طرز تهیه باقلوای سید (باقلوای رشتی) به ساده‌ترین روش ممکن

طرز تهیه باقلوای سید (باقلوای رشتی) به ساده‌ترین روش ممکن


30 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه باقلوای سید به ساده‌ترین روش ممکن

باقلوای سید که با اسامی گوناگونی مانند باقلوای رشته‌ای رولی، باقلوای انگشتی، باقلوای رشتی و باقلوای گیلانی هم شناخته می‌شود یکی از پرطرفدارترین دسرهای رشتی است. خبر خوب این است که به‌راحتی و بدون نیاز به فر می‌توانید آن را در منزل درست کرده و همراه با یک فنجان چای اعلا نوش جان کنید. با ما در سرویس آشپزی از مجله کوروش همراه باشید تا روش طرز تهیه باقلوای سید یا باقلوا رشته‌ ای رولی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه باقلوا سید رشت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته گل ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۱ عدد
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره (ذوب شده) ۵۰ گرم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
چای سیاه ایرانی یا چای خارجی برای سرو با باقلوای رشتی

 

مواد لازم برای تهیه شربت باقلوای رشتی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲۵۰ گرم
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو یا آب لیموترش ۱ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای پر کردن باقلوا سید گیلان

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز پسته یا مغز گردو ۲۵۰ گرم
پودر قند ۲۵۰ گرم
پودر دارچین به مقدار لازم
پودر هل به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای استراحت خمیر باقلوای گیلانی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت باقلوا سید رشت: ۳۰ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم باقلوای رشتی: حدود ۴۲۸ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه باقلوای سید

مراحل طرز تهیه باقلوای سید

طرز تهیه باقلوای سید رشتی آسان و بدون فر امکان‌پذیر است.

مرحله اول: نشاسته را حل کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه باقلوا رشته‌ ای رشت، لازم است یک کاسه بزرگ را انتخاب کنید و نشاسته را در آن بریزید. سپس، گلاب و آب سرد را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود.

برای خرید نشاسته و گلاب می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: آرد را اضافه کنید

آرد را دو یا سه بار الک کنید. حالا، به‌تدریج آرد الک‌شده را به محتویات کاسه اضافه کنید. این ترکیب را تا جایی هم بزنید که خمیر لطیف و یک‌دستی حاصل شود.

برای خرید آرد می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا انگشتی رشتی نوبت به اضافه کردن تخم مرغ‌ها می‌رسد. برای این منظور، لازم است تخم مرغ‌ها را دانه دانه بشکنید و داخل خمیر بریزید و تا جایی هم بزنید که کاملا با خمیر ترکیب شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای آناناس بدون شکرک و کپک

حالا، کره ذوب شده و خنک را به خمیر اضافه کنید. کار هم زدن خمیر را ادامه دهید و از صاف و یک‌دست شدن آن مطمئن شوید.

برای خرید کره و تخم مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: آب را اضافه کنید

اکنون زمان آن است که آب را به‌تدریج به خمیرتان اضافه کنید. خمیر را به‌طور منظم هم بزنید تا از گلوله شدن آن جلوگیری کنید. با افزودن تدریجی یک لیوان آب، ترکیب به‌دست آمده شبیه دوغ خواهد شد. سپس، لازم است مایع ایجاد شده را از صافی رد کنید تا گلوله‌های احتمالی گرفته شوند.

مرحله پنجم: زعفران را اضافه کنید

در این مرحله و پس از صاف کردن مایع دوغی‌شکل خمیری باقلوا، نوبت به افزودن زعفران می‌رسد. بنابراین، زعفران دم کرده را به ترکیب آب، کره، نشاسته، آرد و تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا تمام مواد به خورد یکدیگر بروند.

برای خرید زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: خمیر باقلوا سید را استراحت دهید

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا رشته ای بدون فر باید خمیر را استراحت دهید. برای این منظور، آن را برای مدت ۳۰ دقیقه در محیط آشپزخانه قرار دهید و در فاصله استراحت خمیر به سراغ درست کردن شربت باقلوا بروید.

مرحله هفتم: شربت باقلوا رشتی را آماده کنید

در فاصله‌ استراحت خمیر باقلوای رشتی، شما می‌توانید شهد یا شربت آن را درست کنید. برای این منظور، کافی است یک قابلمه را انتخاب کنید و روی شعله ملایم قرار دهید. سپس، آب و شکر را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید. صبر کنید این ترکیب بجوشد و به‌تدریج غلیظ شود.

پس از آن‌که به غلظت مناسب رسید، لازم است زعفران را هم به آن اضافه کنید. در نهایت، آبلیمو را هم به این ترکیب بیافزایید و قابلمه را از روی شعله بردارید.

برای خرید شکر و آبلیمو می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: نان باقلوا را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه باقلوای سید لازم است بک بطری خالی و تمیز سس را بردارید و خمیر باقلوا را که بافت نسبتا شلی دارد داخل آن بریزید. بطری سس باید نازل یا سوراخ باریکی داشته باشد. به این ترتیب، خمیر ریخته شده در آن به‌صورت رشته‌ای خارج می‌شود.

حالا، یک تابه پاکیزه و نچسب را انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید. با استفاده از فرچه، کف تابه را چرب کنید. سپس، خمیر را به‌صورت رشته‌ای روی آن بریزید. این کار را به شکلی انجام دهید که نهایتا یک سطح مشبک و توری مانند ایجاد شود. این کار شبیه شکل دادن رشته خوشکار رشتی است.

مرحله هشتم: نان‌های مشبک را تا بزنید

حالا، لازم است چند لحظه صبر کنید تا خمیر داخل تابه بپزد و چسبندگی‌اش را از دست بدهد. مراقب باشید خشک و شکننده نشود. به‌محض آماده شدن هر یک از نان‌های مشبک، آن را از تابه خارج کرده و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خنک شود. این روند را تا زمانی ادامه دهید که خمیر داخل بطری تمام شود. پس از خنک شدن، اطراف هر یک از نان‌ها را به گونه‌ای تا بزنید که شکل مستطیلی پیدا کند.

مرحله نهم: مواد مورد نیاز برای پر کردن نان باقلوا را آماده کنید

تا این‌جا، طرز تهیه خمیر و نان باقلوای سید را یاد گرفتید. الان زمان آن است که مواد مورد نیاز برای پر کردن نان باقلوا را آماده کنید. برای این منظور، مغز گردو یا مغز پسته یا ترکیب هر دوی آن‌ها را آسیاب کنید. پودر به‌دست آمده را با پودر قند (طرز تهیه پودر قند)، دارچین و پودر هل ترکیب کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده به روش اصلی

حالا، نان‌های مستطیلی و مشبک باقلوا را یک به یک بردارید و داخل آن‌ها را با مقداری از ترکیب به‌دست آمده پر کنید. در نهایت، نان‌های حاوی پودر قند، دارچین، هل و پودر گردو یا پسته را رول کنید.

برای خرید مغز گردو، مغز پسته، هل و دارچین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دهم: رول‌های باقلوا را سرخ کنید

یک تابه خنک بردارید و رول‌های به‌دست آمده را به ترتیب و منظم در داخل آن کنار هم بچینید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تابه کاملا پر شود. سپس، مقداری روغن خنک را روی باقلواها بریزید، تابه را روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا پشت و روی باقلواها سرخ شود. حالا، باقلواهای سرخ شده را از تابه خارج کنید و روی یک توری استیل قرار دهید.

به این ترتیب علاوه بر خارج شدن روغن اضافی، اطراف باقلواها به یک نسبت و به‌طور هم‌زمان خنک می‌شود و بافت‌شان ترد باقی می‌ماند.

مرحله یازدهم: شهد را روی باقلوا بریزید

پیش از اضافه کردن شهد، لازم است از خنک شدن باقلوا و شربت در دمای محیط اطمینان یابید. سپس، باقلواهای سرخ شده را داخل ظرف لبه‌دار و مناسبی بچینید و تمام شهد را روی آن بریزید. باقلواهای شما باید کاملا در شربت غوطه‌ور شوند. حالا باید مدتی صبر کنید تا کل شهد موجود در ظرف جذب باقلواها شود.

مرحله دوازدهم: باقلوای سید را سرو کنید

با به پایان رسیدن مراحل طرز تهیه باقلوای سید، وقت آن است که این شیرینی خوشمزه را در ظرف زیبا و مناسبی بچینید. سپس، روی باقلواها را با استفاده از پودر پسته یا غنچه گل محمدی تزیین و سرو کنید. برای آن‌که نهایت لذت را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم یک قوری چای اعلا و تازه دم آماده کرده و همراه با این باقلوای دلپذیر نوش جان کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای خرید چای درجه یک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم برای تهیه باقلوای انگشتی رشتی

نکات مهم برای تهیه باقلوای انگشتی

  • در مدت سرخ کردن باقلواها، باقلواهای سرخ نشده و باقی‌مانده را هرگز در تابه داغ قرار ندهید. یعنی، پس از تفت دیدن سری اول، تابه را در کناری قرار دهید تا کاملا خنک شود. سپس، می‌توانید باقی باقلواها را در آن بچینید و سری دوم باقلواها را سرخ کنید.
  • برای خنک کردن باقلوا بهتر است حتما از توری استیل استفاده کنید. به این ترتیب، احتمال خمیر شدن باقلوا به حداقل می‌رسد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن باقلوای رشتی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن باقلوای رشتی

چرا باقلوای رشتی از هم می‌پاشد؟

باقلوای گیلانی را هرگز در روغن داغ سرخ نکنید تا شکل‌اش را از دست ندهد. باقلواها را ابتدا در تابه بچینید و سپس روی آن‌ها روغن سرد بریزید و صبر کنید تا روغن کم کم روی شعله گاز داغ شود.

برای سرخ کردن باقلوای رشتی چرا باید از روغن خنک استفاده کرد؟

در طرز تهیه باقلوای سید هرگز نباید آن را در روغن داغ سرخ کنید. یادتان باشد، روغن داغ موجب پف کردن نان باقلوا و از دست رفتن شکل آن می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک