آیا رنگ مو باعث سرطان سینه و مثانه و خون و … می شود؟

آیا رنگ مو باعث سرطان سینه و مثانه و خون و … می شود؟


18 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رابطه رنگ مو و سزطان

رنگ کردن موها می تواند ظاهر شما را به طور کلی تغییر دهد. رنگ مو با پوشاندن موهای سفید و خاکستریتان، چهره ای جوان تر و جذاب تر به شما می بخشد. تاکنون تحقیقات زیادی روی رابطه رنگ مو و سرطان انجام شده است. شنیدن نتایج برخی از آن ها می توانند شما را شگفت زده کنند. برخی مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها با استفاده مداوم از برخی از رنگ موها بیشتر است. احتمالاً اگر شما هم از رنگ مو استفاده می کنید می خواهید بدانید آیا رنگ مو سرطان زاست؟ در سرویس سلامت مجله کوروش به شما می گوییم که آیا واقعاً بین سرطان مثانه و سرطان خون و رنگ مو ارتباطی وجود دارد؟ در ادامه این مقاله از مجله کوروش می توانید با ارتباط رنگ مو و سرطان خون و مثانه و سینه و … بیشتر بدانید.

 

 

مواد شیمیایی در رنگ مو

 

مواد شیمیایی در رنگ مو

 

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که وقتی در مورد خطر ابتلا به سرطان با استفاده از رنگ مو صحبت می شود منظور رنگ های دائمی مو هستند. رنگ هایی که رنگ موهای شما را به طور کامل تغییر می دهند. به طور کلی رنگ موها به سه دسته بندی مختلف تقسیم می‌شوند. رنگ های اکسیداتیو یا دائم، رنگ های موقت یا نیمه دائم و رنگ های طبیعی. معمولاً رنگ های اکسیداتیو و یا دائم بیشتر از سایر انواع رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ ها با ایجاد رنگ دانه روی ساقه مو رسوب می کنند. و به دلیل وجود مواد شیمیایی قوی تری که در ساختار خود دارند معمولاً نسبت به سایر انواع رنگ ها خطرات بیشتری برای سلامت دارند.

 

 

ترندهای رنگ مو ۲۰۲۱

 

 

خطرات استفاده از رنگ موهای دائمی

 

خطرات استفاده از رنگ موهای دائمی

 

برای ساخت رنگ موهای دائمی از هزاران مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود. آمونیاک، آمین ها و پراکسید هیدروژن تنها تعدادی از این مواد شیمیایی هستند که به رنگ مو کمک می کنند. این مواد باعث می شوند رنگ مو به ساقه موهای شما وارد شود و آن را به رنگ دیگری در آورد. زمانی که موهای خود را رنگ می کنید، مقادیر کمی از این مواد شیمیایی از طریق پوست سر جذب می شود. همچنین بخار و بوی این مواد شیمیایی را از طریق بینی و دهان وارد بدن خود می کنید.

 

معمولاً افرادی که از سالن ها و آرایشگاه ها به طور روزانه با رنگ مو کار می کنند، بیشتر از افرادی که هر چند ماه یک بار موهای خودشان را رنگ می کنند، در معرض مواد شیمیایی مضر رنگ مو قرار دارند. برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو موجب تغییر در سطح و عملکرد هورمون هایی همانند استروژن می شود. این هورمون ها می توانند به رشد و گسترش برخی از سرطان ها از جمله سرطان پستان در بدن کمک کنند.

 

 

این اشتباهات رنگ مو را کدر و بد رنگ می کنند

 

 

تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه رنگ مو و سرطان

 

تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه رنگ مو و سرطان

 

بیشتر از ۵۰ درصد از زنان و ده درصد از مردان بالای ۴۰ سال موهای خود را رنگ می کنند. اکثر این افراد نیز گاهی نگران این موضوع می شوند که آیا رنگ مو سلامت آن ها را به خطر می اندازد؟ آیا واقعاً استفاده از رنگ مو می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را در آن ها افزایش دهد؟ آمین های معطر از مواد تشکیل دهنده رنگ های شیمیایی هستند. استفاده از این مواد شیمیایی در دوزهای بالا موجب بروز سرطان در حیوانات آزمایشگاهی می شود. این مواد شیمیایی می تواند سلول‌ های سالم انسان را در آزمایشگاه به سلول های سرطانی تبدیل کند. به طور کلی مطالعات انسانی در مورد رابطه رنگ مو و ابتلا به سرطان نتایج متفاوتی را نشان می دهد.

 

در مطالعات اخیر که در مورد رابطه رنگ مو و سرطان انجام شد، نتایج نشان داد که استفاده از رنگ موهای دائمی به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهند. این مطالعه در دانشگاه پزشکی هاروارد و روی ۱۱۷۲۰۰ خانم انجام شد. برخی از آن ها بیشتر از ۳۶ سال از رنگ مو استفاده می کردند. در این مطالعه سن شروع رنگ کردن مو، مدت زمان استفاده از رنگ مو، دفعات استفاده و مقایسه آن ها نسبت به افرادی که به هیچ عنوان از جنگ استفاده نکرده اند انجام شد. نتایج نشان داد، خطر ابتلا به انواع سرطان در افرادی که به طور دائم از رنگ موهای شیمیایی استفاده می کنند نسبت به افرادی که تاکنون از رنگ استفاده نکرده ‌اند، بیشتر نیست.

 

 

علائم سرطان سینه

 

 

رنگ مو و سرطان تخمدان و پوست

 

در برخی از موارد خاص خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان پوست در افرادی که به طور دائم از رنگ موهای شیمیایی استفاده می کنند کمی بیشتر است. به نظر می رسد که استفاده طولانی مدت از رنگ موهای دائمی می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها همانند سرطان سینه و تخمدان را نیز تا حدودی در زنان افزایش دهد. به طور کلی برخی مطالعات حاکی از آن است که خطر ابتلا به برخی از سرطان ها در افرادی که با رنگ مو کار می کند ولی از آن استفاده نمی کنند، افزایش پیدا می کند. اما برخی تحقیقات نیز رابطه معناداری بین رنگ مو و سرطان پیدا نکرده اند.

 

 

علائم سرطان تخمدان

 

 

رابطه سرطان مثانه و رنگ مو

 

رابطه سرطان مثانه و رنگ مو

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تحقیقات زیادی رابطه سرطان مثانه و رنگ مو را اثبات کرده ‌اند. تحقیقات نشان می دهد آرایشگرها و افرادی که در محل کار به صورت هر روزه با رنگ مو در ارتباط هستند، بیشتر به سرطان مثانه مبتلا می شوند. اما هیچ مطالعه ‌ای این موضوع را ثابت نمی کند که خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که از رنگ مو استفاده می کنند بیشتر می شود. درواقع تحقیقات تنها رابطه سرطان مثانه و رنگ مو را تنها برای افرادی که به صورت هر روزه با رنگ مو در ارتباط هستند، تأیید می کنند.

 

 

رابطه رنگ مو و سرطان خون

 

رابطه رنگ مو و سرطان خون

 

برخی مطالعات نشان می دهند که در افرادی که زیاد از رنگ مو استفاده می کنند، خطر ابتلا به لنفوم و سرطان خون کمی افزایش پیدا می کند. معمولاً خطر برای افرادی که از رنگ های تیره تر و غلیظ تر حاوی مواد شیمیایی بیشتر هستند استفاده می کنند بیشتر است. به علاوه رنگ موهایی که قبل از سال ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار می گرفت، حاوی مواد شیمیایی مضر بیشتری بود. بنابراین افرادی که قبل از این سال شروع به رنگ کردن موهای خود کردند، معمولاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند.

 

 

چگونه زردی مو را از بین ببریم

 

 

رابطه رنگ مو و سرطان سینه

 

رنگ مو و سرطان سینه

 

برخی مطالعات انجام شده ارتباط رنگ مو و سرطان سینه را اثبات می کنند. برخی دیگر نیز هیچ رابطه معناداری بین رنگ مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان پیدا نکرده اند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شد زنانی که به طور دائم از رنگ استفاده می کردند حدود ۹ درصد بیشتر از سایر افراد به سرطان سینه مبتلا شدند. زنان آمریکایی آفریقایی که هر ۵ تا ۸ هفته موهای خود را رنگ می کند، معمولاً ۶۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. در حالی که این خطر در زنان سفیدپوست تنها ۸ درصد بیشتر بود.

 

مطالعه دیگری که در مورد رابطه رنگ مو و سرطان سینه بدون در نظر گرفتن نژاد افراد انجام شد. نتایج نشان داد زنانی که از رنگ مو استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که از این ماده استفاده نمی کنند، ۲۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

 

 

آیا رنگ مو سرطان زاست؟

 

آیا رنگ مو سرطان زاست؟

 

در انتها باز هم به همین سوال می رسیم که آیا رنگ مو سرطان زاست؟ در حقیقت باید بدانید که ضد و نقیض های زیادی در مورد رابطه رنگ مو و سرطان وجود دارد و از همه رو هنوز این ارتباط تأیید شده نیست. در حقیقت برای پیدا کردن ارتباط رنگ مو و سرطان نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است. متخصصان می گویند رنگ مو به خودی خود نمی تواند موجب ایجاد سرطان شود. برای ابتلا به این بیماری معمولاً عوامل مختلفی دخیل هستند. زمانی که سابقه خانوادگی، جهش ژنی، رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن همگی در کنار هم فراهم شوند، ممکن است استفاده از رنگ مو نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

 

روش های تقویت موی دکلره شده

 

 

جمع بندی نهایی

 

با اینکه تا کنون تحقیقات زیادی در مورد رابطه رنگ مو و سرطان انجام شده است. اما هنوز هم شبهات زیادی در مورد این ارتباط وجود دارد. اما به هر حال رنگ مو حاوی مواد شیمیایی زیادی است. اگر نگران سلامتی خودتان هستید می توانید از مواد گیاهی و طبیعی برای رنگ کردن موهایتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که در دوران بارداری به هیچ عنوان از رنگ مو استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می تواند روی رشد کودک شما تأثیر بگذارد. برخی از رنگ موها موجب ایجاد واکنش های شدید آلرژیک در برخی افراد می شوند. بنابراین قبل از استفاده از رنگ موی جدید بهتر است حتماً مقداری از رنگ را روی تکه ای کوچک از موهایتان امتحان کنید. به این ترتیب مطمئن شوید که پوست شما به مواد تشکیل دهنده آن حساسیت نشان می دهد.

 

منابع: webmd، health.harvard

کالابرگ الکترونیک