نقد و بررسی فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

نقد و بررسی فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی


4 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی، با وجودی که به زندگی خواننده مشهور موسیقی جاز می پردازد. ولی هرگز به توفیقی که انتظار می رفت دست نیافت. نقد و بررسی این فیلم را در مجله کوروش بخوانید.

 

لی دنیلز با فیلم جدید خود دست به خلق زندگینامه یکی از بحث برانگیزترین و در عین حال محبوب ترین هنرمندان موسیقی جاز طی دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ پرداخته است. فیلمی که با وجود انتقادات فراوان، توانست برای آندرا دی، جایزه بهترین بازیگر زن در بخش فیلم درام را به همراه بیاورد.

 

شناسنامه فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

 

شناسنامه فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

 

خلاصه داستان: ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی، فیلم درامی است که به زندگی و دنیای پرهیاهو و جنجال های خواننده افسانه ای موسیقی جاز می پردازد. داستان این فیلم به دورانی تعلق دارد که ماموران اداره فدرال مواد مخدر آمریکا (FBN) به دنبال به دام انداختن بیلی هالیدی بودند. او در این دوران با مامور سیاه پوستی به نام جیمی فلچر وارد رابطه عاشقانه ای می شود. ماموری که در واقع قرار است او را تقدیم ماموران اداره تحقیقات فدرال کند.

 

ژانر: درام، زندگینامه ای، موزیکال

زبان: انگلیسی

کارگردان: لی دنیلز

نویسنده: سوزان لوری پارکز

بازیگران: آندرا دی، تراوانته رودز، ناتاشا لیون، گارت هدلوند، میس لارنس، راب مورگان

درجه بندی: TV-PG (تماشا با صلاحدید والدین)

زمان: ۱۳۰ دقیقه

کمپانی های تولید کننده: لی دنیلز اینترتینمنت، نیو اسلیت ونچر

جوایز: آندرا دی بهترین بازیگر زن نقش اول فیلم درام در گلدن گلوب ۲۰۲۱

توزیع کننده: هولو

نمره IMDB: ۶،۴

امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳٪

متاکریتیک: ۵۲٪

 

نقد و بررسی فیلم I care a lot

میوه ای غریب به نام هالیدی

 

میوه غریب نام آهنگی است که در ابتدا با صدای بیلی هالیدی به شهرت رسید. اما فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی به کارگردانی لی دانیلز و نویسندگی سوزان لوری پارکس به نوعی وامدار کتاب «فریاد» چاپ ۲۰۱۵ به نویسندگی یوهان هری است. هری در این کتاب به ریشه های جنگ مواد مخدر در آمریکا نگاهی انداخته است. مخدرهایی همچون مواد افیونی و کوکائین که تا همین اوایل قرن بیستم در آمریکا کاملا قانونی بودند.

 

در فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی شخصیت مشهور هری آنسلینگر را داریم. او اولین کمیسر اداره فدرال مواد مخدر است. این کمیسر مشهور بین سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۲ مبارزه ای علنی و گسترده را برای تغییر این روند و غیرقانونی کردن مواد مخدر در آمریکا انجام داد. در روزهای ابتدایی جنگ مواد مخدر، به طبع نژادپرستی نیز انگیزه ای مهم بود. به همین دلیل، ترسی نژادپرستانه، حوزه مبارزه با مواد مخدر را در بر گرفته بود.

 

 

نقد فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی/ The United States vs. Billie Holiday

 

واقعیت این است: در گزارشی که از همان سال ها به جای مانده عنوان شده بود که در مبارزه با مواد مخدر، نوعی نژادپرستی و هیستری مواد مخدر نیز به وجود آمده است. این باور نژاد پرستانه که رنگین پوستان،‌ لاتین تبارها و آسیایی آمریکایی همگی با مصرف مواد مخدر به نوعی خشونت علیه سفید پوستان دست می زنند. کلیشه هایی که تا همین حالا هم ادامه دارد.

 

در هنگامی که هری آنسلینگر عزم خود را برای مبارزه با مواد مخدر جزم کرده بود، موسیقی جاز هم مخاطبانی از هر طیف را جذب می کرد. به این ترتیب موسیقی جاز بدل به نوعی تهدید علیه مبارزات او علیه مواد مخدر شده بود. در این بحبوحه این مبارزات، بلی هالیدی را داریم. یکی از تاثیرگذارترین خوانندگان و ترانه سرایان موسیقی جاز طی سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰. خواننده ای که بدون داشتن آموزش های رسمی، از خود استعداد خارق العاده ای در موسیقی جاز نشان داده بود. از قضا مهمترین آهنگی که بیلی هالیدی خوانده «میوه غریب» است. این آهنگ توسط یک شاعر و معلم کمونیست آبل میروپول سروده شده بود. در این آهنگ به داستان لینچ شدن (مجازات غیرقانونی) سیاهان در آمریکا پرداخته شده است.

 

نقد و بررسی انیمیشن روح (soul)

 

 

نظرات منتقدان سینما در مورد فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی

 

نظرات منتقدان سینما در مورد فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی/ The United States vs. Billie Holiday

 

آندرا دی با ظاهر و صدای خود به شدت در نقش بیلی (هالیدی) باور پذیر است. او به خوبی از پس نشان دادن دنیای شکننده و غم انگیز او بر آمده است.

 

-ریچارد رویپر، شیکاگو سان تایمز

 

فیلم ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی با ضرباهنگی غیرمعمول، اغلب به دام افتاده حلقه ای که خود ساخته افتاده است. این اثر فیلمی ناقص همچون شخصیت اصلی خود است. ولی (آندرا) دی در نقش آفرینی خود حتی یک قدم اشتباه هم بر نمی دارد. آنهم زمانی که دوربین های لی دنیلز همواره او را در کلوزآپ ها نشان می دهند.

 

-فیونوالا هالیگان، اسکرین دیلی

 

می توانید هنرمند و نابغه فقید را به خوبی از بازی خارق العاده آندرا دی حس کنید. او با وجود شور و اشتیاق باورنکردنی، زیر وزن سنگین استعداد و اعتیادش خرده شده است. آندرا دی نه تنها با نسخه تخیلی ما از بیلی هالیدی همخوانی دارد، بلکه حتی به نوعی از آن نیز پیشی می گیرد.

 

-اولیور جونز، آبزرور

 

نقش آفرینی آندرا چون فانوسی دریایی عمل می کند که در احاطه میان مایگی و سوءتدبیر قرار گرفته است.

 

-جانی اولکسینسکی، نیویورک پست

 

جمع بندی نهایی فیلم

 

درام زندگینامه ای لی دنیلز با بازی خیره کننده آندرا دی به زندگی و حواشی بیلی هالیدی، خواننده مشهور موسیقی جاز می پردازد. فیلم نتوانسته آن طور که باید و شاید انتظارات بسیاری از منتقدان و مخاطبان را برآورده کند. ولی برای دوست داران هالیدی و البته سینماروهایی که ترجیح می دهند، یک بعد از ظهر آرام را به یک فیلم زندگینامه ای اختصاص دهند، نمی تواند انتخاب بدی باشد.

 

خصوصا که زندگی نابغه ای همچون بیلی هالیدی گفتنی های زیادی از دنیای پر زرق و پرق موسیقی و هنر دارد. و البته که بخش تاریکی از تاریخچه مواد مخدر و آمریکا را نشان می دهد که تماشای آن خالی از لطف نیست. آندرا دی هم با بازی خود،‌ به نوعی خاطره ای تازه و منحصر به فرد از خواننده فقید موسیقی جاز پدید آورده است. خواننده ای که خودش می تواند یکی دیگر از دلایل مخاطب برای دنبال کردن فیلم درام- زندگینامه ۱۳۰ دقیقه ای دنیلز باشد.

 

نقد و بررسی فیلم  بورات ۲ (Borat Subsequent Moviefilm

 

لیست برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۱

 

 

منبع: metacritic، wikipedia

کالابرگ الکترونیک