بهترین و بدترین روش های درمان سوختگی سطحی و شدید

بهترین و بدترین روش های درمان سوختگی سطحی و شدید


18 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان سوختگی در خانه

زمانی که سوختگی جزئی برایتان اتفاق می افتد به کار گرفتن روش های درمان طبیعی می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سوختگی کمک زیادی کند. مهم نیست دست هایتان را برای درست کردن کوکی های داغ و خوشمزه سوزانده اید و یا با آفتاب گرفتن زیر نور خورشید دچار آفتاب سوختگی شده اید. به هر حال در چنین شرایطی به تنها چیزی که فکر می کنید رها شدن از درد ناشی از سوختگی و همچنین به حداقل رساندن علائم و آسیب های ناشی از آن است. اگر در مورد درمان سوختگی در خانه با عسل یا یخ و روش های طب سنتی درمان سوختگی چیزهایی شنیده اید، بهتر است بدانید که ما در سرویس سلامت قصد داریم شما را با تأثیرات و همچنین روش استفاده از این درمان‌های طبیعی و خانگی سوختگی آشنا کنیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

درجه بندی انواع سوختگی

 

درجه بندی انواع سوختگی

 

در مورد انتخاب بهترین روش درمان سوختگی در خانه میزان و شدت سوختگی اهمیت زیادی دارد. به طور کلی سوختگی ها به سه دسته بندی مختلف تقسیم می شوند.

 

 

سوختگی درجه یک

 

سوختگی که معمولاً با علائمی نظیر قرمزی و درد در ناحیه آسیب دیده همراه است. این درجه به عنوان ضعیف ترین نوع سوختگی شناخته می شود. در این درجه سوختگی محل سوختگی کمی متورم و سفید می شود. در سوختگی درجه یک معمولاً امکان درمان سوختگی در خانه وجود دارد و شما می توانید با کمک گرفتن از روش های طبیعی به راحتی مقدار درد و علائم ناشی از سوختگی را کاهش دهید.

 

 

سوختگی درجه ۲

 

این نوع سوختگی که معمولاً قسمت عمیق تری از پوست را نسبت به سوختگی درجه یک درگیر می کند، درد و قرمزی بیشتری دارد. در این درجه معمولاً محل سوختگی تورم و تاول ایجاد می شود. در این درجه از سوختگی نیز می توانید از روش های درمان سوختگی در خانه استفاده کنید.

 

 

سوختگی درجه ۳

 

در این نوع سوختگی تمام لایه های پوست آسیب می بینند. پوست بعد از سوختگی کامل از سفید یا زغالی می شود. در سوختگی درجه ۳ معمولاً اعصاب و بافت های زیر پوست نیز دچار آسیب می شوند. از همین رو در بسیاری از مواقع با اینکه درصد سوختگی بسیار زیاد است. اما فرد در ابتدا درد زیادی را احساس نمی کند. در این سطح سوختگی لازم است فرد به سرعت برای درمان تاول سوختگی و رفع علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

 

روش های درمان سوختگی در خانه

 

روش های درمان سوختگی در خانه

 

پیشینه استفاده از روش های طبیعی برای درمان سوختگی در خانه، به قرن ها پیش برمی گردد. مطالعات نشان می دهد که استفاده از برخی روش های طبیعی می تواند در درمان انواع سوختگی درجه یک و دو مؤثر عمل کند. در ادامه می توانید با چند روش درمان سوختگی در خانه آشنا شوید.

 

 

درمان سوختگی در خانه با استفاده از آب سرد

 

درمان سوختگی در خانه با استفاده از آب سرد

 

اگر سوختگی شما در دسته سوختگی درجه یک و درجه دو قرار می گیرد، بهتر است بعد از سوختن به سرعت پوست خود را زیر آب سرد بگیرید. اجازه دهید پوستتان برای ۲۰ دقیقه داخل آب سرد باقی بماند. این کار موجب تسکین درد سوختگی و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر می‌شود. به علاوه اگر بعد از سوختگی سریعاً محل سوختگی را زیر آب سرد بگیرید، به لایه های عمیق تر پوست شما آسیب وارد نخواهد شد و علائم زودتر بر طرف می‌شود. معمولاً از این روش برای درمان سوختگی با بخاری و یا سوختگی های سطحی استفاده می شود.

حتما بخوانید  بهترین مارک های کرم دور چشم برای رفع تیرگی و چروک

 

 

تمیز کردن محل سوختگی از ایجاد عفونت جلوگیری می کند

 

بعد از این که محل سوختگی را زیر آب سرد گرفتید باید آن را به خوبی تمیز کنید. برای این کار می توانید از یک صابون ضد باکتریایی ملایم استفاده نمایید. به هیچ عنوان محل سوختگی را مالش ندهید. تنها می توانید مقداری از کف صابون را روی محل قرار دهید و سپس به آرامی آن را بشویید. این کار از ایجاد عفونت در محل سوختگی جلوگیری می کند و به روند بهبودی آن سرعت می بخشد. در صورتی که محل سوختگی باز شده، بهتر است از یک باند برای پوشاندن آن استفاده کنید.

وارد شدن آلودگی ها داخل پوستی که دچار سوختگی شده و باز است موجب ایجاد عفونت خواهد شد. توجه داشته باشید که هیچگاه نباید با آن را به طور مستقیم روی محل عفونت قرار دهید. تنها لازم است که به آرامی یک لایه محافظ روی محل سوختگی ایجاد کنید. به این ترتیب از وارد شدن ضربه و همچنین ورود آلودگی به محل سوختگی جلوگیری می شود.

 

 

استفاده از کرم های آنتی بیوتیک یک روش مؤثر برای درمان سوختگی در خانه

 

برای جلوگیری از ایجاد عفونت در زخم های باز و سوختگی می توانید مقداری کرم آنتی بیوتیک روی محل سوختگی بزنید و سپس آن را به وسیله باند بپوشانید. توجه داشته باشید که محل سوختگی به هیچ عنوان نباید در معرض آلودگی و گرمای آفتاب قرار بگیرد. به علاوه بهتر است تا بهتر شدن علائم از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید.

 

این مطلب هم برای شما مفید است» راهنمای خرید کرم ضد آفتاب « 

 

 

آلوئه ورا، بهترین روش درمان سوختگی در خانه

 

آلوئه ورا، بهترین روش درمان سوختگی در خانه

 

آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای درمان سوختگی و بهبود زخم ها محسوب می شود. گیاه آلوئه ورا یک ضد التهاب طبیعی است که با افزایش گردش خون موجب تسریع بهبود زخم می گردد. به علاوه این گیاه دارای خاصیت ضد باکتریایی است و از رشد باکتری ها در محل زخم جلوگیری می کند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که آلوئه ورا می ‌تواند تا حدود زیادی بر درمان سوختگی های درجه یک و دو مؤثر باشد. برای تسکین درد، جلوگیری از تاول و بهبود زخم می‌ توانید ژل طبیعی آلوئه ورا را روزانه یک یا دو بار روی محل سوختگی بمانید تا به طور کامل بهبود پیدا کند. این روش برای درمان جای سوختگی نیز تا حدودی مؤثر عمل می کند.

 

بیشتر بخوانید » خواص آلوورا برای درمان لک و …«

 

 

درمان سوختگی با عسل در خانه

 

درمان سوختگی با عسل در خانه

 

یک پژوهش علمی که در سال ۲۰۱۸ بر روی درمان سوختگی با عسل انجام شد، نشان داد که استفاده از عسل روی محل سوختگی می ‌تواند از ایجاد عفونت جلوگیری کند. همچنین عسل موجب تسکین درد در محل سوختگی شود. برای درمان سوختگی با عسل تنها لازم است مقداری عسل طبیعی را روی یک باند بریزید و سپس آن را روی محل سوختگی قرار دهید. درمان سوختگی با عسل می ‌تواند به بهبود زخم و کاهش التهاب تا حدود زیادی کمک کند. این روش در طب سنتی درمان سوختگی نیز به شدت تأیید می شود. علاوه بر این به عنوان روشی مؤثر و طبیعی برای درمان زخم ها شناخته می شود.

 

بیشتر بدانید » خواص درمانی عسل « 

 

 

طب سنتی درمان سوختگی با گل همیشه بهار

 

طب سنتی درمان سوختگی با گل همیشه بهار

 

گل همیشه بهار خواص ضد التهابی زیادی دارد. در طب سنتی درمان سوختگی به وسیله گل همیشه بهار بسیار مؤثر شناخته می شود. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد محققان دریافتند که استفاده از عصاره گل همیشه بهار موجب بهبود محل آسیب دیده می شود و به رفع علائم سوختگی کمک زیادی می ‌کند. با اینکه گل همیشه بهار در طب سنتی درمان سوختگی بسیار مفید شناخته می شود، اما به هر حال برای تأیید این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری است.

حتما بخوانید  14 روش درمان سریع جوش کمر و شانه

 

 

روش های درمانی که باید در زمان سوختگی از آن اجتناب کنید

 

روش های درمانی که باید در زمان سوختگی از آن اجتناب کنید

 

شاید شما هم در مورد درمان سوختگی با روغن یا خمیر دندان چیزهایی شنیده اید. احتمالا دوست دارید بدانید درمان‌ سوختگی با این روش های واقعاً مؤثر عمل می‌کند یا خیر. پس بهتر است این بخش را با دقت بیشتری مطالعه کنید. روش های درمانی زیادی وجود دارد که افراد بدون هیچ اساس و پایه علمی از آن استفاده می کنند. اما بسیاری از این روش ها نه تنها تأثیری بر بهبود سوختگی ندارند، بلکه می ‌توانند علائم شما را بدتر کند.

 

 

درمان سوختگی با روغن

 

بسیاری از مردم ادعا می کنند که درمان سوختگی با روغن می ‌تواند تا حدود زیادی علائم سوختگی را کاهش دهد. اما بهتر است بدانید که روغن ها موجب به دام انداختن گرما می شوند. این موضوع به جای ترمیم زخم موجب بدتر شدن محل سوختگی می گردد. تاکنون هیچ مطالعه گسترده انسانی در زمینه تأثیر و درمان سوختگی با روغن انجام نشده است. از همین رو بهتر است به جای استفاده از روغن در محل سوختگی از یک روش مؤثر طب سنتی درمان سوختگی استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص درمانی روغن آرگان «

 

 

استفاده از سفیده تخم مرغ برای درمان سوختگی

 

روش دیگری که بسیاری از افراد برای درمان سوختگی با آب جوش و یا هر نوع سوختگی دیگری استفاده می کنند، مالیدن مقداری سفیده تخم مرغ خام روی محل سوختگی است. ادعا می شود که این کار موجب تسکین درد در محل سوختگی می شود. اما بهتر است بدانید که هیچ مدرک علمی برای موضوع وجود ندارد. به علاوه قرار دادن سفیده تخم مرغ روی محل سوختگی می تواند باکتری های بیشتری را به محل زخم وارد کند. این کار احتمال بروز عفونت در زخم را به شدت افزایش می دهد.

 

 

درمان سوختگی با یخ

 

درمان سوختگی با یخ روش دیگری که بسیاری از افراد به جای استفاده از آب سرد به کار می برند. این افراد ادعا می کنند که تأثیر درمان سوختگی با یخ بسیار بیشتر از زمانی است که محل سوختگی را زیر آب سرد می گیرند. بهتر است بدانید که استفاده از یخ موجب تحریک پوست سوخته می شود و حتی این کار می تواند علائم التهاب و سوختگی را افزایش دهد.

 

 

درمان سوختگی با خمیر دندان

 

درمان سوختگی با خمیر دندان

 

احتمالاً افراد زیادی را دیده اید که برای درمان سوختگی در خانه از خمیر دندان استفاده می کنند. به کار بردن خمیر دندان روی محل زخم می ‌تواند موجب گسترش باکتری ها در محل سوختگی شود و احتمال عفونت را افزایش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم و درمان گرمازدگی «

 

 

جمع بندی نهایی

 

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، روش های طبیعی متفاوتی برای بهبود سوختگی وجود دارد. این روش ها در بسیاری از موارد می توانند درد و علائم ناشی از سوختگی را کاهش دهند و در درمان انواع سوختگی درجه یک و دو مؤثر باشند. توجه داشته باشید که در برخی از انواع سوختگی درجه دو و همچنین سوختگی درجه سه فرد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. در این موارد استفاده از درمان های خودسرانه می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای این افراد ایجاد کند.

 

منابع: verywellhealth، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک