۱۵ ترفند تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده، چوبی، گچی و کاغذ دیواری

۱۵ ترفند تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده، چوبی، گچی و کاغذ دیواری


24 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۵ ترفند تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده، چوبی، گچی، کاغذ دیواری و ...
فهرست محتوا پنهان

تمیز کردن انواع دیوار آن هم با نزدیک شدن به روزهای عید، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که احتمالاً در لیست کارهای خانه تکانی‌ عید قرار دارد. هیچ خانه‌ای با دیوارهای کثیف و پر از لک زیبا و مرتب به نظر نمی‌رسد. مخصوصاً اگر فرزند کوچکتان تمام خلاقیت‌های خود را روی دیوار پیاده کرده باشد و گوشه و کنار دیوارهای خانه را پر از خط و خطوط و اثر انگشت کرده باشد. آشنایی با انواع روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری و تمیز کردن دیوار رنگ شده و سایر انواع دیوار پتینه و چوبی و … می‌تواند برای رفع این مشکل مؤثر باشد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی بهترین ترفندهای تمیز کردن انواع جنس دیوار را به شما آموزش می‌دهیم. با  مجله کوروش همراه باشید.

 

روش‌های تمیز کردن انواع دیوار به تفکیک جنس دیوار

تمیز کردن انواع دیوار به تفکیک جنس دیوار

برای تمیز کردن انواع دیوار قبل از هر چیزی باید جنس دیوار را مشخص کنید و سپس از تمیز کننده یا شوینده متناسب با آن استفاده کنید. به طور کلی تمیز کردن برخی از دیوارها سخت است و اگر در مورد جنس رنگ و بدنه دیوار اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی‌توانید به راحتی آن را تمیز کنید.

مثلا باید بدانید برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی از چه تمیز کننده ای استفاده کنید. یا در مورد پاک کردن انواع دیوار و روش‌های تمیز کردن دیوار گچی باید آشنا باشید که به ظاهر دیوار آسیب وارد نکنید. در ادامه این مقاله می‌توانید با تکنیک‌های تمیز کردن انواع دیوار و همچنین راه‌های آسان برق انداختن دیوار آشنا شوید.

۱- تمیز کردن دیوار رنگ روغنی

برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی باید از حلال مناسبی استفاده کنید تا لکه‌های روی دیوار به خوبی تمیز شوند و رنگ روغنی دیوار نیز آسیب نبیند.

استفاده از ترکیب آب و سرکه سفید

یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن دیوار رنگ روغن استفاده از ترکیب آب و سرکه است. در این روش ابتدا باید گرد و غبار روی دیوار را با یک پارچه نخی تمیز پاک کنید و سپس مقدار برابر سرکه سفید و آب را مخلوط کنید و آن را در شیشه اسپری‌دار بریزید. حالا مقداری از این محلول را روی دیوار اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر شروع به تمیز کردن دیوار کنید. باید پارچه را حتما از بالا به سمت پایین بکشید تا رد آب روی دیوار باقی نماند.

استفاده از الکل

راهکار بعدی برای پاک کردن لکه‌های دیوار رنگ روغن استفاده از «الکل» است. در این روش باید برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی دیوار مقداری الکل سفید را روی دستمال سفید بریزید و بعد دیوار را پاک کنید. در زمان استفاده از الکل برای تمیز کردن دیوار نباید پارچه را بیش از حد فشار دهید، زیرا در این صورت رنگ دیوار آسیب می‌بیند.

استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم

بهترین ترکیب برای شستن دیوار رنگ روغن ترکیب مایع ظرفشویی و مقداری آب ولرم است. در این روش باید ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با ۱ لیتر آب ولرم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس کمی از کف روی این ترکیب را بردارید و با کمک اسفنج یا پارچه سفید شروع به تمیز کردن دیوار کنید. بعد از تمیز کردن دیوار حتما با یک پارچه نخی خشک و تمیز رطوبت دیوار را خشک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سرکه، الکل و مایع ظرفشویی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: کاربردهای مایع ظرفشویی در خانه داری که نمی دانستید

۲- تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک

تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک

«رنگ پلاستیک» یکی از حساس‌ترین انواع پوشش دیوار است که معمولا تمیز کردن آن بسیار مشکل است. از آن جایی که حلال رنگ پلاستیک «آب» است، ممکن است حتی با کشیدن دستمال خیس روی دیوار، رنگ آن آسیب ببیند. برای تمیز کردن رنگ پلاستیک به هیچ عنوان نباید از تمیز‌کننده خاصی استفاده کنید.

شما می‌توانید از جارو یا یک پارچه خشک برای تمیز کردن گرد و غبار استفاده کنید یا اگر ظاهر دیوار نیاز به ترمیم دارد، از مقداری رنگ پلاستیک برای لکه‌گیری استفاده کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- تمیز کردن دیوار با پوشش رنگ‌های کنیتکس و رولکس

رنگ‌های «کنیتکس» و «رولکس» معمولا برای اجرای نقوش برجسته روی دیوار استفاده می‌شوند. برای تمیز کردن این دیوارها نمی‌توان از هیچگونه ماده تمیز کننده‌ای استفاده کرد. در ادامه به ۲ روش تمیز کردن دیوار با پوشش رنگ‌های کنیتکس و رولکس اشاره شده است.

  • برای پاک کردن دیوار کنتیکس می‌توانید با جارو برقی و سری کوچک مخصوص مبل، سطح دیوار را تمیز کنید. در این روش باید با حرکات رفت و برگشت تمام بخش‌های دیوار را تمیز کنید. در این روش تمیز کردن دیوار مطمئن شوید که سر جارو با دیوار برخورد نمی‌کند، زیرا این موضوع موجب ایجاد خش و لک روی دیوار می‌شود.
حتما بخوانید  ۱۲ روش آسان لکه گیری و جرم گیری سرامیک با مواد طبیعی و شیمیایی

 

  • یک روش دیگر برای تمیز کردن لکه‌ها و گردگیری کامل این جنس دیوار استفاده از یک حوله میکروفیبر باکیفیت و بدون پرز و کرک است. برای این کار باید حوله را دور سری تی بپیچید و سپس از بالاترین قسمت دیوار شروع به تمیز کردن آن کنید. بهتر است این کار را از بالا به سمت پایین انجام دهید تا تمام بخش‌های دیوار به خوبی تمیز شود.

۴- پاک کردن دیوار با پوشش کاغذ دیواری

تمیز کردن لکه های کاغذ دیواری

ابتدا کاغذ دیواری روی دیوار را غبارروبی کنید

در اولین مرحله از تمیز کردن دیوار با پوشش کاغذ دیواری باید با کمک یک پارچه خشک سطح دیوار را پاک کنید. این کار موجب می‌شود تا گرد و خاک روی کاغذ دیواری پاک شود.

شروع به تمیز کردن دیوار کنید

معمولاً بیشتر مدل‌های کاغذ دیواری، قابل شستشو هستند. برای تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو باید ترکیبی از آب گرم و صابون تهیه کنید. ترکیب سرکه و آب نیز یک شوینده مناسب کاغذ دیواری است. می‌توانید مقداری سرکه سفید را در آب ولرم مخلوط کنید و با کمک یک پارچه آغشته به این محلول، کاغذ دیوار را در جهت بالا به پایین پاک کنید.

توجه داشته باشید که استفاده مستقیم از سرکه روی کاغذ دیواری موجب خراب شدن رنگ و بافت آن می‌شود.

در انتها تمیز کردن کاغذ دیواری فراموش نکنید

در انتها بعد از پاک کردن کاغذ دیواری باید با استفاده از یک پارچه مرطوب تمام سطح کاغذ دیواری را تمیز کنید. این کار موجب می‌شود تا اثرات مواد شوینده از روی دیوار پاک شود. بعد از این کار نیز یک پارچه خشک و نخی را در جهت بالا به پایین روی دیوار بکشید تا کاملاً خشک و تمیز شود.

