شایع‌ ترین انواع بیماری های پوست | علائم، تشخیص و درمان آن‌ ها

شایع‌ ترین انواع بیماری های پوست | علائم، تشخیص و درمان آن‌ ها


26 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شناخت انواع بیماری پوست

بیماری های پوست و عفونت های قارچی و انگلی اساسی ترین مشکلات بزرگترین عضو بدن ما هستند. پوست به عنوان ارگانی اساسی در بدن ما بزرگترین اندام را تشکیل می‌دهد. پوست عملکردی شگفت انگیز در زندگی ما در برابر محیط و آلودگی‌های اطراف دارد. ایجاد کوچکترین بیماری در پوست میتواند علائم گوناگون و مختلفی داشته باشد. و ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌خواهیم شما را با انواع بیماری های پوستی و روش تشخیص و درمان آن آشنا کنیم.

 

 

عفونت پوست چیست؟

 

عفونت پوست چیست؟

 

پوست شما بزرگترین اندام بدن شما است. عملکرد آن محافظت از بدن در برابر عفونت است. گاهی اوقات پوست خودش آلوده می‌شود. عفونت های پوستی توسط طیف گسترده‌ای از میکروب‌ها ایجاد می‌شود و علائم از خفیف تا جدی متفاوت است.

 

عفونت‌های خفیف با داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی قابل درمان هستند، در حالی که سایر عفونت‌ها نیاز به مراقبت پزشکی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بیماری پوست و عفونت قارچی و اینکه در صورت ابتلا به این بیماری چه کاری باید انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

انواع عفونت پوست

 

موارد زیر چهار نوع مختلف از عفونت پوستی است:

 

شناخت عفونت باکتریایی پوست و درمان آن

 

شناخت عفونت باکتریایی پوست و درمان آن

 

عفونت‌های باکتریایی پوست اغلب به صورت برجستگی‌های کوچک و قرمز شروع می‌شوند که به آرامی اندازه آنها افزایش می‌یابد. برخی از عفونت‌های باکتریایی خفیف هستند و به راحتی با آنتی بیوتیک‌های موضعی درمان می‌شوند، اما سایر عفونت‌ها به آنتی بیوتیک خوراکی نیاز دارند. انواع مختلف عفونت‌های پوستی باکتریایی عبارتند از:

 

سلولیت

زرد زخم

کورک (دمل)

جذام

 

تشخیص انواع عفونت ویروسی پوست

 

تشخیص انواع عفونت ویروسی پوست

 

عفونت‌های ویروسی پوست ناشی از ویروس است. انواع عفونت ویروسی پوست از خفیف تا شدید متغیر است. گونه‌های مختلف عفونت‌های ویروسی عبارتند از:

 

زونا (هرپس زوستر)
ابله مرغان
مولوسکوم مسری( چیزی شبیه زگیل که به آن نرم جوش هم می‌گویند.)
زگیل
سرخک
عفونت در ناحیه های دست و پا

شناسایی انواع عفونت قارچی پوست

 

شناسایی انواع عفونت قارچی پوست

 

این نوع عفونت‌های پوستی توسط قارچ ایجاد می‌شوند و به احتمال زیاد در نواحی مرطوب بدن مانند پا، کشاله ران یا زیر بغل ایجاد می‌شوند. نگران انواع عفونت قارچی پوست نباشید. برخی از عفونت‌های قارچی مسری نیستند و این عفونت‌ها به طور معمول تهدید‌کننده زندگی و سلامت نیستند.

 

عفونت های قارچی پوست

 

عفونت های قارچی در پای ورزشکار
عفونت مخمر
قارچ پوستی(درماتوفیتوز)
قارچ ناخن
برفک دهانی
بثورات پوشک

 

 

علائم عفونت انگلی پوست و شناخت آن

 

علائم عفونت انگلی پوست و شناخت آن

 

این نوع عفونت‌های پوستی توسط انگلی ایجاد می‌شوند. این عفونت‌ها می‌توانند فراتر از پوست به جریان خون و اندام‌ها سرایت کنند. عفونت انگلی تهدید‌کننده زندگی نیست اما می‌تواند اذیت کننده باشد.

 

 

انواع عفونت های انگلی پوست

 

شپش
ساس ها
گال ( نوعی بیماری خارشی ناشی از انگل)
لارو پوستی مهاجر ( نوعی بیماری که از گربه‌سانان به انسان منتقل می‌شود.)

 

 

اختلالات دائمی پوست

 

برخی از بیماری‌های مزمن پوستی از بدو تولد وجود دارند، در حالی که برخی دیگر بعداً در زندگی ظاهر می‌شوند. علت این اختلالات همیشه مشخص نیست. بسیاری از اختلالات پوستی دائمی دارای درمان‌های موثری هستند که دوره‌های طولانی مدت بهبودی را امکان‌پذیر می‌کنند.

 

با این حال، آنها غیر قابل درمان هستند و علائم می‌توانند در هر زمان دوباره ظاهر شوند. در ادامه انواع بیماری پوست از عفونت های قارچی گرفته تا دیگر امراض را توضیح می‌دهیم.

 

 

انواع بیماری مزمن پوست

 

روزاسه، که با برجستگی‌های کوچک، قرمز و چرکی صورت مشخص می‌شود.

پسوریازیس، که باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته، خارش و خشکی می‌شود.

ویتیلیگو، که منجر به ایجاد لکه‌های بزرگ و نامنظم در پوست می‌شود. این گونه، نوعی بیماری پوستی خودایمنی و غیرمسری است.

 

 

روزاسه یا التهاب قرمزی پوست از بیماری‌های رایج پوستی

 

روزاسه یا التهاب قرمزی پوست از بیماری‌های رایج پوستی

 

روزاسه یا همان التهاب و قرمزی پوست یک بیماری پوستی مزمن است که در صورت رخ دادن بسیار آزار دهنده است. زیبایی چهره شما با این التهاب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و علائم متفاوتی باعث روزاسه می‌شوند. استعداد ژنتیکی، هورمون‌ها، کنه‌های پوستی، رژیم غذایی و عوامل محیطی از جمله دلایل رخ دادن روزاسه یا التهاب پوست هستند.

این بیماری پوستی در زنان سه برابر شایع‌تر است و در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی بیشتر شاهد چنین رخدادی هستیم. در مردان نیز گاهی با درگیر شدن پوست بینی با این التهاب شاهدش هستیم که به آن رینوفیما (rhinophyma) می‌گویند.

چهار زیرگروه مختلف برای روزاسه تعریف شده است. دو گروه اغلب به مراقبت پزشکی و استفاده از آنتی بیوتیک خوراکی و یا روش‌های درمانی سبک نیاز دارند. اما دو گروه نخست را با درمان‌های طبیعی می‌توان درمان کرد.

 

 

خشکی پوست از دیگر بیماری های پوست

 

خشکی پوست از دیگر بیماری های پوست

 

خشکی پوست از دیگر اختلالاتی است که گاهی به سراغ انسان آمده و او را حسابی کلافه می‎کند. دلایل بسیاری برای خشکی پوست وجود دارد. استفاده از تیغ صاف یا بدون ژل اصلاح در میان آقایان یا تماس زیاد با مواد شوینده و نپوشاندن پوست در برابر باد از جمله این دلایل هستند.

 

همچنین خارش افراطی پوست، دوش گرفتن بیش از حد و حوله کشیدن سفت و محکم پس از حمام یا دوش گرفتن با آب خیلی گرم از این دلیل ها هستند. حتی استفاده از لوسیون های حاوی الکل می‌تواند پوست زیبای شما را خشک کند.

 

 

اختلالات پوست در کودکان

 

بیماری پوست و عفونت اختلالات قارچی فقط برای بزرگسالان نیست. اختلالات پوستی در کودکان شایع است. کودکان می‌توانند بسیاری از بیماری‌های پوستی مشابه بزرگسالان را تجربه کنند. نوزادان و کودکان نوپا نیز در معرض خطر مشکلات پوستی مربوط به پوشک هستند.

 

از آنجا که کودکان بیشتر در معرض سایر کودکان و میکروب‌ها قرار دارند، ممکن است دچار اختلالات پوستی نیز شوند که بندرت در بزرگسالان اتفاق می‌افتد. بسیاری از مشکلات پوستی در دوران کودکی با افزایش سن از بین می‌رود، اما کودکان همچنین می‌توانند اختلالات پوستی دائمی را به ارث ببرند. در بیشتر موارد، پزشکان می‌توانند اختلالات پوستی دوران کودکی را با کرم‌های موضعی، لوسیون‌های دارویی یا داروهای خاص بیماری درمان کنند.

