معرفی بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی در خانه و کلاس

معرفی بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی در خانه و کلاس


18 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
یادگیری زبان انگلیسی

انگلیسی دومین زبان پرتکلم دنیا است و با وجود منابع گسترده، روش های زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. ۳ روش از بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی را در مجله کوروش بخوانید.

 

یادگیری یک زبان جدید می تواند تجربه ای چالش برانگیز باشد. به ویژه زبان انگلیسی که پر از پیچیدگی ها و دشواری های خاص خود است. اما اگر از خودتان می پرسید، بهترین و سریع ترین روش یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ باید بگوییم که شاید بهتر باشد بیشتر به دنبال پاسخ این سوال نباشید. چرا؟ حتما این جمله معروف زیاد به گوشتان خورده که «خط مستقیم کمترین فاصله بین دو نقطه است.» زبان آموزان انگلیسی هم همیشه به دنبال روش هایی برای تسلط پیدا کردن به انگلیسی هستند. ولی باید بگوییم برای یادگیری انگلیسی اصلا یک روش مشخص وجود ندارد. بلکه خط مستقیمی که می تواند شما را به تسلط کامل بر انگلیسی برساند، اساسا نه یک خط که ۳ خط است! در سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی را به شما می گوییم.

 

 

چرا پیدا کردن بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی راحت نیست؟

 

چرا پیدا کردن بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی راحت نیست؟

 

قطعا شما تنها کسی نیستید که به دنبال ساده ترین روش برای یادگیری انگلیسی هستید. دانشمندان و زبان شناسان سال هاست به دنبال یافتن آن هستند. تا به حال تحقیقاتی زیادی برای درک چگونگی کارکرد مغز و نحوه یادگیری زبان به خصوص در کودکان انجام گرفته است.

ولی نتایج تحقیقات مختلف تناقض های زیادی با هم دارند. یعنی ممکن است نتایج تحقیقی نشان دهد که یک روش بهترین است. ولی نتایج تحقیق دیگری روش دیگری را نشان دهد. در حقیقت، باید گفت که ساده ترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی اصلا وجود خارجی ندارد. ولی چرا؟ این دقیقا به خاطر شما زبان آموز عزیز است! زیرا شما با تمام کسانی که زبان انگلیسی می آموزند متفاوت هستید. به همین ترتیب دیگران هم با شما تفاوت دارند. مواردی مانند سن، مکان، تجربه و بسیاری از عوامل دیگر بر نحوه یادگیری شما تاثیر می گذارند.

شاید شما با کتاب صوتی بهتر زبان انگلیسی بیاموزید، اما دوست شما با حضور در کلاس درس بهتر یاد بگیرد. شاید هم بیشتر از کتاب های درسی یا تماشای فیلم ها و سریال ها انگلیسی یاد بگیرید. اساسا علایق و ذهنیت هر شخص بهترین روش یادگیری انگلیسی برای او را تعیین می کند.

قبل از اینکه به ۳ روش از بهترین روش های یادگیری انگلیسی بپردازیم چند خبر خوب برای شما زبان آموز عزیز داریم. اول اینکه مهم نیست قبلا به چه روشی به دنبال یادگیری انگلیسی بودید. تحقیقات نشان می دهد همیشه می توانید عقب افتادگی خود را جبران کنید. به عبارت دیگر، هیچ وقت برای آزمون روش های جدید دیر نیست. بنابراین اگر قبلا زیاد تلاش کرده اید، ولی نتیجه نگرفته اید، اصلا دلسرد نباشید. چون هیچ وقت دیر نیست. تنها کافی است به نکاتی که مرور کردیم توجه کنید و بهترین روش یادگیری انگلیسی برای خودتات را پیدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان آلمانی «

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

۳ روش مطمئن برای یادگیری زبان انگلیسی

 

۳ روش مطمئن برای یادگیری زبان انگلیسی

 

در اینجا سه روش کاملا موثر و اثبات شده برای یادگیری زبان انگلیسی را با هم مرور می کنیم. احتمالا مانند بسیاری از زبان آموزان، شما هم از این روش ها استفاده کرده اید یا اینکه حداقل در موردشان شنیده اید. مهم نیست از کدام دسته هستید، بلکه کافی است بهترین روش یادگیری انگلیسی برای خودتان را با مرور آنچه در این مطلب گفته می شود پیدا کنید. در ضمن بررسی بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی، به نکاتی هم برای استفاده از هر روش خواهیم پرداخت.

 

 

۱- روش غوطه وری برای یادگیری زبان انگلیسی

 

روش غوطه وری برای یادگیری زبان انگلیسی

 

«روش غوطه وری» که به آن «روش طبیعی» نیز گفته می شود. یکی از بهترین روش ها برای یادگیری انگلیسی است. در این روش همانطور که از نام آن پیداست، شما باید خودتان را کاملا با زبان انگلیسی احاطه کنید و اساسا باید در آن غوطه ور شوید.

یافته های علمی نشان می دهد، این روش نه تنها به شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک می کند، بلکه باعث می شود همچون خود انگلیسی زبانان فکر کنید. در واقع یافته های برخی تحقیقات نشان می دهد، استفاده از روش غوطه وری برای یادگیری  انگلیسی، نحوه کارکرد مغز را کاملا تغییر می دهد. و البته موجب می شود تا فرد درست به مانند یک فرد انگلیسی زبان فکر کند. در روش غوطه وری برای یادگیری انگلیسی شما هر روز باید در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرید. این امر به خصوص از آنجایی که رسیدن به درکی هم سطح زبان مادری کار دشواری است، می تواند مزیت زیادی برای اکثر زبان آموزان داشته باشد.

 

 

ولی چرا روش غوطه وری موثر است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بچه های کوچک چطور زبان مادری خودشان را یاد می گیرند. وقتی بچه ای به دنیا می آید، اصلا هیچ درکی از زبان والدینش ندارد. بلکه در واقع او ناگهان بدون ندانستن کلمه ای وارد دنیا شده و در معرض زبان جدیدی قرار گرفته است. کودک به تدریج از گوش دادن به زبان مادری و تماشای دیگر، کلمات خاصی را یاد می گیرد. به مرور هم یاد می گیرد که چطور این کلمات را به هم بچسباند و جملات با معنی بسازد. بالاخره کودک می تواند به صورت کاملا روان و سلیس به زبان مادری خود صحبت کند. بنابراین هرچه بیشتر خودتان را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید، راحت تر یاد می گیرید.

 

 

چرا از روش غوطه وری استفاده کنیم؟

 

از روش غوطه وری در حالتی استفاده کنید که اگر:

  • با توجه به شغل همواره در معرض زبان انگلیسی هستید یا اینکه همیشه به کشورهای انگلیسی زبان سفر می کنید.
  • در درک و یادگیری قواعد دستوری زبان انگلیسی مشکل دارید.
  • دوست دارید زودتر به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  • از طریق گوش دادن و صحبت کردن بهتر یاد می گیرید.

 

 

چطور به روش غوطه وری زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

 

برای یادگیری انگلیسی به این روش باید خودتان را دائما با زبان انگلیسی احاطه کنید. از این جهت، این روش به خصوص برای کسانی که به تازگی مهاجرت کردند یا به کشورهای انگلیسی زبان سفر می کنند بسیار موثر است. اگر هیچکدام از مواردی که گفتیم برای شما صدق نمی کند، اصلا نگران نباشید. خوشبختانه گسترش فناوری ارتباطات و اینترنت باعث شده که از هر کجای دنیا به منابع بسیار گسترده ای دسترسی داشته باشید. شما در منزل می توانید به مانند اینکه در یک کشور انگلیسی زبان هستید خودتان را در معرض زبان قرار دهید. با این حال، باز هم کارهای بیشتری هستیند که می توانید انجام دهید. برخی از این قبیل کارها عبارتند از:

 

  •  اولین کاری که باید بکنید این است که زبان پیش فرض تلفن همراه، شبکه اجتماعی و … را به زبان انگلیسی تغییر دهید.
  •  عضو انجمن ها یا تالار های گفتگو و گروه های آنلاین انگلیسی زبان شوید. سعی کنید گروه ها و انجمن هایی را پیدا کنید که علایق مشترکی با شما دارند. در این صورت، نقاط مشترک بیشتری با سایر اعضای گروه دارید و می توانید از آنچه دوست دارید صحبت کنید.
  •  اگر در یک دوره کلاس انگلیسی شرکت کردید، تا جایی که می توانید با هم کلاسی های خود به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  •  سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی به زبان انگلیسی تماشا کنید. حتی اگر کلمات را نمی فهمید، باز هم تماشای صحبت های انگلیسی زبانان به شما کمک می کند که الگوهای زبانی آنان را یاد بگیرید.
  •  اخبار تماشا کنید و به پادکست های انگلیسی گوش دهید. در خبرنامه یک نشریه یا وب سایت انگلیسی عضو شوید. سعی کنید انگلیسی را به اولین و پرکاربردترین زبانی تبدیل کنید که هر روز با آن سر و کار دارید.

 

 

بیشتر بدانید » اپلیکیشن های محبوب یادگیری زبان ترکی« 

 

 

۲- روش کلاس درس برای یادگیری زبان انگلیسی

 

روش کلاس درس برای یادگیری زبان انگلیسی

 

صرفا به این دلیل که در کلاس های انگلیسی شرکت نمی کنید، به راحتی از روی این روش نگذرید. یادگیری انگلیسی به روش کلاس درسی اصلا به این معنی نیست که باید واقعا در یک کلاس انگلیسی شرکت کنید. بلکه نحوه به کارگیری این روش درست به مانند این است که در یک کلاس درس شرکت کرده باشید. با روش کلاس درس، شما کار خود برای یادگیری زبان انگلیسی را با قواعد دستوری، املایی و واژگان و اصول پایه ای آن شروع می کنید.

 

یافته های علمی نیز نشان می دهد که قبل از اینکه بتوانید به زبانی صحبت کنید، نیاز به دانش اولیه از آن زبان دارید. در غیر این صورت، باید از کجا شروع کنید؟ طبق برخی مطالعات، یادگیری یک زبان کمی شبیه ساختن است. شما کار خود را با چند اصل پایه ای شروع می کنید، سپس به جملات ساده می رسید و به مرور به حجم آموخته های خود اضافه می کنید.

 

 

این مقاله را هم مطالعه کنید » بهترین اپلیکیشن های کتابخوان فارسی « 

 

 

چرا از روش کلاس درس برای یادگیری زبان خارجی استفاده کنیم؟

 

چرا از روش کلاس درس برای یادگیری زبان خارجی استفاده کنیم؟

 

از روش کلاس درس در حالتی استفاده کنید که اگر:

 

  • از ساختار و نظم در حین یادگیری لذت می برید.
  • تا وقتی ک خیالتان بابت دستور زبان و واژگان راحت نشده، دوست ندارید به انگلیسی صحبت کنید.
  • ترجیح می دهید به جای اینکه تمام روز خودتان را با زبان انگلیسی احاطه کنید، یک مدت طولانی (چند ساعته) را به مطالعه اختصاص دهید.
  • دوست دارید زبان انگلیسی را عمیقا درک کنید و تنها هدفتان صحبت کردن نیست.
  • تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اید و کاملا مبتدی هستید.
  • در محیط کلاس بهتر یاد می گیرید یا اینکه به تازگی در یک کلاس انگلیسی ثبت نام کردید.

 

 

چطور به روش کلاس درس انگلیسی یاد بگیریم؟

 

چطور به روش کلاس درس انگلیسی یاد بگیریم؟

 

لازمه یادگیری زبان انگلیسی به روش کلاس درس، رعایت برخی اصول و نظم است. می توانید از این روش چه در منزل و چه در کلاس استفاده کنید. حتی می توانید از یک معلم خصوصی یا دوستی که دانش زبان انگلیسی بالایی دارد کمک بخواهید. این شخص می تواند وقتی که اشتباهات مهم (گرامری، املایی و …) مرتکب می شوید، اشتباهاتتان را به شما گوشزد کند. برای یادگیری انگلیسی به روش کلاس درس بهتر است این چند نکته را مدنظر قرار دهید:

  • در یک کلاس انگلیسی (حضوری یا آنلاین) ثبت نام کنید.
  • اگر دوست ندارید در یک دوره کلاس زبان انگلیسی شرکت کنید، بهتر است که معلم خصوصی یا کسی را پیدا کنید که به شما در یادگیری انگلیسی کمک کند.
  • چند کتاب درسی خوب تهیه کنید. داشتن انواع کتاب های درستی (کتاب هایی مخصوص واژگان یا گرامر) یا یک کتاب همه فن حریف یادگیری زبان انگلیسی می تواند بسیار مفید باشید.
  • منابع آنلاین زیادی برای آزمودن دانش انگلیسی وجود دارد. می توانید از برخی از وب سایت ها برای تعیین سطح یا درک مطلب، دایره لغات، دانش دستوری و موارد دیگر استفاده کنید.
  • وقت مشخصی را هر روز به مطالعه زبان انگلیسی اختصاص دهید.
  • هیچ وقت اجازه ندهید چیزهایی که قبلا یاد گرفته اید از ذهنتان برود. با مرور یادداشت های قدیمی می توانید آموخته هایتان را از نو به خاطر بسپارید. حتی می توانید یک روز در هفته را به مرور و از نو به خاطر سپردن مطالبی که قبلا مطالعه کرده اید اختصاص دهید.

 

 

چند نکته برای انتخاب کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی

 

چند نکته برای انتخاب کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی

 

با وجودی که کتاب های درسی زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی در بازار کتاب وجود دارد. ولی مشخص است که تمامی این کتاب ها نمی توانند برای شما مناسب باشند. اولین نکته ای که باید در انتخاب کتاب درسی به یاد باشید این است که «کتاب مخصوص زبان آموز (Student’s Book)» همراه پاسخ ها را تهیه کنید. مجموعه کتاب های «In Use» انتشارات دانشگاه کمبریج از بهترین و مناسب ترین کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی به حساب می آیند. می توانید کتاب های مختلف این مجموعه را برای واژگان، گرامر، افعال و … در بازار پیدا کنید.

اگر هدفتان شرکت در آزمون های زبان انگلیسی همچون آزمون تافل یا آیلتس است، مجموعه کتاب های «Perfect Phrases Series» از منابع بسیار عالی به حساب می آید. بهترین کتاب های یادگیری زبان انگلیسی در نهایت انتخاب می کنید به هدف خود شما بستگی دارد. بنابراین کتاب های خود را بر اساس آنچه می خواهید یاد بگیرید انتخاب کنید.

سایت های زیادی وجود دارد که می توانید خود را در آنها مهارت های گرامری و درک مطلب و سایر مهارت های زبانی خود را محک بزنید. یکی از وب سایت های خوب در این زمینه Quizzes.com  است. می توانید در بخش های موضوعی این وب سایت آزمون های مختلفی را پیدا کنید.

 

 

۳- روش دوگانه برای یادگیری زبان خارجی

 

۳- روش دوگانه

 

اگر در میانه های راه به این فکر کرده باشید که ترکیب دو روش غوطه وری و کلاس درس چقدر می تواند خوب باشد؟ باید خدمتتان عرض کنیم، چرا که نه! روش دوگانه همانطور که از نام آن مشخص است، روشی است که شما در آن به انتخاب خودتان از روش های یادگیری غوطه وری و کلاس درس استفاده می کنید. یادتان است که قبلا گفتیم برای یادگیری زبان انگلیسی باید از جایی شروع کنید؟ بسیار خوب، در روش یادگیری دوگانه شما می توانید کار خودتان را با کلاس درس شروع کنید و سپس به مرور حربه ها و ترفندهای روش غوطه وری را به فرآیند یادگیری انگلیسی خود اضافه کنید.

 

تحقیقات هم نشان داده اند که استفاده از روش غوطه وری پس از یادگیری برخی اصول زبانی می تواند بسیار مفید باشد. با این حال، همیشه تحقیقات به درستی نمی توانند نشان دهند که چه زمانی برای این تغییر و تحولات و افزودن غوطه وری صحیح است. نتایج یک مطالعه نشان داد که زبان آموزان در کلاس های دو زبانه در مقایسه با کلاس های غوطه وری (تماما به زبان انگلیسی) عملکرد خوبی دارند. این مطالعه نشان می داد که زبان آموزان با غوطه وری سریع تر یاد می گیرند. اما در نهایت سرعت یادگیریشان کم می شود. در مقابل، زبان آموزانی که در کلاس های دو زبانه شرکت می کنند، آهسته تر یاد می گیرند، ولی در نهایت بیشتر از سایرین می آموزند.

 

اینجاست که پیشنهاد می کنیم از روش دوگانه استفاده کنید. جایی که می توانید هر بهترین های هر دو دنیا را یکجا داشته باشید! یعنی هم سریع یاد بگیرید و هم زیاد. با روش یادگیری انگلیسی دوگانه می توانید هم خودتان برای گفتگو و صحبت به زبان انگلیسی آماده کنید و هم از قواعد دستوری و گرامری غفلت نکنید.

 

 

بیشتر بدانید » پرفروش ترین اپلیکیشن های یادگیری زبان فرانسه «

 

 

چرا از روش دوگانه استفاده کنیم؟

 

از روش دوگانه در حالتی استفاده کنید که اگر…

  • وقت کافی برای به کار بستن هر دو روش کلاس درس و غوطه وری را داشته باشید. مزیت این روش هم واضح است؛ هر چقدر زمان بیشتری را صرف یادگیری انگلیسی کنید، سریع تر و بیشتر یاد می گیرید.
  • در محیط کلاس درس خیلی خوب یاد می گیرید، اما می خواهید هر چه زودتر به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  • در دوره ها و کلاس های زبان انگلیسی شرکت کرده اید.
  • در سطح متوسط یا پیشرفته انگلیسی هستند.

 

 

چطور با روش دوگانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

 

چطور با روش دوگانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

 

روش دوگانه برای زبان آموزان سطح متوسط انگلیسی بهترین گزینه است. اگر از حس می کنید آماده استفاده از زبان انگلیسی در گفتگوها و محاورات روزانه هستید، اما هنوز هم می خواهید با نظم و قاعده پیش بروید، روش دوگانه بهترین انتخاب برای شماست. از آنجا که روش دوگانه ترکیبی از غوطه وری و کلاس درس است، می توانید نکات و پیشنهاداتی که در این دو بخش مرور کردیم را با انتخاب خودتان با هم ترکیب کنید. با این حال، حتما به نکاتی که خواهیم گفت توجه کنید:

  • بیش از حد به خودتان فشار وارد نکنید. به تناوب به استراحت و مطالعه بپردازید. فراموش نکنید که حتی مطالعه طولانی مدت هم می تواند به یادگیری شما لطمه جدی وارد کند!

 

  • سعی کنید توازن خوبی بین دو روش کلاس درس و غوطه وری برقرار کنید. یکی از روش های یادگیری زبان انگلیسی به این روش این است که صبح یک نکته جدید یاد بگیرید و بعدا در طول روز از آن استفاده کنید. برای مثال، اگر امروز با کاربرد افعال زمان گذشته در زبان انگلیسی آشنا شدید، سعی کنید از آخر هفته یا فیلمی که اخیرا دیده اید صحبت کنید و در جملاتی که می سازید از افعال گذشته استفاده کنید.

 

 

بیشتر بدانید » محبوب ترین پادکست های فارسی « 

 

 

جمع بندی نهایی

 

چطور مثل حرفه ای ها انگلیسی صحبت کنیم

 

نهایتا با تمام نکاتی که در این مطلب گفته شد، شاید باز هم در مورد انتخاب بهترین روش یادگیری انگلیسی دچار تردید باشید. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که چنانچه در سطرهای قبل نیز گفته شد، هیچ روش مشخصی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد که صد درصد برای شما مناسب و مفید باشد. بلکه هر کس بسته به شیوه زندگی، نحوه یادگیری و مسائل دیگر قلق خاصی برای آموختن زبان دارد. برخی از نکات و ایده هایی که در این مطلب گفته شد را با هم ترکیب کنید. دست به آزمون و خطا بزنید. به مرور می توانید روش متناسب با شیوه زندگی یا سبک یادگیری خودتان را پیدا کنید.

 

 

بیشتر بدانید » بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی «

 

 

منبع: fluentu

 

کالابرگ الکترونیک