۱۰ طرز تهیه اسموتی خانگی رژیمی و سالم و کم کالری

۱۰ طرز تهیه اسموتی خانگی رژیمی و سالم و کم کالری


17 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه اسموتی خانگی

انواع اسموتی از سالم‌ترین و مغذی ترین نوشیدنی‌ها هستند که امروزه به عنوان میان وعده یا حتی صبحانه مصرف می‌شوند. در این مطلب از مجله کوروش طرز تهیه ۱۰ اسموتی خانگی رژیمی و سالم را به شما می‌گوییم که برای سالمندان و کودکان و افراد دارای رژیم لاغری بسیار مفید هستند. تهیه این نوشیدنی‌های خوش طعم بسیار آسان و سریع است، بنابراین حتما آنها را امتحان کنید. در مجله کوروش می توانید مطالب و رسپی های بیشتری در زمینه آشپزی بخوانید.

اسموتی چیست؟

 

معنی کلمه «smoothie» در زبان انگلیسی یعنی صاف و بدون ناهمواری. این نام اصلی ترین ویژگی اسموتی را نشان می دهد، برای تهیه اسموتی مواد اولیه را تا جایی که کاملا یکدست شوند در مخلوط کن ترکیب می کنیم. اسموتی ها، نوشیدنی هایی هستند که از پوره و نرم شدن میوه های تازه یا منجمد، آب میوه طبیعی، سبزیجات، لبنیات، یخ و برخی چاشنی ها و ادویه ها تهیه می شوند.

 

اسموتی چیست و طرز تهیه اسموتی خانگی

 

به طور معمول برای طرز تهیه اسموتی خانگی یا بازاری به خصوص برای تهیه اسموتی‌های لاغر کننده پوست میوه را جدا نمی کنند، به همین دلیل این نوشیدنی فیبر بالاتری نسبت به آب میوه ها دارد و برای افرادی که به دنبال تغذیه سالمی هستند مناسب است. تقریبا در تمام دستورها اسموتی، موز وجود دارد و دلیل آن طعم شیرین و غلظتی است که به نوشیدنی می بخشد. بهتر است برای شیرین کردن اسموتی از شکر استفاده نکنید و به جای آن کمی عسل یا دیگر شیرین کننده های طبیعی را به کار ببرید.

 

در ادامه طرز تهیه ۱۰ مورد از خوشمزه ترین اسموتی های رژیمی و سالم و مقوی برای کودکان و سالمندان و … را می خوانید.

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه ۳ نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

 

 

طرز تهیه اسموتی خانگی موز رژیمی

 

طرز تهیه اسموتی خانگی موز رژیمی

 

این اسموتی شیرین می تواند یک میان وعده جذاب و خنک برای روزهای پرکار و طولانی باشد. اگر موز رسیده ای در آشپزخانه دارید که رنگ آنها در حال تیره شدن است، زودتر دست به کار شوید و اسموتی موز را امتحان کنید. یک اسموتی سالم برای سالمندان که به آن ها قوت و انرژی می دهد.

 

 

مواد لازم برای اسموتی موز

 

موز رسیده: ۲ عدد

یخ: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

ماست یونانی: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر نارگیل: ۲ قاشق چای خوری

 

موز را خرد کنید و در مخلوط کن بریزید. ماست یونانی و شیر را به آن اضافه کرده و چند پالس بزنید. سپس یخ و پودر نارگیل را اضافه کنید و تا جایی که اسموتی قوام خوبی پیدا کند آنها را مخلوط کنید. اسموتی موز را بلافاصله سرو کنید تا رنگ آن تیره نشود. این میزان مواد اولیه ۲ لیوان اسموتی به شما خواهد داد. هر لیوان اسموتی موز ۱۷۱ کیلو کالری دارد.

