طرز تهیه انواع شیرینی عید شهرهای مختلف ایران + فیلم

طرز تهیه انواع شیرینی عید شهرهای مختلف ایران + فیلم


24 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 25 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۶۷ مدل شیرینی عید شهرهای مختلف ایران + فیلم
فهرست محتوا پنهان

درست کردن انواع شیرینی عید درست مثل چیدن سفره هفت سین و سبز کردن سبزه عید نوستالژی و خاطره‌انگیز است. با نزدیک شدن به روزهای عید خیلی از خانم‌ها دست به کار می‌شوند تا برای پذیرایی از مهمان‌ها با دست خودشان شیرینی‌های خانگی برای عید درست کنند و با تهیه انواع شیرینی عید به روش قنادی به استقبال پذیرایی از مهمان‌های نوروزی بروند. در این میان طرز تهیه شیرینی عید در هر شهر و هر استان متفاوت است. در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با فوت و فن‌‌های طرز تهیه مدل‌های مختلف شیرینی عید خانگی در فر و بدون فر در شهرهای مختلف آشنا شوید. فیلم طرز تهیه شیرینی عید را هم در این مطلب تماشا کنید. در انتهای این مطلب به سوالات متداول در مورد انواع شیرینی عید خانگی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

جدیدترین و سنتی‌ترین انواع شیرینی عید در شهرهای مختلف

معمولا با نزدیک شدن به ایام نوروز اکثر خانم‌های خانه برای درست کردن شیرینی عید خانگی دست به کار می‌شوند تا خوشمزه‌ترین شیرینی‌های قدیمی و نوستالژی عید نوروز را برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده کند.

اما آیا می‌دانید انواع شیرینی عید خانگی در شهرهای مختلف چطور آماده می‌شود؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که با دیدن شیرینی شب عید قنادی به فکر درست کردن انواع شیرینی و کیک عید نوروز خانگی می‌افتید، بهتر است در ادامه رسپی‌های مختلف شیرینی پزی مخصوص عید نوروز را دنبال کنید.

در ضمن برای تهیه انواع شیرینی عید، نیاز به برخی مواد مثل آرد شیرینی پزی، آرد نخودچی، روغن جامد و نیمه جامد، روغن مایع، کره، وانیل، بیکینگ پودر، دارچین، هل، زعفران، گلاب، مغز آجیل، نشاسته، شکر، تخم مرغ و … دارید. این کالاها را به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۱- شیرینی نخودچی عید نوروز

شیرینی نخودچی عید نوروز

«شیرینی نخودچی» جزو شیرینی های محبوب و با ماندگاری بالا برای عید است که در همه شهرهای کشور می‌توان آن را پیدا کرد. این شیرینی با مواد ساده‌ای درست می‌شود و برای درست کردن آن، به آرد نخودچی، پودر قند و روغن نیاز دارید. مراحل درست کردن این شیرینی عید مشهور و خوشمزه، بسیار ساده است و هم می‌توانید در فر و هم بدون فر و حتی بدون پخت آن را درست کنید.

کافی است ابتدا آرد نخودچی و پودر قند را الک کنید. سپس روغن صافی را آماده کنید. پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و ۵ دقیقه با همزن هم بزنید. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست با بافت خامه‌ای داشته باشید. بعد نوبت به اضافه کردن پودر هل و زعفران دم کرده است. این مواد را هم بزنید. برای مطالعه مراحل و جزییات آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نخودچی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲- شیرینی میکادو یا میشکا

شیرینی میکادو یا میشکا

«شیرینی میکادو» از جمله شیرینی‌های معروف عید بدون فر است. طرز تهیه شیرینی میکادو آسان است. در طرز تهیه شیرینی میکادو که در برخی شهرها به آن «میشکا» هم گفته می‌شود، اصلا نیازی به فر هم نیست. علاوه بر این، با مواد در دسترس و ارزانی هم درست می‌شود. از طرف دیگر، احتمال خراب شدن و از فرم خارج شدن این شیرینی نوستالژیک هم خیلی کم است.

برای تهیه شیرینی میکادو، ابتدا یک تابه با اندازه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید. همزمان که تابه در حال گرم شدن است، آرد سفید را الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. اگر بابت داشتن ناخالصی زیاد مطمئن هستید، آن را قبل از حرارت دادن، دو بار الک کنید و بعد در تابه بریزید. سپس نوبت اضافه کردن پودر کاکائو است. پودر کاکائو را به همراه پودر هل و پودر دارچین الک کرده و آرد اضافه کنید. مواد خشک را حدود ۱ دقیقه با هم تفت بدهید تا یکدست و با هم مخلوط شوند.

