کلاهبرداری مدیر سابق بازاریابی نایکی؛ حکم احتمالی ۳۰ سال زندان

کلاهبرداری مدیر سابق بازاریابی نایکی؛ حکم احتمالی ۳۰ سال زندان


18 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اختلاص مدیر سابق مارکتینگ نایکی

مدیر سابق بازاریابی برند محبوب نایکی متهم به ۱/۵ میلیون دلار کلاهبرداری شد. دادستان‌ فدرال امریکا با ارائه مدارکی موثق، مدیر سابق بازاریابی برند نایکی را پس از ارائه دادخواست از طرف شرکت نایکی، متهم به کلاهبرداری از کارفرمای سابق خود کرد. به گزارش مجله کوروش «بیلی جی ویلیامز» ، دادستان کل آمریکا روز پنجشنبه (۴فوریه ۲۰۲۱) اتهام «ارول آمورین آندام» ۴۹ ساله ساکن بیورتون را پولشویی و اظهارات دروغین در مورد درخواست وام مسکن و کلاهبرداری از کارفرمای قبلی خود، اعلام کرد.

 

آندام از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۸ در دفتر مرکزی شرکت نایکی در بیورتون مشغول به فعالیت بود. او تا همین چند سال پیش به عنوان مدیر بخش بازاریابی این برند خرده فروشی مستقر در آمریکای شمالی مشغول به فعالیت بود. آندام طراحی، ساخت و راه‌اندازی فروشگاه‌های پاپ آپ نایکی را بر عهده داشت. بخش اعظم کلاهبرداری او از همین فروشگاه‌های پاپ آپ کلید خورد. فروشگاه‌هایی که بر اساس استراتژی مارکتینگ برند نایکی، در نزدیکی مسابقات ورزشی و سایر رویدادهای ویژه در آمریکا ساخته می‌شد و بخشی از تبلیغات نایکی در آن‌ها صورت می‌گرفت.

 

داستان اختلاس مدیر سابق مارکتینگ نایکی چیست؟

 

حکم آندام به اتهام کلاهبرداری در تاریخ ۵ مارس اعلام خواهد شد. گفته می‌شود مدیر سابق بازاریابی نایکی احتمالاً با حداکثر ۳۰ سال زندان و جریمه نقدی ۴/۵ میلیون دلار و ۵ سال آزادی تحت نظارت روبرو شود. پرونده کلاهبرداری مدیر سابق بازاریابی برند نایکی مستقیما از جانب اداره تحقیقات فدرال و جنایی بررسی شد. در حال حاضر «رایان دبلیو بانز»، دستیار دادستان ایالات متحده در منطقه اورگان این پرونده را پیگیری می‌کند.

 

بیانیه نایکی در مورد پرونده کلاهبرداری

 

اختلاص مدیر سابق مارکتینگ نایکی

 

برند نایکی در بیانیه روز پنجشنبه خود گفت که تیم تحقیقات داخلی شرکت در سال ۲۰۱۷ متوجه عملکرد مدیر بازاریابی شد و شروع به جمع‌آوری مدارک کرد. پس از پایان کار آندام در شرکت، شواهد و مدارک به دادستانی ایالات متحده داده شد. نایکی در بیانیه خود با اظهار تاسف اعلام کرده است که آقای آندام شغلی داشت که به او امکان دسترسی به هیجان‌انگیزترین رویدادهای دنیای ورزش را می‌داد. اما ترجیح داد از اعتمادی که نایکی به او داشته سوء استفاده کند.

برند نایکی از دادستان ایالات متحده به خاطر تلاش‌هایش برای پیگیری این کلاهبرداری تشکر کرده است. طبق بیانیه ارائه شده، ویلیامز آندام در تابستان ۲۰۱۶ از یکی از دوستان دوران کودکی خود خواسته است تا شرکتی مستقل ثبت کند. برنامه‌ریزی شده بود تا این شرکت برای طراحی اتاقک‌های پاپ آپ با نایکی وارد قرارداد شود.

 

اختلاص مدیر سابق مارکتینگ نایکی

 

آندام از نفوذ خود به عنوان مدیر بازاریابی نایکی استفاده کرده است.  او با شرکت دوستش به طور مداوم قراردادهای کاری بسته است. در حالی که آندام هیچ نقشی رسمی در شرکت دوست خود نداشت.  مشخص شد که بسیاری از عملیات مالی آن را بر عهده گرفته و حساب‌های مالی را مدیریت کرده است.

او برای نایکی فاکتور صادر می‌کند و گفته می‌شود که از نام مستعار فرنک لیتل (Frank Little) برای فاکتور نایک استفاده کرده است. مدیر سابق بازاریابی نایکی از این نام برای قرارداد با کمپانی موبایل Squer Inc هم استفاده کرده است. از سپتامبر ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، آدام ۱/۵ میلیون دلار از نایکی برای مصرف شخصی خود اختلاس کرده است. او در ژوئیه ۲۰۱۸ یک سند مالی جعلی درست می‌کند تا وام مسکن بگیرد. برای اسناد هم به طور دروغین چک‌های یک حساب بانکی متعلق به دوستش ارائه شده است.

آندام امضای دوست خود را جعل کرده و مقدار زیادی از پول را بدون اطلاع او از حساب خارج می‌کند. دادستان‌ها مدعی هستند که آندام با کلاهبرداری و ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود واقع در اورگان به عنوان یک شرکت ظاهری، درآمد حاصل از نایکی و شرکت دوستش را به حساب‌های تحت کنترل خود منتقل کرده است.

 

پاپ آپ، بهانه کلاهبرداری مدیر بازاریابی نایکی

 

اختلاص مدیر سابق مارکتینگ نایکی

 

فروشگاه‌های پاپ آپ یا فروشگاه‌های موقت خرده فروشی، نمایشگاه موقتی هستند که خیلی سریع ساخته می‌شوند. این فروشگاه‌ها که بهانه کلاهبرداری مدیر بازاریابی نایکی بودند، رویکرد جدیدی را در مقابل تبلیغات سنتی شکل داده‌اند. از آن‌ها معمولا در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و کانادا استفاده می‌شود. اجاره این فروشگاه‌ها بسیار کم است و معمولاً در مواقع رویدادها از جانب برندهای معتبر برای اهداف بازاریابی و برندینگ استفاده می‌شوند.

 

مزایای فروشگاه پاپ آپ اجاره بهای پایین آن‌ها است. آن‌ها در فرم‌های دکه، کانتینر و حتی مغازه‌های کوچک ساخته می‌شوند. معمولاً برندهای معروف در تعطیلات و کمپین‌های معروف خود از این فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مزایای اصلی فروشگاه‌های پاپ آپ ارتباط بیشتر با مشتری است. فرصتی در اختیار خرده‌فروشان قرار می‌گیرد تا در تعامل بیشتر با مشتریان قرار بگیرند. مشتریان هم می‌توانند از نزدیک با اجناس فروشگاه خرده فروشی آشنا شود. هزینه ساخت و اجاره فروشگاه پاپ ‌آپ بسیار ارزان‌تر از فروشگاه‌های سنتی است. بسیاری از برندها چون تارگت و آمازون بارها در استراتژی بازاریابی خود از فروشگاه‌های پاپ آپ استفاده کرده‌اند.

 

کالابرگ الکترونیک