نکات مهم در بازاریابی خرده فروشی کرونا و پسا کرونا

نکات مهم در بازاریابی خرده فروشی کرونا و پسا کرونا


1 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات مهم در بازاریابی خرده فروشی در کرونا و پسا کرونا

در سال ۲۰۲۰ بازاریابی صنعت خرده فروشی دچار تغییر و تحولات سریع و گسترده ای شد. مشتریان تصمیم گرفتند تا به دلیل همه گیری کرونا در خانه بمانند. در مقابل تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی رشد چشمگیری کرد. بازاریابی خرده فروشی باید خود را خیلی سریع با شرایط جدید وفق می داد. در حال حاضر استراتژی های بازاریابی جدیدی تدوین شده اند. این استراتژی ها با ارزیابی تجربه مشتریان مدام در حال تکمیل شدن هستند. حالا مشتریان فروشگاه های خرده فروشی از کانال های مختلف به سادگی در مسیر خرید قرار می گیرند. خرده فروشی به سمت مشتری محوری حرکت کرده است. در عین حال از تیم های بازاریابی انتظار می رود تا خیلی سریع خود را با شرایط جدید وفق دهند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به برخی از نکات مهم بازاریابی خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ انداخته ایم.

 

بازاریابی خرده فروشی و حذف تاخیر در پروسه تحویل کالا

 

بازاریابی خرده فروشی و حذف تاخیر در پروسه تحویل کالا

 

یکی از نکاتی که در بازاریابی خرده فروشی نباید فراموش کرد، کم صبری و کم طاقتی مشتریان است. مصرف کنندگان می خواهند خواسته‌ هایشان در اسرع وقت برآورده شود. پیش از پاندمی کرونا در نظرسنجی که از مصرف کنندگان انجام شده بود، تاخیر در تحویل کالا چندان پر رنگ نبود. آن ها معتقد بودند در خرید آنلاین منطقی است که مدت زمانی برای تحویل کالا صبر کرد.

 

 

ترندهای دیجیتال مارکتینگ خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

تغییر انتظارات مشتریان

 

حالا مصرف کنندگان کاملا انتظاراتشان تغییر کرده است. حمل و نقل یک شبه رایگان کمترین چیزی است که از پروسه خرید آنلاین انتظار دارند. آن ها معتقدند حالا که تصمیم گرفتند در خانه بمانند و از پلتفرم های آنلاین خریداری کنند، خرده فروشان باید انتظارات آن ها را محقق کنند. صنعت خرده فروشی باید در بحث تحویل کالا کمی چابک تر عمل کند. این امر نیاز به پیش بینی دقیق تقاضای مشتری از طریق ردیابی چرخه خرید او در بازار دارد. با این کار می توانید محصولات مناسب با مشتریان خود را از بیش آماده داشته باشید.

 

 

شخصی سازی تجربه خرید در بازاریابی خرده فروشی

 

شخصی سازی تجربه خرید در بازاریابی خرده فروشی

 

شخصی سازی تجربه خرید یکی از اصول مهم نوآوری در بازاریابی خرده‌فروشی است. شخصی سازی در بازاریابی خرده فروشی مسئله جدیدی نیست. تقریبا بیش از یک دهه است که این موضوع از اصول اصلی نوآوری در خرده فروشی محسوب می شود.

فروشگاه های خرده فروشی با نگاه کلی به داده های مشتری، می توانند در این موضوع قوی‌ تر عمل کنند. شخصی سازی یکی از نکات مهم در تجارت دیجیتال محسوب می شود. فرایند شخصی سازی برای مخاطب باعث ماندگاری او در کانال های مختلف خرید و فروش خواهد شد. مصرف کنندگان در وب سایت هایی زمان بیشتری برای خرید می گذارند که پیشنهادات ویژه ای در راستای تجربه شخصی و سلایقشان به آن ها داده شود.

 

 

مدیریت اعتبار آنلاین برند خرده فروشی

 

 

تبلیغات هدفمند

 

شخصی سازی تجربه خرید در بازاریابی خرده فروشی

 

انتظار می رود بر اساس دیتای موجود از رفتار خرید مشتریان، حتی تبلیغات نیز به صورت هدفمند برای آن ها ارائه شود. مصرف‌کنندگان نباید تحت فشار تبلیغات متفاوت قرار گیرند. در این صورت تبلیغات نتیجه مثبتی برایشان نخواهد داشت و تا حدودی به یک ضد تبلیغ نیز تبدیل خواهد شد. بعلاوه می توان فرآیندهای خرید را بر اساس رفتار خرید مشتری ساده و کوتاه مدت کرد. شخصی سازی تجربه خرید، باید به صورت همزمان در فرآیند خرید آنلاین و آفلاین صورت بگیرد. خرده‌فروشان باید اطلاعات مورد علاقه، نیازها و ارزش های مشتری را بدانند تا مرتبط ترین تجربیات را به آن ها ارائه دهند.

 

 

رصد رفتار خرید مشتری

 

در فضای آنلاین به راحتی می توان با تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با رفتار خرید مشتری اطلاعات مورد علاقه او را شخصی سازی کرد. کافیست تا به جستجو ها و خرید های اخیر کاربر توجه شود. در داده ها معمولا از تکرار رفتار خرید مشتری در وب سایت ها و کانال ‌های مختلف خرده فروشی جمع ‌آوری می ‌شوند. این داده ‌ها با استفاده از سیستم ‌های مجهز به تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی کاملا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

 

باشگاه مشتریان و تدوین استراتژی بازاریابی

 

 

به داده های قدیمی برای بازاریابی خرده فروشی اعتباری نیست

 

به داده های قدیمی برای بازاریابی خرده فروشی اعتباری نیست

 

یکی از نکاتی که در بازاریابی خرده فروشی باید به آن توجه کرد، تازگی داده ها است. این موضوع در زمان پاندمی کرونا اهمیت ویژه پیدا کرده است. در دوران کرونا رفتار خرید مشتریان کاملا متفاوت با دوره‌های گذشته است. آن ها تقریبا تمام کالاهای خود را از فروشگاه های خرده فروشی و در پلتفرم های آنلاین سفارش می‌ دهند.

 

نیاز مشتریان در دوران پاندمی کرونا تغییر پیدا کرده است. به عنوان مثال بسیاری از آن ها اقدام به خرید لباس های اداری نمی کنند. چرا که دورکاری به یک روند عادی در جوامع تبدیل شده است. به جای آن خرید های دیگری افزایش پیدا کرده اند. بنابراین هرگز این اشتباه را نکنید که به داده های قدیمی تکیه کرده و بر اساس آن داده ها رفتار خرید مشتری را ارزیابی کنید.

 

 

استفاده از الگوریتم های هوشمند در بازاریابی خرده فروشی

 

فضای نوآورانه در صنعت خرده فروشی بسیار رشد کرده است. برای رصد رفتار مشتری در فروشگاه های خرده فروشی و تجزیه و تحلیل داده ها الگوریتم های هوشمند مناسبی وجود دارند. این الگوریتم با یادگیری ماشینی، داده ارزشمند را جمع‌آوری و پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین مهم ترین و بهترین داده ها با ساده ترین راه ها می تواند در اختیار تیم بازاریابی برندهای خرده فروشی قرار بگیرد.

 

 

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی خرده فروشی

 

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی خرده فروشی

 

در حال حاضر هوش مصنوعی جایگاه ویژه ای در بازاریابی خرده فروشی پیدا کرده است. اطلاعات مربوط به مشتریان معمولا از طریق شبکه های اجتماعی و یا حسگرهای مرتبط با اینترنت اشیاء جمع آوری می‌ شوند. حسگرها و دوربین های مرتبط با اینترنت اشیا معمولا در فروشگاه های خرده فروشی آفلاین قابل رویت هستند. این حسگرها با هوش مصنوعی کار می کنند.

 

 

سرعت و راحتی بیشتر

 

بازاریابی به روش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نقش زیادی در شخصی سازی و بهبود روابط با مشتریان و جذب مشتری بیشتر دارد. تصمیمات با استفاده از هوش مصنوعی سریع تر و راحت تر گرفته می‌ شوند. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در خرده فروشی منجر به بهبود تجربه مشتری خواهد شد.

 

 

استفاده از بات ها

 

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی خرده فروشی

 

چت ‌بات‌ ها که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت خدمات مشتری دارند. چت‌ بات ‌ها می‌توانند اعلان ‌هایی در مورد کالاهای جدید ارسال کنند و پیشنهادهای ویژه ‌ای به مشتریان ارائه دهند. ۸۰ درصد برند ها در جهان از چت ‌بات استفاده می‌ کنند و یا قصد دارند حتما این قابلیت هوش مصنوعی را در فروشگاه خرده فروشی خود مورد استفاده قرار دهند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌ های خرده فروشی از هوش مصنوعی در استراتژی قیمت‌ گذاری استفاده می‌کنند. برای این کار اطلاعات مربوط به محصولات فعالیت‌ های تبلیغاتی نرخ فروش و داده ‌های اضافی جمع آوری می‌شوند.

 

 

اهمیت جستجوی تصویری در بازاریابی خرده فروشی

 

اهمیت جستجوی تصویری در بازاریابی خرده فروشی

 

در حال حاضر جستجوی تصویری قابلیت ویژه‌ای است که بازار خرده فروشی را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده است. آیا تا به حال عابری را دیده اید که لباس مورد پسند شما را پوشیده باشد. اینکه برایتان سوال باشد که آن لباس را از کجا خریداری کرده است. خرده فروشان و بهینه‌ سازی پیشنهاد محصولات شان با استفاده از تکنولوژی جستجوی بصری، به راحتی به نیاز شما پاسخ می دهند.

 

 

ترندهای بزرگ فناوری ۲۰۲۱

 

 

کافیست تا عکس بگیرید

 

در جستجوی تصویری و یا بصری کافی است تا از لباس عکس بگیرید. حتی می توانید از یک لباس مشابه با آنچه می پسندید عکس بگیرید. لباس را داخل عکس ها جستجو کنید. گوگل لیستی از موارد منطبق را به شما ارائه می دهد. پینترست در زمینه جستجوی بصری بسیار مناسب و قوی عمل می کند. شما می توانید در کنار هوش مصنوعی با استفاده از جستجوی تصویری، یک ترکیب قوی از فناوری و بازاریابی نوآورانه را به کاربران خود ارائه دهید.

 

 

کلیدهای اصلی کاربری موفق تجارت الکترونیک

 

 

خرید از شبکه های اجتماعی مختلف برند های خرده فروشی

 

خرید از شبکه های اجتماعی مختلف برند های خرده فروشی

 

باید پذیرفت که بسیاری از رسانه های اجتماعی نقش چشمگیری در بهبود تجارب خرید در تجارت الکترونیک داشته اند. شما می توانید مطابق با برند و خدمات خود از رسانه های مختلف اجتماعی در فضای آنلاین برای بازاریابی خرده فروشی استفاده کنید. سپس محتوای متناسب با هر شبکه و رسانه اجتماعی را با دقت انتخاب کنید. لازم نیست تا عضو تمام رسانه‌ های اجتماعی باشید. باید مخاطبان خود را بشناسید. این که مخاطبان شما در دسته کدامیک از کاربران رسانه های اجتماعی در فضای مجازی قرار می گیرند. پس از آن به صورت هدفمند و با یک استراتژی مناسب بازاریابی شروع به دیجیتال مارکتینگ کنید.

 

 

منبع: marketingevolution

کالابرگ الکترونیک