طرز تهیه شیر برنج ساده با تصاویر مرحله ای + فیلم آموزش

طرز تهیه شیر برنج ساده با تصاویر مرحله ای + فیلم آموزش


1 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیر برنج ساده با تصاویر مرحله ای + فیلم آموزش

شیر برنج یا شیر با جزو غذاهای مقوی و در عین حال ساده است که مثل فرنی، هم به عنوان صبحانه، هم دسر و هم عصرانه یا میان وعده سرو می‌شود. در ضمن به خاطر مواد مغذی مثل برنج و شیر در آن، یک غذای مناسب برای سرماخوردگی هم به حساب می‌آید. خیلی‌ها شیر برنج را برای افطار و سحر ماه رمضان درست می‌کنند یا از طعم آن برای یک شام زمستانی مقوی لذت می‌برند. درست کردن شیر برنج، هم ساده است و هم مواد در دسترسی دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه شیر برنج ساده و خوشمزه و نکات و فوت و فن های خوشمزه شدن این غذا را به شما آموزش می‌دهیم. فیلم طرز تهیه شیر برنج را هم تماشا کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شیر برنج ساده (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱ لیتر
شکر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب به مقدار دلخواه
دارچین و گل محمدی برای تزیین
خلال پسته و خلال بادام برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ تا ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیر برنج: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیر برنج ساده بدون خامه

شیر برنج جزو غذاهای سنتی ایرانی به خصوص در وعده صبحانه و شام است که به عنوان غذایی برای درمان سرماخوردگی هم تهیه و سرو می‌شود. برای آموزش جزییات طرز تهیه شیر برنج ساده روش زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: برنج را خیس کنید

ابتدا برنج نیم‌دانه را تمیز کنید و به خوبی بشویید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا روی برنج را بپوشاند و به مدت حداقل ۱ یا ۲ ساعت برنج را بخیسانید. هر چه بیشتر برنج خیس بخورد، بعد از پخت نرم‌تر می‌شود. می‌توانید از شب قبل، برنج را خیس کنید. همچنین در هنگام خیس کردن، به آن نمک نزنید، چون برنج در این صورت دیرتر می‌پزد و طعم نمکی هم می‌گیرد.

برنج نیم دانه ایرانی را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: برنج را با آب بجوشانید

برنج را با آب بجوشانید

برای شروع کار، برنج خیس خورده را از آب بکشید و در قابلمه بریزید. به اندازه ۲ لیوان آب به برنج اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب بجوشد و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید تا دانه‌های برنج کاملا باز و شکفته شوند. هر از گاهی به قابلمه سر بزنید و اگر آب برنج کم شده ولی برنج هنوز کاملا له و شفته نشده است، دوباره آب جوش اضافه کنید و بگذارید کاملا برنج‌ها له شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس | غذای کریسمس جمهوری چک

مرحله سوم: شکر را اضافه کنید

شکر را اضافه کنید

معمولا برنج با آب باید به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بپزد تا کاملا له شود. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شوند. مراقب باشید که شکر را تا قبل از پخت کامل برنج اضافه نکنید چون باعث دیر پختن و سفت شدن برنج می‌شود.

شکر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: شیر را اضافه کنید

شکر را اضافه کنید

در این مرحله، شیر را به قابلمه اضافه کنید و همزمان مواد را هم بزنید. اجازه دهید شیر شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا شیر سر نرود. هر چند دقیقه یک بار، شیر‌برنج را هم بزنید، چون شیربرنج خیلی سریع ته می‌گیرد.

برای خرید شیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: گلاب را اضافه کنید

گلاب را اضافه کنید

بعد از اینکه شیر جوشید و شروع به قل خوردن کرد، درب قابلمه را دم کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید تا شیر به خورد برنج برود. وقتی شیربرنج غلیظ شد، گلاب را اضافه کنید. می‌توانید از چاشنی‌های معطر دیگر هم استفاده کنید. دوباره همه مواد را کاملا هم بزنید تا شیر برنج ته نگیرد. شیر برنج که غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو بریزید.

روی پودینگ ایرانی شیر برنج‌ را با مواد دلخواه مثل پودر یا برگ گل محمدی خشک، پودر دارچین و خلال بادام و پسته تزیین و آن را سرو کنید.

خلال پسته، خلال بادام، دارچین و گلاب را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه شیر برنج قالبی

طرز تهیه شیر برنج قالبی

شیر برنج قالبی معمولا برای دسر مهمانی ظاهر جذاب‌تر و مجلسی‌تری دارد. اگر می‌خواهید شیر برنج را در قالب بریزید، باید اجازه دهید بافت شیر برنج موقع پخت کاملا سفت شود و غلظت آن بسیار زیاد باشد. سپس شیر برنج را همان وقتی که داغ است، در قالب مورد نظرتان بریزید و با قاشق فشار دهید تا کاملا در قالب شکل بگیرد. سپس شیر برنج را در یخچال بگذارید و صبر کنید تا سرد شود و شکل قالب را حفظ کنید. سپس شیر برنج قالبی را با مواد دلخواه تزیین و سرو کنید.

