نقش سفیر برند در تثبیت نام تجاری برند خرده فروشی

نقش سفیر برند در تثبیت نام تجاری برند خرده فروشی


18 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقش سفیر برند در تثبیت نام تجاری برند خرده فروشی

آیا تا به حال چیزی در مورد سفیر برند و تفاوت آن با اینفلوئنسر مارکتر شنیده اید؟ سفیر برند در واقع فردی شناخته شده و محبوب است که از برند شما استفاده کرده و به دلیل رضایت از این استفاده آن را در محافل و مجامع گوناگون مطرح می‌کند. او در فضاهای مختلف از ویژگی های مثبت برند شما صحبت می کند. سفیر های برند برای تبلیغات در مورد محصول شما پول دریافت می کنند. سفیر برند تجربه واقعی خود از استفاده از یک برند را با مخاطبان و مشتریان به اشتراک می‌گذارد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی نقش سفیر برند خرده فروشی در معرفی کالا و تفاوت آن با اینفلوئنسر مارکتر می پردازیم.

سفیر برند کیست؟

 

سفیر برند کیست؟

 

سفیر برند در صنعت خرده فروشی به معنای چهره و نماینده یک کمپانی و کسب و کار است. چهره ای که به معرفی محصولات و خدمات برند شما پرداخته و از نکات مثبت آن می گوید. معمولا اکثر شرکت های بزرگ خرده فروشی دارای یک سفیر برند هستند. سفیر برند در شرایط مختلف و فضا های متفاوت حضور پیدا می کند. او در واقع همان کسی است که مشتریان را به سمت خرید یک محصول سوق می دهد. فردی که با انتشار نظراتش در کانال های مختلف به دلیل تاثیر گذاری زیاد مخاطبان را برای خرید و یا استفاده خدماتی خاص مربوط به برند خرده فروشی مطمئن می کند.

 

 

تاثیرات پایدار و عمیق سفیر های برند

 

تاثیرات پایدار و عمیق سفیر های برند

 

مطالعات اخیر نشان داده که ۹۳ درصد از مصرف کنندگان برای کسب اطلاعات مهم در مورد برندها و فروشگاه های خرده فروشی و خدمات آن ها معمولا از دوستان و خانواده خود اطلاعات کمک می گیرند. همه چیز به این جا ختم نمی‌شود. ۷۶ درصد مصرف‌کنندگان می گویند به همان اندازه که توصیه های شخصی را در نظر می گیرند، به نقدهای مطرح شده در فضای مجازی هم بسیار اعتماد دارند. این موضوع نشان می دهد که بیشتر مصرف کنندگان اهمیت بسیار بالایی به نظرات و کامنت ها می دهند.

 

 

تاثیرات پایدار و روابطی عمیق

 

امروزه جوامع دیجیتال بر دنیای تجارت حاکم هستند. با توجه به شیوع بیماری کرونا سرعت حرکت به سمت تجارت الکترونیک تقریبا ۵ سال افزایش یافته است. بنابراین فضای آنلاین بیش از هر زمان دیگری پر رنگ شده است. در حالی که کمپین های بازاریابی کوتاه مدت تاثیر زیادی بر روی روابط عمومی و تبلیغات ایجاد می کنند، اما بهترین راه ایجاد تاثیرات پایدار و روابط عمیق با مشتریان است. این همان کاری است که سفیران برند انجام می دهند.

 

 

نقش سفیر برند در نمایش چهره واقعی برند خرده فروشی

 

نقش سفیر برند در نمایش چهره واقعی برند خرده فروشی

 

سفیر برند یک شریک تجاری برای برند است. کسی که نه تنها که برای صحبت مثبت در مورد یک کمپانی و نام تجاری و تایید آن پول دریافت می کند، بلکه برای تصویر سازی طولانی مدت از آن نیز حقوق دریافت می کند. معمولاً سفیران برند با استفاده از محصولات در زندگی روزمره خود و تعریف داستان برند تاثیر زیادی در بازاریابی برند ها دارند. روایت سازی درمورد محصولات و خدمات برند در کانال ها و شرایط مختلف صورت می گیرد. معمولا سفیران برند طرفداران واقعی برند هستند و می‌توانند به صورت بالقوه ارزش‌های شرکت را به درستی نشان دهند.

 

این یکی از معیار های اصلی در انتخاب سفیران است. سفیران به طور گسترده و فشرده در مورد محصولات، خدمات، ماموریت و ارزش های برند، آموزش می بینند. دانش آن ها در مورد برند تجاری و خدمات آن باید خیلی سریع افزایش پیدا کند. طرفداران سفیر ها به دلیل اطمینان به او معمولاً از پیشنهادات آن ها استقبال کرده و تاثیر می پذیرند. همین تاثیر پذیری باعث ایجاد تبلیغات مثبت در بین مخاطبان خواهد شد. آن ها از برندی که محبوب شان است در میان اعضای خانواده و دوستان صحبت می کنند و خود به یک سفیر ناخواسته بدل می شوند.

 

 

تفاوت سفیر برند با اینفلوئنسر

 

تفاوت سفیر برند با اینفلوئنسر

 

در سال‌های اخیر تصور غلطی در مورد اینفلوئنسرها و سفیران برند وجود داشته است. این موضوع هم به دلیل آن است که بسیاری از برندها در صنعت خرده فروشی پس از اجرای چندین کمپین موفق تبلیغاتی افراد تاثیرگذار و اینفلوئنسر مارکتر های خود را به سفیر برند خود تبدیل کرده اند. با این وجود تفاوت های اساسی زیادی بین سفیر های برند و اینفلوئنسر مارکتر ها وجود دارد. در اینجا نگاهی به برخی از این تفاوت ها می اندازیم.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ در خرده فروشی

 

 

مدت زمان مشارکت

 

سفیر تجاری یک برند فعالیت خود را در یک مدت زمان طولانی انجام می دهد و برای هر کدام از این فعالیت ها زمان زیادی اختصاص داده می شود. این در حالی است که اینفلوئنسر ها معمولا مشارکت های طولانی مدتی ندارند.

با این حال بسیاری از برندها تمایل زیادی به ادامه ارتباط با اینفلوئنسر ها دارند. آن ها روابط خود را با این افراد حفظ می کنند. اما نهایت مشارکت با آن ها فصلی یک بار است. این موضوع به دلیل نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در تبلیغات است. اما در مقابل قرارداد ها با سفیر های برند معمولا طولانی مدت است. این قراردادها شامل توافق هایی هستند که در استراتژی مارکتینگ کاملا هدفمند برای آن ها برنامه‌ریزی شده است.

 

 

تعداد دنبال کنندگان سفیر های برند و اینفلوئنسر ها

 

سفیران برند می توانند افراد معروف و مشهور باشند یا افراد بسیار عادی. به عبارت دیگر سفیران لزوما نباید مشهور باشند یا دنبال کنندگان آنلاین زیادی برای تاثیر گذاری سنتی داشته باشند. به عنوان مثال برندهایی چون ردبول، دانشجویان معمولی را به عنوان سفیر انتخاب می کنند. هدف آن ها از انتخاب سفیر تاثیر گذاری بر روی جمعیت جوان است. بنابراین شهرت و تعداد دنبال کننده ها معیار انتخاب افراد به عنوان سفیر نیست.

 

 

نحوه پرداخت به سفیر برند خرده فروشی

 

سفیران برند ها معمولا برای مشارکت طولانی مبلغ مشخصی را علاوه بر مزایای مختلف دریافت می کنند. این دریافتی به صورت ثابت و قرار دادی و ادامه دار تا مدت زمان توافق برای همکاری است. این در حالی است که معمولاً نوع پرداخت به اینفلوئنسر مارکتر ها بسیار متفاوت تر است.

آن ها معمولا بر اساس فالوور ها و معیارهای مختلف مانند نرخ تعامل و غیره، پول دریافت می کنند. این موضوع بدان معناست که برند ها در صنعت خرده فروشی با صرف هزینه کم ، اما تاثیر گذار و موثر، می توانند اقدام به استخدام سفیر کنند.

 

 

محدودیت ها برای سفیر برند

 

سفیران برند معمولاً توافق می‌کنند تا تنها برای یک برند خرده فروشی کار کنند. تعهد به یک برند در فضای مجازی، معمولا از جمله پیش شرط ها برای همکاری با سفیر برند است. سفیر برند این قرارداد های همکاری را به صورت طولانی مدت منعقد می‌کند. آن ها باید استفاده از یک برند ویژه را در زندگی روزمره خود به طور مداوم به نمایش بگذارند. در این صورت امکان استفاده از برندهای دیگر چندان وجود ندارد. این در حالی است که اینفلوئنسر ها معمولاً آزاد هستند و با هر برندی که دوست دارند، همکاری می کنند. حتی گاهی این برند ها رقیب هستند.

 

 

چرا برند ها بر روی سفیر برند سرمایه گذاری می کنند؟

 

چرا برند ها بر روی سفیر برند سرمایه گذاری می کنند؟

 

ایجاد روابط متداوم با سفیر برند در صنعت خرده فروشی یکی از روش های بسیار تاثیر گذار در بازاریابی خرده فروشی است. معمولا برند هایی که بر روی سفیر سرمایه‌گذاری می‌کنند، قصد تاثیر گذاری دوره‌ای و یا فصلی بر روی مخاطبان را دارند.

 

 

شفافیت و اعتماد

 

مخاطبان به طور مستقیم می توانند زندگی روزانه سفیر برند را مشاهده کنند. این که به طور مداوم از یک محصول خاص در یک مدت زمان طولانی استفاده می کند. این موضوع باعث ایجاد شفافیت در ذهن مخاطب می شود. استفاده از سفیر برند برای بازاریابی و تبلیغات در نمایش اصالت برند بسیار تاثیرگذار است.

به عنوان مثال یک برند پوست و مو می تواند بهترین استفاده را از یک سفیر برند برای تاثیر گذاری محصولات خود داشته باشد. این که یک محصول مراقبت از پوست و مو در چه دوره ای تاثیر گذار بوده و آیا مفید است یا نه. سفیران برند می توانند قبل و بعد از استفاده از از محصول عکس بگیرند. آن ها می توانند اثرات مثبت و تایید کننده یک برند را برای اعتماد بیشتر مخاطبان به صورت کاملا واقعی به نمایش بگذارند.

 

 

پست بدون هشتگ

 

از آنجا که سفیر های برند از میان حامیان و عاشقان واقعی یک برند تجاری انتخاب می شوند، معمولاً دفعات زیادی در مورد یک برند پست می گذارند. حتی گاهی اوقات پست های حمایتی آن ها بدون هشتگ و برای تاثیرگذاری و اعتماد اجتماعی بیشتر است. پست های بدون هشتگ در واقع باعث می شوند مخاطبان و مصرف‌ کنندگان اعتماد بیشتری به سفیر پیدا کنند. اینکه او تنها برای تبلیغات این کار را انجام نمی‌دهد و زندگی روزمره و واقعی خود را به نمایش می گذارد.

 

 

استفاده از سفیر برند برای نمایش مشارکت واقعی

 

استفاده از سفیر برند برای نمایش مشارکت واقعی

 

در طول همکاری با برند، سفیر ها در واقع علاقه واقعی خود به یک برند را به نمایش می گذارند. مخاطبان شاهد استفاده مداوم یک محصول به صورت طولانی مدت هستند. بنابراین مشارکت طولانی باعث می شود مخاطبان احساس واقعی تری به تبلیغات یک محصول خاص پیدا کنند. آن ها استفاده از یک برند و خدمات آن را در طول یک دوره مشخص به صورت واقعی مشاهده می کنند.

بنابراین احساس اطمینان و اعتماد بیشتری به برند پیدا می کنند. این درست همان چیزی است که در استفاده از این اینفلوئنسر مارکتر به چشم نمی‌خورد و تبلیغات تنها به صورت آنی و زودگذر است.

 

 

شخصی سازی تبلیغات با استفاده از سفیر برند

 

شرکت‌ های بزرگ فناوری مانند گوگل و اپل پشتیبانی از کوکی های شخص ثالث را حذف کرده اند. بنابراین برند ها باید تبلیغات خود برای کاربران در سراسر وب را تغییر دهند. یکی از راه های شخصی سازی تبلیغات و هدف قرار دادن مخاطبان و روش محرمانه با کارگروه متنوع، استفاده از سفیر برند است. هر سفیر در جامعه مخاطب خود نفوذ ویژه‌ ای دارد. بدون توجه به اینکه میزان طرفداران یک سفیر زیاد است یا نه، می توان بر روی نفوذ او بر مخاطبان شخصی بسیار حساب کرد.

 

در انتخاب سفیر برای برند خرده فروشی خود دقت کنید. سفیرانی را انتخاب کنید که طرفداران پر و پا قرص برند تجاری شما هستند. آن ها می توانند تمام چند و چون کالای خود شما را به نمایش بگذارند. در مورد خدمات شما به روشی درست صحبت کنند. سفیران می توانند مشتریان بالقوه زیادی را از طریق ارتباط با مخاطب جذب کنند. سفیران اگر به درستی انتخاب شده باشند، با ویژگی های منحصر به فرد محصول شما آشنایی بیشتری دارند. بنابراین از ویژگی های آن ها برای تاثیر گذاری بیشتر بسیار استفاده می کنند.

 

 

نقش سفیر برند در شبکه های اجتماعی

 

شما با استفاده از سفیر برند در شبکه های اجتماعی می توانید پیام های قدرتمندی را به اشتراک بگذارید. پیام‌ هایی که از سوی مخاطب های زیادی قابل دیدن است. این مخاطبان در صورت دریافت پیام سفیر و جذب شدن به آن، خود می‌توانند به عنوان یک سفیر بدون هزینه برای شما تبلیغات کنند. معمولا سفیران در تبلیغات محصول و نام تجاری روایت سازی می کند. به روایت سازی آن ها اطمینان کنید تا بهترین استفاده از تبلیغات به این شیوه را داشته باشید.

 

 

فرصت ها و نحوه همکاری برند خرده فروشی با سفیر

 

همانطور که در توضیحات نقش و چگونگی همکاری با سفیر برند گفته شد، ماهیت همکاری با سفیر طولانی مدت است. برندها در مدت زمان طولانی فرصت دارند تا به طرق مختلف با سفیر همکاری کنند. اولین فعالیت سفیر ایجاد محتوا برای رسانه های اجتماعی است. سفیران با استفاده از نام تجاری برند در زمان های مختلف و متفاوت، بسته به شرایط محتوایی کاملاً مرتبط و مناسب را تولید می کنند. این محتوا در کانال های بازاریابی مختلف پخش خواهد شد.

 

 

سفیر های در جایگاه سهامداران برند

 

اما همکاری بسیاری برند ها با سفیران چیزی فراتر از ارسال محتوا در رسانه‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی است. برندهایی زیادی چون Poshmark، سفیران را در سهام شرکت شریک می کنند. برند های دیگر گاهی سفیر را به عنوان مدیر خلاق انتخاب می کنند و آن ها را در سود سهام مشارکت می دهند. برای بسیاری از برندها در صنعت خرده فروشی بسیار مهم است که چهره برند تجاری آن ها سهمی در مسیر در رشد و پیشرفت تجارت آن ها داشته باشد.

 

 

سفیر ها در نقش میزبانان رویداد

 

با سفیر های برند می توان تعاملات سازنده دیگری داشت. میزبانی مشترک رویداد ها، یکی از این تعاملات سازنده است. بعضی از برند ها از سفیران برند به عنوان میزبان رویداد برای دعوت مشتریان و مخاطبان استفاده می کنند. تبلیغات و دعوت در فضای مجازی از سوی سفرا و چهره های تاثیر گذار برای شرکت در رویداد بسیار موثر است. سفیران برند می توانند به چهره های ماندگار در بیلبورد های تبلیغاتی برند نیز تبدیل شوند. برندهای زیادی در دنیا از چهره های سفیران خود در کمپین‌ های مختلف تبلیغاتی استفاده می کنند.

 

 

منبع: tinuiti

کالابرگ الکترونیک