طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی در فر و بدون فر برای عید نوروز

طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی در فر و بدون فر برای عید نوروز


18 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی در فر و بدون فر برای عید نوروز

شیرینی قندی از جمله شیرینی های سنتی قزوین برای عید نوروز است. اصالت شیرینی قندی به قزوین بر می گردد ولی در زنجان و تبریز هم با دستور پخت مشابه تهیه می شود. البته با نان قندی هم فرق می کند. شیرینی قندی را به عنوان یک شیرینی عید با ماندگاری بالا و حتی در مهمانی های عادی و به عنوان یک دسر که می تواند نقش یک عصرانه را بازی کند، میل کنید. در این مطلب از مجله کوروش قصد داریم طرز تهیه این شیرینی عید بدون فر خوشمزه و راحت را به شما آموزش دهیم تا به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. شیرینی قندی را هم در فر و هم در تابه می توانید درست کنید.

طرز تهیه شیرینی قندی خانگی در فر

 

طرز تهیه شیرینی قندی خانگی در فر

 

مواد  لازم

 

کره یا روغن جامد: ۱۲۵ گرم

پودر قند: ۱۲۵ گرم

آرد: ۲۰۰ گرم

پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

پودر کاکائو: ۱ قاشق چای خوری (در صورت دلخواه)

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت دلخواه)

 

مواد لازم با پیمانه:

 

بهتر است از ترازو برای اندازه گیری آرد و پودر قند استفاده کنید تا مواد کم یا زیاد نباشند و خمیر سفت یا شل نشود. اما اگر ترازو در دسترس نداشتید و می خواهید از پیمانه کمک بگیرید. در این صورت موادتان را به این اندازه انتخاب کنید:

روغن: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی، آرد: ۱ لیوان دسته دار، پودر قند: ۱/۲ لیوان دسته دار، پودر هل: ۱/۲ قاشق چای خوری، پودر کاکائو: به میزان دلخواه (در حدی که خمیرتان قهوه ای شود)، زعفران دم کرده: ۱ قاشق چای خوری.

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد شیرینی قندی

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد شیرینی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی، کره یا روغن جامد را به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ در دمای محیط قرار دهید. وقتی نرم شد، پودر هل و پودر قند را به آن اضافه کنید. با همزن تا جایی هم بزنید که حسابی سبک شود و حالت پفکی و پوک به خودش بگیرد. در این مرحله باید رنگ مایه به دست آمده هم کمرنگ شود. معمولا ۷ تا ۸ دقیقه برای هم زدن کافی است.

آرد را با بیکینگ پودر، مخلوط و ۲ بار الک کنید. آرد و بیکینگ پودر الک شده را به ظرفی که در آن کره، پودر هل و پودر قند را مخلوط کرده اید، اضافه کنید.

برای مخلوط کردن مواد از لیسک کمک بگیرید. با هم زن برقی این کار را انجام ندهید. می توانید خمیر را با دست و نوک انگشتانتان هم ورز دهید. ولی از ورز دادن زیاد خودداری کنید.

 

طرز تهیه ۱۳ شیرینی عید خانگی با ماندگاری بالا

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی قندی

 

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی

 

این بخش از طرز تهیه شیرینی قندی را می توانید حذف کنید. ولی اگر می خواهید به شیرینی تان تنوع بدهید و طعم های دیگر را هم تجربه کنید، خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید.

به یک قسمت از آن، زعفران دم کرده اضافه کنید. به یک قسمت پودر کاکائو و قسمت سوم را دست نخورده بگذارید یا می توانید از وانیل هم استفاده کنید.

هر قسمت را ورز دهید تا پودر کاکائو و زعفران به خوبی با مواد مخلوط شوند. دقت داشته باشید زعفرانی را که در طرز تهیه شیرینی قندی زعفرانی استفاده می کنید، خیلی غلیظ باشد.

خمیر را زیاد ورز ندهید، در حدی که مواد به خورد هم بروند، کافی است.

بعد از اینکه خمیر (یا خمیرها) را آماده کردید، روی آن ها را سلفون بکشید یا در پلاستیک زیپ دار بگذارید و در دمای محیط قرار دهید. ۳ تا ۴ ساعت خمیر را استراحت دهید.

 

 

مرحله سوم؛ شکل دادن خمیر شیرینی قندی

 

مرحله سوم؛ شکل دادن خمیر شیرینی قندی

 

فر را از ۳۰ دقیقه قبل روشن و روی دمای ۱۷۰درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

بعد از این که خمیر آماده شد و استراحت کرد، آن را از سلفون بیرون بیاورید و دوباره کمی با دست ورز دهید.

به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین دستانتان گلوله کنید. همه خمیرها را به همین شکل درآورید. (می توانید از قیف با سر ماسوله هم برای شکل دادن به خمیرها استفاده کنید.)