 

 

انواع اختلالات شایع در پوست کودک

 

اگزما
بثورات پوشک
درماتیت سبورئیک
ابله مرغان
سرخک
زگیل
آکنه
بیماری پنجم ( به آن سرخی عفونی یا اریتما اینفکتیوزوم نیز می‌گویند.)
کندوها
درماتوفیتوز که به آن کچلی یا قارچ پوستی نیز گفته می‌شود.
بثورات ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا قارچی
بثورات ناشی از واکنش‌های آلرژیک

 

 

تیرگی پوست و لکه‌های تیره در زیر بغل

 

تیرگی پوست و لکه‌های پوستی تیره رنگ در قسمت‌های مختلف بدن مخصوصا در زیر بغل زشت و آزار دهنده است. مصرف دئودرانت‌ها و ضد تعریق‌ها از آنجایی که حاوی مواد شیمیایی هستند که باعث تیرگی پوست می‌شوند. اصلاح زیر بغل و سوزش و سایش یکی دیگر از این عوامل است. تجمع سلول‌های مرده پوستی، عفونت‌های باکتریایی و بیماری آدیسون از دیگر عوامل اساسی در تیرگی پوست زیربغل هستند.

 

 

اختلالات پوستی در پیری: چین و چروک های دور پوست چشم

 

اختلالات پوستی در پیری: چین و چروک های دور پوست چشم

 

چین و چروک های دور پوست چشم به خطوط پنجه کلاغی دور چشم نیز معروف هستند. این اختلال در واقع خطوط ریزی هستند که در اطراف چشمان شما ظاهر می‌شود. این خطوط و چین و چروک‌ها بخشی طبیعی و غیرقابل اجتناب از روند پیری محسوب می‌شوند. با این حال، با یک رژیم مراقبت از پوست می‌توانید خطوط پنجه کلاغی دور چشم را تا حد امکان برطرف کنید.

 

هنگامی که پوست شما از پروتئین‌های الاستین و کلاژن در زمان پیری بی بهره می‌شود، این چین و چروک به سراغ پوست شما می‌آید. برای داشتن چهره‌ای جوان و پوستی شاداب علاوه بر مواد شیمیایی و دارویی، راه حل‌هایی در خانه برای درمان نیز وجود دارد. می‌توان با تغییر سبک زندگی و آبرسانی طبیعی این روند پیری صورت و حضور چین و چروک اطراف چشم را به تاخیر انداخت.

 

 

پوست شل و افتاده در پیری

 

در روند پیری انسان اتفاقی که رخ می‌دهد، شل شدن پوست و افتادگی آن است. علاوه بر محصولات دارویی شیمیایی، راه حل های جذابی برای درمان خانگی وجود دارد. با بازگشت به سبک زندگی سالم و بهره گیری از روغن های گیاهی می‌توان پوست شل و افتادگی پوست را در فرآیند پیری به تاخیر انداخت. کاهش وزن، لاغری و یا عوارض پس از زایمان باعث شلی پوست می‌شود. بالا رفتن سن هم در افتادگی پوست اثر محسوسی می‌گذارد.

 

 

سیاهی پوست دور چشم بیماری خفیفی که قابل درمان است

 

سیاهی دور چشم و سایه‌های تیره اطراف پوست چشم زیبایی انسان را تهدید می‌کنند. سبک زندگی نامناسب، اختلالات در ژن‌ها، کمبود خواب، کم آبی بدن و خیره شدن مداوم به صفحه نمایش و موبایل از جمله دلایل رخ دادن این سیاهی اطراف پوست چشم هستند. اما اگر فکر می‌کنید تنها با مواد آرایشی، می‌شود به جدال با تیرگی اطراف چشم رفت در اشتباه هستید.

روغن‌های گیاهی به عنوان راهکاری در دسته طب سنتی وجود دارند که می‌توان با آنها برای درمان خانگی و رفع سیاهی دور چشم اقدام کرد.

 

 

شناخت آکنه بیماری آشنای پوست

 

شناخت آکنه بیماری آشنای پوست!

 

زائده‌های کوچک و قرمز که روی پوست ایجاد می‌شود، جوش و آکنه هستند که معرف حضور همه هستند! جوش و آکنه بر اثر غده‌های چربی و میکروب‌های آلوده به وجود می‌‌آیند و ترشحات داخل آن را پر می‌کنند. آکنه به عنوان یک مشکل شایع برای همه ما انسان‌ها آشنا است. برای درمان انواع جوش و آکنه بهتر است راهکارهای متفاوتی وجود دارد.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک