۱۸ راز پخت کله پاچه خوشمزه به روش رستورانی و طباخی

۱۸ راز پخت کله پاچه خوشمزه به روش رستورانی و طباخی


4 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۸ راز کله پاچه خوشمزه و فوت و فن پخت به روش رستورانی و طباخی

رازهای کله پاچه خوشمزه به روش رستورانی و مغازه‌ای را می‌دانید؟ مطمئن باشید اگر فوت کوزه گری طرز تهیه کله پاچه و رازهای خوشمزه شدن پاچه و کله پاچه و حتی سیرابی به روش طباخی را بلد باشید، حسابی خودتان و اطرافیانتان را با پختن این غذای خوشمزه ایران برای وعده‌های مختلف از جمله صبحانه سر ذوق می‌آورید. هرچند کله پاچه یا به قول معروف «کلپچ» در شهرهای مختلف، به روش‌ها متفاوتی تهیه می‌شود ولی اصول پخت کله پاچه خوشمزه یکی است. فوت و فن‌ها و راز کله پاچه خوشمزه طباخی و روش‌های از بین بردن بوی بد کله پاچه را در سرویس آشپزی بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

اولین راز کله پاچه خوشمزه؛ انتخاب کله پاچه مناسب برای پخت

اولین راز کله پاچه خوشمزه ؛ انتخاب کله پاچه مناسب برای پخت

  • قبل از هر چیز، در هنگام خرید کله پاچه، به این مسئله توجه کنید که انتخاب یک دست کله پاچه خوب به معنی طی کردن قسمت زیادی از مسیر درست کردن کله پاچه رستورانی است. نکته کلیدی این است که دور کله پاچه بز یا میش را خط بکشید. بهتر است از کله پاچه گوسفند استفاده کنید. اگر کنار هر دو چشم کله، حفره وجود داشت، کله گوسفند است. در ضمن دقت کنید که کله پاچه حتما تازه باشد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع مواد پروتئینی از جمله کله پاچه گوسفندی تمیز و پاک شده را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

نحوه تمیز کردن کله پاچه؛ از مهم‌ترین رازهای خوشمزه شدن کله پاچه

  • یکی از رازهای خوشمزه شدن پاچه و کله این است که در طرز تهیه کله پاچه خانگی به سبک رستورانی، کز دادن و دودی کردن نقاط مختلف کله‌ پاچه روی شعله ملایم گاز را به درستی و کامل انجام دهید. بعد از سوزاندن، حتما با چاقو، سطح روی کله پاچه را بتراشید تا موها و لایه سوخته روی کله پاچه تمیز شود.
  • بعد از تمیز کردن کله پاچه، کله را از سمت بینی، روی یک سطح محکم و تمیز کوبید تا مخاط بینی از آن خارج شود. حتما آب را با فشار از مجرای بینی عبور دهید و از تمیز بودن این قسمت مطمئن شوید. دندان‌ها و زبان کله پاچه را هم در صورت امکان با مسواک تمیز کنید.
  • یکی از رازهای خوشمزه شدن پاچه، تمیز بودن آن است. پس قبل از پخت، پاچه‌های تمیز شده روی آتش را در آب جوش بیندازید و سُم آن را کاملا جدا کنید. برای این کار، تیغه‌های چاقو را در سم فرو کنید و به طرفین تکان دهید تا سم از پاچه جدا شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین روش‌های تمیز کردن کله پاچه را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن سیرابی در منزل

روش گرفتن بوی زهم کله پاچه؛ از اصلی‌ترین رازهای خوشمزه شدن کله پاچه

روش گرفتن بوی زهم کله پاچه، از اصلی ترین راز های خوشمزه شدن کله پاچه

  • مهم‌ترین راز خوشمزه شدن کله پاچه و سیرابی گرفتن بوی زهم آن است. برای این کار کله پاچه را در قابلمه بگذارید و روی آن مقداری آب بریزید تا حدی که آب کاملا روی کله پاچه را بگیرد. دو عدد پیاز و چند حبه سیر را به صورت درسته در آب بیندازید، اجازه بدهید آب کاملا جوش بیاید.
  • یک راز خوشمزه شدن کله پاچه این است: برای رفع بوی بد کله پاچه وقتی آب جوش آمد، روی آب، کف تشکیل می‌شود، این کف را با قاشق از روی آب بردارید و دور بریزید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر کف تیره روی سطح آب نیاید و کاملا تمیز شود. با این کار بوی زهم کله پاچه کاملا گرفته می‌شود.
  • برای از بین بردن بوی ضخم کله پاچه یک ترفند عالی این است که در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، چند عدد پیاز و چند حبه سیر را خرد کرده و درون تابه تفت دهید. سپس فلفل سیاه و زردچوبه به محتویات تابه اضافه کنید و پس از کمی هم زدن به کله پاچه در حال پخت اضافه کنید.
  • می‌توانید در صورت تمایل، از مقداری نخود هم در طرز تهیه کله پاچه استفاده کنید. ولی حتما از چند ساعت قبل (۲ تا ۸ ساعت) نخودها را خیس کرده باشید تا هم نفخ آنها گرفته شود و هم زودتر بپزند. اضافه کردن نخود به کله پاچه، به این دلیل است که این غذای نونی خوشمزه لعاب‌دار شود، همچنین بوی زهم کله پاچه را از بین می‌برد.
حتما بخوانید  طرز تهیه کیک دبل چاکلت کافی شاپی برای ولنتاین

در صورت تمایل می‌توانید نخود را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

معجزه ادویه‌ها؛ فوت کوزه گری کله پاچه خوشمزه به روش بازاری

معجزه ادویه ها به عنوان یکی از رازهای خوشمزه شدن پاچه

  • یک راز کله پاچه خوشمزه این است: بعد از برداشتن کف‌ها، به آب جوش و کله پاچه ادویه‌های معطر بزنید. زردچوبه، دارچین و برگ بو را اضافه کنید. نمک را در آخرین مرحله و بعد از پخت کامل کله پاچه اضافه کنید. زردچوبه، نمک و دارچین را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در برخی شهرهای ایران، به آب کله پاچه رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه فرنگی) هم اضافه می‌کنند. در این صورت رب گوجه را در ظرف جدا با مقداری روغن سرخ کردنی و سیر له شده تفت دهید تا رنگ باز کند. یا اینکه بعد از درست کردن پیاز داغ، به پیاز داغ رب گوجه اضافه کنید و سپس کله پاچه را به آن اضافه نمایید. در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه، روغن سرخ کردنی و پیاز داغ را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای پخت کله پاچه باید حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید کله پاچه به آرامی بپزد. معمولا کله پاچه را از شب قبل می‌پزند و برای صبحانه سرو می‌کنند ولی هر چه کله پاچه بیشتر بپزد، هم طعم و عطر بهتری می‌گیرد و هم استخوان‌ها راحت‌تر از گوشت جدا می‌شود.
  • در هنگام سرو آب و مخلفات به کله پاچه، آبلیمو یا آب نارنج و کمی دارچین روی آب اضافه کنید. هنگام اضافه کردن نمک و حدود ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله گاز هم می‌توانید آبلیمو را اضافه کنید. در این صورت آبلیمو کاملا به خورد غذا خواهد رفت. در صورت تمایل آبلیمو و آب نارنج با کیفیت را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه سیرابی شکم پر 

چرا کله پاچه نمی‌پزه؟

چکار کنیم کله پاچه زود بپزه؟ شاید کله پاچه شما پیر است، هر چه کله پاچه جوان‌تر باشد زودتر می‌پزد. برای پخت سریع کله پاچه این کارها را انجام دهید:

  • نمک را در ۳۰ دقیقه یا یک ساعت پایانی پخت به کله پاچه اضافه کنید.
  • برای پخت سریع‌تر کله پاچه به آب آن مقداری جو یا بلغور اضافه کنید.
  • اگر عجله دارید کله پاچه را در زودپز بپزید.
  • برای خرید کله پاچه باید توجه کنید که کله بز یا میش را انتخاب نکنید و فقط از کله گوسفند استفاده کنید که زود بپزد.
  • برای بهتر پختن زبان کله پاچه یک برش کنار آن با چاقوی تیز ایجاد کنید.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در 30 دقیقه

روش تهیه مغز کله پاچه و گرفتن بوی زهم آن

  • طرز پخت و تهیه مغز کله پاچه به این ترتیب است: مغز گوسفند یا گوساله را در آب سرد قرار دهید تا پوسته نازک روی آن به راحتی جدا شود. مراقب باشید بافت مغز به هم نخورد. بعد از جدا کردن لایه نازک روی مغز آن را همراه با پیاز و ادویه‌جاتی مثل زردچوبه و فلفل سیاه، فلفل قرمز و یک عدد برگ بو و مقداری آب بپزید.

آب باید روی مغز را بپوشاند. مغز جزو مخلفات زودپز کله پاچه است، پس ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان برای پخت آن کافی است. برخی هم طرز تهیه مغز کله را به صورت سوخاری را می‌پسندند که به خاطر چربی فراوان مغز، ما این روش تهیه مغز را توصیه نمی‌کنیم. طرز تهیه مغز کله سوخاری به همان صورت طرز تهیه مرغ سوخاری است یعنی باید مغز پخته شده را در تخم مرغ و مواد سوخاری بغلتانید و در روغن داغ سرخ کنید.

بعد از خوردن کله پاچه چه بخوریم؟

بعد از خوردن کله پاچه چه بخوریم؟

  • کله پاچه را حتما با لیموترش، دارچین، ترشی سیر (طرز تهیه ترشی سیر) و یا آب نارنج میل کنید. بعد از خوردن کله پاچه به خاطر طبع سرد پاچه بهتر است کمی زنجبیل به همراه چای یا زنجبیل را به صورت تازه و رنده شده و یا اینکه دمنوش زنجبیل میل کنید.
  • ادویه‌جات گرم مثل فلفل قرمز سردی کله پاچه را خنثی می‌کنند. مصلح زیره یا آویشن هم به صورت دم کرده بعد از خوردن کله پاچه توصیه می‌شوند. سویق هم برای هضم کله پاچه مفید است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله فلسفه خوردن کله پاچه در شب ۲۷ ماه رمضان را هم مطالعه کنید.

برای تهیه سیر ترشی، انواع چای و دمنوش، فلفل قرمز، زیره و آویشن به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

سوالات متداول درباره فوت کوزه گری کله پاچه

با کله پاچه چی بخوریم؟

کله پاچه را بهتر است با لیموترش، دارچین، ترشی سیر یا آب نارنج بخورید. ادویه‌جات گرم مثل فلفل قرمز هم سردی کله پاچه را می‌گیرد. اگر در ماه رمضان کله پاچه می‌خورید برای کاهش عطش روی کله پاچه پودر دارچین و آبلیموی تازه بریزید.

برای هضم سریع کله پاچه چی بخوریم؟

برای هضم راحت‌تر کله پاچه بهتر است از ادویه‌های گرم مثل دارچین استفاده کنید. همچنین استفاده از انواع ادویه از جمله زیره، رازیانه، زردچوبه و نعناع توصیه می‌شود. علاوه بر این به طور کلی نوشیدن آب سرد، غذاهای سرد و حتی نوشابه و دوغ پس از مصرف کله پاچه توصیه نمی‌شود زیرا باعث انجماد چربی داخل روده و در نتیجه کاهش متابولیسم بدن می‌‌شود.

بهترین ترکیب ادویه برای خوشمزه شدن کله پاچه چیست؟

زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و برگ بو بهترین ادویه‌ها برای پخت کله پاچه با طعم رستورانی هستند. همچنین برای گرفتن بوی زهم کله پاچه اضافه کردن چند ساقه کرفس به کله پاچه در حال پخت تا حد زیادی بوی نامطبوع آن را می‌گیرد.

چطور بوی بد کله پاچه را از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی ضخم کله پاچه یک ترفند عالی این است که در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، چند عدد پیاز و چند حبه سیر را خرد کرده و درون تابه تفت دهید. سپس فلفل سیاه و زردچوبه به محتویات تابه اضافه کنید و پس از کمی هم زدن به کله پاچه در حال پخت اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک