بهترین درمان های گیاهی و طب سنتی برای درمان عفونت ادراری

بهترین درمان های گیاهی و طب سنتی برای درمان عفونت ادراری


29 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین درمان های گیاهی و طب سنتی برای درمان عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری یکی از رایج‌ترین عفونت‌های باکتریایی هستند که در بیشتر موارد با درمان گیاهی معمولا برطرف می‌شوند. تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر سالانه دچار عفونت ادراری می‌شوند. زنان ۳۰ برابر مردان به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند و تقریبا ۴۰ درصد زنان در دوره زندگی خود این بیماری را تجربه می‌کنند. عفونت ادراری می‌تواند بر روی هر قسمت از سیستم ادراری بدن از مجاری ادرار گرفته تا مثانه و کلیه تاثیر بگذارد. اما معمولا در اندام‌های دستگاه ادراری تحتانی، مثانه و مجاری ادرار متداول است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش علائم متداول عفونت ادراری را بررسی کرده و برخی از درمان های گیاهی طب سنتی برای درمان طبیعی عفونت ادراری در زنان و مردان را معرفی می‌کنیم.

 

عفونت مجاری ادراری از رایج ترین انواع عفونت است که به واسطه باکتری ایجاد می شود. خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض ابتلای این عفونت قرار دارند. ولی کودکان، نوجوانان، خانم ها و آقایان همگی می‌توانند در معرض ابتلا به این نوع عفونت قرار داشته باشند. علائم معمولی این بیماری شامل سوزش ادرار، درد شکم و ادرار تیره با بوی شدید و غیر عادی می‌شود. اگر عفونت مثانه به کلیه‌ها راه پیدا کند، ممکن است علاوه بر علائم ذکر شده، علائم دیگری مانند تب و لرز، حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت پایین کمر نیز بروز کند.

 

 

علایم متداول عفونت ادراری در زنان و مردان

 

علایم متداول عفونت ادراری در زنان و مردان

 

احساس سوزش هنگام ادرار و تکرر شدید ادرار از جمله علایم متداول عفونت ادراری هستند. ادرار خونی، تب و خستگی، درد لگن، پایین شکم و کمر هم از دیگر نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شوند. عفونت‌های ادراری با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند اما استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها عواقب منفی طولانی مدتی به همراه دارند. آنها باعث آسیب رساندن به باکتری‌های سالم در دستگاه ادراری می‌شوند. در عین حال باعث مقاوم‌سازی باکتری‌های مضر در برابر آنتی بیوتیک می‌شوند. بنابراین در مراحل ابتدایی مواجهه با عفونت ادراری شاید رعایت یک رژیم غذایی سالم و استفاده از روش درمان گیاهی بهترین راه‌حل باشد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ۴۲ درصد از موارد عفونت‌های ادراری خفیف هستند و بدون استفاده از آنتی بیوتیک قابل درمان می‌باشند.

 

 

حتما بخوانید  5 خاصیت درمانی عجیب قهوه سبز با طریقه دم کردن قهوه سبز برای لاغری

بیشتر بخوانید: برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؛ ۱۸ ماده غذایی برای هضم غذا و درمان یبوست

 

 

مصرف «مانوز دی» برای درمان خانگی عفونت ادراری

 

مصرف «مانوز دی» برای درمان خانگی عفونت ادراری

 

مانوز دی یکی از قندهای طبیعی است که اغلب برای جلوگیری و درمان گیاهی عفونت ادراری خفیف استفاده می‌شود. مانوز دی به طور طبیعی در سیب و پرتقال وجود دارد اما پودر و یا قرص آن را نیز می‌توانید به صورت آماده تهیه کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ۱.۵ گرم مانوز دی به مدت ۱۰ روز ۹۰ درصد عفونت‌های ادراری را برطرف می‌کند. معمولا مصرف مانوز دی خطرات عمده‌ای برای سلامتی ندارد. بیشتری عارضه جانبی آن اسهال خفیف است. با این حال از آنجا که این ماده گیاهی و طبیعی، نوعی قند محسوب می‌شود، ممکن است برای افرادی که دچار نوسان قند خون هستند مناسب نباشد. برای مصرف این داروی گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

مصرف سیر برای درمان عفونت ادراری

 

مصرف سیر برای درمان عفونت ادراری

 

سیر یک گیاه محبوب است که در طول تاریخ در طب سنتی و درمان گیاهی کاربرد فراوانی داشته است. این دارو اغلب برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های قارچی، ویروسی و باکتریایی به صورت دارویی استفاده می‌شود. سیر به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی گوگرد است تاثیر به سزایی در درمان عفونت‌های باکتریایی دارد. اثرات ضد باکتریایی بالای سیر در درمان عفونت‌های ادراری کاملا مشهود است. سیر را می‌توان به شکل خام و یا عصاره پودر شده آن استفاده کرد. سیر معمولا عوارض جانبی ندارد اما گاهی باعث سوزش معده می‌شود. برخی از افراد گاهی واکنش‌های آلرژیک را به مکمل‌های سیر تجربه می‌کنند. اگر دارای سابقه آلرژیک به سیر یا پیاز یا تره فرنگی هستید، از خوردن آن خودداری کنید.

 

 

تاثیر کرانبری یا زغال اخته در درمان عفونت‌های ادراری

 

تاثیر کرانبری یا زغال اخته در درمان عفونت‌های ادراری

 

استفاده از محصولات کرنبری یا کرانبری (کران بری) که به توت خرس هم معروف است و در واقع همان میوه زغال اخته است تاثیر زیادی در درمان عفونت‌های ادراری دارد. کرانبری از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای درمان طبیعی و گیاهی عفونت ادراری است. این ماده گیاهی شامل طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی چون مانوز دی، استید هیپوریک و آنتوسیانین است. این مواد در کاهش چسبندگی باکتری‌های عفونی به دستگاه ادراری نقش به سزایی دارند. بر اساس تحقیقات محصولات متفاوت از آبمیوه گرفته تا عصاره کرنبری در درمان و پیشگیری عفونت‌های ادراری بسیار تاثیرگذار هستند. مصرف مکمل‌های کرنبری برای افراد بی‌خطر است، اما در برخی موارد باعث ایجاد ناراحتی هایی در معده می‌شود. به علاوه استفاده طولانی مدت از کرانبری، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. این ماده ممکن است با برخی از داروهای رقیق‌کننده تداخل داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی و غلیظ با گوشت

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه معجون تقویت سیستم ایمنی بدن و احساس سیری در ماه رمضان

 

 

درمان گیاهی عفونت ادراری با استفاده از چای سبز

 

درمان گیاهی عفونت ادراری با استفاده از چای سبز

 

چای سبز قرن‌ها است که به دلیل ظرفیت بالای دارویی در طب سنتی و گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود. چای سبز حاوی مقدار زیادی ترکیبات گیاهی به نام هولی فنول است. هولی فنول‌ها دارای خاصیت ضد میکروبی و التهابی هستند. اثرات ضد باکتریایی قوی چای سبز در درمان عفونت ادراری بسیار تاثیرگذار است. چای سبز در عین حال باعث بهبود و اثر بخشی انواع خاصی از آنتی بیوتیک‌ها می‌شود. بنابراین این معجون برای درمان عفونت ادراری تجویز می‌شود. مصرف روزانه یک فنجان چای سبز برای جلوگیری از رشد باکتری در دستگاه ادراری توصیه می‌شود. مصرف چای سبز برای اغلب افراد بی‌خطر است با این حال این ماده گیاهی حاوی کافئین است، بنابراین ممکن است در خواب و بی‌قراری تاثیرگذار باشد. اگر به کافئین حساسیت دارید می‌توانید مدل بدون کافئین چای سبز را تهیه کنید.

 

 

بخوانید: خواص و فواید چای سبز برای بدن

 

 

دمنوش جعفری برای درمان گیاهی عفونت ادراری

 

دمنوش جعفری یک چای گیاهی ادرار آور خفیف است که گفته می‌شود باکتری‌های موجود در دستگاه ادراری را خارج می‌کند. مطالعات نشان داده چای جعفری و سیر باعث تکرر ادرار می‌شوند. اگرچه دمنوش جعفری به تنهایی عامل از بین بردن باکتری‌های ادراری نیست اما برخی خوردن آن را برای خاصیت ادرار آوری آن توصیه می‌کنند.

 

 

چای گیاهی بابونه با اثر ضد التهابی

 

چای بابونه در طب گیاهی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های جسمی، از جمله عفونت ادراری استفاده می‌شود. بابونه مانند جعفری دارای اثرات ضعیف ادرار آور است. چای بابونه حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی است. از همین رو از آن برای درمان عفونت ادراری استفاده می‌شود. علی‌رغم اینکه از بابونه در طب سنتی برای درمان عفونت ادراری بسیار استفاده می‌شود اما در مورد خاصیت ضد باکتریایی آن تحقیقاتی صورت نگرفته است.

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی خواص بابونه برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی

 

 

چای نعناع یک درمان طبیعی برای عفونت ادراری

 

چای نعناع یک درمان طبیعی برای عفونت ادراری

 

ترکیبات موجود در نعناع فلفلی باعث شده تا از آن به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان عفونت ادراری یاد شود. برخی متخصصین طب سنتی معتقدند که برگ‌های نعناع دارای اثرات ضد باکتریایی هستند. گفته می‌شود نعناع ممکن است به کاهش مقاومت باکتریایی در برابر داروهای آنتی بیوتیکی کمک کند. با این حال هیچ مطالعه‌ای در تایید استفاده از دمنوش نعناع برای مبارزه با عفونت ادراری در دسترس نیست.

 

 

بخوانید: خواص و فواید دارویی نعناع 

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک