۴ ترند اصلی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

۴ ترند اصلی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ ترند اصلی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

ترندهای صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی تأمل‌ برانگیز بودند. بیماری کووید ۱۹ بدون شک تغییرات قابل توجهی در زندگی روزمره مردم در سراسر جهان ایجاد کرده است. دیگر نمی‌توان انتظار بازگشت به پیش از پاندمی را داشت. صنعت خرده فروشی هم از جمله صنایعی بود که بسیار تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفت و تغییر کرد. تغییراتی که احتمالا پابرجا خواهند ماند. در  مجله کوروش به بررسی چهار ترند اصلی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ایم.

در سال ۲۰۲۰ یکی از صنایعی که بیش از حد تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفت، صنعت خرده فروشی بود. صنعت خرده فروشی به تنهایی تغییرات قابل توجهی متاثر از رفتار و شیوه خرید مردم در دوران پاندمی پیدا کرد. در حال حاضر مصرف کنندگان به روش‌های جدید و متفاوت برای خرید روی آورده اند. این روش‌ها از شروع پروسه تصمیم گیری برای خرید تا پایانه تحویل کالای خرده فروشی تغییر کرده است. بنابراین بخش زیادی از داده های خرده فروشان برای یک سال اخیر چندان کاربردی نبود. تصمیم گیری‌ها دیگر بر اساس داده‌های قبل از پاندمی کرونا جواب نداد. در این میان برندهای موفق به ادامه فعالیت شده اند که توانستند خیلی خود را با تغییرات وفق دهند. تغییرات زیادی که در این صنعت ایجاد شده است و قطعا ادامه خواهد داشت.

 

 

رشد خرده فروشی تعطیلات در ۲۰۲۰

 

رشد خرده فروشی تعطیلات در ۲۰۲۰

 

مصرف کنندگان و مشتریان در صنعت خرده فروشی حالا به روش‌های جدیدی روی آورده اند. آن ها رفتارهای متفاوتی در خرید نشان می دهند. بر اساس آمار اعلام شده، خرده فروشی تعطیلات در ایالات متحده در دوران پاندمی کرونا بیش از ۳ درصد افزایش یافته است. همچنین خرید و فروش آنلاین در صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۴۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشته است.

 

در این میان روند کلی هزینه های خرده فروشی در انواع پرداخت از جمله پول نقد و چک تغییر کرده است. این آمار در حالی ارائه می‌شود که تصور اکثر ما از بحث خرید و فروش در صنعت خرده فروشی کمی متفاوت تر بود. بسیاری از ما انتظار رشد خرده فروشی تعطیلات در دوران پاندمی کرونا را نداشتیم. اما این یک واقعیت است. کانال های دیجیتال در سال ۲۰۲۱ رشد و گسترش زیادی پیدا خواهند کرد.

 

تخمین زده می شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد از تغییرات پاندمی کرونا به تجارت الکترونیک و سهم صنعت خرده فروشی در تجارت الکترونیک مربوط است. با توجه به همه این آمار و ارقام نگاهی کلی ترند های اصلی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۰ انداخته‌ایم. توجه به این ترند ها و حرکت در مسیر این ها قطعا رشدو قدرت اقتصادی قوی را برای خرده فروشان به همراه خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: ترندهای خلاقانه صنعت خرده فروشی در ۲۰۲۱

 

 

سیر تکاملی فروشگاه های فیزیکی در صنعت خرده فروشی

 

سیر تکاملی فروشگاه های فیزیکی در صنعت خرده فروشی

 

یکی از ترند های مهم و جالب در در صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ تغییرات و سیر تکاملی فروشگاه های فیزیکی است. در سال ۲۰۲۰ شمار زیادی از خرده فروشان هوشمندانه به سمت کانال های دیجیتال روی آوردند. حالا خرید و فروش در کانال های دیجیتال و شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای افزایش یافته است.

 

در سال ۲۰۲۰ بسیاری از فروشگاه های بزرگ خرده فروشی بر روی پلتفرم های آنلاین خود بیشتر متمرکز شدند. در این پروسه فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی نیز تا حد زیادی تکامل یافته اند و به یک بازوی کمکی در اختیار پلتفرم های آنلاین تبدیل شده اند. در این میان بسیاری از برند های خرده فروشی تحت تاثیر بحران کرونا مجبور شدند تا نگاهی دقیق تر به شبکه های فروشگاهی خود بیاندازند. آن ها حالا بیشتر از آنکه در ویترین های فروشگاه فیزیکی خود سرمایه گذاری کنند، به نما و ویترین فروشگاه های دیجیتال خود اهمیت می دهند.

 

 

خرده فروشی غیر فروشگاهی

 

در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر بحران کرونا شاهد پدیده ای تحت عنوان خرده فروشی های غیره فروشگاهی بودیم. ۷۴ درصد از بیزینس های خرده فروشی از آوریل ۲۰۲۰ به جمع خرده فروشی های غیر فروشگاهی پیوستند. با ادامه تغییرات، خرده فروشی ها در سیاست های خود در مورد مکان، اندازه و هدف فروشگاه فیزیکی تجدید نظر کرده اند. تمامی این تغییر و تحولات باعث کم رنگ شدن رد پای فیزیکی بسیاری از برندهای خرده‌فروشی شده است.

حتما بخوانید  بازاریابی رفتاری چیست | مزایا و نحوه بهره برداری از آن برای فروش بیشتر

 

 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

 

 

پدیده BOPIS در صنعت خرده فروشی

 

پدیده BPOS در صنعت خرده فروشی

 

 

یکی دیگر از راه های جذب مشتری این است که محصول را آنلاین رزرو کند و در فروشگاه تحویل بگیرد. این گزینه برای محصولات جدید جذاب است. همچنین باعث می‌شود خرید هیجان انگیز شود. در حال حاضر برخی از فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی به عنوان مراکز تحقق سفارشات آنلاین فعالیت می کنند. در دوران پاندمی کرونا بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی آفلاین نقش عمده ای در اجرای استراتژی BOPIS (یا همان انلاین خرید کن، در فروشگاه تحویل بگیر) داشته اند.

 

در استراتژی BOPIS مشتریان فروشگاه خرده فروشی می توانند بدون حضور در فروشگاه، خرید های خود را به صورت آنلاین انتخاب کنند. پس از آن برای سرعت در پروسه تحویل کالا، آن ها می توانند به صورت حضوری کالای خود را شعبه محلی فروشگاه خرده فروشی دریافت کنند. این استراتژی ترکیبی از تجربه خرید آفلاین و آنلاین در کنار هم است.

 

فروشگاه های فیزیکی و آفلاین در این دوران نقش پررنگی در اجرای استراتژی BOPIS داشته اند. خرده فروشان با اجرای درست این استراتژی تاثیر زیادی در وفادارسازی آن ها به فروشگاه های فیزیکی دارند. برای اجرای این استراتژی تنها لازم است تا از یک پلت فرم اتصال چند کاناله برای اتصال موجودی فروشگاه به وب سایت فروشگاه خرده فروشی استفاده شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ترند های بزرگ فناوری در صنعت خرده فروشی در ۲۰۲۱ از نگاه فوربس

 

 

این کار برای آن انجام می شود تا مطمئن شوید که همیشه اتصال بین آن ها برقرار است. کارکنان فروش باید برای ارائه خدمات BOPIS به مشتریان تعلیم داده شوند. اینکه  اهمیت ویژه ‌ای برای مشتریان قائل باشند و در صورت نیاز برگشت یا تعویض کالا را انجام دهند. یا حتی گزینه‌های سودآور دیگری را به مشتری پیشنهاد کنند.

 

در دوران پاندمی کرونا استفاده از این نوع استراتژی در صنعت خرده فروشی مورد استقبال بسیاری از مشتریان قرار گرفت.

 

 

فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی حذف شدنی نیستند

 

فروشگاه های خرده فروشی فیزیکی از بین نرفته اند. آن ها تا حدود زیادی دچار تغییرات شده‌ اند. آن ها حالا در نقش یک مرکز فیزیکی برای ایجاد ایمنی و راحتی پروسه خرید و فروش ایفای نقش می کنند. ماموریت اصلی فروشگاه های خرده فروشی حرکت در جهت مثبت ترند ها و استراتژی‌ های فروش با کمترین اصطحکاک است.

 

حالا مشتریان با استفاده از تجربیات خرید از کانال های مختلف می توانند اقلام مورد نظر خود را خریداری کرده و با روش دلخواه تحویل بگیرند. با اجرای استراتژی BPOS در فروشگاه های خرده فروشی فیزیکی نیز تراکم کمتری بین مردم و محصولات ایجاد شده است. فروشگاه های خرده فروشی به عنوان نمایشگاه های کوچک در خدمت خدمات آنلاین ایفای نقش می کنند. با این حال نقش آن ها حذف شدنی نیست.

 

 

رشد کانال‌های دیجیتال، ترند اصلی صنعت خرده فروشی

 

رشد کانال های دیجیتال، ترند اصلی صنعت خرده فروشی

 

یکی از ترند های اصلی در صنعت خرده فروشی رشد بیش از پیش کانال های دیجیتال در فضای مجازی است. کانال های دیجیتال در سال ۲۰۲۰ در صنعت خرده فروشی نقش حیاتی ایفا کرده‌ اند. بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی و برند ها در دوران پاندمی کرونا مجبور شدند تا تجربه دیجیتالی شدن را امتحان کنند.

 

برندها و بیزینس ها از مبلمان داخلی گرفته تا کالاهای ورزشی، اسباب بازی و سخت افزار ها، برای جلوگیری از شکست، به سمت تغییرات دیجیتال روی آورده اند. تغییرات در مسیر حرکت در دنیای دیجیتال خیلی سریع اتفاق افتاد. شرکت ها به سرعت مجبور به تطبیق خود با فضای دیجیتال شدند. آن ها حالا موجودی محصولات خود را مطابق با تقاضا در دنیای دیجیتال تطبیق می دهند. در این میان مصرف کنندگان تنها به استفاده از یک کانال در فضای مجازی برای خرید راضی نیستند. بنابراین برند ها مجبور شده‌اند تا کانال های دیجیتالی بیشتری را همزمان و در راستای یکدیگر توسعه دهند.

 

 

رشد استفاده از استراتژی اومنی چنل در خرده فروشی

 

رفتار خرید بسیاری از مشتریان و کاربران مجازی، فروشگاه های خرده فروشی را مجبور به استفاده از کانال های مختلف برای ارائه محصولات و تبلیغات کرده است. برندهای تجاری به صورت هوشمندانه به سمت استفاده از استراتژی اومنی چنل و ترند های دنیای دیجیتال روی آورده اند.

حتما بخوانید  نمونه قرارداد فرانچایز افق کوروش | شرایط ملک، وثیقه و مزایای آن

حالا مشتریان در دنیای دیجیتال می‌توانند خرید خود را از کانال های مختلف انجام دهند. علاوه بر این، این ها می توانند در صورت قطع ارتباط با یک کانال خرید، ادامه پروسه را به سرعت و بدون طی مراحل پیشین از کانال دیگر فروشگاه در فضای مجازی ادامه دهند. ایده اصلی بازاریابی خرده فروشی omnichannel این است که شرایطی را برای خریداران فراهم کند که هر چه را می‌خواهند در هر زمان و هر کجا که بخواهند تهیه کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی اومنی چنل

 

تجربه موفق فروشگاه های خرده فروشی چون آمازون و Etsy

 

خرده فروشانی که از استراتژی اومنی چنل در فضای مجازی استفاده کرده اند، کارنامه بسیار مثبتی از خود بر جای گذاشته اند. گسترش استفاده از این استراتژی همه جانبه حالا تجربیات موفقی را از روند خرید و فروش در تجارت الکترونیک و دنیای دیجیتال بر جای گذاشته است. اکنون برندها در بازار های آنلاین به دنبال کانال های متفاوت برای رشد دیجیتالی خود هستند.

 

خرده فروشان همچنان با فرآیند دیجیتال دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آن ها در مسیر توسعه قرار گرفته اند. بسیاری هم در ابتدای راه هستند. شرکت های خرده فروشی بزرگی چون آمازون و Etsy هر دو با اجرای درست و به هنگام استراتژی اومنی چنل در فضای آفلاین و آنلاین، رشد قابل توجهی را درس ماهه سوم سال ۲۰۲۰ داشته اند.

 

این کمپانی ها نه تنها تحت فشار پاندمی کرونا دچار بحران نشده اند، بلکه با استفاده از یک استراتژی درست در مسیر ترند خرده فروشی آنلاین، فرصت های بسیاری را برای درآمد زایی بیشتر ایجاد کرده اند.

 

 

بیشتر بخوانید: ترندهای تکنولوژی صنعت خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

رشد کسب و کارهای کوچک در مسیر ترند تغییرات در صنعت خرده فروشی

 

رشد کسب و کار های کوچک در مسیر ترند تغییرات در صنعت خرده فروشی

 

یکی از اتفاقات مهمی که در دوران پاندمی کرونا و تغییر و تحولات در صنعت خرده فروشی رخ داد، فرصت برای رشد کسب و کارهای کوچک بود. بسیاری از خرده فروشان بزرگ مجبور به تغییرات گسترده در استراتژی های ارزیابی و فروش خود شدند. بسیاری دیگر در مسیر تغییرات مقاومت نشان دادند. در این میان کسب و کارهای کوچک در قالب استارت آپ ها هوشمندانه در مسیر ترند تغییرات و تکنولوژی در دنیای خرده فروشی قرار گرفتند. آن ها در این مسیر استراتژیک، آمادگی خود را برای پیوستن به کسب و کارهای خرده فروشی بزرگ اعلام کردند.

 

پتانسیل بالا برای تغییرات

 

سهم استارتاپ ها در تغییرات در دوران پاندمی کرونا بسیار زیاد است. آن ها به دلیل نو پا بودن پتانسیل بیشتری برای تغییر دارند. حالا کسب و کارهای چابک و توسعه یافته به دنبال سازمان های بزرگ هستند. آن ها به دنبال فرصت های خود برای پیدا کردن و به دست آوردن سهم در بازار رقابتی هستند.

 

گرچه گفته می شود بسیاری از آن ها با شکست روبرو خواهند شد. اما حتی موفقیت تعداد اندک این استارتاپ ها، موفقیت بزرگی خواهد بود. در این میان کمپانی های بزرگی چون آمازون، علی رغم رشد چشمگیر، چندان بی میل به سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های هوشمند و چابک نیستند. سرمایه‌گذاری که به نفع دو طرف خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید: مدیریت اعتبار آنلاین برند در صنعت خرده فروشی

 

 

تمرکز بیشتر بر روی شخصی سازی در ترندهای جدید صنعت خرده فروشی

 

تمرکز بیشتر بر روی شخصی سازی در ترندهای جدید صنعت خرده فروشی

 

تا پیش از پاندمی کرونا معمولاً از شخصی سازی و تجزیه و تحلیل دیتا برای مصرف کنندگان و توزیع محصولات در روزهای خاص استفاده می شد. پیش از پاندمی معمولا شخصی سازی به عنوان یک خدمات ویژه از سوی فروشگاه های خرده فروشی، در روزهای ویژه به مشتریان ارائه می شد. اما با همه گیری پاندمی کرونا نحوه برخورد خرده فروشان با بحث شخصی سازی بسیار تغییر کرده است.

 

شخصی سازی در سال ۲۰۲۱ برای تمام افراد صورت می گیرد. در حال حاضر شخصی سازی در راستای تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان تاثیر زیادی در جذب، حفظ آن ها و وفادار سازی دارد. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱، برند های خرده فروشی در ارائه خدمات شخصی در راستای وفاداری مشتری یک گام جلوتر حرکت کنند. بدون شک یکی از چالش‌های بزرگ بحث خرده فروشی راهی به سوی بهبود ارتباطات با مشتریان است.

 

علاوه بر شیوه درست بازاریابی در شرایط بحران، ارائه خدمات مناسب و شخصی سازی شده به مشتریان همراه با نوآوری، در جذب و حفظ مشتری بسیار تاثیر گذار خواهد بود. مصرف کنندگان که حالا اغلب در شرایط قرنطینه به سر می برند، مشتاق استفاده از روش‌های جدید و متفاوت در ارائه خدمات هستند.

 

 

منبع: mytotalretail

کالابرگ الکترونیک