عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا با معماری متفاوت

عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا با معماری متفاوت


10 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا

تا به حال به زندگی کردن در یکی از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا فکر کرده اید؟  به نظر شما، زندگی کردن در یکی از خانه های عجیب دنیا چه حسی دارد؟

نقل مکان به خانه جدید قطعا یکی از هیجان آورترین لحظات است، به خصوص برای کسانی که هیچ وقت فرصتی برای به منصه ظهور رساندن آرزوها و تخیلات خود نداشته اند، حالا تصور کنید که این نقل مکان به یکی از عجیب و غریب ترین خانه های دنیا باشد! در طول تاریخ، انسان ها در مکان های مختلفی از غارها و سرپناه های ساده با شاخ و برگ درختان تا کلبه های ساده از چوب و سنگ و خشت زندگی کردند. ولی حالا به نظر نمی رسد که اصلا هیچ محدودیتی در معماری ساختمان ها وجود نداشته باشد.

برخی به دلیل محدودیت هایی همچون فضای کم و محدود، به خلاقیت روی می آورند. در همین حال دیگرانی هستند که این محدودیت ها را ندارند و دست به خلق خانه هایی با طراحی عجیب و منحصر به فرد می زنند. اگر حس می کنید می توانید از خانه هایی که در این مطلب معرفی می کنیم، برای الهام گرفتن جهت طراحی خانه جدید خود استفاده کنید که بسیار عالی! وگرنه شاید تنها دیدن این خانه های عجیب و غریب برای شما هم سرگرم کننده باشد. با ما همراه باشید تا عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا را با هم ببینیم.

 

عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا در صربستان

 

عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا در صربستان

 

بر روی رودخانه درینا، در خارج از شهر باجینا باتا در غرب صربستان (در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری شهر بلگراد) از سال ۱۹۶۹ تاکنون خانه جالبی بر روی صخره ای خودنمایی می کند. ماجرای این کلبه بی نام که حالا بیش از ۵۰ سال از ساختش می گذرد به گروهی از دوستان خوش ذوق باز می گردد، گروهی که شیفته صخره ای در میان رودخانه شده بودند و آن را مکان بسیار ایده آلی برای حمام آفتاب و شنا یافته بودند. یک سال بعد بود که مالک ساختمان به همراه دوستان شروع به ساخت کلبه کرد. کاری که بدون دوستان وفادارش از پس از آن بر نمی آمد. از آن سال به بعد، این کلبه یک اتاقه محل گذراندن تعطیلات صاحب آن است. پس از آنکه نشریه نشنال جئوگرافیک عکسی از این خانه بی نام و نشان به عنوان عکس روز منتشر کرد. پای بسیاری از گردشگران خارجی هم برای تماشای این خانه جالب از ساحل رود درینا باز شده است.

 

خانه ‌ای به شکل توالت عجیب ‌ترین خانه کره جنوبی

 

خانه ‌ای به شکل توالت عجیب ‌ترین خانه کره جنوبی

 

اشتباه نمی کنید، خانه ای که در تصور ملاحظه می کنید، دقیقا به شکل یک توالت ساخته شده است که از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا به حساب می آید. این خانه «هیووجی (Haewoojae)» نام دارد که در زبان کره ای به معنای «خانه ای برای رفع اضطراب» است. این خانه عیب در سوون، در فاصله حدود ۴۶ کلیومتری شهر سئول، پایتخت کشور کره جنوبی قرار دارد. سازنده این خانه سیم جائه داک که خودش از فعالان بهداشتی است، این خانه را برای گرامیداشت آغاز انجمن جهانی توالت ساخته است. حالا که به وجه تسمیه این خانه و ظاهر جالبش پی بردید، شاید نیازی نباشد که بگوییم چرا پشت بام آن چنین ظاهرای دارد. به هر حال، ساختمان دارای امکانات متعدد و زیادی از جمله چهار توالت کاملا لوکس است!

 

عجیب ‌ترین سازه ‌های دنیا در لبنان

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

عجیب ‌ترین سازه ‌های دنیا در لبنان

 

خانه هواپیمایی، لبنان از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا ست که  ایده ساخت این ساختمان بسیار مجلل و زیبا را زوج لبنانی دادند که اکنون در استرالیا زندگی می کنند. این خانه هواپیمایی که درست از یک نمونه هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ ساخته شده، در روستای مزیاره در شمال کشور لبنان قرار دارد. خانه هواپیمایی دارای دو طبقه با ۴۱ پنجره یا بهتر است بگوییم دریچه است. پنجره هایی که به خوبی از عهده نوردهی ساختمان در فصول مختلف برآمده اند و البته همیشه می توان با گشودن پنجره ای ضمن لذت بردن از هوای دلپذیر منطقه مناظر مسحورکننده دشت و کوهستان را از نظر گذراند.

چنانچه می دانید هواپیمای ایرباس ای۳۸۰، هم اکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. و ماکت در اندازه واقعی این هواپیمای بزرگ حالا بدل به ساختمانی مسکونی با چندین اتاق خواب و نشیمن و حتی یک راه پله مارپیچی شده است. جالب است بدانید، خانه هواپیمایی روستای مزیاره تنها خانه عجیب این روستا نیست، بلکه در این روستا خانه هایی به شکل اماکن و ساختمان های باستانی مشهور دنیا از اهرام مصر تا معبد مشهور آکروپولیس آتن یونان ساخته شده است!

 

 

خانه ای خورشیدی از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا

 

خانه ای خورشیدی، فرانسه

 

خانه ی خورشیدی در فرانسه از عجیب ترین خانه های دنیا است ،آرامش در گوشه ای دنج به همراه یک نوشیدنی خنک در کلبه ای روستایی در فرانسه، اینها افکاری هستند که با دیدن کلبه ای در یک روستای فرانسوی به ذهن متبادر می شود. اریک واسر، سازنده ساختمان زیبایی که در تصویر ملاحظه می کنید هم با ت همین ایده، خانه جدید خود به نام «هلیودوم» را ساخته است. در مورد نام این ساختمان خورشیدی هم بگوییم که بخش اول نام این ساختمان به هلیوس، ایزد و نماد خورشید در اساطیر یونان اشاره دارد و بخش دوم هم به معنای گنبد است. جالب است بدانید، گنبد هلیوس آقای واسر که در کراسویلر در شمال شرقی فرانسه واقع است، درست به مانند یک ساعت آفتابی بزرگ عمل می کند.

کار اصلی واسر کابینت سازی است، ولی او چند سال قبل مدتی تغییر پیشه داد تا این خانه سازگار با محیط زیست را بسازد. واسر با قرار دادن خانه در زاویه ای کاملا محاسبه شده، خانه ی خود را به نحوی ساخته که در طول ماه های تابستان همیشه هوای داخل آن خنک باقی بماند. در ماه های پاییز و زمستان هم که خورشید به پایین ترین نقطه خود در افق می رسد، خانه آنقدری نور آفتاب دریافت می کند تا کاملا گرم و مطبوع بماند. در حالی که هلیودوم با هدف جذب هر چه بیشتر نور آفتاب ساخته شده، ولی خلاقیت بی نظیری در طراحی داخلی و اثاثیه آن به چشم می خورد.

 

خانه کروکودیلی، ساحل عاج

 

خانه کروکودیلی، ساحل عاج

 

تیری اَتا صاحب خانه عجیبی پشت حیاط خانه اش است که حالا دیگر به خانه اصلی او تبدیل شده است. این خانه عجیب چنانچه در عکس هم ملاحظه می کنید، دقیقا شبیه به یک کروکودیل عظیم الجثه ساخته شده است. این خانه کروکودیلی در شهر آبیجان در پایتخت ساحل عاج ساخته است. سازنده و طراح اصلی ساختمان موسی کالو بود که اَتا نزد او به شاگردی می پرداخت. ولی استاد کالو تنها دو ماه قبل از پایان ساخت و ساز خانه فوت کرد تا اتا بماند و خانه ای کروکودیلی عجیب آنهم با لبخندی ترسناک که گاهی خصوصا شب ها عابران سرگردان و از همه جا بی خبر را حسابی بترساند. خانه اتا در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد و او هم اکنون کاملا به خانه جدیدش نقل مکان کرده است. خانه کروکودیلی کاملا مناسب زندگی است و مصالح اصلی آن را هم بتون تشکیل می دهد.

 

هتل درختی از عجیب ترین ها در سوئد

 

هتل درختی، سوئد

 

ناحیه هارادس در شمال کشور سوئد امروزه به یکی از مقاصد گردشگری این کشور  بدل شده است. مناظر و جاذبه های زیادی در این منطقه وجود دارد، ولی بی گمان «هتل درختی (Treehotel)» در میان تمامی این مقاصد گردشگری منحصر به فرد است. کدام یک از ما در دوران کودکی آرزو نداشتیم که یک خانه درختی برای خودمان داشته باشیم! اقامت در این هتل درختی دقیقا با چشمداشت همین خیال پردازی کودکانه ساخته شده تا به این آرزوی معصومانه کودکی های ما جامه عمل بپوشاند. اتاق های هتل درختی که هر کدام دستکم ۵ تا ۶ متری از سطح زمین ارتفاع دارند، دارای طراحی های منحصر به فردی برای نمای بیرونی هستند. یکی از اتاق های هتل درختی به شکل بشقاب پرنده، دیگری به شکل آینه ای مجلل که با بازتاب نور در میان شاخ و برگ درختان مستتر می شود و دیگری هم دقیقا به شکل لانه پرندگان ساخته شده است. اصلا به نظرتان چه کسی دوست ندارد شبی را در لانه ی پرندگان بگذراند؟

 

خانه ای با سقف صخره ای، مکزیک

 

خانه ای با سقف صخره ای، مکزیک

 

خانه ای با سقف صخره ای، مکزیک از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا به حساب می آید، در خانه ای که در تصویر می بینید بنیتو هرناندز و خانواده اش زندگی می کند. هرناندز و همسرش سانتا مارتا دِ لا کروز بیش از ۳۰ سالی می شود که در کوهاهولا، مکزیک در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری جنوب تگزاس زندگی می کند. سقف این خانه را صخره عظیم الجثه ای درست همچون خانه قارچی آلیس در سرزمین عجایب تشکیل می دهد. به جز سقف سنگی، باقی ساختمان از آجر ساخته شده است.

وضعیت درون ساختمان چندان جالب نیست، اثاثیه ساده با کفی خاکی، وضعیت برق منطقه هم چندان مناسب نیست و نوسان برق و قطع و وصل شدن آن اتفاق معمولی برای هرناندز و خانواده اش است. فاضلاب خانه کاملا ابتدایی است و همسر هرناندز برای پخت و پز از یک اجاق چوبی استفاده می کند. خانواده او برای گذران زندگی درختچه ای به نام گل شمعک که در منطقه فراوان است و برای تولید موم به کار می رود را جمع آوری می کنند. آب آشامیدنی خانه هم از چشمه های فراوان کوهستان تأمین می شود. هرناندز می گوید در کودکی این تخته سنگ را دیده و زمانی که هنوز ازدواج نکرده و تشکیل خانواده نداده بود، تصمیم گرفت به اینجا بیاید و خانه رؤیایی که می خواهد را درست در میان این ناکجا آباد بسازد. جایی که مردم تنها با ساختن ملکی می توانستند ادعای مالکیت زمینی را بکنند.

 

خانه ای از ظروف چینی، چین

 

خانه ای از ظروف چینی، چین

 

«خانه چینی (Porcelain House)»  از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا ست ، خانه موزه ای تاریخی در منطقه هبی در تیانجین چین است. آنچه در نگاه اول چشم هر بیننده ای را خیره می کند، ظروف چینی رنگارنگی است که در نمای ساختمان به کار رفته اند. این ظروف چینی در همه جای ساختمان به چشم می خورند از پنجره ها و درها تا ستون ها و حتی لبه های بام و سقف، گویی وارد خانه هانسل و گرتل شده اید، منتهی این بار به جای کیک و آبنبات همه چیز از ظروف اصیل و پرنقش و نگار چینی ساخته شده است.

خانه چینی که دقیقا ۱۰۰ سال از عمرش می گذرد، در محوطه ای به وسعت ۴۲۰۰ متر مربع ساخته شده است. معماری ساختمان هم با چشمداشت سبک معماری مکتب التقاطی (مکتب معماری از ادغام اِلمان های دو سبک نئوکلاسیسیسم و نئو گوتیک) ساخته شده است. در کل خانه چینی به سبک فرانسوی ساخته شده، ولی دارای یک راهرو به سبک ایتالیایی نیز هست. سابقا یکی از سیاستمداران چینی به نام هوانگ رونگلیانگ در این خانه زندگی می کرد. بعدا در سال ۲۰۰۲ بود که تاجر و مجموعه دار مشهور ژانگ لیانژی، این ساختمان را با قیمت گذاف ۳۰ میلیون یوآن  (۴،۶ میلیون دلار کنونی) خریداری کرد. در سال ۲۰۰۷ هم بازدید از این خانه برای عموم مردم آزاد شد. در سال ۲۰۱۰ بود که نشریه هافینگتون پست در گزارشی خانه چینی را در کنار موزه های مشهوری همچون لوور پاریس و موزه هنر دنور در میان ۱۵ موزه با طراحی های منحصر به فرد قرار داد.

 

 

خانه ای با قابلیت تنظیم منظره و ارتفاع در جمهوری چک

 

خانه ای با قابلیت تنظیم منظره و ارتفاع، جمهوری چک

هومیل لوتا، معمار و طراح خوش ذوقی است که این خانه عجیب را در روستای کوچک وِلک همری در نزدیکی شهر جابلونک ناد نیسو در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی پراگ ساخته است. لوتا از سال ۱۹۸۱ شروع به ساخت این ساختمان زیبا کرد. هومیل لوتا سال ها صرف ایده جالبش کرد و نهایتا در سال ۲۰۰۲ ایده خود را عملی کرد تا شاهد خانه ای باشیم که در تصویر ملاحظه می کنید. خانه جالب آقای لوتا درست به مانند یک پریسکوپ (همان لوله های چشمی که در زیردریایی ها برای دیده بانی استفاده می شود) عمل می کند و با فشردن یک اهرم شروع به چرخیدن در اطراف می کند یا ارتفاع آن بالا و پایین می رود. به این ترتیب لوتا هیچ وقت از مناظر خانه اش خسته نمی شود. او گاهی می تواند چشم به کوهستان و جنگل های سر به فلک کشیده اطراف بدوزد و گاهی هم تنها به مناظر اطراف اکتفا کند. هومیل لوتا دلیل اصلی خود برای احداث این ساختمان جالب را دلزدگی اش از خانه های معمولی عنوان کرده است.

 

کاخ حبابی، فرانسه

 

کاخ حبابی، فرانسه

 

خانه حبابی که به تعبیر صحیح تر «کاخ حبابی (Palais Bulles)»، عمارت بسیار با شکوهی در سواحل شهر کن در جنوب فرانسه است. این عمارت آینده نگرانه زیبا که متشکل از اتاق های مدور با کف های چرخان است، بین سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ توسط آنتی لوواگ، معمار نوآور مجارستانی ساخته شده است. لوواگ این ساختمان باشکوه را به نوعی برای ادای احترام به پیر کاردین ساخت. کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی که سال گذشته دیده از جهان فرو بست، به طراحی لباس های حباب دارش مشهور است. لوواگ هم با همین دید خانه ای با حباب های بسیار ساخت. پیر کاردین در زمانی که در قید حیات بود، مرتب برای تعطیلات به این خانه زیبا می آمد.

کاخ حباب ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و شامل سالنی سرپوشیده، تالاری سراسرنما، یک تئاتر روباز با ۵۰۰ صندلی، ۱۰ اتاق خواب، چندین استخر برای شنا و آبشارها و فواره های متعددی است. جالب است بدانید که هر کدام از اتاق های ساختمان هم توسط هنرمندان به نامی طراحی شده است. کاخ حباب در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۵۶ میلیون دلار به فروش رفت. این خانه هم اکنون یک ملک خصوصی به حساب می آید و امکان بازدید عموم از آن وجود ندارد.

 

خانه کج و کوله از عجیب ‌ترین خانه ‌های دنیا

 

خانه کج و کوله، لهستان

 

و آخرین خانه ای که در این فهرست تقدیم شما کرده ایم، خانه مورد علاقه خود نگارنده هم است. این خانه بسیار زیبا و دیدنی (بستگی دارد از چه دیدی به آن نگاه کنید) چنانچه از تصاویر پیداست کاملا کج و کوله است. انگار کسی آن را از خمیر بازی ساخته باشد و بعدا خواسته شکل و شمایلش را عوض کند، ولی در نهایت به دلیلی تغییر نظر داده است! این خانه غیر معمول در شهر سوپوت کشور لهستان قرار دارد.

خانه کج که به همین نام نیز  خوانده می شود،‌ «خانه کج (به زبان لهستانی Krzywy Domek) در سال ۲۰۰۴ تکمیل شد. خانه کج که ۴۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، بخشی از یک مرکز خرید به حساب می آید. طراحی این ساختمان مبهوت کننده کاری از شرکت معماری زوتیسکی و زالسکی است. این شرکت معماری لهستانی در طراحی خانه کج از نقاشی های ژان مارسین زانسر و پیر دالبرگ دو تن از نقاشان خیال پرداز مشهور لهستانی الهام گرفتند. نقاشانی که به دلیل نقاشی های جالب خود از خانه های کج و از شکل افتاده در کتاب های کودکان شهرت دارند.

 

منبع: atlantic, wikipedia

کالابرگ الکترونیک