لیست طرز تهیه ۴۲ سس غذا و سالاد به روش رستورانی

لیست طرز تهیه ۴۲ سس غذا و سالاد به روش رستورانی


19 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 23 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست طرز تهیه 42 سس غذا و سس سالاد به روش رستورانی

این روزها با همه گیر شدن استفاده از غذاهای فست فودی، انواع سس هم محبوب‌تر از قبل شده‌اند. به همین خاطر هم درب یخچال برخی خانه‌ها را که باز می کنید، انواع سس غذایی و سس سالاد در رنگ‌ها، طعم‌ها و عطرهای مختلف خودنمایی می‌کنند. به هر حال انواع سس ها به عنوان چاشنی‌های جذاب، می توانند همراه با غذا مصرف شوند و طعم آن را دگرگون کنند. ما در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش، قصد داریم تهیه انواع سس سالاد و انواع سس غذا را به شما آموزش بدهیم که بسیار محبوب هستند. همه فوت و فن های آموزش طرز تهیه انواع سس را هم به شما خواهیم گفت.

 

تاریخچه چاشنی‌ به نام سس

 

تاریخچه چاشنی به نام سس

 

فرانسوی‌ها علاوه بر مد و فشن، در طرز تهیه برخی غذاها و البته سس پیشگام بوده‌اند. «سس» هم یک کلمه فرانسوی است و در اصل به معنی « لذت بردن از اشتها آور کردن غذا» است. بافت انواع سس ها و میزان غلظت آنها هم بسته به موادی که در تهیه آنها به کار می‌رود، متفاوت است. انواع سس سالاد و سس غذا معمولا برای به ارمغان آوردن یک طعم جدید و جذاب، تهیه می‌شوند و هر کدام از آنها علاوه بر طعم و بوی جدید، غذا را قابل هضم‌تر خواهند کرد.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان‌های گذشته از سس به عنوان یک محافظ غذایی هم استفاده می‌شد. به این ترتیب که به علت نبود دستگاه‌های خنک کننده‌ مثل یخچال و فریزر، برای نگهداری طولانی مدت از گوشت، مرغ، ماهی و …، سس را به عنوان یک لایه محافظ روی آن می‌ریختند تا از آلودگی و فساد دور بماند.

 

گفته می شود رومی ها ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از سس استفاده کرده‌اند و در آن زمان به سس «رابرت» گفته می‌شده است. در طرز تهیه این سس‌های قدیمی هم آنها هم معمولا از آرد و روغن استفاده می کرده‌اند.

 

خالی از لطف نیست که بدانید ۵ سس، پایه اصلی سس های امروزی در کل دنیا را تشکیل می‌دهند: سس مایونز، سس بشامل (سس سفید)، سس ولوته، سس برونه و سس بلونته. به این سس‌ها «سس‌های مادر» گفته می‌شود و قدمت مایونز و سس سفید به ۲۰۰ سال پیش و سه تای دیگر به قرن ۱۸ میلادی می‌رسد.

 

امروزه این سس‌ها به عنوان پایه بسیاری از سس‌های دیگر به کار می‌روند. یعنی به مواد مورد استفاده در دستور تهیه آنها، موادی اضافه یا کم می‌کنند و طعم جدیدی را پدید می‌آورند. برای اطلاعات بیشتر از قدمت و سرگذشت سس‌ها، روی لینک مقاله تاریخچه انواع سس و چاشنی بزنید.

 

 

انواع سس غذا

 

همان‌طور که گفتیم، انواع سس‌ها هم برای تهیه غذاها به عنوان سس غذا و هم برای تهیه سالاد‌‌های مختلف به عنوان سس سالاد استفاده می‌شوند. گاهی اوقات برخی از انواع سس، کاربرد استفاده در غذا یا به کار رفتن در سالاد را به صورت همزمان دارند. یعنی هم در تهیه سالاد و هم در تهیه غذا استفاده می‌شوند. به هر حال تهیه انواع سس اصلا کار سختی نیست و خودتان می‌توانید آن را در خانه درست کنید. در ادامه آموزش سس غذا را در مدل‌های مختلف برای شما آماده کرده‌ایم.