خمیرها را در سینی فر بچینید. نیازی به گذاشتن کاغذ روغنی یا چرب کردن کف سینی نیست ولی اگر کاغذ روغنی بگذارید، بهتر است.

روی خمیر شیرینی قندی آماده شده را در این مرحله، تخم خرفه یا کنجد بپاشید. می توانید از خلال پسته یا بادام هم برای تزیین روی شیرینی قندی استفاده کنید.

بعد از این که همه خمیرها را چیدید، روی آنها را با چاقو، علامت مثبت (+) بزنید. این طرح معمول شیرینی قندی است. بعد از پخت، این طرح شکل گل شکفته به شیرینی می دهد.

 

 

مرحله چهارم؛ پختن شیرینی قندی در فر

 

سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید که کاملا شیرینی بپزد. در این مدت در فر را باز نکنید.

بعد از اینکه کف شیرینی ها کمی طلایی شد، آن را از فر خارج کنید. اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند سپس آنها را از سینی خارج کنید و در ظرف مناسب بچینید.

می توانید شیرینی قندی را برای طولانی مدت در یخچال نگه دارید. البته به شرط این که آن ها را در ظرف در بسته قرار دهید.

 

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی

 

طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی بدون فر

 

طرز تهیه شیرینی قندی بدون فر

 

یک تابه یا قابلمه تفلون را با سایز مناسب انتخاب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. کف آن را دو لایه کاغذ روغنی بیندازید. زیر قابلمه یا تابه را شعله پخش کن قرار دهید تا کف قابلمه در مجاورت شعله مستقیم نباشد.

خمیرهای شیرینی قندی را به همان صورتی که شکل داده اید، به آرامی کف قابلمه بچینید. بین شیرینی ها را کمی فاصله بدهید. سپس در قابلمه را روی آن قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی قندی به خوبی بپزد.

بعد از این که شعله را خاموش کردید، در قابلمه را بردارید و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند. بعد از خنک شدن شیرینی ها، آن ها را به آرامی از کاغذ روغنی، جدا و در ظرف در بسته نگهداری کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی قندی

 

اصول آماده کردن خمیر شیرینی قندی

 

*در طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی، سعی کنید از همان روغن جامد یا کره استفاده کنید. روغن مایع برای این کار مناسب نیست. در ضمن از ذوب کردن کره یا روغن جامد هم بپرهیزید. بگذارید دمای محیط باعث نرم شدن شود.

 

*اگر می خواهید یک خمیر لطیف و نرم داشته باشید، بعد از اینکه کمی آن را با دست ورز دادید، یک بار از چرخ گوشت عبور دهید. با این روش، خمیرتان نرم و بدون ترک خواهد شد.

 

* هر وقت از آرد در تهیه هر نوع شیرینی یا کیک استفاده می کنید، قبل از مخلوط کردن، حداقل ۲ مرتیه آن را از الک ریز عبور دهید. این کار باعث می شود هر ناخالصی که در آرد وجود دارد، گرفته شود.

 

*آرد را یک باره به مخلوط هل، کره و پودر قند اضافه نکنید. بعد از هر بار اضافه کردن هم مواد را به هم بزنید تا گلوله نشوند.

 

*نباید خمیر شیرینی قندی را زیاد ورز بدهید. اگر روغن خمیر جدا شود، شیرینی قندی بافت سفتی پیدا می کند و خشک شود.

 

*خمیرهای شیرینی را با کمی فاصله از هم در سینی فر بچینید.

 

 

اصول نگهداری شیرینی قندی

 

*تا وقتی شیرینی قندی ها در سینی فر حرارت بالایی دارند، به آنها دست نزنید. بافت شیرینی قندی قزوین بسیار نرم است و احتمال خرد شدن شیرینی ها وجود دارد.

 

*یکی از راه های جدا کردن شیرینی قندی قزوینی از کاغذ روغنی، بدون آسیب دیدن این است که یک پارچه نم دار و خیس را روی کاغذ روغنی زیر شیرینی ها بکشید و بعد از جدا شدن کاغذ، شیرینی قندی را از آن جدا کنید.

 

*برای این که شیرینی قندی باب طبع بچه ها هم قرار بگیرد، می توانید بعد از پخت، شکلات ذوب شده هم روی آن ها بریزید.

 

*اگر می خواهید شیرینی ها را در ظرف روی هم بچینید، بهتر است بین هر لایه را یک کاغذ روغنی بیندازید تا به هم نچسبند.

 

*میزان انرژی شیرینی قندی قزوین حدودا ۷۰ کالری است.

 

*شیرینی قندی قزوینی با دستور پخت مشابه شیرینی بهشتی تهیه می شوند. با این تفاوت که شیرینی بهشتی اصالتا به شهر اصفهان تعلق دارد و شکل و شمایل آن هم تا حدی متفاوت است.

 

طرز تهیه شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی 

 

کالابرگ الکترونیک