عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتری در صنعت خرده فروشی

عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتری در صنعت خرده فروشی


25 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رفتار خرید مصرف کننده و مشتری در صنعت خرده فروشی

عوامل بسیار زیادی بر رفتار مشتری در استفاده از فروشگاه های مختلف خرده فروشی و اولویت بندی این فروشگاه ها برای خرید کردن تاثیرگذار است. اما به طور کلی چندین عامل نقش پر رنگی در رفتار مصرف کننده ایفا می کند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به عوامل اصلی تغییر رفتار مشتری در فروشگاه خرده فروشی می اندازیم.

 

 

نقش کمپین های بازاریابی در رفتار مشتری خرده فروشی

 

 رفتار خرید مصرف کننده

 

کمپین های بازاریابی تاثیر شگرفتی بر رفتار مشتری و تصمیمات خرید آنها دارند. در صورت اجرای یک استراتژی قوی بازاریابی و انجام دقیق و منظم آن شاهد تغییر رفتار مشتریان خنثی خواهید شد. پیام کمپین های بازاریابی در صنعت خرده فروشی باید کاملا واضح باشند. علاوه بر واضح بودن پیام، مصرف کنندگان باید ترغیب شوند. اگر از پیام درستی در کمپین های بازاریابی استفاده شود، مصرف کنندگان و مشتریان حتی ترغیب به تغییر برندی که پیشتر به آن وفادار بودند، خواهند شد. کمپین های بازاریابی باید مدام محصولات و خدمات در فروشگاه های خرده فروشی را به مشتری یادآوری کنند. این یادآوری باید درباره خدماتی که مشتریان کمتر به آن توجه می کنند بیشتر باشد. خدماتی چون بیمه کالا و… .

 

 

تاثیر شرایط اقتصادی بر رفتار خرید مشتری

 

 رفتار خرید مصرف کننده

 

شرایط اقتصادی در مورد محصولات گران قیمت در صنعت خرده فروشی تاثیر زیادی در تعیین نوع رفتار مشتری دارد. شاید بتوان شرایط اقتصادی را عنصر اصلی تغییر رفتار مشتری و مصرف کننده در مورد محصولات گران قیمت عنوان کرد. بنابراین مصرف کنندگان باید آنقدر اعتماد به برند شما داشته باشند که بتوانند علی رغم این موضوع مهم با اعتماد خرید کنند. اعتماد در مشتری برای خرید محصولات گران قیمت، کم کم ایجاد می شود. مصرف کنندگان ابتدا محصولات ارزان تری را در مدت زمانی طولانی خرید می کنند. اگر از فروشگاه خرده فروشی شما رضایت داشته باشند، روند خرید خود را تغییر میدهند. این تغییر به سمت محصولاتی با قیمت بالاتر حرکت می کند. بنابراین علی رغم تاثیر شرایط اقتصادی، حس اعتماد در مشتری باعث وفاداری به برند تجاری شما خواهد شد.

 

 

تصمیمات شخصی مشتری خرده فروشی

 

 رفتار خرید مصرف کننده

 

رفتار مصرف کنندگان و مشتریان فروشگاه های خرده فروشی، تحت تاثیر عوامل شخصی نیز قابل تغییر است. این عوامل شامل اولویت ها، ارزش ها و سلایق است. این موضوع در مورد صنایع خرده فروشی چون مد و غذا بسیار پر رنگ است. با این حال تبلیغات و بازاریابی مناسب می تواند حتی بر روی این موضوع نیز تاثیر گذار باشد. شما با تبلیغات مناسب و استفاده از یک استراتژی هوشمندانه بازاریابی می توانید تاثیر شگرفی بر روی تصمیمات شخصی مشتری بر جای بگذارید.

 

 

تاثیر نفوذ گروهی بر روی رفتار خرید مشتری

 

 رفتار خرید مصرف کننده

 

فشار همسالان، همکلاسی ها، اعضای خانواده و آشنایان بر روی رفتار مشتری بسیار تاثیر گذار است. این که همسایگان به چه فکر میکنند و چه انجام می دهند نقش به سزایی در تصمیم گیری همه ما دارد. این موضوع همان چیزی است که از آن تحت عنوان روانشناسی اجتماعی و تاثیر آن بر رفتار خرید مصرف کننده یاد می شود. سطح تحصیلات و عوامل اجتماعی زیر مجموعه ای از همان نفوذ گروهی محسوب می شود. بنابراین صنعت خرده فروشی بدون درک مفهوم نفوذ گروهی و تاثیر آن بر رفتار مشتری موفقیت چندانی نخواهد داشت.

 

 

قدرت خرید  و تغییر رفتار مشتری در فروشگاه‌های خرده قروشی

 

 رفتار خرید مصرف کننده

 

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد، درک قدرت خرید مشتری است. قدرت خرید بخشی از رفتار مشتری و مصرف کننده را شکل می دهد. متقابلا نقش مهمی در رفتار فروشگاه های خرده فروشی دارد. استراتژی بازاریابی نیز در این صنعت باید بر مبنای قدرت خرید مصرف کننده تدوین شود. تا زمانی که میلیاردر نباشید، قبل از خرید قطعا درباره بودجه آن فکر می کنید. یک محصول ممکن است بسیار عالی باشد و بازاریابی خوبی هم روی کیفیت آن صورت بگیرد اما اگر پول خرید آن را به عنوان مشتری نداشته باشید، قطعا آن را نخواهید خرید. تقسیم بندی مصرف کنندگان بر اساس ظرفیت خرید آنها بسیار مهم است. این موضوع به بازاریابی صنایع خرده فروشی بسیار کمک خواهد کرد. زمانی که قدرت خرید مصرف کنندگان مشخص شود، قطعا به نتایج بهتری در فروش دست خواهید یافت.

 

کالابرگ الکترونیک