طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی با ماهی کولی مرحله به مرحله

طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی با ماهی کولی مرحله به مرحله


20 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

اگرچه تمام غذاهای ایرانی خوش آب و رنگ هستند، اما غذاهای محلی و قدیمی گیلکی را تقریبا همه ایرانی‌ها دوست دارند. سیر، سبزی‌های محلی و چاشنی‌های ترش مزه خاصی به غذاهای شمالی می‌بخشند. کولی یک نوع ماهی کوچک است که گیلانی‌های عزیز با آن خورشت درست می‌کنند و اسم آن کولی غورابیج است. در زمان‌های قدیم این غذا را با جوجه خروس درست می‌کردند. جوجه خروس را به گیلکی طلا کوله می‌نامیدند و اسم این خورشت هم طلا کوله غورابه بود. شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. بیج از مصدر بیجیدن در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی سرخ کردن است. غورابیج یک غذای گیلانی است که معمولا با با ماهی کولی درست می‌شود. البته این غذا را با مرغ می‌توان طبخ کرد اما طرز تهیه غورابیج با مرغ اندکی متفاوت است. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه غورابیج با ماهی کولی را به شما خواهیم گفت. این غذای خوشمزه را حتما امتحان کنید.

 

 

ترکیب سبزی خورش غورابیج چیست؟

.

طرز تهیه کولی غورابیج

 

خورشت غورابیج را معمولا در وعده ناهار و به همراه کته سرو می‌کنند. طعم اصلی این غذا مدیون سبزیجات آن است. اما ببینیم سبزی خورشت غورابیج چیست؟ سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است. اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 مدل دسر با ماست یخ زده ساده، میوه ای و پای

 

این غذا را با نام غورابیج مازندرانی نیز می‌شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. اگر از طرفداران غذاهای گیلانی هستید می‌توانید طرز تهیه انواع غذای گیلانی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی

 

با مواد لازم برای تهیه این خورشت خوشمزه آشنا شوید.

 

طرز تهیه و پخت خورشت گیلانی کولی غورابیج

 

 

مواد لازم برای کولی غورابیج

 

ماهی کولی: ۸ عدد

سبزی غورابیج: ۵۰۰ گرم

آبغوره: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

گردو: ۲۵۰ گرم

نمک و فلفل: به میزان لازم

 

 

مرحله اول؛ چرخ کردن گردو و روغن انداختن آن

 

این خورشت تا حدی به خورشت فسنجان شبیه است و برای تهیه آن به گردو نیاز داریم. گردو را خرد کنید. برای خورشت‌تان غلظت بهتری داشته باشد می‌توانید گردو را چرخ کنید یا در غذاساز بریزید. سپس گردوها را به همراه ۲ لیوان آب در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. وقتی به جوش آمد زیر آن را کم کنید تا برای یک ساعت بپزد و روغن بیاندازد.

 

طرز تهیه خورشت غورابیج خوشمزه گیلکی

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی

 

 

مرحله دوم؛ پاک کردن ماهی کولی و مزه دار کردن آن

 

سر و دم ماهی کولی را بگیرید، شکم آن را خالی کنید و ماهی را بشویید. اگر بتوانید پوست ماهی را جدا کنید، خورش غورابیج شما طعم بهتری خواهد داشت. ماهی را با نمک و فلفل مزه‌دار کرده و در کمی روغن سرخ کنید. ماهی کولی برای پخت زمان زیادی لازم ندارد، پس کنار اجاق بمانید تا نسوزد.

 

 

مرحله آخر؛ اضافه کردن سبزیجات معطر تفت داده شده به خورشت

 

حتما بخوانید  55 خواص انار برای درمان بیماری ها و مضرات آن + طبع و مصلح انار

سزیجات را در تفت دهید تا آب آنها گرفته شود. سپس آب غوره، مخلوط گردو و ماهی‌های سرخ ‌شده را به آنها اضافه کنید. شعله را کم کنید تا خورشت غورابیج به آرامی بپزد و مزه‌ها به خورد هم بروند.

 

خورشت کولی غورابیج شما آماده است. این خورشت را با برنج شمالی میل کنید. نوش جان

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کولی سوخاری و کبابی و ساندویچی

 

 

 

 

کالابرگ الکترونیک