از پوشیدن آن خودداری کنید.

حتما بخوانید  تفاوت و طرز نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی

 

 

۲- تمیز کردن کفش‌های چرم طبیعی و مصنوعی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تمیز کردن کفش‌های چرم طبیعی و مصنوعی

 

برای تمیز کردن کفش چرم، چه طبیعی و چه مصنوعی، مرحله اول مشترک است. ابتدا یک پارچه را با محلولی که به اندازه مساول شامل آب سرد و سرکه سفید است نم کنید و گرد و خاک کفش‌ها را پاک کنید. در مرحله دوم برای تمیز کردن کفش‌هایی که از جنس چرم طبیعی هستند یک پارچه نرم را با محلول آب و مقدار کمی جوش شیرین نم‌دار کنید و به آرامی روی کفش بکشید. بعد از این کار با یک پارچه نرم و تمیز کفش را خشک کنید.

 

برای مرحله دوم تمیز کردن کفش‌هایی که از جنس چرم مصنوعی هستند هم یک پارچه نرم را با با کمی وازلین نم کنید و روی کفش بکشید. برای این‌که کفش‌تان برق بیفتد چند قطره محلول شیشه پاک‌کن روی کفش اسپری کنید و دوباره با یک پارچه نرم پاک و خشک کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ مدل از جدیدترین ترندهای کیف زنانه و دخترانه ۲۰۲۱/۱۴۰۰

 

 

۳- تمیز کردن کفش جیر، مخمل، نبوک و چرم میش

 

تمیز کردن کفش جیر، مخمل، نبوک و چرم میش

 

کفش‌هایی که از جنس جیر، مخمل، نبوک و چرم میش هستند را بهتر است به صورت خشک و بدون خیس و نم کردن تمیز کنید. برای تمیز کردن کفش از جنس جیر، مخمل،نبوک و چرم میش از یک برس نرم استفاده کنید و خاک و غبار روی کفش را بگیرید. این کار را تا آنجایی که می‌توانید با سرعت بالا انجام دهید.

 

نکات کارآمد برای تمیز کردن کفش جیر و مخمل

 

*برای از بین بردن لکه و خراش ، سطح خراش یا لکه روی کفش را با یک پاک‌کن لوازم‌التحریر پاک کنید و سپس برای از بین بردن پرزهای پاک‌کن از یک برس استفاده کنید.

 

*اگر روی کفش‌ها لکه روغن و چربی نشسته، روی محل لکه، پودر بچه بزنید تا چربی را به خودش جذب کند. حداقل یک ساعت صبر کنید تا پودر روی کفش بماند و لکه چربی را خوب جذب کند. سپس با یک برس پودر را پاک کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه چربی یا روغن روی کفش از بین برود.

 

*برای پاک کردن لکه رطوبت، از یک پارچه یا دستمال توالت برای گرفتن رطوبت استفاده کنید. اجازه دهید کفش‌ها در هوای آزاد خشک شوند و سپس برای از بین بردن پرزها به آرامی روی کفش برس بزنید.

حتما بخوانید  40 راهکار ساده برای مصرف بهینه برق در لوازم خانگی

 

*بوت‌ها و چکمه‌هایی که از جنس چرم مثل چرم میش هستند معمولا در قسمت داخلی کفش آستر دارند. معمولا این آستر از سطح روی کفش بیشتر کثیف می‌شود. برای پاک کردن آستر این کفش‌ها بهتر است همیشه یک پارچه نرم را به کمی آب و مایع ضد‌عفونی آغشته کنید و آستر را تمیز کنید. بعد از این کار تا ۲۴ ساعت کفش را در هوای آزاد بگذارید تا کاملا خشک شود. از حرارت بخاری یا شوفاژ برای خشک شدن کفش استفاده نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای مراقبت از کیف و کفش چرم

 

 

۴- تمیز کردن کفش‌های لژدار و حصیری

 

تمیز کردن کفش‌های لژدار و حصیری

 

بهترین محلول برای تمیز کردن کفش لژدار و حصیری ترکیب ۴ فنجان آب گرم، چند قطره مایع ظرفشویی، با ¼ فنجان سرکه سفید است. این محلول را با مسواک یا دستمال روی سطح کفش بمالید.

بافت حصیری کفش حساس است. اگر لژ یا پنجه کفش‌تان از جنس حصیری است مسواک یا پارچه آغشته به این محلول را در جهت بافت حصیری بکشید تا از هم وا نرود و پرز پرز نشود.

بعد از تمیز کردن کفش لژدار و حصیری، یک دستمال تمیز را با آب خیس کنید و روی سطح کفش بکشید و به این ترتیب کفش را آبکشی کنید.

 

 

۵- تمیز کردن کفش ورزشی و کفش تنیس

 

تمیز کردن کفش ورزشی و کفش تنیس

 

کفش‌های ورزشی و تنیس استاندارد در ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. اما استفاده از ماشین لباسشویی زیاد توصیه نمی‌شود. با این‌ همه قبل از گذاشتن این کفش‌ها در ماشین لباسشویی ابتدا کفی کتانی کفش‌ها را دربیاورید و اگر در زیر آن خاک یا سنگ و شنی گیر کرده است آن را در بیاورید و جداگانه با دست بشورید. لکه‌های چربی روی سطح کفش را با دستمال و مایع لکه‌بر پاک کنید و سپس کفش‌ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

 

کفش‌های ورزشی را در هوای آزاد خشک کنید و به هیچ‌وجه از حرارت سشوار یا بخاری و شوفاژ استفاده نکنید. قسمت داخلی کفش ورزشی را به صورت مرتب با مایع ضدعفونی کننده مخصوص کفش تمیز کنید تا در اثر تعریق دچار قارچ و بیماری‌های پوستی دیگر نشوید.

 

 

منبع: The Spruce

 

کالابرگ الکترونیک