بررسی کامل و خلاصه تمام قسمت های سریال تلویزیونی پایتخت

بررسی کامل و خلاصه تمام قسمت های سریال تلویزیونی پایتخت


26 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی کامل و خلاصه تمام قسمت های سریال تلویزیونی پایتخت

با وجود گزارش های ضد و نقیض از احتمال پخش فصل هفتم مجموعه تلویزیونی پایتخت، فصل جدید این سریال به ایام نوروز ۱۴۰۰ نرسید و پخش دو قسمت پایانی سریال پایتخت هم به روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند موکول شده است. در مجله کوروش نگاهی به تاریخچه مجموعه تلویزیونی پایتخت از قسمت ۱ تا ۶ سریال می اندازیم.

 

در شرایطی که تا همین اواخر صحبت از پخش سریال پایتخت ۷ می شد، ولی نهایتا اعلام شد که فصل هفتم این سریال پربیننده پخش نخواهد شد. بلکه در نهایت تهیه کنندگان سریال تلویزیونی پایتخت اعلام کردند، ۲ قسمت باقیمانده از فصل ششم این سریال پربیننده به زودی از شبکه اول سیما پخش خواهند شد. به این ترتیب، پرونده پایتخت ۶ کاملا بسته می شود و خبری از پخش پایتخت ۷ در ایام نوروز ۱۴۰۰ نخواهد بود. قرار است که دو قسمت پایانی پایتخت ۶ شب های ۲۹ و ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ از آنتن شبکه یک سیما پخش شود.

 

 

سریال پایتخت؛ مجموعه تلویزیونی که به دل ها نشست

 

سریال پایتخت؛ مجموعه تلویزیونی که به دل ها نشست

 

پایتخت قرار بود یکی از همان سریال های مناسبتی باشد که در ایام نوروز از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود. و بعد از مدتی و لابد پایان تعطیلات تنها چند خاطره خوش، بلکه هم شوخی ها و تکیه کلام هایش به یاد بماند. همینطور هم شد. ولی به مرور با ساخت فصل های جدید و جدیدتر، سریال پایتخت بدل به یکی از موفق ترین و محبوب ترین و پربیننده ترین سریال های تلویزیونی شبکه های تلویزیونی شد. و حتی برخی از آن به عنوان یک «پدیده فرهنگی» نام بردند.

 

به تدریج با گذشت فصل های مختلف سریال پایتخت، ببینندگان با خانواده ساده و صمیمی نقی معمولی (با نقش آفرینی محسن تنابنده) همراه و همسو شدند. نقی معمولی یک گچکار بود که قبولی همسرش هما (با بازی ریما رامین ‌فر) در یکی از دانشگاه های تهران آغازگر ماجراهای سریال بود. به این ترتیب، نقی که همواره خود را مردم خانواده می داند، نه می تواند اجازه دهد همسرش به تنهایی راهی پایتخت شود و نه باقی اعضای خانواده اش را تنها بگذارد. پس تصمیم می گیرد با تمام اعضای خانواده اش به تهران مهاجرت کند. نقی معمولی برای مهاجرت به تهران هم روش خاص خود را دارد. او تمام دار و ندار زندگی را بار کامیون ارسطو (با بازی احمد مهران ‌فر) می کند و عازم تهران می شود و باقی ماجراها…

 

آنچه باعث دلبستگی مخاطبان و بینندگان تلویزیونی با نقی معمولی خانواده اش می شود، در وهله اول آن سادگی است که از تمام خانواده های ایرانی سراغ داریم. خانواده ای که با وجود تفاوت ها و اختلاف نظرها و دعواهای ظاهری، به لحاظ عاطفی وابستگی شدیدی به هم دارند. و البته با وجودی اتفاقات ناگوار و بدبیاری های ریز و درشت همواره آن حس صمیمیت و صداقت خود را تا پایان حفظ می کنند. و البته همیشه هم حتی علیرغم کدورت ها پشت هم هستند.

 

نکته دیگر استفاده زیبا و بامزه از لهجه شیرین گلستانی و مازندرانی در این سریال بود. قبلا عمده فیلم ها و سریال هایی که ساخته می شدند، با لهجه تهرانی بودند. ولی استفاده از لهجه شهرستانی باعث شد تا بینندگان بیشتر با شخصیت هایی که باید ترک خانه و کاشانه می کردند و راهی تهران می شدند همسو و همراه شوند. علاوه بر این ترکیب استادانه ای از بازی های عالی (با بازیگردانی خود محسن تنابنده) و طنزی فارغ از لودگی ها و شوخی های گاها مبتذل باعث شد تا طنز مجموعه تلویزیونی پایتخت تا مدت ها در ذهن مخاطبان بماند.

 

 

بررسی بهترین سریال های خارجی در ژانرهای مختلف

 

 

پایتخت ۱؛ سریالی که واقعا خیابان ها را خلوت کرد

 

سریال پایتخت 1؛ سریالی که واقعا خیابان ها را خلوت کرد

 

در نوروز ۱۳۹۰ بود که سریال های مناسبتی مختلفی از شبکه های مختلف سیما پخش شدند. همچون سال های قبل سریال هایی به دل می نشستند و برخی هم چنگ به دل نمی زدند. ولی در این میان سریالی بود که در همان ابتدا تفاوت خود را با سایرین به وضوح نشان داد. این سریال، پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و نقش آفرینی، نویسندگی و بازیگردانی محسن تنابنده بود. توفیق سریال پایتخت که زندگی خانواده ای صمیمی از شهر علی آباد مازندران را نشان می داد، به حدی بود که گوی سبقت را حتی از سریال های دوبله و غیردوبله ای که همزمان از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور پخش می شدند هم ربود. به گونه ای که حتی به قولی خیابان ها را خلوت کرد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم سرزمین آواره ها یا عشایر Nomadland

 

معمولا بنا به تجربه وقتی سریالی به فصل های دوم و سوم و فصل های بیشتر می کشد، دیگر داستان ها و طرح ها بیش از حد کِش می آیند. و آن فراز و فرودها و تب و تابی که در فصل اصلی موجب نگه داشتن بینندگان پای تلویزیون می شدند، افول می کنند. ولی قضیه برای مجموعه تلویزیونی پایتخت فرق می کرد. مجموعه تلویزیونی پایتخت در هر فصل، بینندگان بیشتر و بیشتری را با خود همراه می کرد. چه بسا کسانی که از فصل اول همراه پایتخت نبودند، از فصل های بعدی به خیل بینندگان آن پیوستند.

 

 

سریال پایتخت ۲؛‌ ادامه ماجراجویی های خانواده نقی معمولی

 

سریال پایتخت ۲؛‌ ادامه ماجراجویی های خانواده نقی معمولی

 

دو سال گذشت تا دوباره معمولی ها مهمان خانواده های ایرانی شوند. فصل دوم سریال پایتخت در ایام نوروز سال ۱۳۹۲ از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت. ماجرای این فصل سریال پایتخت هم بی ربط به سفر و گشت و گذار خانوادگی نبود. موضوعی که از قضا بی ربط به حال و هوای خیلی از خانواده های ایرانی در ایام نوروز هم نبوده و نیست. در این فصل سریال پایتخت، نقی معمولی و خانواده اش باید گنبد و گلدسته ای را به روستایی در جزیره قشم استان هرمزگان منتقل می کردند. این بار هم معمولی ها به همراه کامیون ارسطو راهی سفری دور و دراز می شوند. در این سفر طولانی هم برای نقی معمولی و خانواده و دوستانش اتفاقات جورواجور و جالبی رخ می دهد. اتفاقاتی که در مجموع باعث سرگرمی بینندگان می شود.

 

شوخی ها و طنز پایتخت ۲ هم از همان جنس فصل اول هستند. شوخی هایی که هم از جنس طنزهای موقعیت هستند و هم از جنس طنزهای کلامی که تکیه کلام های به یادماندنی را در ذهن تماشاگران به یادگار گذاشتند. تکیه کلام هایی که از جنس خود نقی معمولی که معمولیِ معمولی هستند از «آقااا، نگووو، الکی میگه، آخ آخ آخ، به هیچ وجه من الوجوه، بی تربیت، ناهار نخردم، زنشه؟، زشته، رو به رشدی؟، پایه یک دارم، و…». خوشبختانه مجموعه تلویزیونی پایتخت نیازی به آن شوخی های مبتذل و گاها مسائل زناشویی و تحقیرآمیزی ندارد که دیگر کمدی ها برای خنداندن مخاطبان به آن متوسل می شوند.

 

 

بهترین سریال های نتفلیکس

 

 

سریال پایتخت ۳؛ بازگشت پلنگ مازندران به تشک کشتی!

 

سریال پایتخت ۳؛ بازگشت پلنگ مازندران به تشک کشتی!

 

فصل سوم پایتخت هم در نوروز سال ۱۳۹۳ به روی آنتن شبکه یک سیما آمد. این بار هم مخاطبان میلیونی که حالا بدل به مخاطبان ثابت سریال شده بودند، بدون وقفه یک ساله شاهد سریال مورد علاقه خود بودند. در فصل سوم شاهد این هستیم که ارسطو برای مرتبه سوم عاشق می شود و می خواهد مراسم عروسی راه بیاندازد. نقی معمولی هم تصمیم می گیرد، مراسم عروسی را در همان خانه نیمه کاره خودش برگزار کند. خانه ای که از قضا قرار است در همان مراسم عروسی روی سر همه جمع خراب شود و عروسی را خراب کند.

 

در فصل سوم پایتخت، نقی که حالا با ارسطو قهر کرده، در خانه فهیمه خواهرش زندگی می کند. بهبود، شوهر فهمیه که جنگلبان است هم ادعا می کند در هنگام نجات جان پلنگ مازندران تیر خورده است. در این بین نقی معمولی هم تصمیم می گیرد که وارد گود پهلوانی شود و به مسابقات کشتی پیشکسوتان برود. تا باز هم شاهد ماجراهای جورواجوری در این فصل از مجموعه تلویزیونی پایتخت باشیم.

 

 

نقد و بررسی سریال گامبی وزیر

 

 

پایتخت ۴؛ جنگ آخر به از صلح اول!

 

سریال پایتخت ۴؛ جنگ آخر به از صلح اول!

 

فصل چهارم پایتخت این بار به جای ایام نوروز در ماه رمضان سال ۱۳۹۴ پخش شد. در پایتخت ۴ هما تصمیم می گیرد شانس خود را در انتخابان شورای شهر انتخاب کند و تیرش هم به هدف می خورد. در این بین همسر چینی ارسطو هم بر اثر سقوط هواپیمایی مالزی جان خود را از دست می دهد. و به این ترتیب، حال و روز ارسطو این روزها اصلا خوش نیست تا به جان نقی بیافتد. در این بین با راه یافتن هما به شورای شهر، نقی از همسرش درخواست می کند که با احتساب بند پ، مجوز ساخت خانه فهمیه را به او بدهد. ولی هما که کاملا کارش را جدی گرفته اصلا زیر بار نمی رود.

 

 

نقی معمولی که لجاجت یکی از شاخصه های مهم شخصیت او است، تصمیم می گیرد به روش خودش و پنهانی خانه فهمیه را بسازد. ولی ماجرا به نحو دیگری پیش می رود. نهایتا دست نقی رو می شود و شهرداری خانه را تخریب می کند. از دیگر اتفاقات پایتخت ۴ حضور بهبود در آفریقا، ازدواج بابا پنجعلی و ادامه دعواهای تمام نشدنی نقی و هما است. پایتخت ۴ هم توانست همزمان رضایت بینندگان و منتقدان را جلب کند. فصل چهارم مجموعه تلویزیونی پایتخت توانست در سال ۱۳۹۴ عنوان بهترین سریال سال و تندیس بهترین سریال از نظر مردم را در جشنواره جام جم به دست بیاورد.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین فیلم های سینمایی سال 2020 از نگاه مجله اینترتینمنت ویکلی

 

 

سریال پایتخت ۵؛ نبرد با داعش با دستان خالی

 

سریال پایتخت ۵؛ نبرد با داعش با دستان خالی 

 

مخاطبان و طرفداران فصل پنجم پایتخت، باید ۳ سالی صبر می کردند تا دوباره سریال محبوب خود را در جعبه جادویی تماشا کنند. این بار ماجراهای پایتخت ۵ ابعاد بین المللی هم پیدا کرد و حتی پای داعش هم به زندگی نقی معمولی و خانواده و دوستانش باز شد. ماجراهای فصل پنجم پایتخت از آنجایی که شروع می شود که نقی و خانواده اش پس از آنکه به دعوت ارسطو سوار ماشین شاسی بلند او می شوند تا هویج بستنی بخورند، در اثر سانحه ای آسیب می بینند. به این ترتیب دوباره زخم کهنه دعواهای نقی و ارسطو سَر باز می کند. نقی تصمیم می گیرد، برای تغییر روحیه خانواده، همه را با خودش به سفر تفریحی به ترکیه ببرد.

 

ولی غافل از اینکه در ترکیه اتفاقات عجیب و غریبی که اصلا خوابش را هم نمی دیدند انتظارشان را می کشد. نقی و ارسطو در این میان دوباره به هم برمی خورند و پس از کش و قوس های فراوان از نو آشتی می کنند. معمولی ها در ترکیه سوار یک بالن می شوند که از بد قضایا هدایتگر بالن در حین پرواز دچار ایست قلبی می شود. بالن هم به همراه خانواده معمولی سر از کشور سوریه و دل جبهه داعشی ها در می آورد و باقی ماجراها… . در حالی که پایتخت ۵ تا حد زیادی باز هم توانست موفقیت های فصل های قبلی سریال را دنبال کند. ولی حواشی مختلف و گاها بحث های شعاری در آن باعث شد تا بسیاری از مخاطبان سریال همچون فصل های قبل پایتخت با آن ارتباط برقرار نکنند.

 

 

سریال پایتخت ۶؛ هجمه ای از انتقادات، حواشی و کرونا و سریالی ناتمام!

 

سریال پایتخت ۶؛ هجمه ای از انتقادات، حواشی و کرونا و سریالی ناتمام!

 

فصل ۶ سریال پایتخت در ایام نوروز سال ۱۳۹۹ همچون فصل پنجم به صورت همزمان از دو شبکه یک و تماشا به روی آنتن رفت. خلاصه داستان پایتخت ۶ از این قرار است: این بار ماجرای فوت بابا پنجعلی (با نقش آفرینی علیرضا خمسه) پیش می آید. شخصیت دوست داشتنی که بسیاری از تکیه کلام های سریال وامدار او بودند. پای بهبود فریبا، شوهر فهمیه پس از سال ها به ایران باز می شود. ولی به نظر نمی رسد که قرار است اتفاقی در رابطه سرد این دو بیافتند. بهبود در این بین به بیماری بسیار نادر سندرم دست بی قرار هم مبتلا شده است. بیماری که موقعیت های کمیک زیادی را به وجود می آورد.

 

 

سندرم دست بیقرار چیست؟

 

 

بهتاش هم که در فصل پنجم آدم عاطل و باطلی بود، این بار تصمیم گرفته وارد عرصه فوتبال شود. او که علاقه خاصی به پیتر چک، دروازبان فوتبال دارد، به سبک و سیاق دروازبان مشهور با کلاه مخصوص به عنوان دروازبان وارد تیم فوتبال نساجی مازندران می شود. نقی معمولی وارد مسائل سیاسی شده و به عنوان راننده و محافظ یکی از نمایندگان مجلس مشغول به کار می شود. هما هم گوینده اخبار شده است. ارسطو هم دوباره برای خودش دردسر درست کرده و ناخواسته وارد کار خرید و فروش مواد مخدر شده است.

 

 

پایتخت ۶ کی پخش می شود؟

 

ساخت فصل ششم پایتخت به دلیل وقوع همه گیری بیماری کرونا نیمه تمام ماند. ۱۵ قسمت از سریال در ایام نوروز سال ۹۹ پخش شد، ولی پخش باقی قسمت های آن به دلیل قطع فیلمبرداری ناتمام ماند. قرار بود دو قسمت دیگر از سریال پخش شود تا ماجراهای این فصل از سریال پایتخت هم ختم به خیر شود. ولی این اتفاق هم نیافتد. حال با وجود شایعات و گزارش های ضد و نقیض فراوان که خبر از ساخت فصل هفتم مجموعه تلویزیونی پایتخت می دادند. تصمیم گرفته شد تا دو قسمت پایانی فصل ۶ پایتخت در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۵ پخش شود. خلاصه ای از قسمت های قبلی پایتخت هم از تاریخ ۲۱ اسفند هر روز از ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می رود. تکرار این پخش هم ساعت ۲ بامداد روز بعد است.

 

 

کالابرگ الکترونیک