روش تهیه شیر برنج با خامه

طرز تهیه شیر برنج با خامه

اگر می‌خواهید شیر برنج بافت لطیف‌تری داشته باشد، یا می‌خواهید شیر برنج نذری و مجلسی درست کنید، می‌توانید بعد از پختن شیر برنج و قبل از اضافه کردن گلاب، وقتی هنوز شیر برنج در حال پخت نهایی است، مقداری خامه صبحانه به آن اضافه کنید. به هر میزان خامه که به شیر برنج اضافه کردید، به همان اندازه، مقدار شیر را کم کنید. به جای خامه می‌توانید مقداری کره هم اضافه کنید. این کار از ترک خوردن و سفت شدن شیر برنج هم جلوگیری می‌کند.

برای تهیه خامه صبحانه و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

شیر برنج را با نمک بپزیم یا شکر؟

اگر شیر برنج نذری یا شیر برنج ساده را با شکر می‌پسندید به هیچ وجه در مراحل پخت نمک به آن اضافه نکنید و برعکس اگر شیر برنج را با نمک می‌پسندید اصلا شکر به آن اضافه نکنید. جهت درست کردن شیر برنج با نمک هم مقدار نمک به ذائقه شما بستگی دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آبنبات کره ای سریال بازی مرکب

نکات طرز تهیه شیر برنج

نکات طرز تهیه شیر برنج

  • توصیه می‌شود که حتما از برنج نیم‌دانه ترجیحا ایرانی که عطر و لعاب خوبی دارد، برای تهیه شیر برنج استفاده کنید. اگر برنج نیم‌دانه نداشتید، بهتر است که بعد از پخت آن را با گوشتکوب له کنید.
  • در هنگام پخت شیر برنج، قبل از اینکه دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید، درب قابلمه باید نیمه باز باشد تا شیر برنج سر نرود.
  • برای طرز تهیه شیر برنج زعفرانی ساده، در هنگام اضافه کردن گلاب، ۲ تا ۳ قاشق زعفران دم کرده یا کمی هل خرد شده هم به شیر برنج اضافه کنید تا رنگ و عطر آن در غذا حفظ شود. زعفران و هل را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن شیر برنج می‌توانید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری خلال پسته و ۱ قاشق غذاخوری خلال بادام را از شب قبل با مقداری گلاب، خیس کنید و در حین پخت در شیر برنج بریزید یا بعد از پخت، به عنوان تزئین از آنها استفاده کنید.
  • در بعضی شهرها مثل تبریز از شیره انگور، شیره خرما یا عسل به عنوان شیرین کننده شیر برنج استفاده می‌شود و مقدار شکر را یا کمتر در نظر می‌گیرند یا کلا آن را حذف می‌کنند. برای خرید شیره انگور، شیره خرما و عسل به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید اقدام کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن شیر برنج

چرا شیر برنج ترک می‌خورد؟

برای درست کردن شیر برنج، اگر میزان آب، کم باشد باعث ترک خوردن شیر برنج بعد از پخت می‌شود. اگر میزان آب را ۲ برابر برنج در نظر گرفته‌اید، حرارت را خیلی کم کنید و اگر آب را ۴ تا ۵ برابر برنج در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با حرارت متوسط آن را بپزید. اگر شیر برنج ترک خورد، آن را دوباره گرم کنید و مقداری کره یا خامه و کمی شیر اضافه کنید؛ شیر برنج را بجوشانید تا بافت آن نرم و لطیف شود.

چرا شیر برنج آب میندازه؟

آب انداختن شیر برنج، نشانه خرابی یا اشتباه در مراحل پخت آن نیست. اگر شیر برنج را در کاسه بریزید و بعد از اینکه سرد شد، برای سرو داخل آن ملاقه یا قاشق بزنید، آب می‌اندازد، پس از همان ابتدا شیر برنج را در ظرف‌های سرو مورد نظر به صورت داغ بریزید. همچنین برای اینکه از آب انداختن شیر برنج جلوگیری کنید شیر برنج در کاسه بریزید و اجازه دهید خنک شود، وقتی شیر برنج در دمای محیط خنک شد آن را در یخچال بگذارید.

چقدر شکر در شیر برنج بریزیم؟

در تهیه شیر برنج مجلسی شیرین، نسبت شکر به برنج، باید ۳ به ۱ باشد. یعنی ۳ برابر برنج را شکر بریزید. به ازای هر ۱ لیوان برنج،‌ ۳ لیوان شکر اضافه کنید. البته این میزان بر اساس سلیقه افراد می‌تواند کم یا زیادتر باشد. در ضمن اگر به شیر برنج، شیره انگور یا عسل اضافه کردید، به همان میزان از شکر کم کنید.

 

کالابرگ الکترونیک