 

 

طرز تهیه اسموتی توت فرنگی

 

طرز تهیه اسموتی توت فرنگی

 

این اسموتی شاید کامل ترین و خوشمزه ترین اسموتی توت فرنگی باشد که تا به حال خورده اید. یک اسموتی سالم و رژیمی و مقوی به خصوص برای سالمندان و کودکان با بافتی خامه ای و طعم هایی که در نهایت تعادل و خوشمزگی با هم ترکیب شده اند. برای تهیه آن می توانید از توت فرنگی تازه هم استفاده کنید، اما راز بافت منجسم و خوب این اسموتی در منجمد بودن توت فرنگی هاست.

 

 

مواد لازم برای اسموتی توت فرنگی

 

توت فرنگی منجمد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

موز: ۱ عدد

ماست یونانی: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

عسل: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری

یخ: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

 

توت فرنگی را به همراه موز خردشده، ماست و شیر در مخلوط کن بریزید. چند پالس بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس عسل و یخ را به آنها اضافه کرده و تا جایی که یخ ها پودری شوند مخلوط کنید. هر لیوان از این اسموتی ۲۴۵ کیلو کالری دارد و تمام نیاز روزانه بدن به ویتامین ث را تامین می کند. اگر کودک سختگیر و بد غذایی دارید، اسموتی توت فرنگی می تواند یک انتخاب عالی برای رساندن ویتامین و کلسیم به بدن او باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رانی پرتقال خانگی 

 

 

طرز تهیه اسموتی خانگی موز و کره بادام زمینی برای صبحانه

 

طرز تهیه اسموتی خانگی موز و کره بادام زمینی برای صبحانه

 

شاید این که برای صبحانه یک لیوان اسموتی بنوشیم برای ما ایرانی ها، که همیشه نان و پنیر جزیی از صبحانه مان بوده، عجیب باشد. اما فرقی نمی کند شما در وعده صبحانه نوشیدنی بخورید یا لقمه نان و پنیر. آن چه اهمیت دارد مواد مغذی است که در وعده صبحانه دریافت می کنید. این نوشیدنی مقوی با داشتن موز، شیر و کره بادام زمینی مقادیری پروتئین، چربی های مفید، کربوهیدرات و ویتامین به بدن شما خواهد رساند.

 

 

مواد لازم برای اسموتی موز و کره بادام زمینی

 

کره بادام زمینی: ۳ قاشق غذاخوری

موز رسیده: ۲ عدد

شیر: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

یخ: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

 

موزها را خرد کنید و به همراه بقیه مواد اولیه در مخلوط کن بریزید. تا جایی که یخ ها پودر شوند و کره بادام زمینی با مواد دیگر ترکیب شود مخلوط کنید. این نوشیدنی مقوی برای صبح های تابستانی یک گزینه مناسب است. البته مصرف آن محدود به صبحانه نیست و می توانید آن را به عنوان یک میان وعده عالی برای فرزندانتان آماده کنید. کالری موجود در یک لیوان از این اسموتی ۲۸۰ است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کره بادام زمینی خانگی

 

 

طرز تهیه اسموتی خانگی انگور خوش رنگ و خوشمزه

 

طرز تهیه اسموتی خانگی انگور خوش رنگ و خوشمزه

 

نکته ای که برای تهیه این اسموتی سالم و خوشمزه باید رعایت شود، منجمد کردن انگورهاست. انگور بافت لطیفی دارد و برای داشتن یک اسموتی با غلظت مناسب به انگور فریز شده نیاز دارید. اسموتی انگور با انگور بدون هسته تهیه می شود، برای داشتن رنگ بهتر نوع قرمز (بنفش) آن را انتخاب کنید.

 

 

مواد لازم برای اسموتی انگور

 

انگور بدون هسته قرمز: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

موز: ۱ عدد

شیر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

ماست یونانی: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

 

انگورهای حبه شده را به همراه موز خرد شده، شیر و ماست در مخلوط کن بریزید و بزنید تا کاملا مخلوط شوند. از آنجایی که بخش زیادی از انگور را آب تشکیل می دهد در این اسموتی از یخ استفاده نمی شود. هر لیوان اسموتی انگور حاوی ۲۴۷ کیلو کالری انرژی است.

 

 

طرز تهیه اسموتی موز و انبه

 

طرز تهیه اسموتی موز و انبه

 

انبه یکی از خوشبوترین و خوشمزه ترین میوه هاست و طرفداران خاص خودش را دارد. این بار که این میوه را تهیه کردید به سادگی آن را میل نکنید. با یک دستور عالی و آسان آن را تبدیل به اسموتی موز و انبه کنید تا لذت خوردنش دو چندان شود.

 

 

مواد لازم برای اسموتی موز و انبه

 

موز: ۱/۲ عدد

انبه: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

یخ: ۵ حبه

آب لیمو تازه: ۱ قاشق غذاخوری

 

۲ لیوان از انبه خرد شده را به همراه بقیه مواد اولیه در مخلوط کن بریزید و آنقدر بزنید تا روان و یکدست شود. یک لیوان انبه باقی مانده را اضافه کرده و یکی دو پالس بزنید. این کار برای این است که انبه ها کمی زیر دندان حس شوند و طعم واضح تری به اسموتی بدهند. هر لیوان اسموتی موز و انبه ۱۹۷ کیلو کالری انرژی داشته و برای تامین تمام نیاز روزانه بدن به ویتامین ث کافی است. برای اینکه اسموتی شما پروتئین بیشتری داشته باشد می توانید شیر را با ماست یونانی جایگزین کنید. این یک اسموتی مقوی و چاق کننده برای کودکان است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش آسان برای حفظ تناسب اندام

 

 

طرز تهیه اسموتی چربی سوز و رژیمی و سبز برای لاغری

 

طرز تهیه اسموتی چربی سوز و رژیمی و سبز برای لاغری

 

اکثر کسانی که تجربه رژیم های لاغری را دارند، حداقل یک بار به نوشیدن آب کرفس یا اسموتی سبز توصیه شده اند. اما آب کرفس بر خلاف خواص فراوان خود برای لاغری، طعم خوبی ندارد. پیشنهاد ما به شما که در پی یک نوشیدنی چربی سوز و خوش طعم هستید این اسموتی سبز رژیمی است.

در مواد اولیه این اسموتی سبز و رژیمی کرفس نیز وجود دارد، اما داشتن سیب، موز و زنجبیل طعم بسیار خوبی به این نوشیدنی می بخشد. لازم نیست حتما قصد لاغری داشته باشید، نوشیدن این اسموتی سبز برای هر کسی لذت بخش خواهد بود.

 

 

مواد لازم برای اسموتی چربی سوز رژیمی

 

کرفس: ۴ ساقه

سیب سبز بزرگ: ۱ عدد

موز: ۱ عدد

زنجبیل رنده شده: ۱/۲ قاشق چای خوری

اسفناج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

یخ: ۱۰ حبه

آب لیمو ترش تازه: ۱ و ۱/۲ قاشق چای خوری

 

کرفس را خرد کنید. سیب را خرد کرده و هسته های آن را جدا کنید، اما پوستش را نکنید تا مواد مغذی و فیبر بیشتری داشته باشد. کرفس و سیب را به همراه بقیه مواد اولیه در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. هر لیوان از این اسموتی تنها ۱۳۰ کالری انرژی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ رژیم لاغری مضر و خطرناک برای کاهش وزن

 

 

طرز تهیه اسموتی خانگی و سالم آناناس

 

طرز تهیه اسموتی خانگی و سالم آناناس

 

اسموتی آناناس از آن نوشیدنی هایی است که همه (حقیقتا همه) آن را دوست دارند. مگر می شود کسی طعم استوایی این نوشیدنی را بچشد و عاشق آن نشود. اگر به آناناس تازه دسترسی داشته باشید بهتر است اما در غیر این صورت می توانید از کمپوت آناناس استفاده کنید. اسموتی آناناس برای سالمندان کم بنیه و کودکان یک نوشیدنی مقوی و سالم است.

 

 

مواد لازم برای اسموتی آناناس

 

آناناس تازه یا منجمد: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

موز: ۱/۲ عدد

آب: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ‌۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

یخ: ۵ حبه

آب لیمو ترش تازه: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری

 

یک لیوان از آناناس‌ ها را کنار گذاشته و بقیه مواد اولیه را در مخلوط کن بریزید. چند پالس بزنید تا یخ ها پودر شده و تمام مواد به صورت یکدست با هم ترکیب شوند. سپس یک لیوان آناناس باقی مانده را اضافه کنید و چند پالس کوتاه بزنید. در صورت تمایل می توانید نیمی از شیر را با ماست یونانی جایگزین کنید. کالری هر لیوان از اسموتی آناناس ۱۷۱ است. این اسموتی بخش زیادی از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین ث، فیبر و ویتامین ب ۶ را تامین می کند.

 

 

طرز تهیه اسموتی هلو وانیلی

 

طرز تهیه اسموتی هلو وانیلی

 

یکی از خوبی های فصل تابستان در دسترس بودن میوه های خوشمزه ای مانند هلو و شلیل است. درست کردن اسموتی هلو می تواند راه جدیدی برای مصرف آن باشد. همچنین شما می توانید بخشی از هلو موجود در این طرز تهیه را با شلیل جایگزین کنید. وانیل و دارچین موجود در این دستور طعم خاصی به اسموتی خواهند داد و بهتر است آنها را حذف نکنید.

 

 

مواد لازم برای اسموتی هلو

 

هلو تازه یا منجمد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

موز: ۱ عدد

ماست یونانی: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

یخ: ‌۶ حبه

عسل: ۱/۲ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱/۸ قاشق چای خوری

دارچین: ۱/۴ قاشق چای خوری

 

موز و هلوهای خرد شده را به همراه دیگر مواد اولیه در مخلوط کن بریزید و یک تا دو دقیقه مخلوط کنید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند. اسموتی هلو را بلافاصله نوش جان کنید. هر لیوان از این اسموتی ۲۰۲ کیلو کالری انرژی دارد و منبعی خوب برای تامین نیاز بدن به ویتامین ب ۱۲ محسوب می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳۰ میلک شیک خانگی

 

 

طرز تهیه اسموتی پرتقال

 

طرز تهیه اسموتی پرتقال

 

حالا که از خوشمزگی های تابستانی گفتیم نباید میوه های خوشمزه زمستان را فراموش کنیم. اگر از خوردن میوه و  آب پرتقال خسته شده اید، پیشنهاد ما این است که اسموتی پرتقال را حتما امتحان کنید. این اسموتی طعمی شیرین اما پرتقالی دارد. پوست پرتقال رنده شده عطر فوق العاده ای به این اسموتی می بخشد و طعم آن شما را سرحال خواهد آورد.

 

 

مواد لازم برای اسموتی پرتقال

 

پرتقال درشت: ۲ عدد (یا ۳ پرتقال متوسط)

پوست پرتقال رنده شده: ۱/۲ قاشق چای خوری

موز: ۱ عدد

ماست یونانی: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

وانیل: ۱/۸ قاشق چای خوری

عسل: ۱ قاشق چای خوری

یخ: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

 

برای تهیه پوست پرتقال رنده شده باید فقط بخش نارنجی رنگ پوست پرتقال را رنده کنید. بنابراین پس از رنده کردن پوست پرتقال ها، پوست سفیدشان را بگیرید و هسته ها را جدا کنید. سپس پرتقال های خرد شده را به همراه بقیه مواد اولیه در مخلوط کن بریزید و تا زمانی که یکدست و روان شوند بزنید.

هر لیوان از اسموتی پرتقال ۳۸۸ کیلو کالری دارد و چیزی حدود ۲ برابر نیاز روزانه بدن، ویتامین ث به شما می رساند. همچنین این اسموتی حاوی میزان قابل توجهی فیبر است و برای گوارش مفید خواهد بود.

 

 

طرز تهیه اسموتی خانگی رژیمی با تمشک

 

طرز تهیه اسموتی خانگی رژیمی با تمشک

 

قرار نیست همه اسموتی ها شیرین باشند. این اسموتی تمشک با طعمی ترش و شیرین همان چیزی است که شما نیاز دارید تا حسابی سر حال بیایید. در صورت تمایل می توانید این اسموتی را با ترکیبی از تمشک و شاتوت یا فقط با شاتوت نیز درست کنید. این اسموتی رنگ بسیار جذابی دارد و برای تشویق کودکان یا پذیرایی از مهمانان نیز گزینه مناسبی محسوب می شود.

 

 

مواد لازم برای اسموتی تمشک

 

تمشک منجمد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

موز: ۱ عدد

ماست یونانی: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

عسل: ۱ قاشق غذاخوری

یخ:‌ ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

 

موز را خرد کرده و به همراه تمشک منجمد، یخ و دیگر مواد اولیه در مخلوط کن بریزید. دکمه مخلوط کن را بزنید و از ترکیب شدن رنگ ها لذت ببرید. فرآیند تهیه این اسموتی به اندازه نوشیدن آن لذت بخش است. اسموتی را در لیوان سرو بریزید و با چند برگ نعنا و تمشک تازه تزئین کنید. هر لیوان اسموتی تمشک ۱۹۸ کیلوکالری دارد. این اسموتی رژیمی محسوب می شود و حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است.

 

 

اسموتی هندوانه

 

طرز تهیه اسموتی خانگی هندوانه

 

هندوانه یکی از میوه هایی است که در فصل تابستان جایگزینی برای ان نمیتوان یافت. هنوانه میوه ای سرشار از آب است که می توانید به همراه منابع غنی از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن از ان استفاده کنید.

اسموتی هندوانه از مواردی است که نباید فراموش شود. در این بخش به آموزش تهیه اسموتی هندوانه می پردازیم

 

مواد لازم برای اسموتی هندوانه

 

هندوانه :دو فنجان

توت فرنگی :دو ف

شکر و یا عسل :۱ ق غ

یخ :۳ تا ۴ قطعه

آب لیموی تازه :۱ ق غ

نعنا :در صورت تمایل چند برگ

برای تهیه اسموتی هندوانه در ابتدا نعنا را شسته و آن را خرد کنید. یک قاشق برگ نعنای خرد شده برای این نوشیدنی کافیست. چند برگ از نعنا را برای تزئین نوشیدنی بعدا بکار ببرید. هندوانه را خرد کنید و تمام دانه‌های آن را خارج کنید. توت فرنگی ها را آماده کرده و خرد کنید. هندوانه و توت فرنگی خرد شده را داخل مخلوط کن بریزید و دستگاه را روشن کنید تا تبدیل به پوره یکدستی شود. حال نعنای خرد شده را به همراه آبلیمو تازه و شکر در دستگاه ریخته و چند دقیقه مخلوط کنید تا اسموتی شما آماده نوشیدن شود.

 

 

کلام آخر

 

گفتیم که اسموتی یک نوشیدنی سالم است که از پوره کردن میوه و سبزیجات و ترکیب آن با لبنیات، آب میوه یا یخ درست می‌شود. شما می‌توانید با مخلوط کردن میوه، لبنیات، برخی ادویه ها و یا کمی کره مغز (مانند کره بادام یا فندق) یک نوشیدنی فوق العاده مغذی و خوشمزه و در عین حال رژیمی و سالم داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: رژیم مناسب برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر

 

 

منبع: acouplecooks

 

کالابرگ الکترونیک