طرز تهیه ۲۳ غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۲۳ غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه


20 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 20 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع غذاهای گیلانی نونی و برنجی و خورش

وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است. طعم لذیذ و خاص غذاهای محلی گیلان، باعث شد در سال ۹۴ نام شهر رشت به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» در یونسکو نیز به ثبت برسد. گیلانی ها خوب بلدند که با ماهی های دریاچه خزر چه غذاهای ایرانی دلپذیری بپزند و از سبزی های محلی شان هم حسابی استتفاده می کنند و به کمک آن ها به خوراکی هایشان عطر و طعم فوق العاده ای می بخشند. ما در سرویس آشپزی چند غذای گیلانی اصیل و خوشمزه را به شما معرفی می کنیم و طرز تهیه آن ها را به همراه فوت و فن های پخت این غذاهای محلی گیلانی از انواع غذاهای گیلانی بدون گوشت تا انواع خورشت گیلانی لذیذ به شما آموزش خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید تا یک لیست منوی غذای گیلانی را به شما معرفی کنیم.

 

 

۱- کولی غورابیج یا کوله غورابه

 

دستور پخت کولی غورابیج یا کوله غورابه با مرغ و ماهی؛ غذای محلی گیلانی

 

«غورابیج» یک غذای گیلانی است که معمولا با ماهی کولی درست می‌ شود و شبیه خورش فسنجان است. البته این غذا را با مرغ هم می‌ توان طبخ کرد ولی طرز تهیه غورابیج با مرغ اندکی کمی فرق می کند.

شاید بد نباشد بدانید که در زمان‌ های قدیم این غذا را با جوجه خروس درست می‌ کردند. جوجه خروس را به گیلکی «طلا کوله» می‌ نامیدند و اسم این خورشت هم «طلا کوله غورابه» بود. شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. «بیج» از مصدر «بیجیدن» در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی «سرخ کردن» است.

خورشت گیلانی غورابیج را معمولا در وعده ناهار و به همراه کته سرو می‌ کنند. و طعم اصلی این غذا مدیون سبزیجاتی است که در آن استفاده می شود. اما ببینیم سبزی خورشت غورابیج چیست؟

سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است. اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید. این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. برای خواندن مراحل طرز تهیه کولی غورابیج روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲- چغرتمه مرغ

 

طرز تهیه غذای گیلانی اصیل و خوشمزه چغرتمه مرغ

 

خورشت «چغرتمه مرغ» یکی از غذا های سنتی گیلان است که طعم ویژه ای دارد. این غذا از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می‌ شود و یک ایده عالی برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی سالم است.

در این غذا، مرغ را با ادویه ها و مواد دیگر مزه دار و سرخ می کنند و بعد با تخم مرغ می پزند. سپس به آن آبلیمو یا آب نارنج و زعفران اضافه می کنند. در نهایت هم با برنج کته و دسرهایی مثل زیتون پرورده، کال کباب و سیر ترشی سرو می کنند. برای خواندن مراحل طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳- ماهی دودی گیلانی

 

دستور پخت ماهی دودی گیلانی و فوت و فن  های گرفتن شوری ماهی دودی

 

امکان ندارد سری به بازارهای محلی گیلان زده باشید و ماهی‌ دودی‌ های به نخ کشیده و آویزان به چشمتان نخورده باشد. این ماهی را معمولا به عنوان چاشنی در کنار غذاهایی همچون باقلا قاتق، ترش تره و ترش واش سرو می‌ کنند.

در واقع ماهی دودی نقش دسر را در غذا های گیلانی بر عهده دارد. در زمان‌ های گذشته، نمک ‌سود کردن و دود دادن مواد غذایی از روش‌ های افزایش زمان نگهداری غذاها محسوب می‌ شدند. این روش‌ به ویژه برای گوشت قرمز و ماهی‌ به کار می‌ رفت. برای خواندن مراحل طرز تهیه ماهی دودی گیلانی و روش گرفتن شوری ماهی دودی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۴- ماهی سفید شکم پر

 

طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به روش گیلانی در فر یا ماهیتابه

 

یک غذای خوشمزه گیلانی با ماهی. ماهی سفید یکی از بهترین و خوشمزه ‌ترین ماهی‌ های شمال کشور است که طعم بسیار لذیذی دارد. برای طبخ این ماهی خوشمزه از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود.

برخی تنها با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، ماهی سفید را در روغن سرخ می‌ کنند و برخی دیگر به صورت شکم پر و با مخلفات و رب انار و سبزی این ماهی را درست می‌ کنند. این غذا به عنوان یک گزینه محبوب برای شام عید نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم خانوادگی ایرانی شناخته می شود.

این طرز تهیه ماهی شکم پر برای انواع ماهی شمالی و جنوبی هم توصیه می‌ شود. ماهی سفید شمالی و ماهی شوریده جنوبی از جمله بهترین نوع ماهی برای طرز تهیه ماهی شکم پر محسوب می‌ شوند. برای خواندن طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به ۲ روش روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۵- خورش سیرابیج گیلانی

 

خورش سیرابیج گیلانی، یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه، ساده و سریع

 

یک غذای نونی شمالی خوشمزه. از اسم این غذا پیداست که با سیر سرخ کرده درست می شود. می دانید که شمالی ها به سیر علاقه خاصی دارند. آن ها خوب می دانند که برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است.

در گیلان و بسیاری از کشور های آسیایی هم به وفور از آن برای تهیه غذا های متنوع استفاده می‌ شود. سیرابیج یا سیرواویج گیلانی که به آن «سیراویج» هم گفته می‌ شود، یک غذای ساده و در عین حال مفید و کامل است که معمولا در کنار غذاهای دیگر برای ناهار یا برای شام استفاده می‌ شود.

این غذا تنها از ترکیب برگ سیر تازه و تخم مرغ درست می‌ شود. به زمان زیادی هم برای طبخ نیاز ندارد. سیرابیج همچنین یک غذای گیاهی و سالم برای گیاهخواران محسوب می‌ شود و به دلیل وجود سیر و تخم مرغ در کنار هم، مقوی و سرشار از مواد معدنی است. برای خواندن طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در کمتر از ۲۰ دقیقه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۶- خورش ترش واش محلی

 

طرز تهیه خورش ترش واش محلی گیلانی، تجربه طعمی لذیذ و خاص

 

خورش ترش واش یکی از غذاهای پرطرفدار برای بومیان و مسافران به شمال کشور است. طرز تهیه ترش واش گیلانی و خورش ترش واش مازندرانی و حتی ترش واش لنگرود هم بسیار شبیه است. سبزی ترش واش در کنار طعم فوق‌العاده، خواص درمانی زیادی هم دارد.

این سبزی منبع خوبی از مواد معدنی از جمله آهن، فسفر و ویتامین C است که خاصیت ضدعفونی کنندگی و تصفیه کبد، کلیه و روده‌ها دارد. مرغ به کار رفته در این خورش، معمولا بدون استخوان و ترجیحا از قسمت سینه مرغ انتخاب می‌ شود. گاهی هم به آن لوبیا چشم بلبلی اضافه می‌ کنند.

برای مطالعه جزییات و طرز تهیه خورش ترش واش  و آشنایی به ترکیب سبزی این خورش روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۷- خورش انار مسما گیلانی

 

خورش انار مسما گیلانی، یک غذای مجلسی مخصوص مناسبت  های خاص

 

«خورش انار» یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه است که اتفاقا طرز تهیه آن هم شباهت زیادی به طرز تهیه خورش انار و بادمجان تهرانی دارد. از طرفی خورش انار مسما گیلانی به نوعی پسر عموی خورش مرغ ناردون مازندرانی است که آن هم بیشتر برای غذای شب یلدا و در فصل وفور انار پخته می‌ شود.

در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی که به آن خورش انار هم گفته می‌ شود، می‌ توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد. معمولا برای مجلسی‌تر شدن خورش انار مسما، مرغ به کار رفته در آن را به طور کامل سرخ می کنند و از تکه تکه کردن آن خودداری می کنند. خوردن این غذا را علاوه بر طعم هیجان‌ انگیزش، به دلیل خواص بی‌ نظیر انار برای درمان سرماخوردگی، کرونا، دیابت و … توصیه می‌ کنیم.

برای خواندن مراحل طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۸- خورش ترش تره

 

خورش ترش تره، یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه مخصوص گیاهخواران

 

«خورش ترش تره» از جمله خوشمزه‌ترین غذا های خطه شمال ایران به خصوص گیلان و یک غذای ساده و بدون گوشت است. این خورش لذیذ و سالم را معمولا با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج درست می‌ کنند.

بد نیست بدانید در میان انواع خورش ترش تره شمالی، خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور هستند. خورش ترش تره را با مرغ هم می‌ توانید درست کنید. در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌ شود.

 

ترکیب مواد خورش ترش تره با مرغ عبارتند از: لوبیا چیتی یا لوبیا کشاورزی، مرغ، آب نارنج یا آب غوره، سبزی آش به همراه سیر تازه، پیاز نگینی خرد شده برای تفت دادن مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه به علاوه آرد برنج در حد یک قاشق برای غلیظ شدن خورش. خورش ترش تره در لیست غذاهای چهارشنبه سوری و غذاهای عید نوروز گیلان جایگاه ثابتی دارد.

به ترکیب سبزی خورش ترش تره اگر کمی نعنا و چوچاق هم اضافه کنید، خوشمزه تر می‌ شود. مراحل طرز تهیه و فوت و فن  های طلایی خورش ترش تره شمالی یا گیلان را در لینک آن بخوانید.

 

۹- کال کباب سنتی گیلانی

 

طرز تهیه کال کباب سنتی گیلانی، غذا یا دسر محبوب شمالی ها

 

«کال کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌ توانید با مواد ساده ای مثل سیر و بادمجان درست کنید. کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌ شود. حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند. مازندرانی‌ها به کال کباب گردو اضافه نمی‌کنند در عوض در آن آبغوره می‌ ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌ شود.

گیلانی‌ها معمولا کال کباب را در کنار سایر غذاها به خصوص غذاهایی که در ترکیب آن‌ها ماهی یا مرغ دارند و نیز واویشکا و یا انواع خورش سرو می‌ کنند. در واقع کال کباب حکم یک چاشنی و پیش غذای سرد را دارد.

این غذای نونی گیلانی به خاطر استفاده از موادی مثل بادمجان، رب انار، گردو و … یک غذای سالم محسوب می شود و کالری بالایی ندارد. برای مطالعه فوت و فن ها و طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۰- خورش سیر قلیه یا سیر چغرتمه

 

طرز تهیه خورش سیر قلیه یا سیر چغرتمه، غذای گیلانی اصیل و خوشمزه

 

اگر از خواص درمانی سیر خبر دارید و دلتان هم برای آن، لک زده اما به خاطر بویی که ممکن است اطرافیان را آزار دهد، از خوردن آن امتناع می‌ کنید یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم. یک غذای ساده شمالی که با برگ سیر تازه درست می‌ شود.

«سیر قلیه» یا «سیر چغرتمه» یک خورش خوشمزه گیلکی است که در فصل زمستان حداقل هفته ای یک بار سر سفره گیلانی‌ها حاضر است. کالری خورش سیر قلیه با این روش پخت چندان زیاد نیست و با خیال راحت می‌ توانید آن را میل کنید.

خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را می توانید با برنج، ترب سفید، انواع ترشی، سالاد و زیتون سرو کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی  روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۱- آش ترش یا ترشه آش سنتی و محلی گیلانی

 

روش های متفاوت طرز تهیه آش ترش یا ترشه آش سنتی و محلی گیلانی

 

همان طور که از اسم این آش پیداست، ترشی در آن نقش مهمی دارد. چاشنی آبغوره از اجزای اصلی آش ترش است. شاید به همین خاطر هم در شهر انزلی آش ترش، آش ویارانه زنان باردار است. البته در این شهر به جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی به عنوان حبوبات آن استفاده می‌ کنند.

برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌ کنند. در این آش حبوبات باید خوب بپزند و برنج له شود و لعاب پس دهد. گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی سرو می‌ کنند. برای خواندن مراحل طرز تهیه آش ترش شمالی یا گیلانی یا ترشه آش روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۲- شامی رشتی یا شامی پوک

 

طرز تهیه شامی رشتی یا شامی پوک، سریع، لذیذ و مجلسی

 

در فهرست غذاهای محلی و سنتی گیلانی نام «شامی پوک» همیشه در بالای لیست است. شامی پوک یکی از خوشمزه ‌ترین غذاهای نونی استان گیلان است. شامی پوک همان‌ قدر که به سرعت تهیه می‌ شود همان‌قدر هم مجلسی و لذیذ و خوشمزه است.

رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است سرو می‌ کنند. سایر اهالی گیلان هم پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌ دانند. در شامی پوک مزه غالب طعم لپه است. مواد اصلی شامی پوک را هم گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه های دلخواه تشکیل می دهند..

 

برای مطالعه مراحل طرز تهیه شامی گیلانی یا شامی رشتی با انواع گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

۱۳- خورش انار بیج یا خورش فسنجان محلی گیلانی

 

خورش انار بیج یا خورش فسنجان محلی گیلانی با مرغ یا گوشت

 

«اناربیج» یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی گیلانی است که قدمت آن به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. این غذا به نوعی نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود، سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی «گمج» درست می‌ کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌ گفتند.

طرز تهیه خورش اناربیج یا انار آویج گیلانی با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است. انار پیچ، قورآویچ، سنگه خورش و … نام‌ های دیگر این خورش لذیذ و خوشمره گیلانی هستند که در سایر شهرهای شمالی هم به مناسبت‌ های مختلف در فصل انار به خصوص برای شب یلدا پخته می‌ شود.

جزییات و مراحل طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ یا گوشت و آموزش ترکیب دقیق سبزی آن را در لینک مربوطه مطالعه کنید.

 

۱۴- شامی ترش، ترشه شامی یا ترشه آب

 

شامی ترش، ترشه شامی یا ترشه آب، غذای گیلانی اصیل و خوشمزه و محبوب

 

خورش شامی ترش سنتی گیلان یا به قول خود اهالی گیلانی «ترشه شامی» و «ترشه آب» یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خورش‌ های گیلانی و ایرانی است. یک خورش ساده، سریع و فوری که هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌ شود. اگر هم گیاهخوار هستید، می توانید شامی ترش را به صورت گیاهی با سویا درست کنید.

در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند. اما تمام دستورهای پخت شامی ترش جزییات یکسانی دارند. اجزای اصلی شامی ترش سیر ریز یا رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه، چوچاق است.

در ضمن یکی از وجوه تفاوت این شامی، سسی است که شامی در آخرین مرحله در آن پخته می شود. برای خواندن طرز تهیه خورش شامی ترش یا ترشه شامی گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۵- مرجو خورش یا خورش عدس سبز

 

طرز تهیه مرجو خورش یا خورش عدس سبز با مرغ یا گوشت و بدون گوشت

 

«خورش عدس سبز» یکی از خورش‌ های مقوی و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک وعده غذایی سالم و کامل می‌ تواند حسابی شما را سر ذوق بیاورد. طرز تهیه آن هم بسیار راحت است.

از طرف دیگر عدس به عنوان ماده اصلی این غذا، سرشار از خاصیت و مواد معدنی است و خیالتان راحت است که با این غذا بدن خود را، هم با پروتئین گیاهی، هم با پروتئین حیوانی و هم با کربوهیدرات تغذیه می‌ کنید. خورش عدس یا «مرجو خورش»، غذای اصیل شهرستان طالقان و گیلان به شمار می‌ رود و می‌ ‌توانید آن را در کنار خوراک عدسی در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

برای مطالعه طرز تهیه مرجو خورش یا خورش عدس سبز  به روش طالقان و گیلان روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۶- ورقه بادمجان

 

ورقه بادمجان؛ یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه و سریع

 

انواع طرز تهیه کدو و بادمجان را که بلد باشید، خیالتان از بابت شام چی بپزم و ناهار چی بپزم در روزهای شلوغ راحت است. مثلا میزرا قاسمی گیلانی که شهر خاص و عام است و در مرحله ثبت ملی و از جمله غذاهای گیلانی در صف ثبت یونسکو.

«ورقه بادمجون گیلانی» یکی از خوشمزه ‌ترین غذا های محلی استان گیلان است. ممکن است از نظر ظاهری این غذای ساده گیلانی خیلی خوشمزه به نظر نرسد. اما این موضوع واقعیت ندارد! ورقه بادمجون یا ورقه بادمجان جزو غذاهای ساده اما فوق العاده خوش طعمی است که آماده کردنش در یک زمان کوتاه می‌ تواند علاوه بر یک سرگرمی جدید، باعث کشف طعم‌ های تازه شود.

طرز تهیه ورقه کدو و بادمجان ورقه ای گیلانی مثل طرز پخت ورقه سیب زمینی و ورقه گوجه، دستورالعمل‌ های پخت مختلفی دارد، اما بهترین طرز پخت و تهیه ورقه بادمجان گیلانی را در لینک طرز تهیه مرحله به مرحله ورقه بادمجان گیلانی در کمتر از ۳۰ دقیقه مطالعه کنید.

 

 

۱۷- میرزا قاسمی گیلانی

 

طرز تهیه و فوت و فن میرزا قاسمی گیلانی

 

کسی هست طرز تهیه میرزا قاسمی به عنوان  را بلد نباشد؟ برای درست کردن این غذای نونی خوشمزه شمالی با بادمجان کبابی با ساده ترین مواد کارتان راه می افتد. اگر می خواهید طرز تهیه این غذای تاریخی را یاد بگیرد و بدانید چطور مقدار سیر و بادمجان را اندازه کنید این دستور پخت را در لینک مطلب طرز تهیه میرزا قاسمی اصیل گیلان مطالعه کنید.

 

 

فیلم آموزش تهیه میرزا قاسمی را تماشا کنید:

 

 

۱۸- جوجه ترش گیلانی

 

طرز تهیه جوش ترش

 

«جوجه ترش گیلانی» به جز تفاوت در ترکیب سبزی تفاوتی با جوجه ترش مازندرانی ندارد. اما اگر به عطر و بوی سبزی های محلی گیلانی علاقه دارید توصیه می کنیم تمام فوت و فن و مراحل طرز تهیه جوجه ترش گیلانی را در لینک مطلب طرز تهیه جوجه ترش گیلانی در گمج یا روی سیخ مطالعه کنید.

 

۱۹- خورش مطنجن

 

طرز تهیه خورش مطنجن

 

مطنجن، متنجن یا متنجان از خورش های محلی گیلانی و متعلق به شمال کشور است که با گوشت، روغن، آلو، قیسی و … تهیه می شود. این غذا به خاطر محبوبیت بالایی که دارد و به خاطر این که سلیقه افراد بیشتری را پوشش دهد، با مواد متنوعی درست می شود.

انواع گوشت ها را می توان در طرز تهیه خورش مطنجون گیلانی به کار برد؛ از جمله گوشت گوسفندی و مرغ. اما گیلانی ها این خورش را بیشتر با اردک و مرغابی می پزند و به عنوان یک غذای مجلسی در مهمانی ها سرو می کنند. برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورش مطنجن روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۰- کویی تره

 

«کویی تره» یکی از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان و شهرستان رشت است که شباهت هایی به میرزا قاسمی یا حتی فسنجان دارد ولی در اصل با آن ها تفاوت های کلی هم دارد. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود.

مواد اصلی کویی تره شامل کدو حلوایی و گردو است و از چاشنی های دیگری هم در آن استفاده می شود. برای خواندن مراحل طرز تهیه کویی تره روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۱- طرز تهیه پامادور خورش

 

طرز تهیه پامادور خورش گیلانی

 

یکی از انواع غذاهای خوشمزه گیلانی پامادور خورش است. پامادور خورش یا پامادور قاتوق یکی از غذاهایی است که در زمان کمی پخته و آماده می شود. در ضمن برای پخت آن به مواد ارزان و ساده ای نیاز دارید.

ترکیبات اصلی این غذا، گوجه فرنگی رسیده و تخم مرغ است و معمولا در فصل تابستان که گوجه فرنگی های محلی به بازار راه پیدا می کنند، این غذا حضور پر رنگ تری سر سفره های گیلانی ها دارد. مراحل طرز تهیه پامادور خورش گیلانی را در لینک مطلب مطالعه کنید.

 

۲۲- واویشکا

 

طرز تهیه خوراک واویشکا

 

«واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ  یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه واویشکا روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۳- باقلا قاتق

 

باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله غذاهای خوشمزه و خورشت رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند. یک خورشت ایرانی خوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است. به نظر می‌رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد.

 

برای مطالعه مراحل طرز تهیه و جزییات درست کردن خورش باقلا قاتق روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

کالابرگ الکترونیک