راز مثلث برمودا گورستان کشتی ها و هواپیماهای سرگردان

راز مثلث برمودا گورستان کشتی ها و هواپیماهای سرگردان


14 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راز مثلث برمودا گورستان کشتی ها و هواپیماهای سرگردان

تا به حال در مثلث برمودا دستکم ۷۵ هواپیما و صدها کشتی بدون هیچ دلیل مشخصی ناپدید شده اند. اما راز مثلث برمودا چیست؟ چرا هواپیماها و کشتی ها در این منطقه از اقیانوس اطلس ناپدید می شوند؟ آیا در مثلث برمودا اتفاقات خارق العاده ای رخ داده است؟ همه چیز در مورد راز مثلث برمودا را در مجله کوروش بخوانید.

 

مثلث برمودا به «مثلث شیطان» نیز مشهور است. مثلث برمودا یکی اسرارآمیزترین مکان های دنیا است. در این مطلب به تاریخچه، اتفاقات اسرارآمیز و عجیب و غریب رخ داده در مثلث برمودا می پردازیم. و در نهایت نظریه های توطئه (شبه علمی) و نظریه های علمی مطرح شده در مورد راز مثلث برمودا را بررسی می کنیم.

 

 

مثلث برمودا کجاست؟

 

راز مثلث برمودا: مثلث برمودا کجاست؟

 

وینست گادیس، روزنامه نگار و نویسنده ای است که در سال ۱۹۶۴ برای اولین با انتشار مقاله ای در مورد ماجرای ناپدید شدن اسکادران شماره ۱۹ نیروی دریایی آمریکا، از نام مثلث برمودا استفاده کرد. مثلث برمودا به تعبیر گادیس دارای ۳ رأس بود. این رأس ها را بندرهای میامی (فلوریدا)، سان خوآن (پورتوریکو) و جزیره برمودا تشکیل می دادند. مساحت مثلث فرضی برمودا نیز حدود ۷۰۸ کیلومتر مربع برآورده شده بود.

 

با این حال، از آنجایی که حد و حدود و مرزهای مثلث برمودا تنها روی کاغذ مشخص شده اند، برخی محققان و نویسندگان مرزبندی های متفاوتی ارائه داده اند. برخی مساحت مثلث برمودا را حدود ۱،۳ تا ۱،۹ میلیون کیلومتر مربع برآورد کرده اند. به هر روی، این منطقه از اقیانوس اطلس یکی از پرترددترین مسیرهای حمل و نقل دریایی در جهان نیز به شمار می رود. همواره کشتی هایی از بندرهای آمریکا، اروپا یا کارائیب در این منطقه از اقیانوس اطلس در حال تردد هستند.

 

 

تاکنون چه تعداد هواپیما و کشتی در مثلث برمودا ناپدید شده اند؟

 

تاکنون چه تعداد هواپیما و کشتی در مثلث برمودا ناپدید شده اند؟

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

در ۱۰۰ سال گذشته مثلث برمودا یا مثلث شیطان موجب ناپدید شدن ده ها هواپیما و کشتی شده است. کریستوف کلمب، کاشف قاره آمریکا یکی از اولین کسانی است که به اسرارآمیز بودن این منطقه اشاره کرده است. او در اولین سفر خود در سال ۱۴۹۲ به این قاره از رخدادهای عجیب در مثلث برمودا گفته بود. کلمب هنگامی که با افرادش از این ناحیه در اقیانوس اطلس می گذشت، متوجه افتادن شعله آتش بزرگی در دریا شد. کلمب و افرادش چند هفته بعد دوباره شاهد افتادن نور عجیبی به درون دریا شدند.

 

اشاره بعدی به رخدادهای اسرارآمیز در اقیانوس اطلس و معمای مثلث برمودا به نمایشنامه «طوفان» نوشته ویلیام شکسپیر باز می گردد. برخی محققان در مورد این نمایشنامه گفته اند که ممکن است شکسپیر وقایع این نمایشنامه را بر اساس یک ماجرای واقعی غرق شدن کشتی در برمودا نوشته باشد. واقعه ای که با وجود اسرارآمیز بودن همچنان نتوانست مثلث برمودا را در کانون توجهات قرار دهد. به این ترتیب از قرن هفدهم تا بیستم با وجود گزارش های مختلف در مورد ناپدید شدن کشتی ها، وقایع عجیب و غریب مثلث برمودا توجهات زیادی را جلب نکرد.

 

تا اینکه در سال ۱۹۱۸ واقعه ای عجیب در این منطقه از اقیانوس اطلس رخ داد. در این حادثه کشتی یو اس ‌اس سایکلوپ از بزرگ ترین ناوگان های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با بیش از ۳۰۰ سرنشین بدون گذاشتن هیچ ردپایی از خود در مثلث برمودا ناپدید شد. در طی ۱۰۰ سال گذشته بنا به گزارش های مختلف حداقل ۱۰۰۰ نفر جان خود را در مثلث برمودا از دست دادند. سالانه ۴ هواپیما و ۲۰ کشتی در منطقه برمودا ناپدید می شوند.

 

 

آیا اخیرا هم کشتی یا هواپیمایی در مثلث برمودا ناپدید شده است؟

 

آیا اخیرا هم کشتی یا هواپیمایی در مثلث برمودا ناپدید شده است؟

 

آخرین رخدادی که در مثلث برمودا رخ داده مربوط به سال ۲۰۱۷ می شود. در حادثه ای در این سال رخ داد، جنیفر بلمین، طراح و کارآفرین آمریکایی به همراه دو پسر ۲ و ۴ ساله اش و ناتان اولریک، خلبان هواپیمای شخصی او ناپدید شدند. در حالی که جستجوهای گسترده ای برای پیدا کردن هواپیما و سرنشینان آن در جریان بود، بلومین و سایر سرنشینان هواپیما هیچ وقت زنده دیده نشدند. سرانجام لاشه هواپیما از جمله بخشی از بدنه و موتور هواپیما در بندر باهاماس پیدا شدند. ولی تا به حال، هیچ اثری از سرنشینان هواپیما پیدا نشده است.

 

 

مشهورترین اتفاقاتی که در مثلث برمودا رخ دادند چه بودند؟

 

مشهورترین اتفاقاتی که در مثلث برمودا رخ دادند چه بودند؟

 

یکی از مشهورترین اتفاقاتی که در مثلث برمودا رخ داده مربوط به دسامبر سال ۱۹۴۵ می شود. در این روز پنج فروند هواپیمای بمب افکن از گرومن تی ‌بی ‌اف اونجر متعلق به نیروی دریایی آمریکا در مثلث برمودا ناپدید شدند. تمامی ۱۴ سرنشین از ۵ فروند کشتی اسکادران شماره ۱۹ بدون برجای گذشتن هیچ ردپایی برای همیشه ناپدید شدند. بعدا حتی هواپیمای مارتین مارینر هم که در خلال عملیات جستجو و نجات اسکادران شماره ۱۹ ناپدید شد. این هواپیما نیز هیچ وقت پیدا نشد و تمام ۱۳ سرنشین آن برای همیشه ناپدید شدند. کشتی یو اس ‌اس سایکلوپ هم در سال ۱۹۱۸ ناپدید شد.

 

این کشتی عظیم الجثه وظیفه تامین سوخت برای نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی اول را برعهده داشت. اما بدون بر جای گذشتن ردپایی ناپدید شد. کشتی سایکلوپ ۳۰۹ نفر سرنشین داشت و محموله ای چند هزار تنی را حمل می کرد. ولی هیچ وقت حتی لاشه های کشتی هم پیدا نشدند. تا به این ترتیب راز مثلث برمودا هر چه بیشتر مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گیرد. در حالی که تا مدت ها جستجوها برای پیدا کردن کشتی سایکلوپ و سرنشینان آن در جریان بود،‌ هیچ کدام نتیجه ای در برنداشتند. در همین حال بعدا در سال ۱۹۴۱ دو کشتی خواهر به نام های یو اس ‌اس پروتئوس و یو اس ‌اس نرئوسا هم در همان مسیر از منطقه مثلث برمودا ناپدید شدند.

 

 

چرا کشتی ها و هواپیماها در مثلث برمودا ناپدید می شوند؟

 

راز مثلث برمودا: چرا کشتی ها و هواپیماها در مثلث برمودا ناپدید می شوند؟

 

برخی از محققان و نظریه پردازان عقیده دارند که موجودات فضایی با فضاپیماهای پیشرفته خود عامل ناپدید شدن کشتی ها و هواپیماها در مثلث برمودا هستند. به عقیده این نظریه پردازان، مثلث برمودا در واقع برای موجودات فضایی حکم یک گذرگاه را دارد. ظاهرا موجودات فضایی از این گذرگاه برای رفت و آمد از سیاره خود به زمین و برعکس استفاده می کنند.

 

بر اساس این نظریه جذاب، موجودات فضایی در این بخش کره زمین حتی یک مرکز تحقیقاتی را نیز راه اندازی کرده اند و در آن دست به انجام آزمایش های عجیب و غریبی را بر روی انسان ها می زنند. هر چقدر که این نظریه جذاب و جالب باشد، ولی بدون داشتن شواهد  و مدارک قانع کننده نمی توان به راحتی پرده از راز مثلث برمودا برداشت.

 

یکی دیگر از این نظریه ها به شهر افسانه ای آتلانیتس اشاره دارد. شهر آتلانتیس یا تمدن گمشده آتلانتیس همان تمدن گمشده ای است که برای اولین بار افلاطون، فیلسوف شهیر یونانی در نوشته های خود به آن اشاره کرد. در حالی که افلاطون در نوشته های خود عنوان کرده بود که ممکن است هیچ وقت شهر گمشده آتلانتیس پیدا نشود. ولی همچنان برخی عقیده دارند که بقایای این شهر در جایی در میان دریاها و اقیانوس مدفون بوده و در انتظار کشف شدن است.

 

به عقیده برخی، ممکن است بقایای ساختمان ها و بناهای حیرت انگیز تمدن پیشرفته آتلانتیس در جایی از اقیانوس اطلس قرار داشته باشند. به عقیده نظریه پردازان این فرضیه، ممکن است در این بخش از اقیانوس اطلس همچنان بناهای هرمی و بلورین از تمدن گمشده آتلانتیس وجود داشته باشد. این اهرام و بلورها ممکن است دارای انرژی عظیمی باشد. و با انتشار امواج انرژی موجب درهم شکستن کشتی ها و هواپیما در منطقه مثلث برمودا شده باشد.

 

 

دلیل رخدادهای مثلث برمودا چیست؟ از ارواح بردگان تا آزمایش های مخفی دانشمندان

 

دلیل رخدادهای مثلث برمودا چیست؟ از ارواح بردگان تا آزمایش های مخفی دانشمندان

 

یکی دیگر از نظریه های جالبی که در پرده برداشتن از راز مثلث برمودا بوده، اتفاقات رخ داده در این ناحیه را به ارواح مردگان و تسخیر شدن منطقه نسبت داده است. تجارت برده در قرون پانزده تا هجده در قاره آمریکا، تجارتی پر سود بود. تصور می شود تا زمان لغو برده داری در سال ۱۸۰۸ بیش از ۱۵ میلیون سیاهپوست آفریقایی به عنوان برده به منطقه آورده شدند. بسیاری از این برده های بیچاره در راه جان خود را از دست می دادند و اجسادشان از کشتی به دریا انداخته می شد. دکتر کِنِت مک ال در کتاب خود «شفای تسخیرشدگان» که برای اولین بار این نظریه را مطرح کرده، حتی تا بدان جا پیش رفته که ادعا کند، می توان به وضوع صدای ارواح را در این منطقه بدنام و تسخیر شده شنید.

 

یکی دیگر از نظریه های مشهوری که سعی در پرده برداشتن از راز مثلث برمودا داشته، آزمایش های مخفی نیروی دریایی آمریکا را دلیل رخدادهای عجیب و غریب و اسرارآمیز مثلث برمودا دانسته است. در این نظریه گفته شده است که مرکز آزمایش و ارزیابی زیر دریای آتلانتیک متعلق به نیروی دریایی آمریکا در مثلث مرموز برمودا قرار دارد. عنوان شده است که در این مرکز انواع و اقسام آزمایش های پیشرفته از آزمایش زیردریایی ها و سلاح های مخفی تا سامانه های مسیریاب و پروژه های مخفی انجام می گیرد. حتی گفته می شود که این مرکز تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا به عنوان محلی برای مهندسی معکوس کردن فناوری های موجودات فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از نظریه پردازان فعالیت ها و آزمایش های دانشمندان در این منطقه را عامل ناپدید شدن ده ها هواپیما و کشتی در مثلث برمودا می دانند.

 

 

نظریه های علمی در مورد مثلث برمودا: از گردبادهای دریایی تا چاه های گاز متان

 

نظریه های علمی در مورد مثلث برمودا: از گردبادهای دریایی تا چاه های گاز متان

 

علاوه بر نظریه هایی شبه علمی که در مورد مثلث برمودا وجود دارد، دانشمندان سال هاست که مشغول پیدا کردن جواب قانع کننده ای برای توضیح رخدادهای عجیب و غریب مثلث برمودا هستند. گردبادهای استوایی، طوفان های قدرتمندی هستند که در آب های گرم به وجود آمده و هزاران نفر را به کام مرگ کشاندند. این گردبادها را عامل حوادث زیادی دانسته اند. از جمله مشهورترین حوادثی که عامل آن را گردبادهای استوایی عنوان کرده اند، ماجرای غرق شدن کشتی بادبانی پراید بالتیمور در مثلث برمودا است.

 

در این حادثه که در ۱۴ مه سال ۱۹۸۶ رخ داد، ناخدای کشتی و ۳ تن از سرنشینان کشتی پس از وقوع یک تندوزه و غرق شدن کشتی جان خود را از دست دادند. هشت سرنشین باقیمانده برای مدت بیش از ۴ شبانه روز روی یک قایق نجات بادی در دریا سرگردان بودند تا سرانجام توسط کشتی سوخت بر نروژی تورو نجات داده شوند.

 

برخی از دانشمندان عقیده دارند که انفجارهای عظیم گاز متان در زیر آب های مثلث برمودا ممکن است عامل رخدادهای عجیب این منطقه باشد. به گفته دانشمندان، ممکن است بر اثر حفاری های تصادفی یا رانش زمین در زیر زمین، بستر گسترده ای از گاز از زیر دریا رها شده باشد. با انتشار این گازها، چگالی آب هم در منطقه به شدت کاهش یافته است. همین تراکم پایین آب باعث ایجاد حفره های عظیمی در آب شده که قابلیت غرق کردن و به درون آب کشیدن کشتی ها را داشته است. گاز متان که یکی از قابل احتراق ترین گازها نیز به حساب می آید می تواند با انفجار هر کشتی یا هواپیمایی را منهدم کند.

 

 

عامل رخدادهای اسرارآمیز مثلث برمواد: از مه الکترونیکی تا ابرهای شش ضلعی

 

عامل رخدادهای اسرارآمیز مثلث برمواد: از مه الکترونیکی تا ابرهای شش ضلعی

 

مه الکترونیکی یکی دیگر از نظریاتی است که در مورد مثلث برمودا مطرح شده است. مه الکترونیکی یک پدیده جوی است. به عقیده دانشمندان این پدیده قابلیت چسبیدن به هواپیماها و کشتی ها و خراب کردن تجهیزات الکترونیکی همچون سامانه های ناوبری و قطب نما را دارد.

 

برخی دانشمندان هم عقیده دارند که خطاها و اشتباهات انسانی موجب رخدادهای اسرارآمیز برمودا شده اند. دکتر کارل کروشلنیکی، دانشمند استرالیایی، یکی از برجسته ترین نظریه پردازان در این مورد است. او عقیده دارد که چیزی جز خطاهای انسانی پشت اتفاقات عجیب و اسرارآمیز مثلث برمودا نیست. برخی از نهادهای دولتی و رسمی نیز از همین نظریه پشتیبانی می کنند. چنانچه نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده، تعداد هواپیماهایی که در مثلث برمودا ناپدید می شوند، کاملا با سایر نقاط دنیا برابر هستند.

 

جدیدترین نظریه علمی که در مورد رخدادهای اسرارآمیز مثلث برمودا مطرح می شود، ابرهای شش ضلعی را عامل اتفاقات مثلث برمودا دانسته است. ابرهای شش ضلعی قابلیت ایجاد بمب های هوایی فوق العاده قدرتمندی با سرعت بالای ۲۷۰ کیلومتر در سرعت را دارند. برخورد چنین بمب های هوایی پرسرعتی می تواند به هر هواپیما و کشتی آسیب وارد کند. چنین ابرهای بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر وسعت دارند و از این جهت می توانند منطقه ای بزرگ را کاملا در بر بگیرند. این ابرها می توانند هر کشتی و هواپیمایی که از منطقه عبور می کند را منهدم کنند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

در حالی که همچنان دانشمندان نتوانسته اند علت مشخصی برای رخدادهای عجیب و غریب و اسرارآمیز مثلث برمودا پیدا کنند، شهرت یا به تعبیر بهتر بدنامی این منطقه مرموز همچنان خلبانان هواپیماها و ناخداهای کشتی ها را مجاب می کند از مسیر دیگری به سفر خود ادامه دهند. در طی بیش از ۷۰ سال گذشته از شهرت مثلث برمودا کتاب ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و مستندهای زیادی به راز مثلث برمودا پرداخته اند. جمله مشهورترین کتاب هایی که به مثلث برمودا پرداخته اند می توان به کتاب جنجالی «مثلث برمودا» نوشته چارلز برلیتز اشاره کرد.

 

کتاب مشهور برلیتز در سال ۱۹۷۴ منتشر شد و موفقیت عظیمی را برای نویسنده اش به همراه داشت. از این کتاب تا به حال بیش از ۲۰ میلیون نسخه در سرتاسر دنیا فروخته شده است. کتاب مثلث برمودا به ۳۰ زبان زنده دنیا از جمله فارسی نیز ترجمه شده است. یکی دیگر از کتاب های مشهوری که در مورد مثلث برمودا نوشته شده «حل اسرار مثلث برمودا» نوشته لارنس دیویدکاش است. دیویدکاش در کتاب جنجالی خود کاملا نظریاتی مخالف چارلز برلیتز مطرح کرده است. به عقیده او ممکن است هیچ رازی برای حل کردن در مثلث برمودا وجود نداشته باشد. این نویسنده حتی راز مثلث برمودا را تا حد یک افسانه شهری تنزل داد. او گزارش های مربوط به رخدادهای برمودا را کاملا اغراق آمیز دانست.

 

در حالی که شاید به این زودی ها کسی نتواند پرده از راز مثلث برمودا بردارد، ولی برای بسیاری کنجکاوی و جستجو در بین نظریه ها و فرضیه های مختلف پیرامون مثلث برمودا می توانند واقعا سرگرم کننده باشد.

 

منبع: sun، wikipedia

کالابرگ الکترونیک