انواع نشانه های گردن درد پشت میز نشینی و روش های درمان آن

انواع نشانه های گردن درد پشت میز نشینی و روش های درمان آن


6 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های درمان گردن درد

گردن درد حاصل از پشت میز نشینی و کار زیاد با کامپیوتر و موبایل و… یک تشخیص پزشکی رسمی نیست، بلکه اصطلاحی است که معمولاً برای افرادی که چنین آسیبی می‌بینند به کار برده می‌شود. پزشک معمولاً گردن درد حاصل از پشت میز نشینی را بعد از معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال بیمار و بررسی علائم، شناسایی می‌کند. اگر به دلیل استفاده زیاد از کامپیوتر، لپ تاپ و پشت میز نشستن دچار گردن درد می‌شوید، در این مقاله از مجله کوروش با ما همراه شوید تا به دلایل این درد بپردازیم و نشانه‌ها و روش درمان گردن درد در منزل را هم به شما در سرویس سلامت معرفی کنیم. 

 

 

آگاهی از نشانه‌های گردن درد برای یافتن بهترین روش درمان

 

آگاهی از نشانه ‌های گردن درد برای یافتن بهترین روش درمان

 

درد در گردن، قسمت فوقانی کمر و یا شانه ممکن است در یک نقطه خاص واقع شده باشد و احساس شدید یا خنجر خوردن داشته باشید! همچنین ممکن است یک درد عمومی باشد که ناحیه وسیع تری را پوشش دهد، مانند کشیدن از پایین گردن و داخل شانه. حالت سر به جلو و شانه‌های گرد شده از نشانه‌های بروز این مشکل است. عضلات گردن، قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر به دلیل وضعیت طولانی مدت باقی ماندن به جلو ممکن است از حالت عادی خارج شده و تعادل نداشته باشند.

 

افزایش درد هنگام خم شدن گردن از دیگر نشانه‌های پشت میز نشستن است. علائمی مانند نگاه کردن به پایین و یا برداشتن چیزی از روی زمین این درد را تشدید می‌کند. اینکه در کجا و چگونه احساس گردن درد دارید، می‌تواند در موارد مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، کسی که هنگام استفاده از کامپیوتر از هر دو دست استفاده می‌کند، توزیع درد را به طور مساوی در دو طرف گردن خواهد داشت. در حالی که کسی که از یک دست استفاده می‌کند، ممکن است به دلیل استفاده یا فشار آوردن بیشتر به عضلات، درد بیشتری از یک طرف داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: انواع سردرد و درمان های خانگی و دارویی آن

 

 

نقش اسپاسم، کاهش تحرک و مشکلات ستون فقرات در گردن درد

 

نقش اسپاسم، کاهش تحرک و مشکلات ستون فقرات در گردن درد

 

برخی از علائم دیگر که به دنبال آن ممکن است در طولانی مدت باعث افتادگی گردن و سر به جلو شود، عبارتند از:

 

رادیکولوپاتی گردنی: این عارضه به دلیل کشیدگی عصب‌های ستون فقرات رخ می‌دهد و منجر به بروز درد در ستون فقرات می‌شود. علائم گردن درد دیگری مانند شوک الکتریکی، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، ضعف از گردن به سمت پایین که به شانه، بازو و دست کشیده شود. دیسک کمر، آرتروز هم از جمله عوامل ایجاد گردن درد هستند. مسائل مربوط به تعادل در مدت زمان طولانی حالت سر هم می‌تواند به گردن درد منجر شود. عدم تعادل عضلانی و تغییرات کنترل وضعیتی در گردن و تنه را اگر مورد توجه قرار ندهید شاید بزودی آزرده شوید.

 

کاهش تحرک گردن، قسمت فوقانی کمر و شانه‌ها ممکن است مقداری تنگی تنس و کاهش دامنه حرکت را برای شما به وجود بیاورد. درد عضلات گردن ممکن است عاملی چون اسپاسم عضله داشته باشد. صرف زمان طولانی پشت مانیتور و کار زیاد با کامپیوتر روی میز، صرف نظر از وضعیت بدن، همچنین احتمال خستگی چشم و سردرد را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید  چگونه تب کودکان و بزرگسالان را به درستی اندازه گیری کنیم؟

 

 

گردن درد دقیقا چه وقت رخ می‌دهد؟

 

هنگامی که عضلات خم‌کننده عمقی گردن در جلوی گردن کشیده می‌شوند، در حالی که عضلات متصل به سر در پشت گردن کوتاه می‌شوند گردن درد رخ می‌دهد. زیرا عضلات پشت گردن کشیده شده و در حالی که عضلات سینه کوتاه شده‌اند این درد ایجاد می‌شود. یکی از بهترین روش درمان گردن درد در چنین حالتی انجام حرکات معکوس گردنی است. در میان کار طولانی مدت خود و پشت میز نشینی لازم است خلاف جهت گردن حرکت‌هایی انجام دهید تا از این کشیدگی و گردن درد خلاص شوید.

 

 

پیشنهاد پزشک برای روش های درمان گردن درد چیست؟

 

پیشنهاد پزشک برای روش های درمان گردن درد چیست؟

 

روش های درمان گردن درد همچون دیگر مشکلات بدن متفاوت است و هر پزشکی روش خاص خود را دارد. اما نظام درمانی حکم می‌کند اطلاعاتی پیش از آغاز فرآیند و اجرای روش درمان برای حل مشکل گردن درد طی شود. سابقه بیمار، سابقه سلامتی خانواده، ورزش و رژیم‌های غذایی، داروها و همچنین علائم فعلی (و زمان شروع آنها) بررسی می‌شود.

 

معاینه جسمی برای یافتن روش درمان گردن درد حتما انجام می‌شود. پزشک برای این کار مناطق درد گرفتگی یا حساسیت عضلانی را لمس می‌کند. همچنین ممکن است پزشک به آرامی سر بیمار را از طریق دامنه‌های مختلف حرکت دهد تا ببیند آیا حرکات خاص گردن محدود شده است یا نه. این کار تا زمان درد و حالت ناراحتی بیمار ادامه می‌یابد تا تشخیص روش درمان برای پزشک ممکن شود.

 

اگر گردن درد یا سفتی گردن به دلیل آسیب استرس ایجاد شده باشد، معمولاً اطلاعات کافی از طریق شرح حال دقیق بیمار و معاینه فیزیکی برای تشخیص روش درمان به‌دست می‌آید. اگر پزشک در سابقه بیمار و معاینه فیزیکی به دلایل بنیادی‌تر گردن درد مانند فشردگی ریشه عصب، شکستگی و… پی ببرد، ممکن است تصویربرداری و سایر آزمایش‌ها مورد نیاز باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ روش ساده و سریع برای درمان خانگی دندان درد

 

 

روش های پیشگیری از گردن درد در خانه

 

روش های پیشگیری از گردن درد در خانه

 

درمان گردن درد در خانه پیش از وقوع آن فرآیندی آسان و عاقلانه است. اگر در کنار کار طولانی مدت و پشت میز نشینی، زمانی را برای خود و تمرین گردن اختصاص دهید دیگر نیازمند دوا و درمان نخواهید بود. پیشگیری از گردن درد و درمان گردن درد در منزل معمولاً شامل چند رویکرد است.

 

 

ورزش گردن و حرکات کششی

 

برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بدن و گردن بهتر است دقایقی از روز ورزش کنید و حرکات کششی داشته باشید. علاوه بر این باید عادت‌های وضعیتی و اصول نشستن پشت میز را تغییر دهید. هنگام استفاده از تلفن هوشمند و سایر دستگاه‌ها سلامت جسم خود را مورد توجه قرار دهید. با این کار نیازی به پیگیری درمان نخواهید داشت زیرا اصلا دردی حس نخواهید کرد. همین حالا که مشغول خواندن این مقاله هستید ببینید آیا به درستی مقابل سیستم نشسته‌اید یا تلفن همراه خود را درست در دست گرفته‌اید؟! حرکت کششی انجام دهید. گردن و قسمت فوقانی کمر را به صورت دوره‌ای به عقب برگردانید تا درد عضلات کاهش یابد.

 

استراحت جسمی راهکاری مفید برای پیشگیری از گردن درد

 

یک روش درمان گردن درد در منزل این است که استراحت مکرر داشته باشید. مدتی را دور از تلفن، لپ تاپ و یا هر نوع شیوه حالت گردن به جلو بگذرانید. در صورت نیاز، از زنگ ساعت یا برنامه برای تنظیم یادآوری‌های خودکار استفاده کنید. صاف بایستید. نگه داشتن شانه‌ها به سمت عقب، بدن را در حالت تراز نگه می‌دارد. روش صحیح درست نشستن را یاد بگیرید. از وضعیت صحیحی که باید هنگام استفاده از تلفن، کامپیوتر رومیزی و… داشته باشید، آگاه شوید.

حتما بخوانید  10 روش پاکسازی معده در ماه رمضان | بایدها و نبایدهای آن

 

استراحت جسمی راهکاری مفید برای پیشگیری از گردن درد

 

هنگام ارسال پیام کوتاه یا مطالعه، تلفن همراه خود را بالا ببرید تا گردن تان کج نشود. به طور منظم این اصول را تمرین کنید تا ملکه ذهن تان شود. یک پشتی و گردنی مناسب برای این کار داشته باشید. به جای خم شدن بر روی دستگاه تلفن همراه و کامپیوتر رومیزی، آن‌ها را به خدمت خود دربیاورید و بر سلامتی گردن و جسمتان تمرکز کنید.

 

 

فیزیوتراپی یکی از انواع روش درمان گردن درد

 

شما می‌توانید با فیزیوتراپی به جدال با این مشکل بروید. یک متخصص طب فیزیکی یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند یک برنامه کششی و تقویتی را برای نیازهای خاص بیمار طراحی کنند. این برنامه به طور معمول حداقل در ابتدا در یک کلینیک انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کشش‌ها و تمرینات به روشی درست، موثر و ایمن انجام می‌شود. بسته به هر مورد، ممکن است قبل از دستیابی به یک برنامه تمرینی در منزل به صورت اختصاصی، بیمار ممکن است به چندین جلسه آموزشی نیاز  داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: علت قوز کمر یا کیفوز و بهترین روش های درمان قطعی آن

 

 

حرکات اصلاحی یک راه حل عالی برای گردن درد

 

حرکات اصلاحی یک راه حل عالی برای گردن درد

 

برخی شواهد همچنین نشان می‌دهد که انجام تمرینات و کشش در محیط مدرسه می‌تواند به بهبود وضعیت بدن کمک کند. در یک مطالعه ۱۳۰ نوجوان با حالت سر به جلو و حالت کشیدگی شانه مورد بررسی قرار گرفتند. نیمی از دانش آموزان در یک کلاس تربیت بدنی ثبت نام شدند که شامل تمرینات و کشش‌هایی بود که به حرکات اصلاحی می‌پرداخت. پس از ۱۶ هفته، دانش آموزان کلاس با تمرینات هدفمند نسبت به دانش آموزان دیگر در وضعیت گردن و شانه پیشرفت و بهبود بیشتری داشتند.

 

تمرینات خانگی هم راهگشا هستند. بسیاری از تمرینات و کشش‌ها را می‌توان در خانه انجام داد تا قدرت و انعطاف‌پذیری گردن را بهبود بخشید. همچنین می‌توان وضعیت سر به جلو یا افتادگی سر را کاهش داد. اگرچه هر مورد منحصر به فرد است، اما دستیابی به تسکین درد طولانی مدت از گردن درد معمولاً به انجام منظم تمرینات و کشش در محیط خانه وابسته است.

 

 

یوگا و پیلاتس گردن درد را کاهش می‌دهند

 

به عنوان یک راهنمای کلی، انجام مرتب ورزش راهی عالی برای خنثی کردن تمایل به درد گردن ناشی از وضعیت بد نشستن و سبک زندگی شما است. از جمله این برنامه‌های ورزشی می‌توان به حرکات ابتدایی یوگا، پیلاتس و سایر موارد اشاره کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش ۵ حرکت یوگا مبتدی در خانه برای تازه‌کارها

 

 

چه زمانی برای درد گردن باید به پزشک مراجعه کنید؟

 

چه زمانی برای درد گردن باید به پزشک مراجعه کنید

 

اگر گردن درد مرتباً برگردد یا همراه با سردرد شدید و تب، حالت تهوع، کاهش ناخواسته وزن، سرگیجه، درد یا گزگز که به بازو یا دست می‌زند باشد، باید به فکر مشورت با پزشک باشید. همچنین اگر نشانه‌های آزار دهنده دیگری رخ می‌دهد، مهم است که به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشید. هر یک از این علائم با درد گردن می‌تواند نشان دهنده یک بیماری پزشکی جدی باشد که باید برای انجام درمان درست توسط پزشک تشخیص داده شود.

 

 

منبع: spine-health

 

کالابرگ الکترونیک