معرفی ۱۰ دمنوش و چای برای پیشگیری از سرماخوردگی

معرفی ۱۰ دمنوش و چای برای پیشگیری از سرماخوردگی


26 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دمنوش گیاهی برای جلوگیری از سرماخوردگی

انواع «دمنوش» برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی و جدید و حالا هم کرونا از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها به خصوص در روزها و شب‌های سرد پاییز و زمستان است. علاوه بر انواع چای و قهوه که پیشینه‌ای تاریخی و فواید درمانی دارند، درست کردن چای و دمنوش با انواع مواد طبیعی و شاخه و ساق و برگ گیاهان خوراکی از دیرباز یکی از سرگرمی‌ها و علاقمندی‌های افراد بوده است. از سوی دیگر این روزها که بازار شیوع به انواع ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا فصلی و جدید داغ است برای تقویت سیستم ایمنی بدن این دمنوش‌ها کارساز هستند. ۱۰ دمنوش طبیعی و مفید برای یشگیری از سرماخوردگی آنفولانزا فصلی و جدید را در سرویس سلامت مجله کوروش بخوانید.

 

انواع چای و دمنوش برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی و کرونا

 

۱- چای بابونه

 

 

یکی از راه‌های درمان آنفولانزا جدید و فصلی تقویت سیستم ایمنی بدن است.. یک دمنوش خوشبو و سرشار از آنتی‌اکسیدان که هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و هم آرام‌بخش و خواب‌آورند. بابونه دمنوش مناسبی برای پیشگیری از سرماخوردگی و موج دوم آنفولانزا جدید و فصلی است. در یک تحقیق بر روی ۸۰ زن، آن‌هایی که به مدت دو هفته «چای بابونه» مصرف کرده بودند هم کیفیت خواب‌شان بهتر شده و هم میزان افسردگی در آن‌ها کاهش پیدا کرده بود. چای بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و تاثیر مثبتی روی عملکرد کبد دارد.

برای درمان سرماخوردگی میتوانید از ترکیب گیاه بابونه با گیاهان دیگر مانند گل بنفشه، آویشن و پونه مصرف کنید. خواص بابونه منجر به این می شود که التهاب ریه و سرفه درمان شود. همچنین این گیاه از نظر ابن سینا از هر داروی دیگری برای رفع خستگی موثرتر است.

 

۲- دمنوش چای نعناع

 

دمنوش چای نعناع برای پیشگری سرماخوردگی

 

در دمنوش «چای نعناع» از چای خبری نیست و شما قرار است برگ‌های تازه دم‌کشیده نعنا در آب جوش را به عنوان یک دمنوش مناسب سرماخوردگی میل کنید. دمنوش نعناع یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای یک خواب راحت شبانه است، پس بهتر است قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان چای نعنا بنوشید. بوی خوش نعنا این دمنوش را به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در سرتاسر جهان تبدیل کرده است. در طب باستان از نعنا برای آرام کردن درد و مشکلات معده استفاده می‌شد که این رسم درمانی هنوز هم پابرجاست.علاوه بر این نعنا یک ماده شفابخش و مفید برای پایین آوردن تب و کم کردن التهاب است. چای نعنا حالت تهوع و استفراغ و دل‌آشوبه را کاهش داده و در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا درد و التهاب گلو را کم می‌کند

 

حتما بخوانید: آشنایی با بهترین گیاهان دارویی

۳- دمنوش زنجبیل

 

دمنوش زنجبیل برای سرماخوردگی

 

یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها برای کم کردن وزن و لاغری. «دمنوش زنجبیل» یک نوشیدنی تند مزه و سرشار از خاصیت و آنتی‌اکسیدان است. نوشیدنی گرم زنجبیل حالت تهوع را به خصوص در زنان باردار درمان می‌کند و یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای کاهش سلول‌های سرطانی در سرطان پوست است. دمنوش زنجبیل دردهای دوران قائدگی را در زنان کاهش می‌دهد و برای افراد مبتلا به دیابت یک نوشیدنی مفید است.

