طرز تهیه لواشک زرشک به ۲ روش با زرشک تازه و زرشک سیاه

طرز تهیه لواشک زرشک به ۲ روش با زرشک تازه و زرشک سیاه


26 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لواشک زرشک

اگر از علاقه‌مندان به طعم‌ها و تنقلات ترش باشید، هیچ چیز برایتان لذت بخش‌تر از درست کردن لواشک‌های میوه‌ای تابستانی خانگی نخواهد بود. زرشک خواص زیادی دارد و درست کردن لواشک زرشک خانگی یک راهکار فوق العاده برای خوردن تنقلات سالم است. شما می‌توانید لواشک زرشک را هم با زرشک تازه و هم زرشک سیاه خشک تهیه کنید. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید ۲ طرز تهیه لواشک زرشک در فر و آفتاب را از سرویس  آشپزی در مجله کوروش یاد بگیرید.

 

 

طرز تهیه لواشک زرشک در آفتاب

 

طرز تهیه لواشک زرشک

 

مواد لازم برای تهیه لواشک زرشک خانگی

 

زرشک تازه: ۱ کیلوگرم

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

مرحله اول طرز تهیه لواشک زرشک، پخت زرشک

 

چطور لواشک زرشک درست کنیم

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک زرشک در آفتاب باید زرشک‌ها را خوب بشویید و داخل یک قابلمه بریزید. سپس به اندازه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب به آن اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. توجه داشته باشید که اندازه قابلمه به گونه‌ای باشد که بعد از ریختن آب کمی فضا در آن وجود داشته باشد. این کار موجب می‌شود تا بعد از جوش آمدن زرشک‌ها، آب آن به سمت بیرون سرازیر نشود.

توجه داشته باشید که اگر برای درست کردن این لواشک از زرشک خشک استفاده می‌کنید، حتماً ۲۴ ساعت آن را در آب بخیسانید و سپس بقیه مراحل را انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زرشک

 

 

مرحله دوم درست کردن لواشک زرشک؛ له کردن زرشک‌ها

 

در این مرحله از درست کردن لواشک زرشک باید بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد، چند دقیقه صبر کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. سپس آب و زرشک‌های آن را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید و خوب با هم ترکیب کنید. در این مرحله از طرز تهیه لواشک زرشک، همه زرشک‌ها باید کاملاً له و میکس شوند. بعد از مخلوط کردن زرشک‌ها می‌توانید به اندازه دلخواه نمک نیز به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ژله انار لیوانی چند رنگ با تزیین خاص برای شب یلدا

 

 

مرحله سوم لواشک زرشک سیاه؛ پهن کردن زرشک‌های میکس شده روی سینی

 

طرز تهیه لواشک زرشک سیاه و روش پهن کردن زرشک‌ها

 

در سومین مرحله از طرز تهیه لواشک زرشک در آفتاب باید یک سینی بزرگ آماده کنید و یک لایه پلاستیک یا سلفون روی آن قرار دهید. سپس مقداری زرشک میکس شده روی آن بریزید و با استفاده از کاردک به خوبی در اطراف سینی پخش کنید. توجه داشته باشید که زرشک‌ها نباید ضخیم باشند، زیرا به خوبی خشک نمی‌شوند.

 

 

مرحله چهارم لواشک زرشک سیاه؛ قرار دادن در آفتاب

 

در آخرین مرحله از درست کردن لواشک زرشک سیاه باید سینی لواشک را در مکانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. شما می‌توانید به جای قرار دادن لواشک زرشک در آفتاب آن را روی بخاری نیز قرار دهید. معمولاً آماده شدن لواشک بستگی به ضخامت و مقدار آفتاب ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد.

 

 

لواشک زرشک در فر

 

درست کردن لواشک زرشک

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن لواشک زرشک در فر باید کف سینی فر یک لایه فویل قرار دهید. سپس زرشک‌های میکس شده را به قطر نیم سانتی متر روی آن بریزید. حال فر را با دمای ۱۳۰ درجه سانتی گراد روشن کنید و سینی را برای ۲ تا ۳ ساعت داخل فر قرار دهید. بعد از این مدت ببینید اگر کناره‌های لواشک تیره شده و وسط آن هنوز کمی مرطوب است، لواشک را برای چند ساعت دیگر در فضای بیرون فر قرار دهید تا آماده شود.

 

 

نکات و فوت و فن‌های درست کردن لواشک زرشک

 

*برای تهیه لواشک زرشک، هیچ‌گاه بیشتر از مقدار مشخص شده آب به زرشک‌ها اضافه نکنید. این کار موجب می‌شود که زمان بیشتری برای جوشاندن زرشک‌ها لازم داشته باشید و رنگ لواشک شما تیره شود.

 

*شما می‌توانید لواشک زرشک را به صورت ترکیبی با میوه‌های دیگر نیز تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای آناناس بدون شکرک و کپک

 

*در صورت تمایل می‌توانید مقداری گلپر نیز به مواد لواشک اضافه کنید.

 

 

خواص لواشک زرشک خشک و تازه

 

خواص لواشک زرشک خشک و تازه مثل سایر انواع میوه خشک برای بدن بسیار زیاد است. از مهم‌ترین خواص لواشک زرشک خشک می‌توان به کاهش فشار خون تنظیم ضربان قلب، درمان آفت دهان، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان ضعف عمومی بدن و تقویت کبد کلیه اشاره کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص میوه خشک

 

 

مصرف لواشک زرشک در دوران بارداری

 

خوردن لواشک زرشک در دوران بارداری به دلیل وجود زرشک طبیعی و تازه در آن سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان‌های مفید است و به عنوان یک میان وعده سالم و مغذی محسوب می‌شود. اما به هر حال لواشک زرشک در بارداری باید با احتیاط خورده شود. خوردن لواشک زرشک در بارداری می‌تواند موجب افزایش اسید معده شود و برای افرادی که به رفلاکس معده مبتلا هستند مناسب نیست. توجه داشته باشید که لواشک زرشک در بارداری تنها زمانی جایز است که لواشک خانگی و بدون مواد نگهدارنده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: خوردن لواشک زرشک در ایام بارداری

 

 

مصرف لواشک در کودکان

 

خواص لواشک زرشک خشک و تازه

 

درباره هیچ غذایی به صورت مطلق نمی‌توان گفت مفید یا مضر است. بسیاری اوقات درباره مضرات غذاهایی که معروف به غذاهای خوب هستند می‌شنویم. درباره لواشک هم به همین شکل است؛ وجود رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی در زرشک باعث م‌شود این غذا برای بدن مفید باشد. موضوع دیگری که در ارتباط با لواشک زرشک وجود دارد این است که این غذا چون ترش است به هضم غذا کمک می‌کند بنابراین نمی‌توان از آنها بعنوان جایگزینی برای غذاهای دیگر در رژیم لاغری استفاده کرد.

 

در‌باره مصرف لواشک زرشک در کودکان می‌توان گفت دو نکته باید در نظر گرفته شود. لواشک به علت ترش بودن باعث اسیدی شدن محیط دهان شده و در دراز مدت به دندان‌های کودکان آسیب وارد می‌کند؛ بنابراین اول اینکه به صورت دائم لواشک به کودکان ندهید. هر بار که کودک شما لواشک مصرف کرد حتما بعد از خوردن آن آب بخورید یا دهان خود را با آب بشویید تا آسیبی به دندان های شما وارد نشود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش زرشک

 

 

کالابرگ الکترونیک