برای خرید انواع دستمال گردگیری و تنظیف به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

۵- تمیز کردن دیوار با پوشش چوبی

اگر روی دیوارهای شما از پوشش چوبی استفاده شده است، می‌توانید برای تمیز کردن آن از محلول تمیز کننده مخصوص چوب یا مقداری شیشه پاک کن استفاده کنید. برای تمیز کردن دیوار چوبی با شیشه پاک کن باید در یک سطل ۱ پیمانه آب را با نصف پیمانه شیشه پاک کن ترکیب کنید. سپس این محلول را در شیشه اسپری‌دار بریزید.

ابتدا گرد و غبار روی دیوار را با یک پارچه نخی تمیز و خشک بگیرید. سپس کمی از آن را روی دیوار اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر دیوار را در جهت بالا به پایین پاک کنید و سپس رطوبت آن را خشک کنید.

می‌توانید اسپری شیشه پاک کن و همچنین تمیز کننده مخصوص چوب را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۶- تمیز کردن دیوار گچی

تمیز کردن دیوار گچی

اگر دیوار شما از جنس گچ است و از هیچ رنگی روی آن استفاده نشده است، احتمالا گرد و غبار راحت‌تر روی دیوار می‌نشیند و سریع‌تر کثیف می‌شود.

  • برای تمیز کردن دیوار گچی اگر میزان کثیفی دیوار زیاد است، بهتر است در یک سطل آب به اندازه ۱ پیمانه وایتکس یا مایع سفید کننده بریزید. سپس یک اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید و شروع به تمیز کردن دیوار از بالا به پایین کنید. در انتها نیز باید با یک پارچه میکروفیبر دیوار را خشک کنید.

 

  • روش بعدی برای تمیز کردن دیوار گچی استفاده از سرکه سفید است. برای تمیز کردن دیوار با سرکه باید ۱ پیمانه سرکه سفید را با ۳ پیمانه آب ولرم ترکیب و سپس آن را روی دیوار اسپری کنید و با کشیدن دستمال روی دیوار در جهت بالا به پایین، لکه‌ها را محو کنید.

 

  • در صورتی که لکه‌ای سخت یا زننده روی دیوار گچی ایجاد شده، می‌توانید با کمک یک سنباده دیوار را به آرامی تمیز کنید یا مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و روی محل لکه قرار دهید و بعد با یک پارچه سفید از بالا به پایین شروع به تمیز کردن دیوار کنید.

شما می‌توانید مایع سفید کننده را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۷- تمیز کردن دیوار از جنس سرامیک و کاشی

اگر دیوار آشپزخانه، حمام یا دستشویی شما سرامیک یا کاشی است، باید از تمیز کننده‌های مخصوص برای پاک کردن آن استفاده کنید.

  • برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی دیوار سرامیک و کاشی می‌توانید یک اسفنج یا پارچه را به سرکه یا آبلیمو آغشته کنید. سپس شروع به تمیز کردن دیوار کنید. در انتها نیز می‌توانید با یک پارچه نمناک سطح دیوار را پاک کنید.

 

  • یکی دیگر از راه‌های آسان برای برق انداختن سرامیک و کاشی استفاده از ترکیب آب گرم با مقداری پودر لباسشویی است. در این روش باید مقدار برابر پودر و آب را با هم مخلوط کنید. سپس یک اسفنج یا برس نرم را آغشته به این ترکیب کنید و شروع به تمیز کردن دیوار از بالا به پایین کنید. در انتها نیز می‌توانید دیوار را آبکشی کنید یا با یک پارچه خیس آن را پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی سرامیک و کاشی می‌توانید بعد از تمیز کردن دیوار با کف، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را پاک کنید.

می‌توانید آبلیمو و پودر لباسشویی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۸- تمیز کردن دیوار پتینه

اگر روی بخشی از دیوار شما از پوشش «پتینه‌کاری» استفاده شده است، باید بدانید که اکثر پتینه‌ها قابل شستشو نیستند و این موضوع به جنس رنگی که روی پتینه استفاده شده است بستگی دارد. برای پاک کردن پتینه‌هایی که از جنس رنگ پلاستیک هستند تنها می‌توانید از پارچه خشک یا یک برس کاملا نرم استفاده کنید تا گرد و خاک را از روی دیوار تمیز کنید.

در صورتی که برای رنگ کردن پتینه از رنگ روغن استفاده شده باشد، می‌توانید آن را با احتیاط و به کمک مقداری ترکیب مایع ظرفشویی و آب یا فقط با کمی الکل تمیز کنید.

حتما بخوانید  ۵ روش شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش

اصول تمیز کردن انواع دیوار

اصول تمیز کردن انواع دیوار

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای تمیز کردن دیوار باید به آن‌ها توجه کنید.

جنس دیوار را مشخص کنید

برای تمیز کردن دیوار باید قبل از هر چیزی نوع رنگ یا جنس پوشش دیوار را شناسایی کنید. توجه داشته باشید که رنگ دیوار شما براق است یا نیمه براق یا پوشش روی دیوار پتینه است یا رولکس و … . برای مثال معمولاً تمیز کردن دیوار رنگ شده با رنگ براق راحت‌تر از دیوارهایی است که سطوح رنگ حالت مات یا ناصاف دارد.

گرد و غبار دیوار را پاک کنید

گرد و غبار را پاک کنید

در مرحله دوم تمیز کردن دیوار باید با استفاده از یک پارچه تمیز و روشن، گرد و غبار روی دیوار را پاک کنید. در این مرحله می‌توانید به جای پارچه از گردگیر نیز استفاده کنید.

از شوینده مناسب استفاده کنید

نوع ماده تمیز کننده مورد استفاده در انواع دیوار متفاوت است و از همین رو لازم است قبل از هر کاری از قابل شستشو بودن پوشش دیوار اطمینان حاصل کنید.

شستشوی دیوار را در یک جهت انجام دهید

شستشو را در یک جهت انجام دهید

برای تمیز کردن انواع دیوار سعی کنید حتماً این کار را در یک جهت انجام دهید. بهتر است دستمال را از سمت بالا به پایین بکشید، تا رد آب یا اسپری پاک کننده دیوار روی آن باقی نماند.

در نهایت دیوار را خشک کنید

بعد از تمیز کردن دیوار و شستن آن، باید به وسیله یک پارچه خشک دیوار را پاک کنید. این کار موجب می‌شود تا دوباره گرد و خاک روی دیوار ایجاد ننشیند.

چگونه لکه‌های سیاه دیوار رنگ روغن و گچی را پاک کنیم؟

چگونه سیاهی دیوار را پاک کنیم؟

اگر می‌خواهید لکه‌های سیاه روی دیواری که با رنگ روغنی رنگ شده یا دیوار گچی را از بین ببرید بهتر است ابتدا با جارو برقی دیوار را تمیز کنید تا گرد و غبار اضافی پاک شود. سپس کمی جوش شیرین در آب حل کنید و به وسیله پنبه‌ای که به این محلول آغشته شده است این لکه‌ها را از بین ببرید. برای این کار پنبه‌ را درون محلول جوش شیرین و آب گذاشته و روی لکه‌ها بکشید.

کمی صبر کنید و سپس با یک دستمال نمدار دیوار را از بالا به پایین تمیز کنید خواهید دید که لکه‌ها تا حدود زیادی کمرنگ و محو می‌شوند. برای تمیز کردن لکه سیاهی از روی دیوار می‌توانید از بخارشوی نیز استفاده کنید؛ در این صورت حرکت بخارشوی روی دیوار باید از بالا به پایین باشد. در نهایت، با کمک یک پارچه میکروفیبر دیوار را خشک کنید. اگر لکه سیاهی خیلی عمیق باشد ممکن است با هیچ یک از این روش‌ها پاک نشود.

تمیز کردن لک خودکار و ماژیک روی دیوار با قرص ماشین ظرفشویی

یکی از کاربردهای قرص ماشین ظرفشویی از بین بردن لک حاصل از خودکار، مداد و ماژیک روی دیوار رنگ شده قابل شستشو است (دیوار رنگ روغن). برای این کار باید یک قرص ماشین ظرفشویی را در ۳ و نیم لیتر آب گرم حل کنید. سپس با یک پارچه تمیز آغشته به این محلول، دیوار و کف را با محلول به دست آمده از جهت بالا به پایین پاک کنید.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن انواع دیوار و کاغذ دیواری بدانید

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن انواع دیوار و کاغذ دیواری بدانید

  • از پاک کردن کاغذ دیواری که تازه نصب شده و یا دیواری که به تازگی نقاشی شده، اجتناب کنید. این کار موجب خراب شدن رنگ و کاغذ دیواری می‌شود.

 

  • قبل از استفاده از هر شوینده مناسب کاغذ دیواری یا دیوار رنگ شده، آن را در گوشه‌ کوچکی از دیوار امتحان کنید و بعد برای سراسر دیوار مورد استفاده قرار دهید.

 

  • هنگام پاک کردن دیوار حتماً پنجره‌ها را باز بگذارید تا نَم دیوار زودتر خشک شود.

 

  • برای تمیز کردن دیوار حتماً از پارچه رنگ سفید و نخی و کاملاً تمیز استفاده کنید و توجه داشته باشید که نباید بیش از اندازه پارچه را روی دیوار فشار دهید.

 

  • برای پاک کردن لکه‌های نقاشی با مداد از روی دیوار تنها به یک پاک‌کن نیاز دارید. با پاک‌کن می‌توانید به راحتی لکه‌های مداد روی دیوار را پاک کنید. اما اگر پاک نشد، از جوش شیرین یا قرص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. کمی جوش شیرین و آب را ترکیب کنید و با استفاده از یک دستمال تمیز روی آن بکشید. ترفند قرص ماشین ظرفشویی را هم که در بالا به شما گفتیم.

 

  • ممکن است در پایین دیوار به دلیل قرار دادن جاکفشی، لکه‌های واکس از نوع روغنی زیاد دیده می‌شود. برای پاک کردن لکه‌ واکس از روی دیوار صبر کنید تا واکس کاملاً خشک شود. سپس با یک کاردک قسمت‌های خشک شده واکس را از روی دیوار جدا کنید. وقتی تمامی واکس از روی دیوار جدا شد، برای پاک کردن لکه ایجاد شده روی دیوار تکه‌ای دستمال کاغذی را روی لکه‌ها قرار دهید و سپس با اتوی داغ روی آن بکشید.

سوالات متداول درباره تمیز کردن انواع دیوار

چرا باید برای تمیز کردن دیوار رنگ شده به جنس دیوار توجه شود؟

معمولاً تمیز کردن دیوار رنگ براق با دیوار مات یا ناصاف متفاوت است. از طرفی نوع ماده تمیز کننده مورد استفاده در انواع دیوار رنگ شده متفاوت است و از همین رو لازم است قبل از هر کاری از قابل شستشو بودن رنگ دیوار اطمینان حاصل کنید.

کدام تمیز کننده‌ها برای دیوار رنگ شده مناسب‌تر هستند؟

برای پاک کردن لکه‌های دیوار رنگ شده بهتر است از یک دستمال مرطوب با یک اسپری پاک کننده دیوار یا اسپری چند منظوره مناسب استفاده کنید. به جای اسپری تمیز کننده می‌توانید از یک سطل آب ولرم و صابون نیز استفاده کنید.

بهترین شوینده دیوار گچی چیست؟

برای تمیز کردن دیوار گچی بهتر است ابتدا گرد و غبار روی دیوار را تمیز کنید. سپس در یک سطل آب ۱/۵ پیمانه مایع سفیدکننده بریزید و دیوار را با یک اسفنج آغشته به مواد تمیز کننده، در یک جهت از بالا به پایین پاک کنید.

 

منابع: mymove / wikihow

 

کالابرگ الکترونیک