برای درست کردن این دمنوش مقوی و مناسب سرماخوردگی و برای درمان کرونا کافی است یک تکه زنجبیل تازه را در آب جوش بیندازید و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. برای کمتر کردن طعم تندی آن می‌توانید یک پر لیمو یا پرتقال خشک، کمی لیموعمانی یا چند قطره آب لیموترش تازه و کمی عسل طبیعی اضافه کنید. دمنوش زنحبیل به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد یک نوشیدنی مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا جدید و فصلی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت زرشک خوش رنگ و غلیظ به 4 روش خوشمزه

 

۴- دمنوش رویبوس

 

دمنوش رویبوس برای سرماخوردگی

 

یک دمنوش قرمز رنگ با اصالت آفریقایی که از جمله پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم در سرتاسر دنیاست و اتفاقا یک دمنوش مناسب سرماخوردگی هم هست. برخی «چای رویبوس» را اکسیر جوانی و دارویی برای لاغری می‌دانند و برخی دیگر به خاطر خواص آرام‌بخش، ضد استرس، آنتی‌اکسیدان و ضد‌سرطانی که دارد آن را می‌پسندند. رنگ قرمز چای رویبوس هم جذاب است و هم اشتهاآور و البته از طعم و مزه بی‌نظیر آن هم نباید گذشت. با این‌همه چای رویبوس بیشتر حکم یک دمنوش را دارد تا چای چون فاقد برخی ویژگی‌های چای از جمله کافئین است. از دیگر خواص دمنوش رویبوس می‌توان به درمان سردرد، ضد‌التهاب و ضد‌میکروب، ضد آکنه و شفاف‌کننده پوست، ضد‌آلرژی و حساسیت و البته تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. نوشیدنی گرم رویبوس که از یک بوته قرمز رنگ به دست می‌آید علیرغم طعم شیرینی طبیعی که دارد یک چربی‌سوز فوق‌العاده است و متابولیسم بدن و سوخت و ساز را بهبود می‌بخشد.

 

 

 

 

۵- مریم گلی

 

مریم گلی برای پیشگیری سرماخوردگی

 

یک دمنوش مفید برای درمان گلودرد و مناسب درمان سرماخوردگی و البته سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر. دمنوش مریم گلی هم عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد و هم در سلامت قلب و عروق  و روده بزرگ موثر است. این دمنوش علاوه بر اینکه برای درمان عفونتهای تنفسی مفید است به درمان بیماری آنفولانزا نیز کمک می کند. برای تهیه آسان این دمنوش می توانید ۳ قاشق از این گیاه را در قوری ریخته و برای بیست دقیقه دم کنید. می توانید برای بهتر شدن طعم این دمنوش از عسل طبیعی هم استفاده کنید.

 

 

 

حتما بخوانید: طرزتهیه ۹ دمنوش خوش طعم برای درمان سرفه و گلودرد کرونا و سرماخوردگی

 

 

 

۶- چای سیاه

 

چای سیاه برای پیشگیری از سرماخوردگی

 

«چای سیاه» از جمله قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین نوشیدنی‌های مورد علاقه بشر به خصوص در کشورهای آسیایی است. خاستگاه چای سیاه کوه‌های هیمالیا است و در واقع چای کاشت و برداشت شده در کوه‌های هیمالیا قدیمی‌ترین نوع چای سیاه در دنیاست. چای سیاه اگر بدون مواد افزودنی و یک نوشیدنی طبیعی باشد سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان است که هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و هم بدن را در برابر بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی واکسینه می‌کند.

 

علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سیاه طبیعی هم سلامت قلب را بهبود می‌بخشند و هم کلسترول بد خون را کاهش می‌دهند. در این روزها بسیار شنیده‌ایم که در زمان ابتلا به کرونا دمنوش‌های مختلف بنوشید. دمنوش چای دو رنگ هم برای درمان کرونا و کم کردن عوارض ناشی از آن بسیار توصیه می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزای جدید و فصلی روزانه چای دو رنگ بنوشید.

 

 

۷- چای ترش

 

چای ترش برای سرماخوردگی

 

از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر جهان «چای ترش» است. این دمنوش طبیعی و خوشرنگ را هم به خاطر عاری بودن از کافئین باید در دسته دمنوش‌ها قرار داد اما معمولا به نام چای ترش شناخته می‌شود. این چای خوشمزه به خاطر مزه و طعم ترشی که دارد هواداران فراوانی دارد و البته برخی از خواص درمانی و شفابخش این چای ترش‌مزه عبارتند از: التیام التهاب دستگاه گوارش و گُر گرفتگی، کاهش دهنده فشار خون، بهبود اختلالات کبد و کیسه صفرا و بهبود متابولیسم بدن، افزایش سوخت و ساز و در نتیجه کاهش وزن. علاوه بر این چای ترش سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و انواع مواد معدنی است که هم مزایای درمانی فراوانی دارند و هم سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با انواع بیماری‌ها تقویت می‌کنند. دمنوش چای ترش یک دمنوش مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی و جدید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۶ مدل دمنوش گیاهی آرامبخش برای کاهش استرس و اضطراب

 

 

۸- چای دارچین

 

چای دارچین برای پیشگیری سرماخوردگی

 

«دارچین» از جمله شفابخش‌ترین و قدیمی‌ترین ادویه‌جات از زمان تمدن باستان تاکنون است. یکی از بهترین مصارف دارچین دم کردن آن همراه چای است چرا که در جریان دم کشیدن بسیاری از عناصر آن وارد دمنوش می‌شوند و بسیار بهتر از استفاده از آن به عنوان یک ادویه در پخت غذا می‌توان از خواص بی‌نظیر آن بهره برد.

به همین دلیل دمنوش «چای دارچین» یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش سطح قند خون و کاهش دهنده وزن و موثر در روند لاغری است. دارچین یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و علاوه بر این هم برای درمان سردرد مفید است و هم به کاهش التهاب کمک می‌کند. طعم چای دارچین را با کمی عسل و لیموترش خوشمزه‌تر کنید و اتفاقا یک دمنوش مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا فصلی و جدید و برای درمان کرونا است.

 

 

حتما بخوانید: تاریخچه و معرفی انواع دمنوش های گیاهی و خواص آنها

 

 

۹- دمنوش بادرنجبویه

 

بادرنجبویه برای پیشگیری سرماخوردگی

 

یک نوشیدنی ملایم با طعم و عطر لیمو که خواص درمانی فراوانی دارد و در طب سنتی ایرانی و اسلامی هم بسیار توصیه شده است. «دمنوش بادرنجبویه» سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است و در بهبود سلامت قلب و پوست و نیز تمدد اعصاب و کاهش استرس موثر است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید براساس نتایج یک تحقیق، نوشیدن دمنوش بادرنجبویه در کاهش استرس، بهبود حافظه و افزایش مهارت‌های پیشرفته ریاضی هم تاثیر دارد. برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی دمنوش بادرنجویه را هفته‌ای سه بار بنوشید.

از مهمترین خواص این گیاه می توان به تاثیر آن روی خلق و خوی افراد اشاره کرد. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه ۱۵ گرم از این گیاه را در قوری دم کنید. برای اینکار بگذارید روی شعله مستقیم تا به جوش بیاید و سپس کنار قرار دهید تا  خنک شود. مانند تمام دمنوشها می توانید برای بهتر شدن طعم از عسل یا نبات استفاده کنید.

 

 

۱۰- دمنوش غنچه گل محمدی

 

دمنوش گل محمدی

 

اگر برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی به دنبال یک نوشیدنی شفابخش هستید دمنوش گل محمدی، دمنوش گل سرخ و دمنوش گل رز همه نام یک نوشیدنی مفید و شفابخش هستند. این دمنوش سنتی و قدیمی سرشار از ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان است. خواص ضد‌التهاب آن دردهای مفاصل را کاهش می‌دهد و تاثیر مثبتی در سلامت و جوانسازی پوست و مقابله با پیری پوست، درمان جوش و آکنه و سیاهی دور چشم و نیز آب شدن چربی‌های شکمی دارد. دمنوش گل‌ محمدی یک نوشیدنی مفید برای تسکین دردهای قائدگی، درمان یبوست و اسهال و نیز درمان سرماخوردگی و سرفه و برای درمان کرونا و آنفولانزا است.

 

 

منابع:  Healthline و The Wellness Project

 

 

کالابرگ الکترونیک