۸ راه حل موثر رهایی از تله فکری مقایسه خود با دیگران

۸ راه حل موثر رهایی از تله فکری مقایسه خود با دیگران


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راه حل درمان احساس مقایسه خود با دیگران

احساس مقایسه خود با دیگران از جمله تله های فکری است که بسیاری از ما انسان ها با آن دست به گریبانیم. واقعاً سخت است که در شبکه های اجتماعی باشید و خود را با دیگران مقایسه نکنید. بدن شما به اندازه کافی خوب نیست، کمد لباس شما به اندازه کافی متناسب با مد نیست و خانه شما به اندازه کافی مجلل نیست. اینها به اضافه مسائل دیگر می تواند در ذهن شما حسابی باعث ناراحتی شود. در این مقاله از سرویس سلامت  مجله کوروش قصد داریم به این مشکل بپردازیم. می خواهیم یاد بگیریم از مقایسه کردن خود با دیگران دست برداریم و بالغانه تر زندگی کنیم.

 

 

مقایسه خود با دیگران سم عجیبی در ذهن و احوال ما تزریق می کند! شادی، حقوق و عقاید ما را در این فرایند مقایسه شدن تحلیل می رود. اگر ما یاد نگیریم که چگونه مقایسه خود را با دیگران متوقف کنیم، مدام پول و انرژی ذهنی خود را از دست می دهیم. تلاش می کنیم و هزینه بالایی جهت پیشرفت و رسیدن به اهداف کاذب می کنیم! ما باید چرخه مقایسه را بشکنیم زیرا این یک بازی است که هرگز در آن برنده نخواهیم شد.

 

ریشه احساس مقایسه خود با دیگران

 

ریشه احساس مقایسه خود با دیگران

 

در واقع یک دلیل بیولوژیکی وجود دارد که ما مستعد مقایسه خود با دیگران هستیم. مغز ما از مقایسه استفاده می کند تا معیارهایی را بفهمد و درک کند. در واقع مغز ما آن معیار و پارامترها را با دیگران اندازه می گیرید.

توماس موسویلر، استاد رفتار سازمانی، مقایسه را به این صورت توصیف می کند: «این یکی از اساسی ترین راه هایی است که ما می توانیم درکی راجع به کیفیت خود، آنچه در آن مهارت داریم و آنچه در آن چندان خوب نیستیم، به دست آوریم.»

بیشتر اوقات، این محاسبه در یک ثانیه در پس زمینه ذهن انجام می شود و ما حتی متوجه آن نمی شویم. اما وقتی به نکات برجسته زندگی دیگران بپردازیم، می تواند به سرعت برای سلامت ذهن ما سمی شود. اگر دائماً خود را با دیگران مقایسه کنیم، خوشبختی، اعتماد به نفس و سلامت روانی خود را در معرض خطر قرار می دهیم.

 

 

اثرات مقایسه خود با دیگران

 

تأثیرات منفی دام مقایسه خود با دیگران بسیار زیاد است و من مطمئن هستم که قبلاً آنها را احساس کرده اید. در اینجا چند مورد که بارها و بارها دیده ایم وجود دارد:

نشخوار فکری پدیده عجیب و بدی است که در ذهن ما رخ می دهد. این فرایند در واقع فکر کردن درباره چیزی تاحدی است که برای انسان دردناک و آزار دهنده شود. اگر افکار منفی و مضطرب که به سختی از آنها بیرون می آیید را دارید، شما درگیر مشکل نشخوار فکری هستید. این فرآیند هنگامی رخ می دهد که دست به مقایسه می زنید.

 

 

نرخ بالاتر اضطراب و افسردگی در میان افرادی که اهل مقایسه خود با دیگران هستند

 

مطالعات نشان داده است که افراد پس از گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی احساس بدتری نسبت به خود دارند. تمام این احساس منفی بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد .

گاهی افراد می بینند همسایگانشان در سبک زندگی خود ارتقا می یابند و ناگهان فکر می کنند که به یکی از آن تغییرات نیاز دارند. غافل از اینکه توانایی خرید و یا تهیه آن را ندارند. مثلا اگر همسایه شما سرویس خواب و تجهیزات اتاق خواب کودکش را تغییر داد، دلیلی ندارد شما هم همین کار را بکنید درحالی که نیازهای مهمتر و با اولویت بالاتری دارید. این احساس نیاز کاذب پس از مقایسه خود با دیگران رخ می دهد.

لذت بردن از کمی لوکس بودن به شرطی که بودجه شما یاری کند، اشکالی ندارد. با این حال، هنگامی که یک دسته وسایل جمع می کنید و برای خرید همه چیز فقط برای تحت تأثیر قرار دادن اطرافیان خود (حتی دوستان خود در اینستاگرام) زیر بار سنگین بدهی می روید. حتی واقعاً صاحب وسایل خود نیستید! زیرا بدهی های مالی تمام درآمد شما را می گیرد و می دزدد! شما ناگهان خدمتکار چیزهایی می شوید که فکر می کنید باعث خوشحالی شما هستند.

نمی خواهیم از شما بخواهیم یک شبه مقایسه خود با دیگران را کنار بگذارید. اما اگر آماده اید که ذهنیت خود را درست کنید، بیاموزید که چگونه دیگر از مقایسه خود با دیگران جلوگیری کنید و روی زندگی خود تمرکز کنید. می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه این کار را انجام دهید.

 

 

شاید برایتان جالب باشد :.

 

مضرات شبکه های اجتماعی برای کودکان و بزرگسالان

 

 

۸ روش عملی برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران

 

8 روش عملی برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران

 

می توانیم قدم های خاصی را که در راه آزادی فکر و ذهن برداشته ایم و اصولی را که برای زندگی خود به کار برده ایم، را با شما در میان بگذاریم. تا به ما کمک کند چشمانمان را از دیگران دور کنیم و آنها را برای ایجاد زندگی ای که دوست داریم بازگردانیم و بر آن تمرکز کنیم. در ادامه راهکارهای راشل کروز، نویسنده و مربی رفتار اقتصادی را می خوانیم:

 

 

برای توقف مقایسه خود با دیگران، سپاسگزاری را تمرین کنید

 

برای توقف مقایسه خود با دیگران، سپاسگزاری را تمرین کنید

 

این یک عادت همه چیز را برای من تغییر داد. چندین سال پیش، برنامه یادداشت ها را روی تلفن خود باز کردم و سه موردی را نوشتم که می توانم از آنجا سپاسگزار باشم. نوشتم: صبح زود و ساکت قبل از بیدار شدن هر کسی/ سلامتی من/ قهوه!

این سه مورد اول بود که به ذهن خطور کرد. من وقت زیادی را صرف تجزیه و تحلیل یا خوب کردن زندگی خود نکردم.  آنچه که به عنوان یک آزمایش ساده سپاسگزاری آغاز شد، شامل همه نوع شادی – اعم از کوچک و بزرگ – است که زندگی من را در بر می گیرد. هر روز صبح به لیست اضافه می پردازم. هر زمان که نیاز به یادآوری مراقبت و نعمت خداوند در زندگی خود داشته باشم، دوباره لیست را مرور می کنم.

 

 

قناعت را یاد بگیرید ؛ تا مقایسه خود با دیگران کمرنگ شود

 

قناعت و قدردانی منجر به رضایت می شود، که به شما اجازه می دهد فارغ از شرایط خود در یک حالت شادی و رضایت باشید. شما از جایی که در زندگی هستید خوشحال هستید و نگران کاری نیستید که دیگران انجام می دهند.

این بدان معنا نیست که شما برای آینده اهدافی ندارید و یا اینکه فردا نسبت به امروز فرد بهتری نیستید. قطعاً به این معنی نیست که شما راکد هستید یا اینکه تصمیم دارید دور هم بنشینید و در زندگی خود هیچ کار جدید، مهیج و چالشی انجام ندهید. این فقط به این معنی است که شما در زندگی خود یک آرامش ایجاد می کنید و از آنچه امروز دارید صمیمانه لذت می برید بدون اینکه تمام خوشبختی خود را بر اساس آنچه فردا می خواهید بدست آورید، قرار دهید.

 

 

۸ راهکار بالا بردن و تقویت اعتماد به نفس و جذابیت درونی در بزرگسالان

 

 

زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید

 

آیا برای تکان دهنده ترین مشاهده من آماده اید؟ رسانه های اجتماعی همیشه واقعیت را منعکس نمی کنند. می دانم که شما این را می دانید، اما آیا واقعاً به آن فکر کرده اید؟

آنچه که از دیگران در شبکه های اجتماعی می بینید، معمولاً تصویر کاملی از زندگی آنها نیست. این تصویر فقط یک جلوه است که تصمیم دارد به انتشار بگذارد. ما تمام پول و انرژی عاطفی را صرف همگام شدن با زندگی می کنیم که فکر می کنیم بقیه دارند و ما داریم از دست می دهیم. این نه تنها سلامت روان، بلکه امنیت مالی ما را نیز از بین می برد.

 

 

برای توقف احساس مقایسه خود با دیگران بر نقاط قوت‌تان تمرکز کنید

 

شما می توانید فروتن باشید و همچنان نقاط قوت، استعداد و موفقیت خود را بشناسید. برای فروتن بودن لازم نیست خودتان را کوچک بشمارید. در حقیقت، این یک رویکرد کاملاً ناسالم است و یکی از بزرگترین خطرات مقایسه زندگی است. هرچه بیشتر خود را با دیگران مقایسه کنیم، احساس بدتری نسبت به خود داریم. این یک دام خطرناک است که باید از آن جلوگیری کنیم.

سعی کنید سه موردی را که در مورد خودتان واقعاً دوست دارید بنویسید. مواردی که می توانید نقاط قوت آنها را تشخیص دهید. فقط مانند نوشتن رزومه خسته کننده، فقط “مهارت های افراد خوب” را ننویسید. آنها را شخصی کنید! در اینجا سه ​​مورد من آورده شده است:

من فعال هستم من دوست دارم کارهایی را انجام دهم. بنابراین خواه این پاسخ به ویرایش کتاب بعدی من باشد و یا رزرو شام. من همیشه به جلو نگاه می کنم و اقدام می کنم.

من مردم را دوست دارم. من واقعاً همیشه از بودن در کنار مردم لذت برده ام! پذیرفتن این قدرت به من این توانایی را می دهد که وقتی مردم با من در معاشرت هستند احساس عشق و مراقبت کنند.

من یک مربی خواب کودک شگفت انگیز هستم. به طور جدی من در مورد نوزادان می توانم بهترین آموزش خواب را ارایه کنم.

شما هم سعی کنید موارد برجسته و خاص خود را در لیست بیاورید و بر آن ها تمرکز کنید.

 

 

سبک زندگی،دکوراسیون و فرهنگ هوگه برای مبارزه با افسردگی زمستانی

 

برای توقف احساس مقایسه خود با دیگران از اطرافیان تجلیل کنید

 

مقایسه مداوم خود و دیگران باعث می شود که افرادی را که سخت تلاش می کنند تا به جایی برسند تشویق نکنیم. این مقایسه، جشن گرفتن با کسانی که چیزی را به دست آورده اند دشوار می کند!

بنابراین، چالش من برای شما این است: وقتی دوستی در مورد کار جدید خود به شما گفت، برای او خوشحال باشید. اگر کسی خانه جدیدی خرید، در اشتیاق و شادی او شریک شوید. اگر کسی خبرهای خوبی را با شما در میان گذاشت، تمرکز خود را بر روی او بگذارید. راه های کوچک و بزرگی برای جشن گرفتن دستاوردهای دیگران پیدا کنید!

در کتاب مقدس آمده است: “با کسانی که شادی می کنند شادی کنید” (رومیان ۱۲:۱۵ ، NIV). احساس نکنید فقط به خاطر برنده شدن شخص دیگری می بازید. موفقیت آنها هیچ ارتباطی با شما ندارد، بنابراین موفقیت آنها را صادقانه جشن بگیرید در حالی که به موفقیت خود ادامه می دهید.

 

بخوانید: ۱۱ نکته کلیدی برای بهبود اعتماد به نفس در محل کار

 

بیاموزید به جای دیگران با خود رقابت کنید

 

بیاموزید به جای دیگران با خود رقابت کنید

 

به جای تمرکز بر جایی که با دیگران مقایسه می شوید، بر اهداف خود تمرکز کنید. شما در مقایسه با مکانی که سال گذشته در این زمان بودید، کجا هستید؟ یا پنج سال پیش؟

یکی از دلایلی که من یادداشت برداری می کنم این است که کارهای عجیبی برای سلامت عقل من انجام می دهد. این امر به من در مورد نعمت های خداوند در زندگی من دیدگاه می بخشد. بعلاوه، بازگشت و پشت سر گذاشتن صفحات مجلات قدیمی برای دیدن میزان رشد من بسیار سرگرم کننده است.

در یک سال گذشته، شما یاد گرفته اید و پیشرفت می کنید و به نتیجه می رسید. به این فکر کنید که چه مقدار از این کارها را در طول زندگی انجام داده اید! اگر مثل من هستید و یادداشت برداری کرده اید، به آنها مراجعه کنید. اگر این کار را نکرده اید، هیچ زمانی بهتر از امروز برای شروع نوشتن وجود ندارد.

 

 زمان حضور در شبکه های اجتماعی را محدود کنید تا مقایسه خود با دیگران رخ ندهد

 

 زمان حضور در شبکه های اجتماعی را محدود کنید تا مقایسه خود با دیگران رخ ندهد

 

همانطور که در مورد آن صحبت کردیم ، مقایسه از طریق شبکه های اجتماعی می تواند تأثیر زیادی بر بهزیستی روان ما بگذارد. در اینجا چند مرز وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود تعیین کنید:

حساب ها و کاربرانی را که باعث می شوند احساس بدی نسبت به خود داشته باشید دنبال نکنید.

یک تایمر تنظیم کنید و به خود اجازه دهید ۳۰ دقیقه پیمایش کند. وقتی زمان تمام شد، از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید.

هنگام شام خوردن با خانواده و دوستان، تلفن خود را کنار بگذارید یا خاموش کنید. حضور کامل در کنار آنها باعث شادی بیشتر خواهد شد!

احساس تکلیف نکنید که به هر نظر و پیام پاسخ دهید. هیچ کس برای این کار وقت ندارد.

وقتی برای بررسی رسانه های اجتماعی احساس خستگی کردید، از خودتان بپرسید چرا؟ آیا خسته شده اید؟ ناراحت هستید یا به دنبال تأیید هستید؟ چه کاری می توانید انجام دهید تا در عوض احساس بهتری داشته باشید؟

 

برای دست کشیدن از مقایسه خود با دیگران، تکلیف شبکه های اجتماعی را روشن کنید!

 

برای دست کشیدن از مقایسه خود با دیگران، تکلیف شبکه های اجتماعی را روشن کنید

 

این را می توانم از طریق تجربه به شما بگویم: تقریباً غیرممکن است که از زندگی شخصی خود راضی باشید، اگر دائماً به چیزهای دیگری نگاه می کنید.

اگر در تلاش برای قدردانی از نعمت های زندگی خود هستید و اگر دائماً حواس شما به نعمت های افراد دیگر پرت می شود، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که شبکه اجتماعی را کنار بگذارید!

بنابراین ، بزرگترین چالش من برای شما این است: تمام شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید. در حالی که این کار را انجام می دهید، عضویت در همه خبرنامه های ایمیل که “کمبود” به شما منتقل می کند را لغو کنید.

آن زمان و انرژی را صرف تمرکز بر مقدار واقعی خود کنید. به خانواده، دوستان، خانه، شغل و همه موارد زندگی خود که واقعاً مهم هستند نگاه کنید. مواردی را در زندگی خود پیدا کنید که ممکن است شخص دیگری به آنها حسادت کند. به یاد داشته باشید، اگر همه ما به هم نگاه می کنیم، این بدان معناست که افراد زیادی خود را با همه چیز شما مقایسه می کنند. بفهمید این نعمت ها چیست و از تمام داشته های خود شاد شوید.

آیا احساس مقایسه خود با دیگران بر زندگی روزمره من تأثیر دارد؟

 

در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید آیا مقایسه خود با دیگران برای شما مشکل ساز است:

آیا تا به حال در اینستاگرام خرید تکانه ای انجام داده اید؟

آیا پس از گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی ، FOMO (ترس از دست دادن) یا حتی اضطراب پیدا می کنید؟

آیا وقتی اتفاق خوبی برای شخص دیگری رخ می دهد، واکنش طبیعی شما تغییر می یابد؟

آیا تا به حال چیزی را از رسانه های اجتماعی حذف کرده اید زیرا پاسخ مورد نظر شما را نگرفته است؟

آیا بررسی می کنید که چه کسی استوری اینستاگرام شما را مشاهده کرده یا پست فیس بوک شما را چند بار در روز پسندیده است؟

اگر به یک سری از اینها پاسخ مثبت دادید ، اینجا شرم آور نیست! من به اندازه هر کس دیگری مستعد افتادن در دام مقایسه هستم. من گناه دارم که نگرانم دیگران درباره من چه فکر می کنند.

اما من و شما بیش از این ساخته شده ایم. ما بیش از استرس و صرف هزینه ساخته شده ایم و احساس می کنیم شکست خورده ایم! من می خواهم همه ما زندگی را با شرایط خودمان ادامه دهیم.

 

 

بخوانید: معرفی و بررسی انواع تراپی یا روان درمانی در روانشناسی

 

 

دیگر خود را با دیگران مقایسه نکنید!

 

پیشنهاد می کنم بر کیفیت زندگی خود تمرکز کنید، نه بر تعداد افراد مورد علاقه خود. استرس بیش از حد پسندیده شدن باعث می شود که شما وقت، تلاش و پول خود را برای تأیید مورد نیاز خود صرف کنید.  من می دانم که مقایسه همیشه یک مبارزه خواهد بود. برای من دقیقاً به اندازه هر کس! اما ما به افراد دیگری که تصاویر ما را دوست دارند تعلق نداریم. ما متعلق به خودمان هستیم و باید خودمان و قابلیت هایمان را دوست بداریم.

 

 

منبع: daveramsey

 

کالابرگ الکترونیک