بررسی خواص بابونه برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی

بررسی خواص بابونه برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی


5 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی خواص بابونه برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی

بابونه گیاه شگفت انگیزی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه طب سنتی و پزشکی مدرن برای ساخت بسیاری از داروهای پزشکی قرار دارد. این گیاه دارای خواص و فواید بی شماری است. در این مقاله از مجله کوروش به تاریخچه و خواص و فواید بابونه می پردازیم.

 

 

تاریخچه بابونه

 

بابونه گیاه بومی اروپا و آسیای غربی است و هم اکنون در سراسر جهان یافت می شود. این گیاه کمی بوی سیب می دهد. بابونه از زمان بقراط، در ۵۰۰ سال قبل از میلاد به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می شده است. لیست فواید خواص و فواید بابونه بسیار بلند بالا است اما می توان به اختصار به درمان موارد زیر اشاره کرد: پایین آورنده تب، بهبود سردرد، مشکلات کلیوی، کبدی و مثانه، ناراحتی گوارشی، اسپاسم عضلات، اضطراب، بی خوابی، تحریکات پوستی، کبودی، نقرس، بهبود زخم ها، درد روماتیسمی، التهاب، بواسیر، کولیک و اختلالات قاعدگی.

 

نام عمومی بابونه، از Matricaria (ماتریس) لاتین به معنی رحم آمده است، زیرا بابونه به طور تاریخی برای درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان استفاده می شد. آلمانی ها از بابونه به عنوان alles zutraut یاد می کنند، که به معنای توانایی بر هر چیزی است. در واقع، بابونه به عنوان نوعی نوشدارو یا درمان کننده ای اساسی تلقی می شده و حالا هم هنوز مورد اقبال و توجه است.

 

دو گیاه مختلف بابونه وجود دارد: بابونه آلمانی و بابونه رومی. بابونه آلمانی ، که از انواع قوی تر بابونه است و بیشترین نوع برای اهداف دارویی استفاده می شود. در دوران مدرن، بابونه را بیشتر به صورت خوراکی مصرف می کنند تا به بهبود بی خوابی، اضطراب و ناراحتی های گوارشی کمک کند. اگر چه اثرات درمانی بابونه به عنوان یک درمان احتمالی برای دیابت نیز در حال بررسی است. این ماده همچنین به صورت موضعی برای مهار بیماری و زخم های پوستی و کمک به ترمیم زخم استفاده می شود.

 

 

خواص دارویی بابونه

 

خواص دارویی بابونه

 

خواص، فواید و مزایای بابونه بی شمار است. روغن بابونه و عصاره های گل بابونه بیش از ۱۲۰ ماده شیمیایی را تولید کرده که بسیاری از آنها از نظر دارویی در حال استفاده هستند. تحقیقات نشان می دهد که بابونه دارای خواصی است که می تواند به کاهش التهاب، اسپاسم و نفخ شکم، کاهش استرس و دستیابی به آرامش، بهبود پروسه خواب و محافظت در برابر باکتری های ایجاد کننده زخم معده کمک کند. از جمله خواص مفید گل بابونه برای سلامت بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شامازولن (ضد التهاب)، بیزابولول (روغنی با خاصیت ضد تحریک کننده ، ضد التهاب و ضد میکروبی). آپیژنین (ماده مغذی گیاهی است که به عنوان ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد ویروس قوی عمل می کند). لوتئولین (ماده مغذی گیاهی با فعالیت بالقوه ضد اکسیدان ، ضد التهاب و ضد سرطان).

 

 

بابونه جایگزین داروهای شیمیایی می شود؟!

 

مدت ها است که دمنوش بابونه، به عنوان یک داروی سنتی، برای طیف گسترده ای از مسائل بهداشتی و درمانی استفاده می شود. امروزه، محققان به طور فزاینده ای در حال بررسی اثربخشی آن در کنترل بیماری ها، از جمله سرطان و دیابت هستند. تاکنون تحقیقات در مورد قدرت درمانی چای بابونه نویدبخش بوده است. با این حال، مطالعات برای اثبات ادعاها در مقایسه با داروهای شیمیایی جایگزین، هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد. برای بیشتر افراد، چای بابونه به عنوان مکمل سایر درمان ها بی خطر است. اما در صورت ابتلا به بیماری های جدی و خطرناک، نباید جایگزین درمان های اصلی پزشکی شود. توصیه می کنیم موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

حتما بخوانید  طرز تهیه چای ماسالا حرفه ای کافی شاپی + ترکیب ادویه

 

  • از گل های خشک بابونه برای تهیه دمنوش بابونه استفاده می شود.
  • مانند هر داروی گیاهی دیگر، برای همه افراد با شرایط متفاوت بی خطر نیست.
  • هر چه چای یا دمنوش بابونه قوی تر باشد، احتمال اثربخشی آن بر سلامتی نیز بیشتر است.

 

 

تاریخچه انواع دمنوش های گیاهی

 

 

دمنوش بابونه چیست؟

 

دمنوش بابونه چیست؟

 

دمنوش بابونه یک داروی سنتی است که از گلهای خشک بابونه تهیه می شود. قدرت انواع دمنوش های بابونه متفاوت است. بعضی از آنها حاوی گل بابونه به مراتب بیشتر از بقیه موثر هستند. دمنوش های پرقدرت بابونه نیز به احتمال زیاد در افرادی که آسیب پذیر هستند، عوارض جانبی ایجاد می کند. در نتیجه، بی خطرترین شروع برای استفاده از دمنوش بابونه، استفاده از دوز کم و رسیدن به دوزهای بالاتر است. بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی است که در بسیاری از گیاهان وجود دارد و نقش مهمی در اثرات دارویی بابونه دارند.

 

فواید دمنوش بابونه

 

مزایای بالقوه دمنوش بابونه، بسیار زیاد است. حتی اگر بخواهیم اینگونه بگوییم که چای بابونه کم اثر است که نیست، این معجون دوای بسیاری از بیماری ها است. بسیاری از مشکلات جسمی و روحی با دمنوش های گیاهی درمان و یا کنترل می شوند. اگر دمنوش های گیاهی همچون دمنوش بابونه را در برنامه روزانه خود قرار دهید، قطعا بسیاری از مشکلات شما حل خواهد شد. با ما همراه باشید تا فواید و خواص بابونه را به اختصار توضیح دهیم.

 

دمنوش بابونه درد قاعدگی را کاهش می دهد

 

دمنوش بابونه درد قاعدگی را کاهش می دهد

 

چندین مطالعه دمنوش بابونه را با کاهش شدت دردهای قاعدگی یا همان pms مرتبط دانسته است. به عنوان مثال مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند دردهای گرفتگی قاعدگی را کاهش دهد. زنان در این مطالعه همچنین اضطراب و پریشانی کمتری را در رابطه با درد پریود ماهانه گزارش کردند.

 

 

همه چیز درباره عادت ماهانه زنان

 

 

معالجه دیابت و کاهش قند خون با دمنوش بابونه

 

معالجه دیابت و کاهش قند خون با دمنوش بابونه

 

برخی مطالعات نشان داده است که دمنوش بابونه می تواند قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد. تحقیقات نشان نمی دهد که بابونه جایگزین مناسبی برای داروهای دیابت است، اما ممکن است یک مکمل مفید برای درمان های موجود باشد.

 

به همین ترتیب، یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ بر روی موش ها نشان داد که مصرف مداوم چای بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند. این اثر خطر طولانی مدت عوارض دیابت را کاهش می دهد. این پژوهش پیشنهاد می کند که بابونه می تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.

 

 

بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت نوع ۲

 

 

جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف دمنوش بابونه

 

جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف دمنوش بابونه

 

پوکی استخوان از دست دادن تدریجی تراکم استخوان است. این از دست دادن خطر شکستگی استخوان و حالت خمیدگی قد را افزایش می دهد. در حالی که هرکسی می تواند به پوکی استخوان مبتلا شود، این شیوع بیشتر در زنان پس از یائسگی دیده می شود. این مسئله ممکن است به دلیل کاهش ترشح هورمون استروژن رخ دهد.

 

مطالعه ای در سال ۲۰۰۴ نشان داد که چای بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به ارتقای تراکم استخوان کمک می کند. اما نویسندگان این مطالعه هشدار می دهند که برای اثبات این فواید تحقیقات بیشتری لازم است.

 

 

کاهش التهاب از خواص عالی بابونه

 

کاهش التهاب از خواص عالی بابونه

 

التهاب یک واکنش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. با این حال، التهاب طولانی مدت با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، از جمله بواسیر، درد دستگاه گوارش، آرتروز، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی در ارتباط است.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۶ مدل دمنوش گیاهی آرامبخش برای کاهش استرس و اضطراب

 

 

بهترین دمنوش ها برای دردهای قاعدگی

 

 

درمان و پیشگیری از سرطان با مصرف دمنوش بابونه

 

درمان و پیشگیری از سرطان با مصرف دمنوش بابونه

 

برخی مطالعات نشان می دهد که چای بابونه ممکن است سلولهای سرطانی را هدف قرار دهد. ممکن است دمنوش بابونه حتی در وهله اول از رشد سلول ها جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات تاکنون بی نتیجه بوده است و دانشمندان می گویند برای اثبات ادعای ضد سرطان بودن بابونه به تحقیقات بیشتری نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات به بررسی مدلهای بالینی در حیوانات (و نه انسان ها) پرداخته اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ قدرت مبارزه با سرطان چای گل همیشه بهار و بابونه را مقایسه کرد. هر دو قادر بودند تومورهای سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار دهند. اما اثرات چای گل همیشه بهار قوی تر بود.

 

 

بهبود خواب با دمنوش بابونه

 

بهبود خواب با دمنوش بابونه

 

تصور می شود که چای بابونه به افرادی که مبتلا به اختلالات بی خوابی هستند کمک می کند تا آرام شوند و به خواب بروند. با این وجود پژوهشگران چند آزمایش بالینی در این باره انجام داده اند. در یک بررسی از شواهد موجود، نقل شده است که ۱۰ نفر از ۱۲ بیمار قلبی عروقی مدت کوتاهی پس از مصرف چای بابونه به خواب رفته اند. تعداد دیگری از مطالعات انجام شده در مورد مدلهای بالینی نیز حاکی از آن است که چای بابونه می تواند به افراد در کاهش استرس و دستیابی به آرامش کمک کند.

 

در مطالعه ای روی موش صحرایی مشخص شد عصاره بابونه به خوابیدن آن ها کمک می کند. بسیاری از محققان معتقدند که چای بابونه ممکن است مانند بنزودیازپین عمل کند. بنزودیازپین ها داروهای تجویزی هستند که می توانند اضطراب را کاهش داده و باعث بهبود روند خواب شوند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بابونه به گیرنده های بنزودیازپین متصل می شود. مروری بر توانایی و قدرت چای بابونه برای کاهش اضطراب هنوز کاملا قطعی نیست. اما برخی از مطالعات مزیت ضد اضطراب و استرس را نشان می دهند.

 

بهترین دمنوش ها برای کاهش استرس

 

خواص شگفت انگیز دمنوش بابونه برای درمان سرماخوردگی

 

خواص شگفت انگیز دمنوش بابونه برای درمان سرماخوردگی

 

شواهد پژوهشگران و برخی مطالعات نشان می دهد که استنشاق بخار یا بخور کردن با عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد.

 

 

۱۰ دمنوش درمان و پیشگیری سرماخوردگی

 

 

درمان بیماری های خفیف پوستی با بابونه

 

نتایج یک مطالعه کوچک در سال ۱۹۸۷ نشان داد که استفاده از عصاره بابونه به طور مستقیم بر روی زخم اثر گذاشته و به بهبود آن کمک می کند. به همین ترتیب، چند مطالعه نشان داده است که پمادهای بابونه ممکن است به اگزما و بیماری های التهابی پوستی خفیف مثل سوختگی پای نوزاد کمک کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که پمادهای بابونه به اندازه کرم هیدروکورتیزون موثر نیستند.

 

 

کلام پایانی درباره خواص و فواید بابونه

 

کلام پایانی درباره خواص و فواید بابونه

 

دمنوش های گیاهی در کنار طعم و رایحه دلپذیری که دارند خواص چشمگیری در خود جای داده اند. در کنار نوشیدنی های کافئین دار که برنامه خواب و بیداری را به هم می ریزند، دمنوش های گیاهی واقعا محشرند! شما با استفاده از بابونه به عنوان یک دمنوش شگفت انگیز می توانید بسیاری از مشکلات جسمی و روانی خود را کنترل کنید و بهبود ببخشید. گیاهان منشا بسیاری از داروهای شیمیایی هستند که مصرف می کنیم. با این تفاوت که بابونه و دیگر گل و گیاهانی که به صورت دمنوش و روغن می توانیم استفاده کنیم، بی خطر یا با مشکلات جزئی برای برخی افراد حساس همراه هستند.

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک