طرز تهیه ۸ شیر گیاهی خانگی (وگان) با بادام، برنج، جو دو سر و …

طرز تهیه ۸ شیر گیاهی خانگی (وگان) با بادام، برنج، جو دو سر و …


30 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 8 شیر گیاهی خانگی (وگان) با بادام، برنج، جو دو سر و ...

ما برای دریافت بسیاری از مواد مغذی و درست کردن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها به شیر نیاز داریم. اما نوشیدن شیر در رژیم وگان امکان‌پذیر نیست. افراد گیاهخوار از شیر وگان مانند شیر سویا، شیر بادام گیاهی و شیر جو دوسر و … به عنوان جایگزین برای شیر لبنی استفاده می‌کنند. در این مطلب از مجله کوروش طرز تهیه شیر گیاهی یا شیر وگان از چند ماده غذایی مختلف و مغزها و آجیل را به شما خواهیم گفت.

 

در سال‌های اخیر و با افزایش محبوبیت رژیم گیاهخواری و رژیم وگان نیاز به محصولات غذایی وگان نیز بیشتر احساس می‌شود. برخی از انواع شیر گیاهی را می‌توان از فروشگاه‌ها خرید. اما ممکن است این محصولات در دسترس همه مردم نباشند. سوال بسیاری از افراد وگان این است که «چگونه شیر گیاهی درست کنیم». ما طرز تهیه شیر گیاهی از مغزها  را به شما می‌گوییم تا به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

 

 

طرز تهیه شیر بادام خانگی گیاهی خوشمزه

 

طرز تهیه شیر بادام گیاهی خانگی خوشمزه

 

مواد لازم

 

بادام درختی خام: ۱۰۰ گرم

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

خرما: ۲ عدد

 

برای تهیه شیر گیاهی از بادام باید بادام‌ها را برای حداقل ۷ ساعت در آب خیس کنید. بعد از این مدت می‌توانید به راحتی پوست بادام‌ها را جدا کنید. سپس بادام‌ها را به همراه آب و خرمای بدون هسته در مخلوط‌کن بریزید. مواد را مخلوط کنید تا کاملا نرم و یکدست شوند. این کار حدود ۱ تا ۲ دقیقه -بسته به قدرت مخلوط‌کن- زمان خواهد برد.

 

یک کیسه پارچه‌ای مانند (کیسه برنج) را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و مخلوط را در آن بریزید. یک سر کیسه را با دست چپ نگه‌دارید و دست دیگرتان را با فشار به سمت پایین کیسه بکشید. به این ترتیب شیر بادام شما آماده مصرف است. باقی‌مانده شیر را می‌توانید برای ۴ تا ۵ روز در یخچال نگهداری‌ کنید.

 

از جمله خواص شیر بادام می‌توان به داشتن میزان زیادی ویتامین E اشاره کرد. کالری یک لیوان شیر بادام ۴۰ است که نسبت به شیر گاو بسیار کم محسوب می‌شود. همچنین این شیر بدون لاکتوز بوده و نوشیدن آن برای افراد حساس به لاکتوز مشکلی ندارد.

 

 

طرز تهیه شیر سویا خانگی مقوی و کم‌کالری

 

طرز تهیه شیر سویا خانگی مقوی و کم‌کالری

 

مواد لازم

 

دانه سویا: ۸۰ گرم

آب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

خرما: ۴ عدد

 

برای تهیه شیر سویا باید دانه‌ها را برای یک شب (۱۲ ساعت) خیس کنید. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و به همراه آب در مخلوط کن بریزید تا کاملا روان و یکدست شود. سپس آن را در یک تنظیف پارچه‌ای بریزید و صاف کنید. مایع صاف شده را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید. کف روی آن را بگیرید. شیر سویا برای ۲۰ دقیقه بجوشانید، هر از گاهی آن را هم بزنید.

پس از این مدت صبر کنید تا شیر سویا خنک شود. شیر خنک را با وانیل و خرما (یا عسل) در مخلوط‌کن بریزید. این شیر گیاهی را می‌توانید برای ۳ تا ۵ روز در یخچال نگه‌دارد.

 

 

طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی لطیف و سبک

 

طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی لطیف و سبک

 

مواد لازم

 

جو دوسر: ۱۰۰ گرم

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

خرما: ۲ عدد

 

جو دوسر را برای یک ‌ساعت در آب خیس کنید. سپس آن را در سبد ریخته و آبکش کنید. جو را به همراه آب، وانیل و خرما در مخلوط‌کن بریزید. مواد را تا جایی که روان و یک‌دست شوند مخلوط کنید. مایع را در تنظیف ریخته و صاف کنید. اگر می‌خواهید شیر جو دوسر شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید جو بیشتر به آن اضافه کنید. شیر جو دوسر را می‌توانید تا ۵ روز در یخچال نگه‌دارید. شیر جو دوسر بسیار لطیف و سبک بوده و کالری هر لیوان از آن ۱۶۹ است.

 

 

طرز تهیه شیر بادام هندی گیاهی خامه‌ای و لذیذ

 

طرز تهیه شیر بادام هندی گیاهی خامه‌ای و لذیذ

 

مواد لازم

 

بادام هندی: ۱۴۰ گرم

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

شیر بادام هندی غلظتی خامه‌‌ای و طعمی شیرین دارد. به همین دلیل برای تهیه شیر بادام هندی نیازی به اضافه‌ کردن خرما یا عسل ندارید.

برای تهیه شیر بادام هندی، بادام ها را برای یک شب خیس کنید. سپس آنها را آبکش کرده و به همراه آب در مخلوط کن بریزید. شیر بادام هندی را می‌توانید بدون صاف کردن نیز بنوشید. اما اگر می‌خواهید بافت آن لطیف‌تر و یک‌دست‌تر باشد آن را از صافی با تنظیف رد کنید. کالری یک لیوان شیر بادام هندی ۶۰ است. از شیر بادام‌هندی می‌توانید برای تهیه پنیر گیاهی هم استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه شیر وگان کینوا سرشار از پروتئین

 

طرز تهیه شیر وگان کینوا سرشار از پروتئین

 

مواد لازم

 

کینوا: ۲۴۰ گرم

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

دارچین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

خرما: ۴ عدد

 

برای تهیه شیر گیاهی با کینوا باید ابتدا آن را بپزید. سپس کینوای پخته را به همراه آب در مخلوط‌کن ریخته و بزنید تا کاملا مخلوط شود. سپس آن را از تنظیف رد کنید. شیر صاف شده را مجددا با دارچین و خرما در مخلوط‌کن بریزید. یک لیوان شیر کینوا ۲۲۲ کالری دارد. از خواص دانه کینوا می‌توان به پروتئین و فیبر بالا اشاره کرد.

 

 

طرز تهیه شیر نارگیل خوش عطر و خوشمزه

 

طرز تهیه شیر نارگیل خوش عطر و خوشمزه

 

مواد لازم

 

نارگیل رنده ‌شده: ۱۹۰ گرم

آب جوش: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

آب جوش و نارگیل‌ رنده شده را در مخلوط‌کن ریخته و با سرعت زیاد میکس کنید. پس از ۲ دقیقه مخلوط کاملا روان خواهد بود. صبر کنید تا شیر نارگیل خنک شود. سپس آن را در کیسه پارچه‌ای ریخته و به این روش صاف کنید. از تفاله‌ نارگیل که در کیسه باقی می‌ماند می‌توانید برای تهیه اوت‌میل یا کوکی نارگیلی استفاده کنید. هر لیوان شیر نارگیل که به این روش تهیه شود حاوی ۱۶۸ کالری است.

 

 

شیر کاکائوی وگان با شیر فندق

 

طرز تهیه شیر کاکائوی وگان با شیر فندق

 

مواد لازم

 

فندق خام: ۱۵۰ گرم

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری

خرما: ۴ عدد

 

برای تهیه شیر وگان با فندق، آن را برای یک شب خیس کنید. سپس آن را آبکش کرده و به همراه آب در مخلوط‌کن بزنید. شیر را از یک صافی رد کنید و مجددا به همراه خرما و پودر کاکائو در مخلوط‌کن میکس کنید. این شیر کاکائو گیاهی را می‌توانید برای ۴ روز در یخچال نگه‌دارید.

 

 

طرز تهیه شیر گیاهی با برنج

 

طرز تهیه شیر گیاهی با برنج

 

مواد لازم

 

برنج قهوه‌ای: ۱۰۰ گرم

آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

خرما: ۲ عدد

 

برنج قهوه‌ای را بپزید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را به همراه بقیه مواد در مخلوط‌کن میکس کنید. شیر گیاهی به دست آمده را از تنظیف رد کنید. می‌توانید این شیر وگان را به همان صورت یا به همراه پودر کاکائو نوش جان کنید.

 

منبع: simpleveganblog

 

کالابرگ الکترونیک