برای مطالعه آموزش جزییات و مراحل طرز تهیه شیرینی میکادو خانگی روی لینک آن کلیک کنید.

۳- شیرینی نعلی یا اشکی

شیرینی نعلی یا اشکی

«شیرینی نعلی» یا «شیرینی اشکی»، یکی از شیرینی‌های با ماندگاری بالا به خصوص برای عید نوروز است که طرفداران زیادی دارد. این شیرینی با مواد ساده‌ای درست می‌شود و تهیه اصلا وقت گیر و سخت نیست. همچنین یک میان وعده یا عصرانه لذیذ است که می‌توانید با چای میل کنید.

شیرینی نعلی را می‌توان به شکل اشک هم درست کرد، به همین دلیل برخی به آن «شیرینی اشکی» هم می‌گویند. برای درست کردن شیرینی نعلی عید، مواد شیرینی را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. وقتی کره کمی نرم شد، آن را در یک ظرف مناسب بریزید. پودر قند را به کره اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه هر دو را کاملا با هم بزنید تا کشدار و غلیظ شوند، رنگ این ترکیب هم باید کرمی شود. اگر همزن دارید، مخلوط را به مدت ۲ دقیقه در یک جهت بزنید. سپس به کره و پودر قند، زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و دوباره مواد را به هم بزنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی نعلی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۴- شیرینی گردویی

شیرینی گردویی برای عید

«شیرینی گردویی» از نمونه شیرینی‌هایی است که می‌توان گفت در کل ایران طرفداران خاص خود را دارد. اصلی‌ترین ماده برای پختن و تهیه شیرینی گردویی نیز خود «گردو» است و برای همین است که قیمت آن نسبت به بقیه شیرینی‌های عید تا حدی گران‌تر است. اما شما خودتان هم می‌توانید این شیرینی را در خانه درست کنید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود و از کیفیت شیرینی هم مطمئن باشید.

برای درست کردن شیرینی گردویی، ابتدا کره و پودر قند را در یک کاسه با هم خوب مخلوط کرده و سپس زرده تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کنید و باز هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. بعد نوبت اضافه کردن دارچین و پودر گردو است. همه مواد را باید با هم میکس کنید تا کاملا یکدست شوند. برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی گردویی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵‌- شیرینی شکری

‌شیرینی شکری برای عید

یک گزینه عالی برای درست کردن شیرینی عید با ماندگاری بالا و طعم عالی، «شیرینی شکری» است. این شیرینی بافتی شبیه کوکی دارد و روی آن، شکر دانه درشت پاشیده می‌شود. طعم شیرین و بافت ترد این شیرینی، آن را به یکی از بهترین شیرینی‌های عید تبدیل کرده است. در ضمن روش تهیه آن هم بسیار ساده است. کافی است کره را به روش بن ماری ذوب کنید. در یک ظرف مناسب، کره را با شکر مخلوط کنید و با همزن بزنید تا کشدار شود.

سپس تخم مرغ‌ را به همراه وانیل به شکر و کره اضافه کنید و دوباره برای ۵ دقیقه با همزن بزنید. آرد و بیکینگ پودر را دو بار از الک ریز بگذرانید و در ۳ مرحله به مواد اضافه کنید و هر بار به مدت ۲ دقیقه با همزن بزنید. خمیر را ورز دهید تا به حدی برسد که به دست نچسبد. سپس خمیر را در یک نایلون بگذارید یا اینکه روی ظرف را سلفون بکشید. حدود ۳ ساعت خمیر را استراحت دهید. بعد از این مدت، وقتی خمیر را بیرون‌ آوردید، آن را ۵ دقیقه با دست ورز دهید تا حباب‌ها گرفته شود.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی شکری، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۶- شیرینی پفکی یا پیچ انگشتی

شیرینی پفکی یا پیچ انگشتی

«شیرینی پفکی» یا «پیچ انگشتی»، همانطور که از اسمش پیدا است، بافت پفکی و تو خالی مثل انواع مرنگ دارد. این شیرینی به قدری ترد است که وقتی در دهان می‌گذارید، آب می‌شود و بافت بسیار جذاب و لطیفی دارد. جالب اینکه تا مدت طولانی هم می‌توان آن را نگهداری کرد. در ضمن روش درست کردن آن هم بسیار ساده است و در زمان کوتاهی آماده می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شفته اراکی (کوفته اراکی) با گوشت و آرد نخودچی

برای درست کردن شیرینی پیچ انگشتی، زرده‌های تخم مرغ‌ را از سفیده‌ها جدا کنید و برای ۱ دقیقه به وسیله همزن برقی بزنید. سپس پودر قند را الک کنید و آرام آرام به زرده تخم مرغ‌ها اضافه کنید و مواد را با همزن هم بزنید. به طور کلی در این مرحله باید حدود ۱۰ دقیقه زرده تخم مرغ‌ها را با پودر قند هم بزنید. این کار باید آنقدر ادامه پیدا کند که یک مایه کش‌دار و کرم رنگ درست شود.

سپس مواد را در یک کاسه بریزید و بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید و به آرامی با لیسک به صورت دورانی هم بزنید تا ترکیب شوند.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه شیرینی پفکی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- شیرینی زبان

شیرینی زبان برای عید نوروز

«شیرینی زبان»، پای ثابت جشن‌ها و مراسم ایرانی است. به خاطر ماندگاری بالایی که این شیرینی دارد، به عنوان شیرینی عید نوروز هم بسیار محبوب است. بافت لایه لایه شیرینی زبان و طعم شیرینی ملایم آن، برای خیلی‌ها لذت‌بخش است. شاید به نظر برسد تهیه این شیرینی، کار سختی باشد ولی با کمی صبر و دقت می‌توانید یک شیرینی زبان بسیار باکیفیت با هزینه کم، در خانه بپزید و برای مهمانی‌های عید سرو کنید.

برای درست کردن شیرینی زبان خانگی، ابتدا باید خمیر هزارلا را درست کنید یا آن را به صورت آماده تهیه کنید. سپس خمیر را قالب بزنید و در سینی فر بچینید و بپزید. روی شیرینی‌های پخته شده را شربت بریزید و ادامه مراحل درست کردن شیرینی را انجام دهید.

برای آموزش مراحل طرز تهیه شیرینی زبان روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۸- کلوچه کنجدی

کلوچه کنجدی برای عید نوروز

«کلوچه کنجدی» یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های عید است که بافت فوق‌العاده نرم و لطیفی دارد و با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای آماده می‌شود. تمام سطح این شیرین از کنجد پر شده و درست کردن آن بسیار راحت است.

برای تهیه این کلوچه نرم و خوشمزه خانگی باید تخم مرغ، عصاره وانیل و پودر شکر الک شده را با هم ترکیب کنید. سپس برای ۵ دقیقه مواد را با دور تند همزن ترکیب کنید تا حالت کرم رنگ و پفی شوند. بعد نوبت اضافه کردن روغن و هم زدن آن است.

سپس در یک کاسه ماست و بیکینگ پودر را با هم ترکیب نمایید. مواد را آن‌قدر مخلوط کنید تا کمی پف کند و حباب‌هایی روی آن ظاهر شود. سپس می‌توانید ترکیب بیکینگ پودر و ماست را به سایر مواد اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی برای عید نوروز

«شیرینی کشمشی» از جمله انواع شیرینی خشک و ساده مناسب برای عید نوروز است. این شیرینی بافت نرمی دارد و داخل آن پر از کشمش است. معمولا شیرینی کشمشی در فر تهیه می‌شود اما اگر فر ندارید شیرینی کشمشی در ماهیتابه و بدون فر هم می‌توانید درست کنید. شیرینی کشمشی خانگی را به سبک شیرینی کشمشی بازاری با کره یا روغن جامد و با شکر یا پودر قند می‌توانید درست کنید.

برای تهیه شیرینی کشمشی، ابتدا کره یا روغن جامدی را که در دمای اتاق نرم شده‌اند، با شکر دانه ریز یا آسیاب شده و روغن مایع مخلوط کنید و با همزن بزنید. ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای این کار کافی است. تخم مرغ را هم بشکنید و اضافه کنید. دوباره همه مواد را به مدت ۱ دقیقه با همزن بزنید. سپس وانیل، آرد الک شده، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی کشمشی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی

شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی

«شیرینی کرکی» یا «شیرینی بهشتی» یک شیرینی عید با ماندگاری بالا است که بافت بسیار نرمی دارد. این شیرینی در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود که شامل شیرینی کرکی ساده، شیرینی کرکی زعفرانی و شیرینی کرکی کاکائویی است. بافت لطیف و نرم شیرینی بهشتی، آن را به یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های عید نوروز تبدیل کرده است. اما این شیرینی دستور پخت ساده‌ای دارد و می‌توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

برای درست کردن شیرینی بهشتی خوش‌طعم و مقوی، شیرینی کرکی بهشتی پودر قند را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و روغن را به آن اضافه کنید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به هم بزنید تا کرمی رنگ شوند. سپس آرد برنج، آرد نخودچی و آرد جوانه گندم را که از قبل الک کرده‌اید، با پودر هل و وانیل مخلوط کنید و در چند مرحله به آرامی به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی بهشتی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۱- شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی برای عید نوروز

احتمالا شما هم با «شیرینی نارگیلی» خاطره دارید. این شیرینی عید که هم در فر و هم بدون فر قابل تهیه است هنوز هم در مهمانی‌‌های عید نوروز و مناسبت‌‌های مختلف سرو می‌شود. راز خوشمزگی شیرینی نارگیلی هم ترد و نرم بودن آن است.

برای تهیه شیرینی نارگیلی ساده، تخم‌ مرغ‌‌ها را بشکنید و زرده‌ها را از سفیده‌ها جدا کنید. با همزن شروع به زدن سفیده‌های تخم مرغ کنید تا جایی که سفت و کشدار شوند. سپس پودر نارگیل را اضافه کنید. (می‌توانید برای زودتر فرم گرفتن شیرینی نارگیلی به اندازه یک قاشق چای‌خوری آرد سفید به مواد اضافه کنید و هم بزنید). در ادامه پودر شکر و روغن را به مخلوط بیفزایید. آبلیمو و وانیل را پس از مخلوط شدن مواد، به آنها اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی نارگیلی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۲- شیرینی آلمانی یا مشهدی

دستور تهیه شیرینی مشهدی یا آلمانی

«شیرینی خشک آلمانی» یا «شیرینی مشهدی» که ترکیه‌ای‌ها به آن «قرابیه مارمالادی» می‌گویند، خود مشهدی‌ها به اسم «شیرینی مربایی» آن را می‌شناسند و در برخی جاها هم به «شیرینی شاه‌پسند» معروف است از جمله قدیمی‌ترین شیرینی‌های عید نوروز  با ماندگاری بالا است. شیرینی مربایی را با مواد مختلف مزه‌دار می‌کنند؛ از پودر پسته و شکلات آب شده گرفته تا مغز بادام و مارمالادهای مختلف. اما طرز تهیه شیرینی آلمانی بازاری چگونه است؟

برای درست کردن شیرینی آلمانی یا مشهدی عید بهتر است ابتدا شربت آن را آماده کنید. برای تهیه شربت قوام آمده و غلیظ شیرینی آلمانی عید ابتدا ۶ پیمانه شکر نرم و الک شده را به همراه ۳ لیوان آب، ۱/۸ قاشق چای‌خوری جوهر لیمو و ۸ دانه هل سبز در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید و آرام هم بزنید تا شربت قوام پیدا کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی مشهدی به سبک قنادی‌ها برای پذیرایی عید نوروز روی لینک مقاله کلیک کنید.

۱۲- شیرینی پاپیونی

طرز تهیه شیرینی پاپیونی از انواع شیرینی عید نوروز

«شیرینی پاپیونی» یا «شیرینی پروانه ای»، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های عید نوروز است که ماندگاری بالا، بافت ترد و طعم بسیار لذیذی دارد و می‌توانید به راحتی آن را در خانه برای مهمانی‌های عید، درست کنید.

شیرینی پاپیونی مثل شیرینی زبان، با خمیر هزار لا درست می‌شود که این خمیر را می‌توانید به صورت آماده هم تهیه کنید. در ضمن این شیرینی را هم در فر و هم در تابه می‌توانید درست کنید. برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه شیرینی پاپیونی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شیرینی‌های سنتی نوروزی اصفهان

شیرینی‌های سنتی اصفهان

برای مراسم عید نوروز اهالی هر شهر و هر استان بیشتر تمایل دارند شیرینی‌های مخصوصی منطقه خود را برای پذیرایی از میهمان آماده کنند. «شیرینی‌های سنتی اصفهان برای عید نوروز» را هم به آسانی در منزل می‌توانید درست کنید.

