۳ طرز تهیه ترشی چغاله بادام + فوت و فن های آن

۳ طرز تهیه ترشی چغاله بادام + فوت و فن های آن


19 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ترشی چغاله بادام | فوت و فن های ترشی چغاله بادام

ترشی چغاله بادام چطور درست می‌شود؟ ترشی انداختن یا ترشی گذاشتن یک رسم قدیمی در سرتاسر دنیاست. ترشی‌ها به عنوان چاشنی‌هایی هیجان انگیز و پرطرفدار، جایگاه ویژه‌ای در لیست غذاها و دسرهای کشورهای حوزه خاورمیانه دارند. برای بهره بردن از خواص چغاله بادام درست کردن ترشی چاقاله یک ایده خوب است. در سرویس آشپزی طرز تهیه ترشی چغاله بادام  به عنوان یک ترشی تابستانی و و بهاری خوشمزه و یک ترشی میوه مجلسی با تمام فوت و فن‌های آن به ۲ روش را مطالعه کنید. نکات کپک نزدن ترشی چاقاله را هم در این مقاله مجله کوروش مطالعه کنید.

 

 

طرز تهیه ترشی چغاله بادام خوشمزه (روش اول)

 

روش اول طرز تهیه ترشی چغاله بادام

 

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله

 

  • چغاله بادام: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۲ لیوان
  • سرکه: ۱ لیوان
  • زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • سیر: ۳ حبه
  • فلفل هالوپینو یا فلفل کاین: ۲ یا ۳ عدد
  • نعنا، گشنیز و ترخون: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه ترشی چغاله بادام

 

قبل از هر چیز در طریقه درست کردن ترشی چغاله بادام بهتر است به این نکته دقت کنید که در طرز تهیه این ترشی، بهتر است از بادام‌هایی استفاده کنید که اندازه کوچکی داشته یا ترد و نازک باشند.

اگر اندازه چغاله‌ها بزرگ است و کمی سفت شده‌اند، بهتر است آن‌ها را کمی بجوشانید. البته اگر مدت زمان طولانی‌تری را به رسیدن ترشی اختصاص دهید هم چغاله‌ها در نهایت ترد می‌شوند. در مورد چغاله‌های درشت‌تر، بهترین کار این است که آن ها به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.

ما ۲ روش را برای ترشی انداختن چغاله بادام به شما یاد می‌دهیم. براساس سلیقه، مواد در دسترس و اندازه چغاله‌هایتان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید: فرق چغاله بادام و چغاله زردآلو و روش تشخیص آن‌ها

 

مرحله اول: پرزهای چغاله را بگیرید

 

بعد از اینکه چغاله‌ها را تمیز کرده و شاخ و برگ آن‌ها را جدا کردید، آن ها را در مقداری آب نمک بخیسانید. پرزهای چاغاله‌ها را تا حد ممکن بگیرید. رنگ سبز اصلی چاغاله بادام باعث زیبایی بیشتر ترشی خواهد شد.

بعد از شستن چغاله‌ها را آبکش کنید و روی دستمال بریزید و خشک کنید. می‌توانید نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید. سعی کنید طوری چاقاله‌ها را خشک کنید که اصلا آب و رطوبتی در آن‌ها باقی نماند.

بهتر است به مدت یک شب تا صبح چغاله‌ها روی در دمای محیط بگذارید تا از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

مرحله دوم: محلول ترشی چغاله بادام را درست کنید

 

آب، سرکه و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه جوش بیایند. زردچوبه را در همین مرحله و وقتی در حال جوشیدن است، اضافه کنید تا در آخر ته‌نشین نشود. در صورت تمایل می‌توانید سرکه و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

اگر چغاله‌ها درشت و سفت هستند و نمی‌خواهید آن‌ها را خرد کنید، بهتر است چاقاله‌ها را کمی بجوشانید. در حدی که یک جوش بخورد. زیادی چغاله‌ها را نجوشانید تا خیلی هم نرم نشوند و بعد از رسیدن، وا نروند. اجازه دهید مخلوط آب و سرکه و نمک، سرد شود و از دما بیفتد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان

 

مرحله سوم: چغاله‌ها را در مایه ترشی بریزید

 

شیشه‌‌ای را که قرار است در آن ترشی چغاله درست کنید، تمیز بشویید و خشک کنید. هیچ رطوبتی نباید در شیشه وجود داشته باشد تا ترشی کپک نزند. حبه‌های سیر را پوست بگیرید و با فلفل و چغاله‌ها در شیشه بریزید.

