۱۰ کاربرد برتر هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

۱۰ کاربرد برتر هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 کاربرد برتر هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

در سال‌های اخیر کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی بسیار چشمگیر بوده است. بسیاری از کارهایی چون تحلیل داده، تحلیل و پیش‌بینی قیمت، مدیریت زنجیره تامین و… از طریق هوش مصنوعی انجام شده است. در این مقاله از بخش خرده فروشی مجله کوروش به بررسی کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی می‌پردازیم.

فروشگاه‌های خرده فروشی بدون صندوقدار

 

فروشگاه‌های خرده فروشی بدون صندوقدار

 

یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی، کاهش فعالیت منابع انسانی در سطح فروشگاه است. وجود ربات‌ها در فروشگاه‌ها باعث کم شدن صف‌ها و صرفه جویی در هزینه‌های عملیاتی می‌شود. آمازون AI پیش از این فروشگاه‌های بدون صندوقدار را معرفی کرده است. با استفاده از این فناوری وقتی خرید را از قفسه برمی‌دارید، یا آن را پس می‌دهید، هوش مصنوعی آمازون وارد عمل می‌شود. با خروج محصولات از فروشگاه، حساب آمازون از کیف پول الکترونیکی شما مبلغ خرید را کم می‌کند. آمازون قصد دارد تا فروشگاه‌های بیشتری را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی راه‌اندازی کند. فروشگاه هایی که تنها نیاز به ۶ تا ۲۰ نیروی انسانی داشته باشد.

 

چت‌بات‌ها برای کمک به خدمات مشتری در فروشگاه خرده فروشی

 

چت‌بات‌ها که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت خدمات مشتری دارند. آنها باعث بهبود جست‌وجو می‌شوند. چت‌بات‌ها می‌توانند اعلان‌هایی در مورد کالاهای جدید ارسال کنند و پیشنهادهای ویژه‌ای به مشتریان ارائه دهند. اگر مشتری فروشگاه خرده فروشی، پیش از این کلاه مشکی خریده است، یک چت‌بات می‌تواند پیشنهاد جذاب دیگری برای ست خرید مشتری به او بدهند. در حال ‌حاضر ۸۰ درصد برندها در جهان از چت‌بات استفاده می‌کنند و یا قصد دارند حتما این قابلیت هوش مصنوعی را در فروشگاه خرده فروشی خود مورد استفاده قرار دهند. برند تامی چت‌بات‌هایی را راه‌اندازی کرده که مشتریان در جست‌وجو کالکشن‌های مد نظر خود و ارائه خدمان بسیار کمک می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

دستیارهای هوشمند در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

حتما بخوانید  همه چیز درباره اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

دستیارهای هوشمند در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

خرده فروشان بر روی فناوری‌هایی از هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که علاوه بر کمک به کارکنان فروشگاه، تاثیر زیادی در آسان کردن فرآیند خرید برای مشتریان دارد. با استفاده از فناوری KROGER-EDGE برچسب‌های کاغذی نرخ در فروشگاه‌های خرده فروشی حذف می‌شوند. در حال‌ حاضر برچسب‌های قفسه‌ها هوشمند هستند. با استفاده از این فناوری، اطلاعات تغذیه‌ای کالا در نمایشگرهایی به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگرها تبلیغات ویدیویی کالاهای خاص نیز دیده می‌شود. همچنین مشتریان می‌توانند با زبان‌های مختلف آنچه را در فروشگاه نیاز دارند، پیدا کنند. با استفاده از این فناوری هوش مصنوعی بر روی موجودی مواد غذایی در فروشگاه‌های خرده فروشی نظارت کامل وجود دارد.

 

 

تعدیل نرخ خرده فروشی با استفاده از هوش مصنوعی

 

تعدیل نرخ خرده فروشی با استفاده از هوش مصنوعی

 

بسیاری از فروشگاه‌های خرده فروشی از هوش مصنوعی در استراتژی قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند. برای این کار اطلاعات مربوط به محصولات فعالیت‌های تبلیغاتی نرخ فروش و داده‌های اضافی جمع آوری می‌شوند. پس از آن با تحلیل داده بهترین پیشنهاد برای فروش ارائه خواهد شد. EBay و KROGER درحال‌حاضر برای بهینه‌سازی نرخ از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: افزایش فروش در صنایع خرده فروشی‌

 

 

پیش‌بینی قیمت‌ها در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

قیمت یک محصول بر اساس تقاضا، روند فصلی، ویژگی‌های آن و تاریخ عرضه مدل‌های جدید تعیین می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند قیمت‌های جدید را پیشبینی کند. این پیشبینی به مشتریان کمک می‌کند تا از قبل تغییر نرخ یک محصول خاص را بدانند. پیشبینی نرخ و قرار دادن اطلاعات آن به مشتری به ایجاد وفاداری مشتریان بسیار کمک می‌کند. تجزیه و تحلیل داده و استفاده از یادگیری ماشینی مهم‌ترین ابزار برای پیشبینی نرخ در صنعت خرده فروشی هستند.

 

مدیریت زنجیره تامین با هوش مصنوعی

 

مدیریت زنجیره تامین با هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی با مدیریت زنجیره تامین خرده فروشی به بازآفرینی و محاسبه میزان تقاضا در یک محصول خاص می‌پردازد. هوش مصنوعی با در نظر گرفتن سابقه فروش، موقعیت فروشگاه، موقعیت آب و هوایی، ترندها و تبلیغات و سایر پارامترها پیشبینی مناسبی از نیاز کالا در فروشگاه‌های خرده فروشی دارد. استفاده از هوش مصنوعی در فروشگاه‌های خرده فروشی منجر به کاهش ۳۰ درصدی در زنجیره تامین و تدارکات می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی فروشگاه های خرده فروشی در ماه رمضان

 

 

طبقه بندی محصولات خرده فروشی با هوش مصنوعی

 

طبقه بندی محصولات خرده فروشی با هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی با استفاده از فرآیند یادگیری ماشینی در صنعت خرده فروشی، وظیفه طبقه بندی محصولات را بر عهده دارد. سیستم‌های مبتنی بر برچسب‌گذاری و تعیین دسته بندی‌های مختلف برای مشتریان که به دنبال نوع خاصی از محصول هستند از مهم‌ترین فعالیت‌های هوش مصنوعی در بخش طبقه بندی محصولات است. برخی از پلتفرم‌های هوش مصنوعی بیش از ۹۰۰ درخواست را در یک ثانیه پردازش می‌کنند و بهترین فرآیند طبقه بندی و فروش را با استفاده از محتوای مربوط به محصول پیشنهاد می‌دهند.

حتما بخوانید  نگاهی به دلایل تغییر لوگو برندهای تجاری مشهور در دنیا

 

جست‌وجوی بصری در خرده فروشی

 

جست‌وجوی بصری در فروشگاه خرده فروشی به مشتریان اجازه می‌دهد تا تصویر مورد نظر خود را آپلود کرده و کالایی را که می‌خواهند، پیدا کنند. هوش مصنوعی رنگ، اندازه و سایر نمونه‌های تصویر بروز شده را تطبیق داده و با ۹۵ درصد دقت، کالای مورد نظر را به مشتریان فروشگاه پیشنهاد می‌دهد. مشتریانی که از فروشگاه‌های خرده فروشی مجهز به فناوری جست‌وجوی بصری خرید کرده‌اند، ۹۰ درصد تجربه مثبتی را به اشتراک گذاشته‌اند.

 

 

جست‌وجوی صوتی با استفاده از هوش مصنوعی در خرده فروشی

 

والمارت، تسکو و کاستکو از جمله برندهای مهم خرده فروشی هستند که از فناوری جست‌وجوی صوتی گوگل و یا آمازون استفاده می‌کنند. فناوری جست‌وجوی صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی یک دستیار هوشمند است که نیازی به تایپ ندارد. ۲۷ درصد مردم جهان از این فناوری در تلفن همراه‌شان استفاده می‌کنند. در این میان ۵۷ درصد افراد ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌ها و یا وبسایت هایی استفاده کنند که مجهز به این فناوری باشند. فروشگاه‌های بزرگ با استفاده از ترکیب هوش مصنوعی و دستیار صوتی، راحتی بیشتری را برای مشتریان فراهم کرده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی رفتار خرید مشتریان مسلمان

 

 

پیش‌بینی رفتار مشتری با استفاده از هوش مصنوعی

 

پیش‌بینی رفتار مشتری با استفاده از هوش مصنوعی

 

پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهند تا رفتار اقتصادی مشتریان را رصد کنند. آن‌ها با رصد این رفتار اقتصادی، رویکردهای متفاوتی در برابر دسته‌های مختلف مشتریان خواهند داشت. رصد رفتار مشتری با استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل فرآیند فروش بسیار تاثیرگذار است. برخی الگوریتم‌های هوش مصنوعی پس از ارزیابی رفتار خرید مشتریان، پیشنهادهای جذابی برای هر مشتری ارائه می‌دهند. الگوریتم‌های پاسخ به رفتار عاطفی مشتری، مسئولیت این کار را بر عهده دارد. آن‌ها با ارزیابی رفتار عاطفی مشتریان و تجارب قبلی خرید به پردازش و پیشنهاد می‌پردازند. فرآیند خرید با استفاده از این قابلیت هوش مصنوعی در پلتفرم‌های فروشگاه‌های خرده فروشی بسیار افزایش می‌یابد.

 

 

منبع: SPD

 

کالابرگ الکترونیک