تاریخچه روز جهانی ساعت زمین | شعار آن در سال ۲۰۲۲

تاریخچه روز جهانی ساعت زمین | شعار آن در سال ۲۰۲۲


6 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز در مورد روز جهانی ساعت زمین و شعار آن در سال 2022

روز جهانی ساعت زمین یا روز خاموشی زمین رویدادی جهانی و نمادین است. این روز هر ساله برای گرامیداشت کره زمین و محیط زیست در آخرین شنبه ماه مارس در سرتاسر جهان برگزار می شود. اما شعار روز جهانی زمین در سال ۲۰۲۲ چیست؟ در مورد تاریخچه روز ساعت زمین و فلسفه و چرایی برگزاری آن در مجله کوروش بخوانید. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

تاریخچه روز جهانی ساعت زمین

 

شعار روز جهانی ساعت زمین در سال ۲۰۲۱

 

ساعت زمین، حرکت ارزشمندی است که همه ساله از سال ۲۰۰۷ از سوی «صندوق جهانی طبیعت» برگزار می شود. هدف این رویداد، آگاهی دادن به مردم برای پیش گرفتن اقدامات مقتضی برای نجات سیاره زمین و محیط زیست است. به گفته وب سایت رسمی ساعت زمین، مضمون رویداد ۲۰۲۱ «تغییرات آب و هوایی برای نجات زمین» بود.

شاید جالب باشد بدانید که پیش از صندوق جهانی طبیعت، این نشریه «سیدنی مورنینگ هرالد» بود که پیشنهاد برگزاری این رویداد جهانی را در سال ۲۰۰۷ مطرح کرد. پیشنهادی که خیلی زود مورد استقبال گسترده بیش از ۲ میلیون نفر از شهروندان شهر سیدنی استرالیا قرار گرفت.

بسیاری از مردم در رویداد جهانی ساعت خاموشی زمین تصمیم گرفتند در حمایت از کره زمین تمامی وسایل برقی غیرضروری و لامپ ها و چراغ های منازل و محل کار خود را خاموش کنند.

معمولا چنین رویدادهایی خیلی زود مورد توجه مردم دنیا قرار می گیرند. به خصوص اگر از سوی سازمان ها و نهادهای رسمی و رسانه ها مورد حمایت قرار بگیرند. روز ساعت زمین هم سرنوشت مشابهی پیدا کرد و بدل به سنت پسندیده ای شد.

طی سال های پس از ۲۰۰۷، صدها هزار شهر از ۱۸۸ کشور جهان به روز ساعت زمین پیوستند. این شهرها چراغ های معابر و اماکن عمومی را به صورت نمادین خاموش کردند. تا با این خاموشی حمایت خود را از کره زمین و محیط زیست اعلام کنند.

مردم سرتاسر دنیا هر سال رأس ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به وقت محلی در آخرین شنبه ماه مارس (مصادف با اوایل فرودین ماه شمسی) در رویدادی نمادین چراغ ها را خاموش می کنند. این رویداد جهانی نمادین به نام «ساعت زمین (Earth Hour)» نامگذاری شده است.

حتما بخوانید  بهترین روش های جلوگیری از سیاه شدن موز

میلیون ها نفر از سرتاسر دنیا در این رویداد پسندیده همگانی حضور به هم می رسانند. و به این ترتیب اقدام به آگاهی بخشی در مورد تغییرات آب هوایی کنند. روز ساعت زمین یا روز خاموشی زمین سال ۲۰۲۲ هم همچون سال های گذشته ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه ۲۶ مارس، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ در سرتاسر جهان برگزار می شود.

 

بیشتر بخوانید: ۸۰ توصیه محیط زیستی

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

در روز ساعت زمین چه اتفاقی می افتد؟

 

در روز ساعت زمین چه اتفاقی می افتد؟

 

بر کسی پوشیده نیست که تغییرات آب و هوایی یکی از جدی ترین نگرانی های انسان در قرن ۲۱ است. در حقیقت، تغییرات آب و هوایی نه تنها روی زندگی و سرنوشت ما انسان ها، بلکه روی زندگی تمامی اشکال حیات روی کره خاکی تاثیرگذار خواهد بود.

همچون سال های گذشته، امسال هم سنت خاموش کردن چراغ های برخی خیابان ها، معابر، ساختمان ها و مکان های معروف جهان پابرجاست. این برنامه بخشی از سنت ساعت خاموشی زمین است.

ولی از آنجایی که در سال ۲۰۲۲، جهان همچنان درگیر بیماری کرونا است، وب سایت رسمی ساعت زمین از مردم دنیا ۲ درخواست دارد: در وهله اول چراغ ها و وسایل برقی غیرضروری منازل و محل های کار خود را به مدت ۱ ساعت خاموش کنند.

و در وهله دوم به صورت آنلاین در راستای آگاهی بخشی نسبت به تغییرات آب و هوایی اقدام کنند.

 

شعار روز جهانی ساعت زمین در سال ۲۰۲۲

 

شعار ساعت زمین ۲۰۲۲، «تغییر اقلیم را تغییر دهیم»، نامگذاری شده است. آیین «ساعت زمین» ۱۴۰۱، شنبه ۶ فروردین مصادف با ۲۶ مارچ از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

 

در ایران در روز ساعت زمین چه رویدادهایی برگزار می شود؟

 

در ایران در ساعت زمین چه اتفاقی می افتد؟

 

رویداد جهانی ساعت خاموشی زمین طی سالیان اخیر به سنتی جهانی تبدیل شده است. سنتی که طی آن مردم سرتاسر جهان به مدت یک ساعت از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی آخرین شنبه ماه مارس (اوایل فرودین) تمامی چراغ ها و وسایل برقی غیرضروری را خاموش می کنند. این وسایل برقی شامل منازل و محل های کار هستند.

حتما بخوانید  35 ایده تزیین درخت کریسمس کم هزینه + ساخت درخت

در سال های قبل معمولا شاهد خاموشی نمادین برخی از مشهورترین بناها و ساختمان های جهان از جمله برج ایفل، برج ساعت بیگ بن، تالار اپرای سیدنی، ساختمان امپایر استیت در منهتن نیویورک، بنای تاریخی کولوسئوم در شهر رم ایتالیا و … بودیم.

از سال ۱۳۹۰ پای رویداد جهانی ساعت زمین به ایران هم باز شد. از همان زمان مسئولان شهرداری تهران اقدام به خاموشی چراغ های «برج میلاد» در این ساعت نمادین می کنند. در سال های پس از آن هم برخی دیگر از بناها و ساختمان های تاریخی مشهور کشور با دنبال کردن این سنت به صورت نمادین چراغ های خود را خاموش کردند. این حرکت نمادین در حمایت از محیط زیست صورت می گیرد.

بناها و اماکن عمومی مشهوری مانند برج آزادی، پل طبیعت، سی و سه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت از جمله این مکان های مشهور هستند که چراغ‌ های خود را در روز جهانی ساعت زمین به مدت یک ساعت خاموش می کنند.

چگونه روز جهانی ساعت زمین را گرامی بداریم؟

 

رویداد جهانی ساعت زمین امسال روز شنبه ۶ فروردین مصادف با ۲۶ مارس میلادی از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت تهران در ایران و سایر کشورهای دنیا برگزار می شود.

با توجه به اهمیت جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی عمومی نسبت به گرمایش جهانی و لزوم تشویق شهروندان به کاهش مصرف انرژی، این برنامه در نوروز ۱۴۰۱ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با مشارکت شهرداری‌ها با مضمون اصلی خاموش کردن روشنایی المان‌ های مهم و شاخص فضاهای شهری دارای پتانسیل، در قالب رویداد ساعت زمین در دستور کار قرار دارد.

انتظار می رود کاربران ایرانی که حضور گسترده ای نیز در شبکه های اجتماعی دارند در این زمینه فعال ظاهر شوند. به احتمال زیاد کاربران ایرانی پست های زیادی را در حمایت از محیط زیست و گرامیداشت ساعت خاموشی زمین به اشتراک خواهند گذاشت.

 

 

منبع: earthhour، cnn

 

کالابرگ الکترونیک