معروف‌ترین شیرینی‌های اصفهان برای عید شامل شیرینی کرکی، گز آردی و ساده، پولکی، برشتوک، گوشفیل، باقلوا، سوهان عسلی و لوز مخلوط هستند که از معروف‌ترین شیرینی‌های قدیمی عید در اصفهان محسوب می‌شوند.

اگر اهل کرمان هم باشید حتماً می‌دانید که گز در دسته شیرینی خانگی عید کرمان نیز محسوب می‌شود و برخی از این شیرینی‌ها در شهرها و استان‌های دیگر نیز در عید نوروز سرو می‌شوند. برای خواندن طرز تهیه انواع شیرینی‌های سنتی اصفهان برای عید روی لینک مقاله شیرینی های عید اصفهان کلیک کنید.

فیلم طرز تهیه گوشفیل را تماشا کنید:

 

 

انواع شیرینی سنتی یزد برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی یزد برای عید نوروز

«شیرینی‌های سنتی یزد برای عید نوروز» تنوع بی‌نظیری دارد و طعم و مزه آن‌ها شما را به یاد طعم شیرینی‌های نوستالژی عید خواهد انداخت. معروف‌ترین شیرینی‌های یزدی مثل جاذبه‌های گردشگری یزد قدمتی به بلندای تاریخ دارند.

اما می‌دانید معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی استان یزد برای عید نوروز کدامند؟ طرز تهیه شیرینی‌های خانگی سنتی یزد مخصوص عید نوروز چگونه است؟ کیک یزدی که جزو کیک خانگی عید نوروز است، حاجی بادام یزدی، شیرینی قطاب گردویی، باقلوا یزدی، پشمک یزدی، شیرینی پنجره‌ای، سوهان آردی و نان برنجی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های خانگی عید در یزد هستند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه

برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی خانگی عید مخصوص شهر یزد می‌توانید به مقاله طرز تهیه معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی یزد مراجعه کنید.

انواع شیرینی سنتی قزوین برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید نوروز

شیرینی‌های عید بخش جدانشدنی پذیرایی از مهمانی‌های نوروزی هستند. معمولاً شیرینی‌های نوروزی قزوین مثل اغلب شیرینی‌های عید نوروز ماندگاری زیادی دارند و در سایز و اندازه‌ای نسبتاً کوچک تهیه شود.

تنوع شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید نوروز آن قدر زیاد است که اگر در ایام عید نوروز قدم به این شهر بگذارید، ممکن است با دیدن انواع و اقسام شیرینی‌های خوش عطر و رنگارنگ آن سردرگم شوید. اگر دوست دارید عید امسال در ظرف شیرینی سال نو تنوع بیشتری از شیرینی‌ها را داشته باشید پیشنهاد می‌شود حتماً برخی از شیرینی‌های معروف قزوین را در خانه درست کنید.

شیرینی قندی، پادرازی، باقلوا پرچمی، نخودچی، نان چرخی، اتابکی، بادامی، نان برنجی، کیک شربتی و نان چای از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی عید در قزوین هستند. برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی عید خانگی در قزوین می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید نوروز مراجعه کنید.

انواع شیرینی سنتی تبریز برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی تبریز آن قدر متنوع هستند که به جرات می‌توان گفت کمتر شهری چنین تنوعی بی‌نظیری از انواع شیرینی را دارد. اما معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز برای عید نوروز چه شیرینی‌های هستند؟ طرز تهیه انواع شیرینی تبریزی برای عید چگونه است و شیرینی‌های سنتی تبریز چطور آماده می‌شوند؟

شیرینی قرابیه، نوقا، باقلوا، شیرینی لطیفه، راحت الحلقوم، چای مراغه، لوز زعفرانی، شیرینی اریس، شیرینی پفکی گردویی و شیرینی کنجدی از معروف‌ترین انواع شیرینی عید خانگی تبریز هستند. برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع شیرینی سنتی تبریز مراجعه کنید.

فیلم آموزش تهیه باقلوا ترکی را هم تماشا کنید:

 

شیرینی‌های سنتی ارومیه برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی ارومیه برای عید نوروز

آوازه و شهرت شیرینی‌های سنتی ارومیه قدمتی طولانی دارد. درست است که ارومیه‌ای‌ها تنقلات یا شیرینی‌های سنتی متعددی دارند، اما برخی از آن‌ها را به صورت ویژه برای عید نوروز درست می‌کنند. معمولاً ویژگی اصلی و مشترک انواع شیرینی‌ عید ارومیه که جزو معروف‌ترین سوغاتی‌های ارومیه هم محسوب می‌شوند مدت زمان ماندگاری طولانی آن‌ها است. از معروف‌ترین شیرینی‌های خانگی ارومیه می‌توان به لوزانک، سوجوق، تنور شیرینی سی، باقلوا، نوقا، قرابیه و انواع نقل اشاره کرد.

برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی‌های قدیمی عید در ارومیه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی‌های ارومیه در عید کلیک کنید.

شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید نوروز

«شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید» شاید آنقدرها معروف نباشد، اما عطر و بوی خوش و طعم بی‌نظیر این شیرینی‌های سنتی گیلانی آن‌ها را در دسته خوشمزه‌ترین شیرینی‌های عید قرار می‌دهد. بیشتر شیرینی‌های خانگی سنتی گیلان سرشار از عطر تازه آرد برنج تازه هستند و در طول سال‌ها هنوز بافت و مزه سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

احتمالا در سفر به گیلان طعم شیرینی‌های مخصوص عید نوروز در گیلان را چشیده‌اید؟ معروف‌ترین شیرینی‌های نوستالژی عید نوروز در گیلان عبارتند از شیرینی نون پنجره‌ای، خرش حلوا، سوهان بادام سوخته، شیرینی نخودچی، شیرینی برنجی، شیرینی گردویی، حلوا ضیابری و شیرینی میان‌پر.

برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی قدیمی عید در گیلان می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع شیرینی سنتی گیلان مراجعه کنید.

شیرینی‌های سنتی مازندران برای عید نوروز

طرز تهیه انواع شیرینی مخصوص عید استان مازندران

به عنوان اصلی‌ترین ویژگی انواع شیرینی عید مازندران، این شیرینی‌ها مثل دیگر شیرینی‌ها عید، اغلب جزو شیرینی‌های خشک با ماندگاری بالا هستند و در آنها از موادی مثل خامه استفاده نمی‌شود. از آن جایی که شیرینی‌های عید باید برای مدت طولانی‌تری تازه بمانند و طعمشان تغییر نکند در پخت این مدل شیرینی‌ها موادی که زود فاسد می‌شوند، به کار نمی‌روند.

یکی دیگر از ویژگی‌های انواع شیرینی عید مازندران، استفاده از محصولات یا مواد غذایی پرکاربرد و متداول در این استان است. مثلا در بیشتر شیرینی‌های عید مازندارن، از آرد برنج استفاده می‌شود یا از خود برنج هم در تهیه برخی از شیرینی‌ها استفاده می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده اصالت و سنتی بودن این شیرینی‌ها است.

حتی در برخی موارد از گیاهان یا دانه‌های بومی این استان استفاده می‌شود که حال و هوا و اصالت مازندرانی شیرینی را دو چندان می‌کند. برای مطالعه طرز تهیه انواع شیرینی محلی مازندران مخصوص عید نوروز روی لینک مطلب مورد نظر کلیک کنید.

انواع شیرینی عید بدون فر

 طرز تهیه شیرینی عید بدون فر با ماندگاری بالا

اگر می‌خواهید برای عید شیرینی درست کنید ولی به فر یا مایکروفر دسترسی ندارید، می‌توانید انواع شیرینی بدون فر را در خانه با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت برای خودتان و مهمان‌هایتان تهیه کنید. معمولا در طرز تهیه شیرینی عید بدون فر، شیرینی‌ها را در روغن سرخ می‌کنند و یا آن‌ها را در ماهیتابه یا قابلمه می‌پزند.

اما اگر دوست دارید بدانید که دستور تهیه انواع شیرینی عید نوروز بدون فر چگونه است و چطور می‌توان انواع شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر را در خانه آماده کرد، روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی عید بدون فر کلیک کنید و شیرینی‌های متنوع و خوشمزه را به روش خانگی و آسان درست کنید.

معروف‌ترین شیرینی‌های عید با ماندگاری بالا

معروف ترین شیرینی های عید با ماندگاری بالا

اگر طرز تهیه شیرینی عید با ماندگاری بالا را بلد باشید، نیازی به خرید یا تهیه چند باره شیرینی عید در ایام نوروز نخواهید داشت. شیرینی‌های عید با ماندگاری بالا با گذشت زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهند و تا آخر عید خوش طعم و تازه باقی می‌مانند. هر چند باید این شیرینی‌ها را در ظروف دربسته و در محیط خنک نگهداری کنید.

برخی از شیرینی‌های عید با ماندگاری بالا را فقط در شهرهای خاص می‌توانید پیدا کنید، اما برخی دیگر، مثل شیرینی زبان، نخودچی، نارگیلی و … شهرت بیشتری دارند. در مقاله طرز تهیه شیرینی های عید با ماندگاری بالا، می‌توانید لیست این شیرینی‌ها و طرز تهیه آنها را مشاهده کنید. کافی است روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

تاریخچه شیرینی پزی در ایران

تاریخچه شیرینی پزی در ایران

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ریشه نخستین شیرینی‌ها به ایران باستان برمی‌گردد. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه شیرینی پزی در ایران باستان صحبت کنیم به یک نوع کیک به نام «لاویش» می‌رسیم که در قرن هفتم میلادی پخته می‌شده است.

خوب است بدانید که ایرانیان باستان «زنبور عسل» پرورش می‌دادند و انجیر و خرما هم جزو برنامه غذایی مردم و البته از جمله مواد اساسی برای پختن انواع شیرینی بودند. ایرانیان باستان «بز» هم پرورش می‌دادند و از شیر بز برای پختن شیرینی و البته درست کردن دوغ و ماست استفاده می‌کردند.

تاریخچه شیرینی پزی در ایران باستان

در دوران هخامنشی «جو» مهم‌ترین ماده غذایی در سبد غذای مردم بود که به شیوه‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند. دلیل استفاده از جو، سختی کاشت و برداشت گندم بود. ایرانیان باستان «جو» را نیم‌کوب و با میوه و شیر مخلوط می‌‌‏کردند و به صورت حریره می‌‌‏خوردند؛ یا آن را آرد می‌‌‏کردند و نان و شیرینی می‌‌‏پختند.

شیرینی‌پزی در ایران معاصر

شیرینی پزی در ایران معاصر

پختن شیرینی به مناسبت‌های مختلف از عید نوروز و تولد، عروسی و مراسم ختم گرفته تا مهمانی و دورهمی و حتی یک مهمانی دوستانه عصرگاهی و به جز این‌ها، مصرف این خوردنی به صورت روزانه با انواع چای و قهوه آن‌قدر برای ایرانی‌ها دلچسب است که شاید به همین دلیل است که هر منطقه‌ای در ایران شیرینی خاص خودش را دارد.

از طرفی شیرینی سنتی شهر‌های مختلف هم معمولا به عنوان سوغاتی آن‌قدر دست به دست شده‌اند که حالا دیگر بسیاری از مردم ایران، با سوغاتی‌ها و شیرینی‌های شهرهای مختلف آشنایی دارند.

سوالات متداول درباره شیرینی مخصوص عید نوروز

خرش حلوا از معروف‌ترین شیرینی‌های عید در کدام شهر است؟

خرش حلوا از معروف‌ترین شیرینی‌های خانگی عید در گیلان است.

معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید چه شیرینی‌هایی هستند؟

شیرینی قرابیه، نوقا، باقلوا، شیرینی لطیفه، راحت الحلقوم، چای مراغه، لوز زعفرانی، شیرینی اریس، شیرینی پفکی گردویی و شیرینی کنجدی از معروف‌ترین انواع شیرینی عید خانگی تبریز هستند.

شیرینی‌های عید نوروز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

شیرینی‌های مخصوص عید باید ماندگاری زیادی داشته و در سایز و اندازه‌ای نسبتاً کوچک تهیه شوند که مناسب پذیرایی در روزهای عید باشند. انواع شیرینی خشک برای عید مناسبند.

شیرینی‌های ساده خانگی که برای پذیرایی عید هم مناسبند کدامند؟

انواع شیرینی کنجدی، کیک یزدی، شیرینی کشمشی، شیرینی شکری و … که به روش خانگی می‌توانید آن‌ها را درست کنید یا انواع شیرینی عید بدون فر مثل طرز تهیه انواع شیرینی ساده در روغن و انواع شیرینی با آرد و شکر مثل حلواهای مختلف جزو بهترین شیرینی‌های خانگی برای پذیرایی عید محسوب می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک