طرز تهیه ماهی سوخاری به ۲ روش در فر یا تابه

طرز تهیه ماهی سوخاری به ۲ روش در فر یا تابه


4 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماهی سوخاری در فر و تابه و روش گرفتن بوی زهم ماهی

ماهی سوخاری یک غذای خوشمزه برای لیست ناهار و گزینه خوبی برای شام مهمانی است. هر چند ماهی سوخاری رستورانی را می‌توانید به صورت فیله ماهی سوخاری آماده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنید یا در رستوران میل کنید ولی لذت طعم دادن به ماهی و تهیه ماهی سوخاری در خانه یک تجربه آشپزی جالب است. به خصوص اگر فوت و فن‌های گرفتن بوی زهم ماهی را بلد باشید. ما در این مطلب از مجله کوروش قصد داریم طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی پفکی و فوت و فن‌های آن را به شما آموزش دهیم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

چرا بهتر است ماهی را سوخاری کنیم؟

 

سوخاری کردن ماهی، هم بوی زهم آن را می‌گیرد و هم طعم فوق العاده‌ای به آن می‌دهد. راه‌های مختلف و مواد گوناگونی هم در طرز تهیه ماهی سوخاری استفاده می‌شود. از ماهی سوخاری با آرد سفید گرفته تا پخت ماهی با آرد سوخاری. می‌توانید بنا به نیاز، سلیقه و امکاناتی که در اختیار دارید، یکی از راه‌ها را انتخاب کنید.

 

با طرز تهیه ماهی پفکی و سوخاری ماهی همراه ما باشید.

 

 

طرز درست کردن ماهی سوخاری در تابه

 

چگونه ماهی را سوخاری کنیم؟ با طریقه درست کردن ماهی سوخاری و مواد ماهی سوخاری همراه ما باشید.

 

طرز درست کردن ماهی سوخاری در تابه

 

مواد لازم برای ماهی سوخاری خوشمزه

 

  • فیله ماهی: ۵ تکه متوسط
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • آرد سوخاری: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
  • آبلیمو تازه: ۳ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • سس سویا: ۳ قاشق غذاخوری
  • فلفل: به میزان لازم
  • نمک: کمی (در صورت لزوم)
  • روغن: به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه ماهی سوخاری خوشمزه و مجلسی

 

با مراحل پخت ماهی سوخاری همراه ما باشید.

 

مراحل طرز تهیه ماهی سوخاری خوشمزه و مجلسی

 

مرحله اول؛ طرز تهیه ماهی برای سوخاری کردن

 

قدم اول در طرز تهیه ماهی سوخاری ساده، این است که از بی استخوان و بدون تیغ بودن ماهی‌ها، مطمئن باشید. سپس ماهی را کاملا زیر آب سرد بشویید و با دستمال خشک کنید.

 

 

مرحله دوم؛ طعم دار کردن ماهی در دستور پخت ماهی سوخاری

 

برای طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی، در یک ظرف مناسب، آبلیمو، سرکه، سس سویا، فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. می‌توانید از کمی نمک هم استفاده کنید ولی به دلیل شور بودن سس سویا در صورت استفاده هم مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

ماهی‌ها را در ظرف قرار دهید و آن‌ها را به این مواد آغشته کنید تا همه قسمت‌ها، طعم بگیرند. درب ظرف را بپوشانید و ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. سپس ماهی‌ها را از ظرف بیرون بیاورید. آن‌ها را در صافی بریزید تا آب اضافی، خارج شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 7 غذای مخصوص شب عید و سیزده به در کرمانشاه

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگو پفکی

 

 

مرحله سوم؛ غلتاندن ماهی‌ ها در تخم مرغ

 

در روش تهیه ماهی سوخاری، در یک ظرف دیگر، تخم مرغ‌ها را بشکنید و خوب به هم بزنید تا زرده و سفیده کاملا مخلوط شوند. ماهی‌ها را در ظرف بغلتانید تا سطح آن ها را تخم مرغ بپوشاند.

 

 

مرحله چهارم؛ غلتاندن ماهی در پودر سوخاری

 

در آموزش پخت ماهی سوخاری، آرد سوخاری را روی یک سطح صاف یا ظرف کم عمق بریزید و ماهی‌هایی را که با تخم مرغ پوشانده شده‌اند، در آن بغلتانید. همه قسمت‌های ماهی را به آرد آغشته کنید. این کار را برای همه ماهی‌ها انجام دهید.

 

 

مرحله پنجم؛ سرخ کردن ماهی با ارد سوخاری

 

در آموزش ماهی سوخاری، در یک تابه به اندازه کافی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس تکه‌های ماهی را در تابه قرار دهید و سرخ کنید.

 

چون ماهی در حالت سوخاری شدن، روغن زیادی را در خودش نگه می‌دارد، آن ها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی‌شان خارج شود.

 

این بود نحوه درست کردن ماهی سوخاری! ماهی با پودر سوخاری را می‌توانید با نان یا سبزی پلو سرو کنید.

 

 

طرز تهیه ماهی سوخاری خوشمزه و مجلسی در فر

 

با ماهی پفکی و آموزش ماهی سوخاری رستورانی در فر همراه ما باشید.

 

طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی پفکی در فر

 

مواد لازم روش سوخاری کردن ماهی در فر

 

  • ماهی فیله: ۳ تکه
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • سیر: ۲ حبه متوسط
  • آرد سفید: ۴ قاشق غذاخوری
  • آرد سوخاری یا پودر خمیر نان باگت: ۵ قاشق غذاخوری
  • پودر پنیر: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

مراحل آموزش ماهی سوخاری در فر

 

با طرز تهیه ماهی ساده مرحله به مرحله، سوخاری کردن ماهی و سرخ کردن ماهی با پودر سوخاری همراه ما باشید.

 

مرحله اول؛ مرینیت کردن ماهی برای سوخاری کردن ماهی

 

قبل از هر چیز، پوست ماهی‌ها را جدا کنید. برای گرفتن بوی زهم ماهی فیله‌ها را در یک ظرف یا پاکت پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید و روی آنها را با نمک، فلفل و لیمو آغشته کنید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب طعم بگیرند و به اصطلاح مرینیت یا مزه‌دار شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سفید شکم پر 

 

 

در طرز سوخاری کردن ماهی، کره را ذوب کنید. سیرها را له کنید. پیاز را رنده کنید. حالا در یک ظرف مناسب، کره، سیر له شده و پیاز رنده شده را به همراه نمک و فلفل با هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.

 

 

مرحله دوم؛ سوخاری کردن ماهی

 

طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی پفکی در فر

 

برای درست کردن پودر سوخاری برای ماهی، آرد سفید و خمیر نان باگت پودر شده را هم در ظرف دیگر بریزید. به خمیر نان، کمی نمک و پودر پنیر اضافه کنید. البته در طرز تهیه ماهی با آرد سفید می‌توانید خمیر نان باگت را حذف و فقط از آرد سفید استفاده کنید.

 

 

مرحله سوم؛ غلتاندن ماهی در پودر سوخاری ماهی

 

در طرز تهیه ماهی سرخ شده رستورانی، فیله‌های ماهی را از کیسه یا ظرف داخل یخچال بیرون بیاورید. آن‌ها را ابتدا در ظرف حاوی کره، سیر و پیاز بزنید تا این مواد همه سطح‌شان را بپوشاند. سپس فیله‌ها را در مخلوط آرد سفید و خمیر نان باگت بغلتانید تا موقع پخت حسابی پفکی و سوخاری شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی با طعم لذیذ و خوشمزه

 

 

مرحله چهارم؛ قرار دادن ماهی سوخاری ساده در سینی فر

 

کف سینی فر را فویل آلومینیومی بپوشانید. مقداری کره کف آن بمالید تا چرب شود.  فیله‌هایی را که آماده کرده‌اید، در ظرف بچینید.

 

 

مرحله پنجم؛ قرار دادن ماهی با آرد سوخاری در فر

 

فر را از روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سینی را در طبقه وسط قرار دهید‌. به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا ماهی‌ها مغزپخت شوند.

 

برای سوخاری کردن ماهی در فر، ماهی باید طلایی شود، بعد از ۲۰ دقیقه که پخت، آن‌ها را از فر بیرون بیاورید و رویشان را روغن زیتون بمالید. دوباره به مدت ۵ دقیقه ماهی‌ها را در طبقه اول فر قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سالمون با سالاد

 

 

نکات کاربردی در طرز تهیه ماهی سوخاری

 

نکات کاربردی در طرز تهیه ماهی سوخاری

 

  • یکی از موادی که در گرفتن بوی زهم ماهی، موفق عمل می‌کند، شیر است. شیر علاوه بر گرفتن بوی تند ماهی، به نرم شدن بافت آن هم کمک خواهد کرد. می‌توانید به جای آبلیمو یا سس سویا، از شیر هم استفاده کنید.

 

  • خمیر نان باگت، جایگزین بسیار مناسبی برای پودر سوخاری برای ماهی پفکی رستورانی است. برای طرز تهیه پودر سوخاری برای ماهی، خمیر داخل نان را بیرون بیاورید و آن را خشک و پودر کنید. از این پودر برای درست کردن ته دیگ برنج هم می‌توانید استفاده کنید.

 

  •  آرد سفید یکی از پرکاربردترین آردها برای سرخ کردن ماهی است ولی به جای سرخ کردن ماهی با آرد سفید می‌توانید آن را با آرد نخودچی، آرد بادام، آرد سیاه و آرد برنج جایگزین کنید.

 

  • در طرز تهیه ماهی سوخاری بدون آرد سوخاری، از آرد سفید یا آرد‌‌هایی که در بالا به آن اشاره شد می‌توانید استفاده کنید.

 

  • چگونه ماهی سوخاری درست کنم؟ اگر می‌خواهید ماهی سوخاری‌تان مجلسی و رستورانی شود، به اندازه ۳ قاشق غذاخوری، مغز گردوی پودر شده را به آرد سوخاری اضافه کنید. سپس ماهی را در آن بغلتانید.

 

  • ماهی سوخاری رستورانی را می‌توانید با انواع سس و سبزی خوردن و نان یا برنج سرو کنید.

 

  • برای درست کردن ماهی سوخاری از ماهی تیلاپیا یا فیله ماهی شیر و هر نوع ماهی دیگر که تیغ و استخوان کمتر و گوشت بیشتری دارد استفاده کنید. همچنین طرز تهیه ماهی سوخاری جنوبی با ماهی‌های جنوب و طرز تهیه ماهی سفید سوخاری شبیه طرز تهیه ماهی شیر سوخاری است که در بالا توضیح داده شد.

 

  • برای طرز تهیه ماهی شیر پفکی، مراحل را به صورت کامل انجام دهید و نکات کلیدی طرز تهیه ماهی سوخاری را هم رعایت کنید تا در نهایت از طعم ماهی سوخاری خوشمزه‌تان لذت ببرید.

 

 

ارزش غذایی ماهی سوخاری

 

ارزش غذایی ماهی سوخاری

 

اگر رژیم لاغری دارید و قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید با خیال راحت ماهی سوخاری را در برنامه غذایی ‌تان قرار دهید. چون این غذا علاوه بر ارزش غذایی بالا، کالری مناسبی دارد.

 

  • هر ۱۰۰ گرم ماهی سوخاری، ۱۳۲ کیلو کالری انرژی دارد. البته اگر آن را در فر و با روغن کمتری درست کنید، این میزان کاهش هم پیدا خواهد کرد.

 

  • در کنار کالری، این غذا از ۱۶/۲۸ میلی گرم کلسترول، ۱ گرم قند، ۲/۴۰ گرم فیبر، حدود ۴.۹۴ گرم چربی، ۷/۷ گرم پروتئین و ۱۴/۳ گرم کربو هیدرات تشکیل شده است.

 

  • همچنین فیله ماهی سوخاری حاوی ویتامین A, D, E, K,C و انواع ویتامین‌های B است. علاوه بر این، فیله ماهی سوخاری سرشار از منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است.

 

 

کالابرگ الکترونیک