 

 

سس کچاپ

 

طرز تهیه سس خانگی کچاپ با عطر و طعم اصلی

 

«سس کچاپ» یکی از محبوب‌ ترین سس‌ها در همه سفره‌‌ها و همراه با انواع مختلف غذاها است؛ از فست ‌فودها و ساندویچ‌ ها گرفته تا فینگرگودها و حتی سس مخصوص انواع مرغ‌ بریان و مجلسی. کلمه «کچاپ» در اصل به معنی «عصاره بادمجان» است و خاستگاهش هم به چین بر می‌گردد.

 

شاید جالب باشد بدانید از همان ابتدا، کچاپ به عنوان یک ادویه روی غذاها استفاده می‌شد، ولی به مرور تکامل پیدا کرد و گوجه فرنگی هم پایش به این سس باز و بعد به جزء جدایی ناپذیر سس کچاپ تبدیل شد. حالا این سس در بطری‌های متفاوت و با طعم‌های تند و ملایم در بسته بندی‌های خلاقانه همه جای دنیا خودنمایی می‌کند.

 

سس کچاپ، این چاشنی خوشمزه، با بسیاری از غذاها مثل پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ بریان و … سرو می‌شود و عطر و بوی خوبی به غذای شما خواهد افزود. برای مشاهده آموزش درست کردن این سس غذا خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سس کچاپ بزنید.

 

 

سس قارچ

 

طرز تهیه سس خانگی قارچ در کمترین زمان

 

«سس قارچ» از خوشمزه‌‌ترین و لذیذترین مخلفات برای اضافه کردن به انواع استیک‌، پاستا‌، سیب زمینی‌، شنیتسل، ساندویچ و … است. علاوه بر این سس قارچ از انواع سس مخصوص برای شنیتسل مرغ است. برای درست کردن سس قارچ هم لازم نیست زحمت زیادی بکشید. به راحتی می‌توانید این سس را در منزل آماده کنید.

 

سس قارچ را به صورت داغ با هر غذایی که دوست دارید مثل انواع ساندویچ برگر یا سیب زمینی سرخ شده سرو کنید و در صورت تمایل مقداری جعفری ساطوری خرد شده روی سس قارچ بریزید. البته پیشاپیش این نکته را در نظر داشته باشید که سس قارچ کمی بعد از پخت سفت می‌‌شود، پس هنگام تهیه سس قارچ آن را زیاد غلیظ و سفت درست نکنید. برای مشاهده روش درست کردن این سس غذا خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سس قارچ بزنید.

 

 

 سس سالسا

 

سس سالسا تند و خوشمزه، با اصالت اسپانیایی

 

«سس سالسا» یک سس تند و تیز با اصالت اسپانیایی است. کلمه «سالسا» در اسپانیایی در اصل به معنی «سس» است و علاوه بر اینکه نوعی رقص و موزیک مربوط به کشورهای اسپانیولی‌زبانِ اروپایی و آمریکایی جنوبی است، به چاشنی‌‌هایی گفته می‌شود که با غذاها و پیش غذاهای مختلف سرو می‌ شود.

 

البته سس سالسا  انواع مختلفی دارد. مشهورترین نوع آن، سس سالسا با پایه اصلی گوجه فرنگی است. موارد مصرف سس سالسا اغلب به عنوان دیپ در کنار مخلفاتی مثل چیپس و ترتیلا، ناچو، تاکو و همچنین به عنوان سس همراه با انواع فست فود، سالاد، انواع غذاهای مکزیکی و ساندویچ است. برای مشاهده روش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سالسا بزنید.

 

 

سس فلفل تند

 

سس فلفل تند و لذیذ برای انواع غذا

 

حتما تا حالا این تجربه را داشته‌اید که کمی «سس فلفل تند» را به غذا اضافه کنید و با این کار اشتهایتان حسابی باز شود. حتما می‌دانید که لذت خوردن غذاهای مختلف با سس تند برایتان بیشتر از قبل خواهد شد. احتمالا بسیاری از ما سس فلفل را به صورت آماده و از بیرون تهیه می‌کنیم.

 

اما طرز تهیه سس فلفل تند به عنوان یک سس غذا خوشمزه بسیار ساده است و می‌توانید با استفاده از یک دستورالعمل ساده، خودتان این سس خوشمزه را با فلفل خشک یا تازه در خانه درست کنید. پس آستین هایتان را بالا بزنید و شروع کنید. برای مشاهده روش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سس فلفل تند بزنید.

 

 

 سس چیلی تایلندی

 

سس چیلی تایلندی برای انواع سلیقه ها

 

اگر به خوردن سس‌‌های تند علاقه نشان می دهید و فقط یک مرتبه طعم خوشمزه «سس تای» را امتحان کرده باشید، حتما عاشق عطر و بوی دلپذیر و بافت جذاب این سس می‌شوید. «سس چیلی تایلندی» که به آن، «تای» هم می‌گویند، یک سس غذا تند و شیرین است که با انواع سوخاری و دیپ‌ها ترکیب بسیار دلچسب و لذیذی می‌شود.

 

سس تایلندی از انواع سس غذا مخصوص سرو کنار مرغ سوخاری و ناگت و مرغ بریان رستورانی است. درست کردن سس تایلندی بسیار ساده است و تنها در ۲۰ دقیقه و به وسیله چند ماده اولیه که به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد، تهیه می‌شود. برای مشاهده آموزش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سس تایلندی چیلی بزنید.

 

 

سس بوفالو

 

دستور تهیه سس بوفالو؛ چاشنی ساده و سریع

 

اگر تصمیم گرفته‌اید به عنوان یک وعده غذایی، مرغ یا ماهی کبابی و سوخاری میل کنید، «سس بوفالو» را از قلم نیندازید. سس بوفالو یکی از بهترین انواع سس غذا برای این دسته از غذاهای گوشتی است. در واقع سس بوفالو از جمله محبوب‌ترین انواع سس مخصوص برای سرو کنار غذا با مرغ است.

 

برخی فست فودها هم در کنار این چاشنی خوشمزه و لذیذ، طعم فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند. در ضمن طرز تهیه سس خانگی بوفالو بسیار ساده و سریع است. اگر هم در مورد طعمش می‌خواهید بدانید همین جا بگوییم که طعم سس بوفالو کمی به تندی می زند و بر پایه کچاپ هم تهیه می‌شود.

 

اما اگر بخواهید میزان تند و تیزی آن را می‌توانید بنا به طبع و سلیقه خودتان کاهش دهید. برای خواندن طرز تهیه سس بوفالو روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

 

سس پستوی ایتالیایی

 

طرز تهیه سس پستوی ایتالیای اصیل و لذیذ

 

اگر پاستاخور باشید و به این غذا علاقه نشان دهید، حتما «سس پستو» را هم می شناسید. این چاشنی فوق‌العاده که اصالتش به کشور ایتالیا و شهر جنوا بر می‌گردد، با ترکیب مواد ساده، بسیار خوشمزه است و طعم انواع پاستا را هم از این رو به آن رو می‌کند.

 

مواد سازنده سس‌پستو، برگ های ریحان، پنیر پارمزان، مغر گردو، سیر، دانه کاج و نمک و فلفل هستند. این سس غذا را به راحتی می‌توانید در خانه، تهیه و در طرز تهیه انواع پاستا و سالاد از آن استفاده کنید. برای درست کردن سس پستو اول باید گردو یا بادام زمینی را آسیاب کنید. برای اینکه سس پستو حسابی جا بیفتد بهتر است یک الی دو ساعت در یخچال بماند. سس پستو را به صورت گرم هم بلافاصله سرو می‌کنند. برای خواندن مراحل طرز تهیه سس پستو ایتالیایی به ۳ روش اصلی روی لینک مقاله بزنید.

 

 

سس تارتار

 

روش تهیه سس تارتار برای انواع غذاهای دریایی و استیک و مرغ سوخاری

 

«سس تارتار» هم یک سس غذا اصالتا فرانسوی است که به خاطر طعم لذیذ و طرز تهیه راحت، استفاده از آن در غذاهای مختلف توصیه  می‌شود. این سس غذا را به صورت ویژه همراه با میگو پفکی سوخاری، ماهی، شنیتسل و جوجه چینی طبق یک رسم قدیمی همیشه سرو می‌کنند.

 

سس تارتار می‌تواند بوی ناخوشایند غذاهای دریایی را تا حد زیادی بگیرد. هر چند استفاده از آن همراه با استیک و گوشت هم بسیار متداول است. پایه سس تارتار، سس مایونز است که با مواد دیگر مثل انواع ادویه ها و پوست لیمو می توان ترکیب کرد و طعم معجزه آسایی به دست آورد. برای خواندن مراحل طرز تهیه سس تارتار روی لینک مقاله بزنید.

 

 

سس آلفردو

 

دستور تهیه سس آلفردو خوشمزه و اصیل ایتالیایی

 

«سس آلفردو» از انواع سس غذا است که کاربرد وسیعی در طرز تهیه انواع غذاها دارد. طعم آن هم حسابی خوشمزه و لذیذ است. در طرز تهیه سس خانگی آلفردو، از خامه، پنیر پارمزان، سیر و کره استفاده می‌شود. با نگاهی به همین مواد می‌توانید متوجه شوید که سس آلفردو چقدر می‌تواند روی طعم غذا تاثیر بگذارید و آن را به یک غذای خوشمزه و خواستنی تبدیل کند.

 

در ضمن برای درست کردن سس آلفردو در خانه نیاز به صرف زمان زیادی هم ندارید. برای خواندن مطلب طرز تهیه طرز تهیه سس آلفردو روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

 

 سس انبه

 

سس انبه با انبه تازه یا پودر انبه یکی از خوشمزه‌ترین انواع سس غذا

 

«سس انبه» با انبه تازه یا پودر انبه یکی از خوشمزه‌ترین انواع سس غذا برای سرو در کنار غذاهای سوخاری و انواع فینگرفود سوخاری است. اگر فلافل بازاری جنوبی را امتحان کرده باشید حتما طعم یک سس مخصوص فلافل را هم کنار فلافل چشیده‌اید.

 

اگر چه سس فلافل جنوبی و بندری و اهوازی را با خردل و ارده هم درست می‌کنند که سبک لبنانی و عراقی سس انبه فلافل است اما مواد تشکیل دهنده سس انبه اصلی فلافل اهوازی و جنوبی و بندرعباسی پودر انبه و یکسری مخلفات دیگر است. طرز تهیه سس انبه تازه را در لینک مربوطه بخوانید بخوانید. برای مشاهده روش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک مقاله بزنید.

 

سس کارامل هلو

 

طرز تهیه سس کارامل هلو کشدار به ۲ روش خوشمزه و آسان

 

سس کارامل هلو یکی از انواع سس خوشمزه است که می‌توانید آن را با میوه هلو تهیه کنید. معمولا سس‌های کاراملی برای روی دسرهای مختلف استفاده می‌شوند و حتی می‌توان آن را برای روی سالاد میوه هم به کار برد. سس کارامل هلو که با هلوهای تازه درست می‌شود، به عنوان روکش روی انواع کیک، چیزکیک، بستنی، ژله و … به کار می‌رود و در مدت زمان کمی درست می‌شود.

برای طرز تهیه سس کارامل هلو، ابتدا باید هلوها را بشویید و پوست‌ آنها را جدا کنید. سپس شربت سس را درست کنید و هلوها را در‌ آن بریزید و بپزید. در‌ آخر هلوهای نرم شده را پوره کنید. انجام دادن همه این مراحل، حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت زمان می‌برد. مطالعه برای جزییات بیشتر درباره مراحل طرز تهیه سس کارامل هلو به ۲ روش روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 سس زنجبیل

 

طرز تهیه سس زنجبیل

 

برای خوش‌طعم و خوش‌عطر کردن غذاها، سس‌ها و چاشنی‌های زیادی وجود دارد. اما ممکن است با طرز تهیه سس زنجبیل، آشنا نباشید. این سس به‌ خاطر خواص زیاد زنجبیل، بسیار سالم و خوشمزه است. برای درست کردن سس زنجبیل باید از زنجبیل تازه استفاده کنید. برای مشاهده روش درست کردن این سس روی لینک مقاله طرز تهیه سس زنجیبل بزنید.

 

 

سس خردل

 

دستور تهیه سس خردل

 

حتما می‌دانید که «سس خردل» یکی از انواع سس غذا برای دوستداران انواع فست‌ فود است که البته گاهی اوقات در طرز تهیه برخی سالادها هم استفاده می‌شود. گیاه خردل در ۴ نوع مختلف از جمله: خردل هندی یا قهوه‌ای، خردل وحشی، خردل سیاه و خردل سفید وجود دارد که از آن، انواع مختلف سس خردل تهیه می‌شود.

 

دستور تهیه و نوع دانه‌ای هم که در دستور تهیه سس‌ خردل ملایم و دیژون به کار می‌‌رود، دلیل تفاوت آنها است. ولی برای اینکه یک سس خردل دلچسب با میزان تندی و عطر دلخواه‌تان داشته باشید کافی است مراحل دستور تهیه سس خردل، به همراه فوت و فن های طرز تهیه سس خانگی را رعایت و به راحتی خودتان برای درست کردن آن اقدام کنید. برای مشاهده روش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سس خردل بزنید.

 

 

سس بشامل یا سس سفید

 

طرز تهیه سس بشامل

 

سس بشامل یا همان سس سفید با ریشه و اصالت فرانسوی، یک سس خوشمره و کاربردی و مخصوص برای پخت انواع اسنک مرغ و گوشت و … و انواع غذاهای فست ‌فودی مثل لازانیا است. بد نیست بدانید این سس یکی از محبوب‌ترین و اصلی‌ترین سس ها در کل دنیاست و در طرز تهیه آن از مواد ساده‌ای مثل آرد و شیر استفاده می‌شود. برای خواندن ۲ طرز تهیه سس بشامل رژیمی و غیررژیمی به روش رستورانی روی لینک مقاله طرز تهیه سس بشامل کلیک کنید.

 

 

سس پنیر چدار

 

طرز تهیه سس پنیر چدار

 

دیپ چیز یا دیپ پنیر چدار یا سس پنیر چدار یا همان سس زرد چدار از انواع سس غذا است. سس پنیر چدار سرو در کنار انواع غذاهای گوشتی مثل استیک، فست فود، چیپس و سیب زمینی، ساندویچ همبرگر، چیز برگر، هات داگ، پاستا و سبزیجات گریل و کبابی در سرتاسر دنیا بسیار محبوب است. یک سس زرد رنگ با طعمی خاص و پنیری که بر پایه پنیر دیپ چدار و سس سفید درست می‌شود. مراحل روش تهیه سس پنیر چدار یا سس دیپ را در لینک مقاله طرز تهیه سس پنیر چدار بخوانید.

 

 

انواع سس سالاد

 

برخی از سس‌ها معمولا به عنوان مواد ضروری در طرز تهیه انواع سالاد برای طعم دادن به آن‌ها، به کار می‌روند. مثلا سس ماست که یک سس خوشمزه و مخصوص سالاد است. اما برخی سس‌ها مثل سس خردل یا کچاب و … علاوه بر این که در سالاد کاربرد دارند، می‌توانند در تهیه برخی غذاها هم به کار بروند. اگر خودتان طرز تهیه سس سالاد را یاد بگیرید، هم در نهایت سس سالم‌تری خواهید داشت و هم مقرون به صرفه و ارزان‌تر تمام می‌شود.

 

 

سس مایونز

 

دستور تهیه سس مایونز سالم و رژیمی در منزل

 

اگر تا حالا فکر می کردید «سس مایونز» را حتما باید از فروشگاه‌ها تهیه کنید سخت در اشتباهید. درست کردن سس مایونز در خانه به راحتی امکان ‌پذیر است. اگر چه حالا دیگر سس مایونز به عنوان یکی از سس‌‌های معروف دنیا تقریبا به یکی از مواد اصلی موجود در یخچال خانواده‌های ایرانی بدیل شده اما نباید روی عوارض خطرناک آن هم برای سلامتی بدن نادیده گرفت.

 

سس مایونز سس مخصوص سالاد الویه با مرغ یا ژامبون هم هست. سس مایونز با میزان چربی زیاد، کلسترول مضر خون را بالا می‌برد و برای سلامت کبد، قلب و مغز چندان ماده غذایی مفیدی به حساب نمی‌آید. ولی شما می‌توانید در منزل خودتان سس مایونز سالم و رژیمی‌تر را درست کنید و از مقدار چربی آن مطمئن شوید.

 

 

برای مشاهده روش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک طرز تهیه سس مایونز مقاله بزنید.

 

 

سس ماست

 

طرز تهیه سس ماست به روش رستورانی

 

سس ماست یکی از پرطرفدارترین انواع سس سالاد است که علاوه بر مزه لذیذی که دارد، کالری کمتری نسبت به سس‌های دیگر دارد و از همین رو بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه سس ماست خوشمزه و رژیمی را بلد هستید؟ آیا می‌دانید طرز تهیه سس سالاد با ماست بدون مایونز چطور آماده می‌شود؟

 

در اولین مرحله از درست کردن سس ماست باید ماست، آبلیمو، روغن زیتون، سرکه و نمک را با هم ترکیب کنید و با استفاده از همزن برقی یا دستی خوب ترکیب کنید. ادامه مراحل طرز تهیه سس ماست را در مقاله طرز تهیه سس ماست به ۳ روش رستورانی بخوانید.

 

 

سس هزار جزیره

 

روش تهیه سس هزار جزیره با طعم کارخانه ای

 

سس هزار جزیره یکی از انواع سس آمریکایی است که معمولاً از آن به عنوان سس غذا و سس سالاد استفاده می‌شود. طرز تهیه سس هزار جزیره رژیمی و سس هزار جزیره غیررژیمی را می‌دانید؟ سس هزار جزیره برای چه غذاهای استفاده می‌شود؟ ترکیبات سس هزار جزیره چیست و چطور می‌توان این سس را بدون استفاده از سس مایونز آماده کرد؟

 

برای خواندن مراحل طرز تهیه این سس غذایی و سالاد خوشمزه مقاله طرز تهیه سس هزار جزیره به روش کارخانه‌ای را بخوانید.

 

 

سس فرانسوی

 

طرز تهیه سس فرانسوی

 

همان طور که گفتیم اصالت انواع سس به فرانسه برمی‌گردد و همین دلیل مهم باعث شده است که فرانسوی‌ها در تهیه و اختراع فرمول‌های مختلف برای سس موفق عمل کنند. در بین ما ایرانی‌ها، سس فرانسوی یکی از شناخته‌‌شده‌‌‌ترین سس غذایی و سس سالاد فرانسوی است.

 

این سس طعم ملایمی دارد و برای استفاده در کنار فست فودها و ساندویچ و البته سالاد هم یک گزینه بسیار عالی است. مراحل درست کردن سس فرانسوی را در مقاله طرز تهیه سس فرانسوی به ۲ روش ساده و رژیمی بخوانید.

 

رب فلفل

 

طرز تهیه رب فلفل

 

رب فلفل از زیرشاخه‌های انواع سس و چاشنی‌های محبوب در سراسر دنیاست. در ایران هم این رب به شکل‌های مختلف و برای مصارف گوناگون، تهیه و استفاده می‌شود. گاهی اوقات از رب فلفل برای طعم‌دهی به غذا، در کنار سس‌ گوجه‌فرنگی به کار می‌رود، برخی مواقع هم از رب فلفل به عنوان چاشنی و دیپ در کنار دیگر غذاها مثل انواع فست فود استفاده می‌شود.

برای درست کردن رب فلفل خانگی، می‌توانید از فلفل‌های متفاوت و متنوعی استفاده کنید. بسته به طعمی که از رب فلفل انتظار دارید، می‌توانید فلفل‌های تند یا شیرین و فلفل دلمه‌ای را برای درست کردن رب انتخاب کنید.

اضافه کردن ادویه‌ها و سبزیجات معطر به رب فلفل نیز به دلخواه شما بستگی دارد. در ضمن هر چه میزان فلفل و سرکه‌ای که در طرز تهیه رب فلفل استفاده می‌کنید، بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را هم به پختن رب فلفل اختصاص دهید. برای مطالعه مراحل کامل طرز تهیه رب فلفل روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

انواع سس با رب گوجه فرنگی

 

انواع سس با رب گوجه

 

رب گوجه، سس گوجه و گوجه فرنگی خام از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده برخی از انواع سس‌ و چاشنی‌ها هستند. انواع سس‌ و چاشنی با رب گوجه، هم برای تهیه غذاها به عنوان سس غذا و هم برای تهیه سالاد‌‌های مختلف به عنوان سس سالاد و هم به عنوان دیپ در کنار فست فودها یا غذاهای کبابی استفاده می‌شوند.

اما بعضی وقت‌ها، برخی از انواع سس و چاشنی با رب گوجه، کاربرد استفاده در غذا یا به کار رفتن در سالاد را به صورت همزمان را دارند. یعنی هم در تهیه سالاد و هم در تهیه غذا استفاده می‌شوند. به هر حال تهیه انواع سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی اصلا کار سختی نیست و خودتان می‌توانید آن‌ها را در خانه درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع سس و چاشنی با رب گوجه روی لینک مطلب کلیک کنید

 

سس تاهینی

 

طرز تهیه سس تاهینی

 

«سس تاهینی» یکی از سس‌های محبوب و مشهور در سراسر دنیا است که با انواع فست فود، همبرگر، فلافل، سالادهای مدیترانه‌ای، غذاهای سوخاری و … به راحتی میکس و سرو می‌شود. اصالت این سس به لبنان برمی‌گردد و پایه اصلی آن را کنجد یا فرآورده اصلی آن یعنی ارده، تشکیل داده است.

برای درست کردن سس تاهینی به روش ساده و اصیل لبنانی برای روی ساندویچ فلافل، ساندویچ شاورما، انواع سالاد و …، باید ارده کنجد را به تدریج و طی مراحل متناوب، با دیگر مواد میکس کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس تهینی که آماده شد، آن را سرو یا در یخچال نگهداری کنید.

برای مطالعه طرز تهیه سس تاهینی ساده و سس تاهینی سبز به ۳ روش و فوت و فن‌های تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سویا سس

 

طرز تهیه سویا سس به روش اصیل و سنتی

 

سس سویا یا سویا سس، یکی از چاشنی‌های خوشمزه و متفاوت است که معمولا در غذاهای آسیایی کاربرد زیادی دارد. این سس خوشمزه برای طعم‌دار کردن مرغ، ماهی، انواع گوشت و برای روی سالاد سبزیجات و حبوبات هم استفاده می‌شود.

معمولا طعم شور سس سویا، آن را از دیگر سس‌ها متمایز می‌کند. سس سویا را می‌توانید خودتان هم در خانه به روش سنتی تهیه کنید که البته کمی زمان می‌برد. برای مطالعه طرز تهیه سویا سس به ۲ روش با تخمیر و بدون تخمیر (فوری) که به آن جایگزین سویا سس هم می‌گویند روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سس انار

 

7 طرز تهیه سس انار رستورانی برای انواع غذا، سالاد، مرغ و گوشت

 

سس انار یکی از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های خوشمزه پاییزی است که معمولا با آب انار تهیه می‌شود و تفاوت آن با رب انار این است که سس انار، رقیق‌تر است و غلظت کمتری دارد. این سس رستورانی برای روی سالاد، طعم دادن مرغ و گوشت و … استفاده می‌شود.

برای مطالعه طرز تهیه سس انار رستورانی از سس انار ترکیه گرفته تا سس انار شمالی و سس انار اکبر جوجه به ۷ روش متفاوت روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

چند نوع سس وجود دارد؟

 

سس‌های مختلفی در کل دنیا وجود دارند که هر یک طعم و کاربرد مخصوصی دارند. اما معمولا سس‌ها را به دسته سس‌های غذا و سس‌های سالاد تقسیم می‌کنند.

 

انواع سس سالاد شامل چه مواردی می‌شود؟

 

سس‌هایی که به مواد سالاد و سبزیجات اضافه می‌شوند، به سس‌های سالاد مشهورند. از میان این سس‌ها می‌توان به سس ماست، سس فرانسوی و … اشاره کرد. البته برخی سس‌ها مثل کچاپ، خردل و مایونز، هم در دسته سس سالاد هستند و هم سس غذا.

 

انواع سس غذایی شامل چه مواردی می‌شود؟

 

سس‌هایی که برای درست کردن غذا به کار می‌روند، به انواع سس غذایی مشهورند. مثل سس مایونز، سس پستو، سس قارچ و …. برخی از این سس‌ها در کنار غذا و برخی دیگر به مواد طرز تهیه غذا اضافه می‌شوند. مثلا سس بوفالو و کچاپ که در کنار غذا سرو می‌شوند، اما سس‌هایی مثل مایونز و پستو به غذا اضافه می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک