گل بنفشه آفریقایی و بهترین روش نگهداری و تکثیر و علت پژمرده شدن

گل بنفشه آفریقایی و بهترین روش نگهداری و تکثیر و علت پژمرده شدن


17 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گل بنفشه آفریقایی و بهترین روش نگهداری و تکثیر و علت پژمرده شدن

گل بنفشه آفریقایی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی در سراسر جهان است که با گل های رنگی و زیبایی که دارد، جلوه فوق ‌العاده‌ای به فضای خانه شما می بخشد. گل بنفشه آفریقایی انواع و مدل های متفاوتی دارد. اگر روش نگهداری گل بنفشه آفریقایی را یاد بگیرید، به راحتی می توانید این گیاه زیبا را در خانه پرورش دهید. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با ترفندهایی کاربردی برای مراقبت و تکثیر گل بنفشه آفریقایی و علت پژمرده شدن و شل شدن گل بنفشه آفریقایی آشنا شوید.

 

 

روش های نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

روش های نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

به منظور نگهداری گل بنفشه آفریقایی قبل از هر چیز باید بدانید که این گیاه برای زنده ماندن و رشد کردن به فضایی روشن، گرم و مرطوب نیاز دارد. برخورد قطرات آب روی برگ های بنفشه آفریقایی می تواند لکه های قهوه ای رنگ روی آن ایجاد کنند برای پرورش گل بنفشه آفریقایی باید هر زمان که گل ها و برگ های پژمرده را روی گیاه مشاهده کردید آن ها را جدا کنید. این کار موجب می شود تا گیاه شما بهتر رشد کند. هر زمان که برگ گیاه داخل خاک آن می ریزد به سرعت آن را بردارید. زیرا به جا ماندن برگ و گل های پژمرده روی خاک موجب ایجاد پوسیدگی می ‌شوند و این شرایط به هیچ عنوان برای رشد بنفشه آفریقایی مناسب نیست.

 

گیاه بنفشه آفریقایی برای رشد کردن باید در شرایطی که رطوبت کافی در هوا وجود دارد قرار بگیرد. از طرف دیگر این گیاه باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب دور بماند. فراموش نکنید که گل بنفشه آفریقایی حتی بعد از آسیب دیدن می تواند دوباره سرحال و سالم شود بنابراین با مشاهده پژمرده شدن برگ ها هیچ گاه از رسیدگی به آن ناامید نشوید. سعی کنید دلیل پژمرده شدن بنفشه آفریقایی را پیدا کنید و سپس با مراقبت درست و اصولی از این گیاه به بهترین شکل از آن نگهداری نمایید.

 

 

نور مناسب برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

نور مناسب برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بنفشه آفریقایی همانند سایر گیاهان برای فرآیند فتوسنتز و رشد کردن به نور نیاز دارد. اما این موضوع به این معنا نیست که شما باید آن را در برابر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. بهترین مکان برای قرار دادن گل بنفشه آفریقایی پشت پنجره و جایی است که نور به نسبت خوبی وجود دارد اما آفتاب به طور مستقیم بر گیاه نمی تابد. زمانی که گل بنفشه آفریقایی در فضای تاریک قرار بگیرد و یا نور کافی نداشته باشند، دیگر گل نمی دهد و برگ ‌های آن نیز شروع به زرد شدن می کند. به علاوه قرار گرفتن گیاه در معرض نور زیاد نیز می تواند لکه هایی قهوه ای رنگ روی برگ های آن ایجاد نماید. در ادامه می توانید بیشتر با شرایط کلی نگهداری و نحوه تکثیر بنفشه آفریقایی آشنا شوید.

 

معرفی ۱۰ گل و گیاه سایه دوست

 

 

خاک مناسب برای پرورش گل بنفشه آفریقایی

 

خاک مناسب برای پرورش گل بنفشه آفریقایی

 

بهترین خاک برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی ترکیبی از پیت ماس و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت است. استفاده از خاک سبک برای بنفشه آفریقایی موجب می شود تا اکسیژن کافی به گیاه برسد. توجه داشته باشید که بنفشه آفریقایی برای رشد کردن و گل دهی به خاکی نسبتاً اسیدی نیاز دارد. معمولاً پرورش بنفشه آفریقایی مینیاتوری و معمولی شبیه به هم است، پس شما با یاد گرفتن پرورش گل بنفشه آفریقایی می توانید به خوبی از سایر انواع این گیاه نیز در خانه مراقبت کنید.

 

 

آبدهی مناسب برای پرورش گل بنفشه آفریقایی

 

آبدهی مناسب برای پرورش گل بنفشه آفریقایی

 

خاک بنفشه آفریقایی شما باید همیشه مرطوب باشد. از طرفی آب پاشی کردن و اسپری روی برگ های گیاه می‌تواند به آن آسیب برساند. شما باید در هنگام آب دادن به گیاه مراقب پاشیدن آب روی برگ های آن باشید و اجازه ندهید که برگ‌ها خیس شوند. بهترین روش برای آب دادن به بنفشه آفریقایی این است که گلدان آن را داخل ظرف دیگری قرار دهید و آب را داخل آن ظرف بریزید تا گیاه آب مورد نیاز خود را از این طریق تأمین نماید. سپس بعد از حدود نیم ساعت ظرف آب را از زیر گلدان بردارید.

حتما بخوانید  بهترین روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن

 

توجه داشته باشید استفاده از آب بیش از اندازه سرد برای آب دهی گل بنفشه آفریقایی می ‌تواند موجب فر خوردن و آسیب دیده به برگ های گیاه شود. از طرف دیگر سعی کنید از استفاده از آب حاوی کلر یا آب شیرین شده به گیاه نیز اجتناب کنید. زیرا این کار موجب آسیب دیدن به گیاه می شود. بهتر است برای آب دادن به گل بنفشه آفریقایی از آب مقطر یا جوشیده استفاده کنید. اگر به هر دلیلی قصد دارید با استفاده از آب شهر به گیاه آب دهید، بهتر است آن را برای ۲۴ ساعت در یک ظرف قرار دهید تا کلر آن از بین برود و سپس از این آب برای آبدهی بنفشه استفاده نمایید.

 

برای آب دادن به بنفشه آفریقایی این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که خاک گیاه به هیچ عنوان نباید کاملاً خشک شود. از طرف دیگر هوای داخل منزل شما نیز نقش مهمی بر میزان آبدهی به گیاه دارد. پس بهتر است مقدار آبدهی گل را طبق این موضوع تنظیم نمایید. آبی که از آن برای آبیاری گیاه استفاده می‌کنید باید هم دما با محیط باشد استفاده از آب سرد یا خیلی گرم برای بنفشه آفریقایی مناسب نیست.

 

 

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

برای نگهداری و تکثیر گل بنفشه آفریقایی نباید این گیاه را در دمایی کمتر از ۶۰ درجه فارنهایت قرار دهید. معمولاً گیاه بنفشه آفریقایی در دمای بالای ۷۰ درجه بهتر رشد می کند. توجه داشته باشید که گیاه بنفشه آفریقایی برای گل دهی نباید در معرض تفاوت دمای زیادی قرار بگیرد. زمانی که گیاه شما در شرایطی قرار بگیرد که بیش از اندازه گرم است، معمولاً قد گیاه بیشتر از حالت طبیعی رشد خواهد کرد و برگ ها نیز شروع به خشک شدن می ‌کنند.

 

در چنین شرایطی سعی کنید تا دمای هوا را به صورت تدریجی کاهش دهید. قرار گرفتن گیاه بنفشه آفریقایی در معرض سرمای زیاد نیز می‌تواند موجب از بین رفتن گیاه شود. زمانی که محل قرارگیری بنفشه سرد باشد، گیاه دست از گل دادن می‌کشد و رشد آن رفته ‌رفته متوقف می ‌شود و تمام برگ ها و گل های آن نیز شروع به پژمرده شدن خواهند کرد.

 

معمولاً بنفشه آفریقایی برای رشد کردن به مقدار رطوبت زیادی نیاز دارد. ایده آل ترین مقدار رطوبت برای این گیاه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است. برای این که رطوبت گیاه را افزایش دهید، بهتر است چند بنفشه آفریقایی را در کنار یکدیگر در گلدان قرار دهید. این کار می تواند موجب افزایش مقدار رطوبت تا ۱۵ درصد شود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که گیاهان نباید در گلدان حالت فشرده ای بگیرند و برگ های آن ها با هم تماس داشته باشد. در بهترین شرایط باید گل ها را طوری در کنار هم قرار دهید که هم به سادگی بتوانند رشد کنند و هم رطوبت بیشتری را جذب نمایند.

 

 

نحوه کوددهی به بنفشه آفریقایی

 

نحوه کوددهی به بنفشه آفریقایی

 

بهترین زمان برای کوددهی به بنفشه آفریقایی یک هفته در میان و با استفاده از کود مخصوص این گیاه انجام می شود. معمولاً نحوه کوددهی به بنفشه آفریقایی باید کاملاً طبق اصول و به اندازه انجام شود. کودهای محلول در آب با ترکیبی از نیتروژن فسفر و پتاسیم برای این گیاه بسیار مناسب هستند بهتر از زمانی که بعد از کود دادن گل بنفشه شما گل داد میزان کوددهی را کمتر کنید. به طور کلی بنفشه آفریقایی برای رشد به کود زیادی احتیاج ندارد، تنها لازم است از کود گل دهی به صورت مرتب برای گیاه استفاده شود.

 

بهترین نحوه کود دهی به بنفشه آفریقای این است که مقداری از کود را در آب حل کنید. سپس آن را در زیر گلدانی گیاه یا یک گلدان بزرگ تر بریزید و گلدان بنفشه را برای حدود ۲۰ دقیقه  تا نیم ساعت داخل آن قرار دهید تا از طریق سوراخ های زیر گلدان آن را جذب کند.

 

 

انتخاب گلدان مناسب بنفشه آفریقایی

 

انتخاب گلدان مناسب بنفشه آفریقایی

 

گیاه بنفشه آفریقایی باید در گلدانی کاشته شود که در کف آن سوراخ های مناسبی برای زهکشی گیاه وجود داشته باشد. این کار از پوسیدگی ریشه گیاه جلوگیری می کند. به طور معمول استفاده از گلدان پلاستیکی برای گیاه بنفشه آفریقایی بهتر از گلدان سرامیکی است. اگر به ظاهر گلدان های سرامیکی علاقه بیشتری دارید می ‌توانید گیاه را داخل یک گلدان پلاستیکی بکارید. سپس آن را درون یک گلدان سرامیکی قرار دهید تا ظاهر زیباتری داشته باشد.

حتما بخوانید  50 پیشنهاد کادو روز پدر شیک و رمانتیک (کادو روز مرد)

 

از طرف دیگر استفاده از گلدان های سرامیکی برای پرورش گل بنفشه آفریقایی موجب می شود تا گلدان در فصل های سرد سال سرما را به خود جذب کند. این تنش سرمایی برای بنفشه  آفریقایی مضر است و موجب قهوه ای شدن برگ های آن می شود. در صورت استفاده از گلدان سرامیکی بهتر است با شروع فصل سرما آن را تعویض کنید و گیاه را در یک گلدان پلاستیکی قرار دهید.

 

در مورد تناسب اندازه گل بنفشه آفریقایی با گلدان باید بدانید که هر زمان که قطر گیاه شما به سه برابر اندازه گلدان رسید، یعنی زمان تعویض گلدان بنفشه آفریقایی فرا رسیده است. توجه داشته باشید که گلدان بنفشه آفریقایی به هیچ عنوان نباید بیش از اندازه بزرگ باشد و معمولاً بیشتر از یک بار در سال نیاز به تعویض ندارد.

 

 

روش تکثیر گل بنفشه آفریقایی از طریق قلمه برگ

 

روش تکثیر گل بنفشه آفریقایی از طریق قلمه برگ

 

برای تکثیر گل بنفشه آفریقایی می ‌توانید از برگ های گیاه و یا بذر و تقسیم بوته استفاده کنید. نحوه قلمه زدن برگ بنفشه آفریقایی به این صورت است که یکی از برگ های جوان و سالم گیاه را انتخاب می کنید. سپس ساقه گیاه را که حدود دو و نیم سانتی متر پایین تر از برگ آن قرار دارد، به صورت مورب برش می دهید. حالا این برگ را طوری داخل خاک قرار دهید که بین برگ و خاک زاویه ۴۵ درجه ایجاد شود. سپس برگ را با دست خود نگه دارید و گیاه را به آرامی آبیاری کنید. باید مقداری به گیاه آب بدهید که از سوراخ زیر گلدان آب خارج شود.

 

توجه داشته باشید که بعد از کاشت برگ بنفشه، خاک گیاه را فشرده نکنید، زیرا این کار موجب تأخیر در جوانه زدن گیاه خواهد شد. در نهایت می توانید برای تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه یک پلاستیک روی آن بکشید. این کار روند ریشه زدن برگ ها را تسریع می بخشد و رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می کند. معمولاً بعد از چند هفته جوانه ها در اطراف برگی که کاشته اید، رشد خواهند کرد. می توانید این جوانه ها را جدا کنید و در گلدان مناسبی بکارید. معمولاً بهترین فصل برای قلمه برگ گیاه در فصل تابستان است.

 

 

روش تکثیر گل بنفشه آفریقایی از طریق کاشت بذر

 

روش تکثیر گل بنفشه آفریقایی از طریق کاشت بذر

 

شما برای تکثیر گل بنفشه آفریقایی می توانید از طریق کاشت بذر نیز این گیاه را پرورش دهید. برای این کار ابتدا باید اقدام به خرید بذر بنفشه آفریقایی کنید. سپس بذرهای تازه گیاه را داخل خاک مناسب بکارید. سپس گلدان را در محلی با نور مناسب قرار دهید. بهترین دما برای رشد بذرها بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. برای آبیاری بذر نیز تا زمانی که جوانه بزند می توانید از روش اسپری کردن استفاده نمایید.

 

 

چرا بنفشه آفریقایی گل نمی دهد؟

 

چرا بنفشه آفریقایی گل نمی دهد؟

 

به طور معمول کمبود مواد معدنی و عدم استفاده به موقع از کود موجب جلوگیری از گل دادن گیاه بنفشه آفریقایی می شود. اگر شما به طور مرتب به بنفشه آفریقایی رسیدگی نکنید برگ های گیاه رفته ‌رفته روشن و پژمرده می شوند. برای تقویت گیاه در چنین شرایطی باید به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری کود مناسب بنفشه آفریقایی را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید و در زمان آب دادن به گیاه به اندازه یک قاشق از این ترکیب را به آب آن اضافه نمایید. معمولاً بهتر است بیشتر از دو هفته یک بار به گیاه کود ندهید. زیرا استفاده از کود زیادی بنفشه آفریقایی می تواند ریشه های آن را بسوزاند و موجب از بین رفتن برگ های گیاه شود. بهترین کود برای استفاده از گل بنفشه آفریقایی نیز کود حاوی فسفات است.

 

 

نکاتی که باید در مورد پرورش گل بنفشه آفریقایی بدانید

 

نکاتی که باید در مورد پرورش گل بنفشه آفریقایی بدانید

 

*برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی در فصول سرد سال بهتر است از قرار دادن گلدان گیاه در نزدیکی پنجره و مکانی که هوای سردی دارد اجتناب کنید.

*زمانی که برگ گیاه بنفشه آفریقایی نازک و تیره می شود، یعنی گیاه شما نور کمی دارد. روشن شدن و سفید شدن برگ ها نیز نشان دهنده دریافت نور بیش از اندازه زیاد است. بنابراین سعی کنید نور مناسبی را برای گیاه خود فراهم کنید.

*از قرار دادن بنفشه آفریقایی در گلدان بیش از اندازه بزرگ اجتناب کنید. زمانی که گلدان بنفشه هنوز به اندازه یک سوم اندازه گیاه است، پس یعنی نیاز به تعویض ندارد. کوچک بودن گلدان، گیاه را به گل دهی بیشتر ترغیب می کند.

 

 

منابع: thespruce، gardenloversclub

کالابرگ الکترونیک