انواع گیاهان آپارتمانی مناسب برای فضای داخلی خانه

انواع گیاهان آپارتمانی مناسب برای فضای داخلی خانه


7 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع گیاهان آپارتمانی مناسب برای فضای داخلی خانه

گیاهان آپارتمانی مناسب فضای داخلی خانه خود را می شناسید؟ با آپارتمانی شدن خانه ها و منازل مسکونی اهمیت استفاده از گل و گیاهان در خانه بیشتر شده است. نگهداری از گیاهان آپارتمانی گلدار و خاص و لوکس نه تنها موجب زیباتر شدن فضای خانه شما می شود، بلکه تاثیر زیادی بر تمیز شدن هوای داخل خانه و تصفیه هوا دارد. اما به هر حال هر یک از گیاهان آپارتمانی ویژگی های مخصوص به خود را دارند و برای نگهداری به شرایطی خاص و ویژه ای نیاز دارند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با بهترین گیاهان آپارتمانی مناسب فضای داخلی خانه آشنا شوید.

 

 

گیاهان آپارتمانی به چه گیاهانی گفته می شود؟

 

گیاهان آپارتمانی به چه گیاهانی گفته می شود؟

 

به طور کلی هیچ گیاهی با نام گیاه آپارتمانی وجود ندارد. اما تمام گیاهانی که بتوانند در شرایط داخل محیط خانه نیز به خوبی رشد کنند به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می شوند. در واقع گیاهان آپارتمانی به گیاهانی گفته می شود که می توانند دور از هوای تازه، نور آفتاب و شرایط طبیعی به خوبی رشد کنند و در زیر سقف خانه ها زنده بمانند. از طرف دیگر این گیاهان معمولاً در برابر نوسانات دمای روز و شب مقاوم هستند. و البته نسبت به نور کم، رطوبت پایین و همچنین خشکی هوا مقاومت بالایی دارند.

 

 

گیاهان آپارتمانی لوکس مناسب منزل و محل کار

 

 

گیاه آپارتمانی خود را متناسب با دکوراسیون داخلی انتخاب کنید

 

گیاه آپارتمانی خود را متناسب با دکوراسیون داخلی انتخاب کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

یکی از اولین مواردی که باید در مورد انتخاب گیاهان آپارتمانی مناسب خانه به آن توجه کنید، سبک دکوراسیون منزل شما است. اگر در دکوراسیون منزل شما لوازم وسایل استفاده شده است که رنگ های گرم و یا طرح های مخصوص مناطق گرمسیری در آن بیشتر است استفاده از گیاهان با شکل های غیر معمول و شاخ و برگ های بلند بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کنند برای این کار شما مناسب تر است از طرف دیگر اگر از طرفداران سبک دکوراسیون مدرن هستید، بهتر است گیاهانی را که ظاهر ساده تری دارند در خانه خود قرار دهید. برای خانه های سبک کلاسیک نیز گیاهانی با برگ های قلبی شکل مثل بابا آدم و برگ انجیری و انواع سرخس گزینه های بسیار مناسبی هستند.

 

 

بهترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مناسب فضای کم نور آپارتمان

 

بهترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مناسب فضای کم نور آپارتمان

 

بسیاری از گیاهان آپارتمانی سایه دوست در شرایط نور کم به خوبی رشد می کنند. برخی دیگر هم برای رشد کردن به نور بیشتری نیاز دارند. در نظر گرفتن شرایط خانه شما و میزان نور آن در انتخاب گیاهان آپارتمانی مناسب خانه تان نقش مهمی دارد. اگر در خانه شما نور مناسبی وجود ندارد، بهتر است گلهای مناسب آپارتمان کم نور را انتخاب کنید. معمولا گلهای آپارتمانی سایه دوست به راحتی در شرایط کم نوری رشد می کنند و آسیبی به آن ها وارد نمی شود. در حالی که برخی دیگر از گیاهان برای رشد کردن در چنین شرایطی مناسب نیستند.

حتما بخوانید  35 ایده تزیین درخت کریسمس کم هزینه + ساخت درخت

 

به طور معمول بهترین گلهای مناسب آپارتمان کم نور که برای رشد به نور زیادی نیاز ندارند، برگ هایی سبز تیره دارند. گیاهانی مثل نخل کنتیا، گیاه برگ عبایی، نخل راپیس و گل چمچه ای از گلهای آپارتمانی سایه دوست هستند. این گیاهان در شرایط کم نوری نیز به خوبی رشد می کند.

 

 

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی به دمای محیط منزل توجه کنید

 

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی مناسب خانه به دمای محیط توجه کنید

 

به طور معمول برخی از از آپارتمان ها فضای گرم تر و برخی دیگر فضای سرد و خنک دارند. در طول بهار و تابستان معمولاً دمای داخل اتاق خانه برای اکثر گیاهان ایده ‌آل است. این دما در ماه‌های سرد سال ممکن است به دلیل روشن و خاموش کردن سیستم های گرمایشی تفاوت دما بسیار بیشتر شود. از همین رو پرورش گیاه در چنین شرایطی با مشکلاتی روبرو خواهد شد. اگر قصد نگهداری است گیاهان آپارتمانی را دارید بهتر است به شرایط جوی و دمای محیط خانه خود نیز توجه کنید.

 

 

اگر در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، مراقب گیاهان سمی باشید

 

اگر در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، مراقب گیاهان سمی باشید

 

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید برای انتخاب گیاهان آپارتمانی مناسب خانه در نظر داشته باشید، این است که برگ برخی از گیاهان سمی هستند. این گیاهان در صورتی که توسط حیوان خانگی شما خورده شوند مسمومیت ایجاد می کنند. اگر در خانه خود از سگ و گربه نگهداری می کنید، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که به هیچ عنوان سمی و مضر نیستند. توجه داشته باشید که نگهداری از گیاهان سمی می تواند برای نوزاد و یا کودکان نیز خطرآفرین باشد. دیفن باخیا و سانسوریا بسیار محبوب اما جزو این دسته از گیاهان سمی هستند. پس اگر در خانه فرزند کوچک نیز دارید، مراقبت این موضوع باشید. لیست ۱۰ گیاه آپارتمانی محبوب و پرفروش اما سمی را در لینک زیر بخوانید:

 

 

۱۰ گیاه آپارتمانی پرفروش اما سمی و خطرناک

 

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم نسبت به کم آبی برای افراد پرمشغله کدامند؟

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم نسبت به کم آبی برای افراد پرمشغله کدامند؟

 

بسیاری از گیاهان نسبت به کم آبی و نور کم مقاومت بالایی دارند. اگر زمان کافی برای آبیاری و رسیدگی به گل ها را ندارید، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر بی آبی و عدم رسیدگی مقاومت بالاتری دارند. معمولاً کاکتوس ها و ساکولنت ها برای چنین شرایطی بسیار مناسب هستند. در ادامه می توانید با اسامی گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی آشنا شوید.

 

*گیاه زبان مادرشوهر

*پتوس

*برگ عبایی

*آلوئه ورا

*گیاه یشم

 

 

۱۰ گیاه سایه دوست و مقاوم

 

 

برای انتخاب گیاهان آپارتمانی به هزینه آن توجه کنید

 

برای انتخاب گیاهان آپارتمانی به هزینه آن توجه کنید

 

به طور معمول هر چقدر گیاه آپارتمانی که انتخاب می کنید، اندازه بزرگ تری داشته باشد و کمیاب تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. از طرف دیگر اگر دوست ندارید هزینه زیادی برای خرید گیاه آپارتمانی کنید، بهتر است به سراغ گیاهان کوچک و معمولی تر بروید. اگر چندان به امور پرورش گل و گیاه آشنا نیستید، بهتر است از خرید گیاهان گرانقیمت خودداری کنید و سعی کنید.

 

 

برای انتخاب گیاه آپارتمانی مناسب اولویت های خود را شناسایی کنید

 

برای انتخاب گیاه آپارتمانی مناسب اولویت های خود را شناسایی کنید

 

بعد از بررسی شرایط جوی خانه و همچنین در نظر گرفتن میزان نور و مراقبت از گیاه بهتر است با خودتان فکر کنید که هدف شما از قرار دادن یک گیاه در فضای داخل آپارتمان چیست. تنها به شکل ظاهری گیاه علاقه دارید و یا دوست دارید که هوای شما تصفیه شود؟ سبز شدن فضای داخلی خانه برایتان اهمیت دارد، یا دوست دارید با قرار دادن گل های رنگی داخل فضای آپارتمان کمی رنگ ایجاد کنید؟ از طرف دیگر این موضوع را نیز نظر داشته باشید که قرار است برای خرید این گیاهان آپارتمانی چقدر هزینه کنید. و البته این که چقدر منحصر به فرد بودن آن برای شما اهمیت دارد.

حتما بخوانید  10 روش‌ هسته گیری آلبالو و گیلاس آسان و بدون دستگاه

 

 

در انتخاب گیاهان آپارتمانی به سایز آن ها توجه کنید

 

در انتخاب گیاهان آپارتمانی به سایز آن توجه کنید

 

قبل از اینکه گیاه آپارتمانی خودتان را انتخاب کنید، در نظر بگیرید که قرار است آن را در کدام قسمت از خانه قرار دهید. چه سایز و اندازه ای از این گیاه برای خانه شما مناسب تر است. آیا می‌خواهید گل هایتان را روی زمین قرار دهید یا این که فضای روی میز را برای آن در نظر گرفته اید؟ آیا گیاهان آپارتمانی شما در لیست گیاهان آپارتمانی سریع الرشد قرار دارد یا اینکه دوست دارید این گیاه مدت ها در یک سایز اندازه مشخص باشد؟

 

به طور کلی ارتفاع برخی از گیاهان کمتر از دو و نیم سانتیمتر است، این گیاهان معمولاً ظاهری کوچک و سبک دارند و معمولاً آن ها را روی میز و یا قفسه قرار می دهند. امکان قرار دادن برخی از گیاهان نیز روی زمین و بخش ورودی خانه نیز وجود دارد. به طور معمول ارتفاع این گیاهان از حدود ۲/۵ تا ۵ سانتی متر بیشتر است و شما می توانید آن را در هر بخش از فضای خانه که مایل هستید بر روی زمین قرار دهید.

 

 

بهترین روش مراقبت از گیاهان بزرگ آپارتمانی

 

 

اگر تجربه کافی ندارید به سراغ این گیاهان آپارتمانی مقاوم بروید

 

اگر تجربه کافی ندارید به سراغ این گیاهان آپارتمانی مقاوم بروید

 

اگر هیچ تجربه ای برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی را ندارید، پیشنهاد می‌شود که گیاهانی ارزان قیمت و سریع الرشد برای نگهداری در خانه خود انتخاب نمایید. در این صورت اگر آبیاری و رسیدگی به گیاه را فراموش کردید، گیاه شما خراب نمی شود. باید بدانید که گیاهان زیادی هستند که به صورت هفتگی به آب نیاز ندارند و شما می‌توانید هر هفته یا هر ماه یک بار به آن ها آب دهید. برای این کار بهتر است اسامی گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی را تهیه کنید. با توجه به شرایطی که دارید از این گیاهان آپارتمانی مقاوم در خانه مراقبت نمایند. در ادامه می توانید با اسامی گیاهان آپارتمانی که نیاز به مراقبت چندانی ندارند، آشنا شوید.

 

*پتوس

*برگ عبایی

*زبان مادر شوهر

*دراسنا

*گیاه یشم

*فیکوس

*نخل شامادورا

*پوتوس قلبی

*گیاه خورشیدی

*آگلونما

 

 

نکاتی که باید در هنگام خرید گیاهان آپارتمانی مد نظر داشته باشید

 

نکاتی که باید در هنگام خرید گیاهان آپارتمانی مد نظر داشته باشید

 

زمانی که برای خرید گل و گیاهان آپارتمانی می روید، برخی از گیاهان ساقه هایی کدر دارند و یا برگ هایشان کدر و تیره شده است. بهتر است در زمان خرید به برخی نشانه ها دقت ویژه داشته باشید.

 

*از خرید گیاهانی با برگ های کم رنگ اجتناب کنید.

*مراقب لکه های سفید رنگ روی برگ های گیاه باشید.

*از خرید گیاهانی که روی آن ها حشره وجود دارد، اجتناب کنید.

*به سراغ گیاهانی که ریشه ان ها از ته گلدان بیرون زده است، نروید.

*گیاهانی که برگ های زرد دارند، مناسب نیستند.

*از خرید گیاهان پژمرده اجتناب کنید.

 

 

بهترین روش هرس گیاهان آپارتمانی

 

 

منابع: houseplantsexpert، bloomscape، mycityplants، dengarden

 

کالابرگ الکترونیک