طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای خوشمزه بدون فر

طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای خوشمزه بدون فر


18 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کیک شکلاتی تابه ای

درست کردن انواع کیک هایی که نیاز به فر، همزن و مواد گران قیمت ندارند، می تواند بهترین انتخاب و گزینه برای افرادی باشد که در عین سرگرم شدن، بخواهند از یک کیک خوشمزه و البته ارزان استفاده کنند. اگر شما هم دنبال یک دستور پخت کیک تابه ای هستید که هم خوشمزه و هم به صرفه باشد و هم پخت راحت و بدون دردسری داشته باشد، این مطلب مخصوص شماست. در سرویس آشپزی برای راحتی بیشتر خوانندگان عزیز، به جای اندازه مواد به گرم و کیلوگرم، مجله کوروش از پیمانه یا لیوان فرانسوی دسته دار استفاده می کنیم. طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای را در مجله کوروش بخوانید.

 

در فهرست پخت انواع کیک و شیرینی، گزینه های زیادی وجود دارند. دسرهایی هم خوشمزه هستند و هم خیلی راحت درست می شوند. برخی افراد فکر می کنند برای این که یک کیک خوش طعم داشته باشند، باید هم از وسایل مخصوص زیادی استفاده کنند و هم وقت زیادی را به این کار اختصاص بدهند. اما شما بدون نیاز به فر هم می توانید یک کیک شکلاتی نرم و پفکی و خوشمزه را به سادگی درست کنید.

 

 

طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای

 

طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای 

 

مواد لازم

 

آرد: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن مایع: ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: کمی

خامه یا شکلات تخته ای برای تزیین: به میزان دلخواه

 

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ الک کردن آرد کیک

 

مرحله اول؛ الک کردن آرد کیک

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای، در یک ظرف مناسب و البته بزرگ، آرد، بیکینگ پودر و پودر کاکائو را ۲ یا ۳ بار الک کنید. با این کار هم ناخالصی ها را می گیرید و هم بافت آرد و در نهایت کیک، لطیف تر خواهد شد.

 

 

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن مایه کیک شکلاتی

 

روغن، شکر، آبلیمو و وانیل را اضافه کنید و به هم بزنید. وقتی کمی مواد منسجم شد، آب را کم کم اضافه کنید و همزمان مواد را به هم بزنید تا گلوله نشوند. نیازی به استفاده از همزن برقی نیست. با لیسک مواد را مخلوط کنید. باید در انتها یک مایه خمیری داشته باشید که نه زیادی سفت است و نه زیادی رقیق.

 

 

کیک تولد خامه ای

 

 

مرحله سوم؛ ریختن مایه کیک شکلاتی در تابه

 

مرحله سوم؛ ریختن مایه کیک شکلاتی در تابه

 

یک تابه تفلون (نچسب) با اندازه مناسب را روی حرارت قرار دهید. وقتی تابه گرم شد، زیر آن را شعله پخش کن بگذارید تا حرارت، ملایم و یکدست شود.

 

کف و دیواره تابه را با کمی کره یا روغن چرب کنید. می توانید کاغذ روغنی هم بیندازید. مواد را در تابه بریزید و روی آن را یک دم کنی بگذارید تا بخار کند. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید و در تابه را باز نکنید. بعد از آماده شدن کیک، حرارت را قطع کنید. بعد از این که کیک از دما افتاد، آن را با خامه یا شکلات تزیین کنید. (در صورت تمایل می توانید شکلات تخته ای سفید یا تلخ را روی کیک رنده کنید.)

 

در روش بالا نیازی به قالب در طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای وجود ندارد ولی برای فرم بهتر، می توانید از قالب هم استفاده کنید.

 

 

۲ روش تهیه سابله کیک

 

 

نکته تکمیلی

 

یکی دیگر از شیوه های پخت کیک شکلاتی این است که مواد کیک را در قالب بریزید و یک قابلمه با آب جوش روی حرارت قرار دهید. قالب را روی آب جوش، در حالی که شناور است، قرار دهید. در این حالت کیک با حرارت بخار آب خواهد پخت.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای

 

فوت و فن های طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای

 

  • بنا به میزان حرارت، ممکن است زمان پخت بیشتر شود پس قبل از اینکه حرارت را قطع کنید، یک خلال دندان یا چنگال را داخل کیک فرو کنید. اگر کیک به آن نچسبید، حرارت را قطع کنید.

 

  • اگر می خواهید کیکتان ظاهر زیباتر و طعم متفاوت تری داشته باشد، ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی شیر را با شکلات تخته ای یا پودر کاکائو مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. می توانید کمی شکر هم اضافه کنید ولی اگر از شکلات استفاده می کنید، بهتر است این کار را نکنید تا زیادی شیرین نشود. بعد از اینکه کیک پخت و آماده شد، وقتی هنوز داغ است، سس شکلاتی را روی کیک بریزید و کمی صبر کنید. اجازه دهید سس به خورد کیک برود. وقتی کیک خنک شد، آن را به قطعات دلخواه تزیین کنید.

 

  • می توانید از قابلمه یا پلوپز هم در طرز تهیه کیک شکلاتی تابه ای استفاده کنید.

 

  • وقتی کیک پخت، می توانید کیک داخل قابلمه را برگردانید تا طرف دیگر کیک هم بپزد. در این حالت بهتر است از تابه های دو طرفه استفاده کنید.

 

  • به مواد موجود در طرز تهیه کیک تابه ای شکلاتی، می توانید ۱ تخم مرغ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی شیر هم اضافه کنید.

 

  • برای تنوع بیشتر می توانید از انواع برش های میوه مثل موز و توت فرنگی یا گیلاس برای تزیین کیک شکلاتی استفاده کنید.

 

 

کیک خیس پرتقالی شکلاتی

 

 

کالابرگ الکترونیک