همه چیز درباره سریال تاج | از نظرات منتقدین تا اعضای خاندان سلطنتی

همه چیز درباره سریال تاج | از نظرات منتقدین تا اعضای خاندان سلطنتی


4 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره سریال تاج | از نظرات منتقدین تا اعضای خاندان سلطنتی

همه چیز در مورد سریال «تاج (The Crown)» به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه های سریال سازی تاریخ شبکه نتفلیکس و یکی از بهترین سریال‌های خارجی سال‌هایی اخیر به همراه نظرات منتقدین و مورخین و اعضای خاندان سلطنتی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

 

شناسنامه سریال تاج The Crown

 

شناسنامه سریال تاج The Crown

 

خلاصه داستان: سریال تاج، ماجراها و اتفاقاتی که در دو مکان از معروف ترین مکان های دنیا، یعنی کاخ باکینگهام (اقامتگاه اصلی خانواده سلطنتی بریتانیا) و شماره ۱۰ خیابان داونینگ (خانه و دفتر کار رسمی نخست‌ وزیر و مرکز دولت پادشاهی بریتانیا) رخ می دهد را بازگو می کند. سریال تاج که در ژانر زندگینامه ای، تاریخی و درام ساخته شده، پرده از بسیاری ماجراها و رخدادهای مهمی که در پس رخدادهای بزرگ نیمه دوم قرن بیستم نهفته بودند برداشته است. این سریال تماشایی روایتی همه جانبه از خانواده سلطنتی بریتانیا و سیاستمداران این کشور را با محوریت زندگی ملکه الیزابت دوم به تصویر کشیده است.

 

ژانر: درام، تاریخی، زندگینامه ای

خالق و نویسنده: پیتر مورگان

بازیگران: کلر فوی، مت اسمیت، ونسا کربی، آیلین اتکینز، جرمی نورتهام، ویکتوریا همیلتون، الکس جنینگز، لیا ویلیامز، بن مایلز، گِرِگ وایز، جرد هریس، استیون دیلین، جان لیسگو، جیلین اندرسون

آهنگساز: هانس زیمر

فصل ها: چهار فصل

مدت هر قسمت: ۴۷ تا ۶۱ دقیقه

زمان پخش: از نوامبر ۲۰۱۶ تا به حال

قسمت های پخش شده: ۴۰ قسمت

تولیدکننده ‌ها: سونی پیکچرز تلویژن، لفت بانک پیکچرز

توزیع کننده: نتفلیکس

IMDB: نمره ۸،۷

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱٪

امتیاز tv.com: ۸،۵

امتیاز متاکریتیک: ۸۴

۹۴ ٪ از کاربران گوگل نیز سریال تاج را پسندیده اند.

 

 

نقد سریال تحسین شده گامبی وزیر / The Queen’s Gambit

 

 

از فیلم ملکه تا سریال تاج

 

از فیلم ملکه تا سریال تاج

 

The Crown مجموعه تلویزیونی درام تاریخی در مورد دوران زمامداری ملکه الیزابت دوم است. نویسنده و خالق این سریال پیتر مورگان و تهیه کنندگان آن هم سونی پیکچرز تلویژن و لفت بانک پیکچرز هستند. توزیع کننده سریال تاج شبکه تلویزیونی نتفلیکس است. پیتر مورگان قبلا نویسندگی فیلم سینمایی «ملکه (The Queen)» محصول ۲۰۰۶ با بازی هلن میرن در نقش الیزابت دوم را نیز برعهده داشت.

 

فیلمی که آن سال جوایز متعددی را از آن خود کرد. از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن برای هلن میرن در اسکار و گلدن و بهترین فیلمنامه برای پیتر مورگان در فستیوال فیلم ونیز، گلدن گلوب و بفتا. پیتر مورگان بعدا از ماجراهای همین فیلم نمایشی به نام «حضار (The Audience)» را هم در سال ۲۰۱۳ به روی پرده تئاتر برد. به هر حال، پیتر مورگان با آنچه در چنته داشت تصمیم گرفت، دست به خلق پروژه ای عظیم بزند که حاصل آن سریال تاج است.

 

 

نقد و بررسی انیمیشن روح

 

 

در چهار فصل سریال تاج/ The Crown چه گذشته است؟

 

در چهار فصل سریال تاج چه گذشته است؟

 

فصل اول سریال تاج از ازدواج ملکه الیزابت دوم با شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو در سال ۱۹۴۷ تا روابط عاشقانه شاهدخت مارگارت (خواهر الیزابت) با پیتر وولریج تاونسند، کاپیتان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در سال ۱۹۵۵ را در بر می گیرد. ماجراهای فصل دوم سریال هم از بحران کانال سوئز در سال ۱۹۵۶ تا زمان بازنشستگی هارولد مک ‌میلان، نخست وزیر بریتانیا در سال ۱۹۶۳ و تولد شاهزاد ادوارد در سال ۱۹۶۴ را در بر می گیرد. فصل سوم مجموعه تلویزیونی تاج ماجراهایی که در بین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ رخ دادند را شامل می شود.

 

این ماجراها از جمله شامل دو دوره نخست وزیری هارولد ویلسون و همینطور حضور شاهزاده چارلز با کامیلا، دوشس کورنوال می شود. در فصل چهارم که رخدادهایی از سال ۱۹۷۹ تا اوایل ۱۹۹۰ را در بر می گیرد، شاهد دوران زمامداری مارگارت تاچر، نخست وزیر انگلستان و ازدواج دایانا، شاهدخت ولز با شاهزاده چارلز هستیم. در فصل های پنجم و ششم (فصل های پایانی سریال تاج) که هنوز پخش آنها آغاز نشده هم دوره های اخیر سلطنت ملکه الیزابت دوم تا همین قرن بیست و یکم را شاهد خواهیم بود.

 

 

سریالی پرخرج با انبوهی از بازیگران مشهور و پرآوازه

 

سریال تاج؛ سریالی پرخرج با انبوهی از بازیگران مشهور و پرآوازه

 

از آنجایی که سریال تاج ماجراهای دوره های تاریخی مختلفی را از اواسط قرن بیستم تا اوایل قرن بیست و یکم را پوشش می دهد، بازیگران مختلفی برای ایفای نقش هر شخصیت در دوره های زمانی مختلف انتخاب شدند. به این ترتیب، برای مثال، کلر فوی در دو فصل اول نقش ملکه الیزابت را بازی کرد. مت اسمیت و ونسا کربی هم به ترتیب در نقش شاهزاده فیلیپ و شاهدخت مارگارت ظاهر شدند. اما برای فصل های سوم و چهارم، الیویا کلمن به ایفای نقش ملکه پرداخت. توبیاس منزیس و هلنا بونهام کارتر هم به ترتیب به ایفای نقش های شاهزاده فیلیپ و شاهدخت مارگارت پرداختند.

 

در فصل سوم سریال تاج جاش اوکانر هم به جمع بازیگران این مجموعه تلویزیونی پیوست و نقش شاهزاده چارلز را بازی کرد. در فصل چهارم نیز بازیگران و شخصیت های جدیدی به جمع سریال تاج پیوستند. از این بین اِما کورین برای بازی در نقش دایانا، شاهدخت ولز و جیلین اندرسون برای بازی در نقش مارگارت تاچر به جمع بازیگران سریال تاج پیوستند. بازیگرانی که هر دو در نقش های درخشان ظاهر شدند. در همین حال، ایملدا استنتون، جاناتان پرایس و لسلی مانویل نیز به ترتیب برای دو فصل پایانی جایگزین کلمن، منزیس و بونهام کارتر در نقش هایشان خواهند شد. در همین حال، انتظار می رود الیزابت دبیکی، جایگزین اما کورین در نقش دیانا شود.

حتما بخوانید  لیدی گاگا در نقش هارلی کویین | جوکر 2 موزیکال و متفاوت است؟

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم اسپنسر درباره شاهدخت دایانا

 

 

مراحل ساخت، پخش و بودجه سریال تاج

 

مراحل ساخت، پخش و بودجه سریال تاج

 

بخش اعظمی از فیلمبرداری سریال تاج در مجموعه استودیوهای الستری استودیو در بورهام وود و بخش هایی از آن هم در لوکیشن های مختلف در نواحی مختلف انگلستان و سایر نقاط جهان انجام گرفته است. فصل اول این سریال نتفلیکس روز ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶، فصل دوم ۸ دسامبر ۲۰۱۷، فصل سوم ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ و فصل چهارم سریال تاج هم ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ از نتفلیکس پخش شد. بنا به گزارش ها، انتظار می رود که فصل پنجم سریال تاج در سال ۲۰۲۲ از شبکه نتفلیکس پخش شود. بودجه ساخت سریال تاج هم طبق گزارشی تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. به این ترتیب، سریال تاج به یکی از پر هزینه ترین و گران ترین مجموعه های تلویزیونی تاریخ بدل شده است.

 

 

جوایز و افتخارات سریال تاج

 

جوایز و افتخارات سریال تاج

 

سریال تاج در بخش های مختلف از بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و فیلمبرداری و سایر بخش از جمله طراحی صحنه و لباس مورد ستایش قرار گرفته است. سریال تاج تاکنون بارها و بارها در جوایز سینمایی و تلویزیونی مختلف نامزد دریافت جوایز متعدد شده و جوایز بی شماری را نیز به دست آورده است. این مجموعه سه بار نامزد بهترین سریال درام در جایزه امی و در عین حال برنده بازیگر نقش مکمل زن در یک سریال درام برای جان لیسگو در سال ۲۰۱۶ برای بازی در نقش وینستون چرچیل و بازیگر نقش اول زن در یک سریال درام برای کلر فوی در سال ۲۰۱۷ شده است.

 

سریال تاج همچنین برنده بهترین سریال درام در هفتاد و چهارمین جوایز گلدن گلوب در سال ۲۰۱۷ شده است. گفتنی است سریال تاج در مجموع ۱۴۱ بار در جوایز هنری مختلف و در بخش های متفاوت نامزد شده و ۳۹ مرتبه هم برنده جایزه شده است. برخی از مهمترین جوایزی که سریال تاج طی چند سال اخیر به دست آورده را به صورت مختصر مرور می کنیم:

 

  • جوایز موسسه فیلم آمریکا (AFI): برنده جایزه ۱۰ برنامه تلویزیونی برتر سال از سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰
  • جایزه بفتا (جوایز هنرهای تلویزیونی آکادمی انگلیس): ونسا کربی، بهترین بازیگر مکمل زن در سال ۲۰۱۸
  • جایزه تلویزیونی به انتخاب منتقدان: جان لیسگو، بهترین بازیگر نقش مکمل در سریال درام سال ۲۰۱۶
  • جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۱: جاش اوکانر، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی در سریال درام
  • جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۱: اِما کورین، بهترین بازیگر زن نقش اصلی در سریال درام
  • جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۱: جیلین اندرسون، بهترین بازیگر زن نقش مکمل در سریال درام

 

 

نقد سریال می خواهم زنده بمانم

 

 

منتقدان درباره سریال تاج چه گفتند؟

 

منتقدان درباره سریال تاج چه گفتند؟

 

سریال تاج به عنوان یک درام تاریخی و زندگینامه ای ستایش های خیل عظیمی از منتقدان سینما و تلوزیون را برانگیخته است. تلگراف از این سریال به عنوان «بهترین سریال ملودرام تلویزیون» یاد کرد و به آن از ۵ امتیاز ۵ داد. با این حال، برخی از منتقدان نشریه تایمز در بخش هایی از نقدهای خود ابزار نگرانی کردند که سریال تاج ممکن است برخی اطلاعات تاریخی نادرست را به خورد بینندگان خود داده باشد. سریال تاج در وبگاه نقد فیلم راتن تومیتوز به امتیاز کلی ۹۰٪ رسید. دیگر وبسایت نقد فیلم متاکریتیک هم به سریال تاج نمره ۸۴ را داد.

 

وبسایت راتن تومیتوز برای فصل اول سریال تاج امتیاز ۸۸٪ را بر اساس ۷۴ نقد ثبت کرد. منتقدان این وب سایت نقد فیلم در مجموع نقدهای خود نوشتند: «بازی های فوق العاده قدرتمند و فیلمبرداری عالی از سریال تاج، تولیدی درجه یک و شایسته مضمون فاخرش ساخته است.»

 

 

بررسی کامل مجموعه تلویزیونی پایتخت

 

 

تحسین جهانی سریال تاج

 

تحسین جهانی سریال تاج

 

وبسایت متاکریتیک هم به فصل اول سریال تاج نمره ۸۱ را از ۱۰۰ داد. این نمرات بر حسب نقدهای ۲۹ منتقد سینما و تلویزیون به این سریال داده شده بودند. منتقدان وب سایت متاکریتیک در مجموع سریال تاج را مجموعه تلویزیونی قابل ستایش و تماشایی دانستند. سریالی که با بازیگرانی سطح جهانی و کارگردانی و فیلمنامه ای عالی، بدل به دیدنی ترین سریال درام تلویزیون شده است.

 

وب سایت راتن تومیتوز برای فصل دوم سریال تاج امتیاز ۸۹٪ را در نظر گرفت. این امتیازات حاصل نقد ۸۳ منتقد سینما و تلویزیون بودند. در بخشی از نقدهای وبسایت راتن تومیتوز آمده است: «سریال تاج با اطمینان خاطر به فصل دوم خود ادامه داده تا باز هم شاهد سریال درامی با کیفیت بالا و طراحی لباس عالی با لباس ها و پوشش های مجلل و فاخر باشیم.»

 

وبسایت متاکریتیک هم برای فصل دوم سریال تاج نمره ۸۷ را در نظر گرفت. امتیاز راتن تومیتوز برای فصل سوم سریال تاج ۹۰٪ بود. این امتیاز بر اساس ۱۰۰ نقد منتقدان مختلف سایت انجام گرفته بود. در بخشی از نقدهای این وب سایت نقد فیلم و سریال آمده است: «الیویا کلمن درخشان ظاهر شده، ولی در حینی که سریال تاج با لباس های فاخر و پرخرج خود به موفقیت هایش ادامه داده، فرصت کافی برای درخشش دیگر بازیگران جذاب سریال نیز فراهم شده تا خودی نشان دهند.»

حتما بخوانید  ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مجله کایه دو سینما

 

 

درام تاریخی درخشان با بازی های خارق العاده

 

سریال تاج، درام تاریخی درخشان با بازی های خارق العاده

 

وبسایت متاکریتیک امتیاز ۸۴ را برای فصل سوم سریال تاج در نظر گرفت. امتیازی که حاصل ۳۰ نقد از منتقدان مختلف بود. برای فصل چهارم هم راتن تومیتوز امتیاز بسیار عالی ۹۷٪ را در نظر گرفت. امتیازی که حاصل ۱۰۷ نقد از منتقدان مختلف بود. در بخش از نقدهای سایت راتن تومیتوز می خوانیم: «رهایی از قید و بندهای تاریخی که سریال برای خود قائل شده، به لطف درخشش بازیگرانش به ویژه درخشش جیلین اندرسون در نقش بانوی آهنین (مارگارت تاچر) و بازی خیره کننده اِما کورین در نقش شاهدخت دایانا به دست فراموشی سپرده شدند.» متاکریتیک برای این فصل سریال تاج نمره ۸۵ از ۱۰۰ را در نظر گرفت. امتیازی که باز هم امتیاز بسیار بالایی برای سریال تاج محسوب می شود.

 

با این حال، سریال تاج تماما با تحسین و ستایش مواجه نشد، بلکه برخی از منتقدان انگلیسی و اعضا و نزدیکان خانواده سلطنتی بریتانیا نسبت به این مجموعه تلویزیونی انتقاداتی وارد کردند. چنانچه برخی منتقدان انگلیسی فصل چهارم سریال را به لحاظ تاریخی کاملا نادرست و حتی ضد سلطنتی خواندند و آن را به باد انتقاد گرفتند.

 

سیمون جنکینس، روزنامه نگار و نویسنده که برای نشریه گاردین می نوشت، حتی تا جایی پیش رفت که سریال تاج را حاوی «تاریخی جعلی» بخواند. این روزنامه نگار در ادامه نوشت که «با استفاده نابکارانه ای که اعتبار هنری سریال شده، از واقعیت استفاده ابزاری-تبلیغاتی صورت گرفته است». این منتقد و نویسنده انگلیسی در ادامه یادداشت خود برای گاردین عنوان داشت، سازندگان سریال، تاریخ را متناسب با روایت پیش ساخته خود ابداع کرده اند. جنکینس در نهایت نتیجه گرفت که پیتر مورگان (خالق و نویسنده مجموعه تلویزیونی تاج) می توانست حرف خود را به درستی و با صداقت نیز بیان کند.»

 

 

معرفی بهترین سریال های نتفلیکس ۲۰۲۰

 

 

انتقادات شدید مورخان و منتقدان انگلیسی از سریال تاج

 

انتقادات شدید مورخان و منتقدان انگلیسی از سریال تاج

 

سالی بِدیل اسمیت، مورخ، نویسنده و زندگینامه نویس خانواده سلطنتی بریتانیا، با انتقاد از بی دقتی ها و منفی نشان دادن خانواده سلطنتی، نوشت: «از آنجایی که سریال تلویزیونی تاج تا این حد یک محصول فاخر و پرهزینه است، پس بعید نیست که دارای بازی های عالی است، با هوشمندی تمام نگارش شده و دقت زیادی روی جزئیات بصری وقایع تاریخی شده است. ولی به همین دلیل نیز بینندگان فریب‌ خورده و به این دام افتادند که هر آنچه می بینند درست همانطور که در سریال نشان داده شده رخ داده است. ولی قطعا این طور نیست.»

 

این مورخ نامدار بریتانیایی که چندین کتاب پیرامون خانواده سلطنتی بریتانیا به رشته تحریر در آورده در ادامه نتیجه گیری کرد‌: «بر فصل های ابتدای سریال چون دوره های پراکنده ای را نشان می دهند خُرده ای نمی توان گرفت. ولی این تاریخ و وقایع متأخر است که مشکل ساز شده است. بنابراین نادرست تصویر کردن این دوره واقعا می تواند دردناک باشد.»

 

به دنبال برخی واکنش های منفی نسبت به فصل چهارم، اولیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا پیشنهاد کرد که سازندگان سریال تاج باید در ابتدای هر قسمت بنری را نمایش دهند و از خود سلب مسئولیت کرده و به بینندگان هشدار دهند که شاهد نسخه داستانی از وقایع تاریخی هستند. در همین حال، شاهزاده هری که چند سالی است از خانواده سلطنتی بریتانیا کاملا جدا شده، در مصاحبه ای که ماه گذشته در برنامه گفتگوی شبانه «آخر آخر شب با جیمز کوردن» انجام داد، در بخشی گفت که با نمایش این سریال از خانواده سلطنتی اصلا مشکلی نداشته است. شاهزاده هری هم اتفاقا گفت که هر اثر داستانی نمی تواند صدرصد به رخدادهای واقعی وفادار باشد.

 

 

نقد فیلم سرزمین آواره ها (عشایر)

 

 

جمع بندی نهایی در مورد سریال تاج

 

جمع بندی نهایی در مورد سریال تاج

 

هر چند وقت یک بار، یک سریال درام منتشر می شود که در تمام سطوح مخاطب را درگیر می کند. گاهی این درگیری ذهنی و گاهی واقعا این درگیری همه جانبه است. چنانچه دوستی برای مثال می گوید، فلان سریال را دیده و به شما هم توصیه می کند، «اگر آب دستت است زمین بگذار و فلان سریال را ببین!» سریال های درامی همچون «بازی تاج و تخت»، «خانه پوشالی»، «هاوس ام.دی« و «دانتون ابی» از این دست سریال های تلویزیونی درخشان هستند.

 

مجموعه تلویزیونی تاج نیز از همین نوع سریال های قوی و معرکه است. سریالی که می توان به جرات آن را در هر جنبه ای بی عیب و نقص دانست؛ از نویسندگی خارق العاده تا بازی های درخشان و فیلمبرداری و موسیقی و طراحی صحنه و لباس سایر جنبه های آن که هر کدام در حوزه خود حرفی برای گفتن داشته اند. بنابراین، اگر اهل تماشای سریال های درام هستید و از اِلمان های زندگی نامه ای و تاریخی هم بدتان نمی آید، قطعا از انتخاب سریال The Crown پشیمان نمی شوید. سریالی که لحظات به یادماندنی زیادی را برای ببینندگانش رقم می زند.

 

 

منابع: wikipedia، rottentomatoes

 

کالابرگ الکترونیک