برگ‌های نعنا و ترخون و گشنیز را روی آن‌ها بگذارید. می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. آب و سرکه داخل قابلمه را به شیشه اضافه کنید تا جایی که کاملا روی چغاله‌ها را بپوشاند. برای تهیه انواع سبزی خشک با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

درب ظرف را کاملا ببندید، هیچ منفذی در آن نباید وجود داشته باشد. ظرف ترشی را در جای خنک و تاریک خارج از یخچال نگهداری کنید تا ترشی برسد. حدود ۲ هفته بعد، ترشی چغاله بادام را در یخچال قرار دهید و در کنار غذاها سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: ترشی مخلوط هفت بیجار بدون کپک

 

دستور تهیه ترشی چغاله بادام (روش دوم)

 

روش دوم طرز تهیه ترشی چغاله بادام

 

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله بادام

 

  • چاغاله بادام: ۵۰۰ گرم
  • نمک: به میزان دلخواه
  • سرکه: در حدی که روی چاقاله‌ها را بپوشاند.

 

مرحله اول: چغاله‌ها را بشویید

 

در این روش، چغاله‌ها را بشویید و پرز آن ها را تمیز کنید. سپس آبکش کنید و اجازه دهید آب آن‌ها کاملا گرفته و خشک شوند. ۸ تا ۱۰ ساعت، چغاله‌ها را در دمای محیط قرار دهید. برای این کار زیر چغاله‌ها پارچه نخی بگذارید.

 

مرحله دوم: چغاله‌ها را در نمک و سرکه بریزید

 

چغاله‌ها را در شیشه تمیز و خشک بریزید. نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا حدی که کاملا با هم حل شوند. سرکه را روی چغاله‌ها بریزید تا حدی که کاملا روی آن‌ها را بگیرد. درب ظرف را محکم ببندید تا حدی که هیچ هوایی به داخل آن راه پیدا نکند.

سپس شیشه ترشی چاقاله را در جای خنک بگذارید. اجازه دهید حدود ۲ هفته بماند. سپس درب ظرف ترشی را باز کنید و بعد از مطمئن شدن از رسیدن چغاله‌ها، شیشه ترشی را در یخچال نگه دارید.

می‌توانید از انواع سبزی‌ها و ادویه ترشی یا از موادی که در روش اول به کار رفت هم در طرز تهیه ترشی چغاله استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش تهیه ترشی آب گوجه مشهدی

 

طرز تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار

 

طرز تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار

 

برای درست کردن ترشی چغاله بادام با رب انار باید چغاله‌ها را بشویید و کاملاً خشک کنید. سپس آن‌ها را به صورت درسته یا خرد شده در یک ظرف بریزید. مقداری نمک و فلفل به چغاله‌ها بزنید.

حالا رب انار را به آن اضافه کنید، به طوری که چغاله‌ها کاملاً در رب انار غوطه‌ور شوند. در صورت تمایل می‌توانید رب انار را با کمی سرکه رقیق کنید. همچنین می‌توانید مقداری سبزی خشک یا سیر نیز به این ترشی اضافه کنید.

اجازه دهید ترشی چغاله شما برای حدود ۱۰ روز در رب انار بماند و سپس آن را میل کنید. این ترشی برای سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید رب انار باکیفیت را به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌ها همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی چغاله بادام

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی چغاله بادام

 

*نمک و زردچوبه را حتما در آب جوش و قبل از اضافه کردن به شیشه، اول به سرکه و آب اضافه کنید.

 

*استفاده از موسیر هم در کنار سیر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام باعث خوش طعم‌تر شدن ترشی خواهد شد.

 

*برای ترد شدن چغاله‌های درشت، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آهک را در یک لیتر آب حل کنید. اجازه دهید آهک ته نشین شود. آب روی آهک‌های ته نشین شده را جدا کنید. حالا چغاله‌های شسته و تمیز شده را  برای ۲۴ ساعت در همان آب نگه دارید. سپس آن‌ها را آبکشی کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا مطمئن شوید که در چاقاله‌ها آهک نمانده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو باکوبه ای (کوکوی مرغ رشتی) با طعم لذیذ و خوشمزه

 

*اگر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، نمک بیشتر باشد شکل ظاهری چغاله حفظ می‌شود. علاوه بر این احتمال کپک زدن مواد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

*نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله‌ها نیست.

 

*در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هر چقدر چغاله شما ریزتر باشد، ترشی سریع‌تر آماده می‌شود.

 

*برای تهیه ترشی بادام سبز می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه قرمز بنا به سلیقه خودتان استفاده کنید.

 

*در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هم می‌توانید از چغاله خرد شده و هم به صورت درسته استفاده کنید.

 

*برای این که رنگ چغاله‌ها بعد از اضافه کردن سرکه تغییر نکند، می‌توانید به اندازه یک عدس «کات کبود» را با ۵ قاشق نمک در یک لیتر آب حل کنید و سپس چغاله‌ها را درون این آب بریزید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در نهایت چغاله‌ها را از این محلول خارج کنید و آبکش کنید.

 

نکات کپک نزدن ترشی چغاله بادام

 

*بهتر است مخلوط سرکه و آبی را که جوشانده‌اید، هنوز گرم باشند و به شیشه اضافه کنید. البته گرمای آب در حدی نباشد که دست را بسوزاند. گرمای آب و سرکه باعث تسریع در روند رسیدن ترشی خواهد شد. این ترکیب در جلوگیری از کپک زدن ترشی هم موثر است.

 

*برای این که درب ظرف شیشه‌ای بعد از آماده شدن ترشی به راحتی باز شود، بعد از بستن درب شیشه، آن را وارونه کنید. شیشه را به همان شکل در دمای محیط نگه دارید.

 

*اگر به هر دلیلی درب شیشه را نتوانستید باز کنید، با تیغه چاقو، به زیر در بطری کمی فشار وارد کنید و اجازه دهید گاز داخل بطری بیرون بیاید. سپس به راحتی درب شیشه ترشی را باز کنید.

 

*استفاده از کات کبود در طرز تهیه ترشی چغاله نیز توصیه می‌شود. البته در مقدار بسیار محدود و به خاطر خواصی که دارد. اگر زاج کبود یا کات کبود در دسترس نداشتید، می‌توانید از همان نمک معمولی استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: چطور سیر ترشی هفت ساله را در ۴۰ روز درست کنیم؟

 

ترکیب ادویه ترشی چغاله بادام

 

معمولا ترشی‌ها را برای خوشمزه شدن هر چه بیشتر با سبزی‌ها و ادویه‌ها مخلوط می‌کنند. اما آزمون و خطاهای زیادی انجام شده است تا به یک دستورالعمل کلی برای ترشی انداختن و ادویه‌هایی که باید در دستور تهیه ترشی به کار برد، برسیم.

 

در طرز تهیه ترشی چغاله ادویه و سبزی‌های مختلفی به کار می‌رود. از جمله:

  • نعنا خشک (یا چند برگ نعنا تازه)
  • گلپر
  • تخم گشنیز
  • ترخون
  • تخم سیاه دانه
  • زیره سبز و زیره سیاه
  • پودر کاری
  • پودر زردچوبه

 

البته می‌توان بنا به سلیقه و ذائقه افراد به این مواد افزود یا آن‌ها را حذف کرد. یادتان باشد استفاده از این ادویه در همه ترشی‌ها مثل ترشی سیر، متداول نیست. برای تهیه پودر فلفل، ادویه کاری، گلپر و زیره از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستور تهیه ترشی گوجه سبز

 

سوالات متداول

 

بهترین روش شستن چغاله بادام و گرفتن پرز آن چگونه است؟

 

برای اینکه چغاله‌ بادام‌هایتان سبز باشد و پرز نداشته باشد، برای شستن آن‌ها را بعد از آبکشی کردن، در یک ظرف دردار بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت چغاله‌ها را در یخچال بگذارید. سپس آن‌ها را آبکشی کرده و کاملا بشویید. در این صورت به راحتی پرز چغاله‌ها گرفته می‌شود.

 

نسبت استفاده از آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله چقدر است؟

 

نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله ها نیست.

 

 

منبع: Stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک