طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی به ۳ روش + فیلم آموزش

طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی به ۳ روش + فیلم آموزش


2 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نخود پلو با کشمش

طرز تهیه نخود پلو با کشمش

به لیست غذاهای سحری و افطار ماه رمضان باید حتما نخود پلو با کشمش را هم اضافه کنید. تجربه صرف این غذا برای سحرهای ماه رمضان عالی است و حتی می توان آن را به عنوان وعده ناهار عید فطر هم تهیه کرد. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه نخود پلو با کشمش را به صورت مرحله به مرحله به شما یاد خواهیم داد. می توانید نخود پلو با کشمش پلویی بر اساس سلیقه و موادی که در دسترس دارید با گوشت قرمز گوسفندی، مرغ و گوشت چرخ کرده (کوفته قلقلی) به عنوان یک غذای لذیذ با گوشت چرخ کرده و برنج و حتی بدون گوشت درست کنید. ما طرز تهیه هر ۳ مدل به همراه فیلم آموزش طرز تهیه را برای شما آورده ایم.

 

 

نخود پلو با کشمش غذای کدام شهر است؟

 

نخود پلو با کشمش غذای کدام شهر است؟

 

نخود پلو با کشمش که شباهت زیادی هم به باقالی پلو دارد، یک غذای محبوب مازندرانی است که به عنوان وعده اصلی و برای ناهار یا شام به کار می رود. این غذای خوشمزه و مقوی آن قدر بین مردم شمال کشور جا افتاده است که به عنوان یک غذای مناسب در دورهمی هایشان هم به کار می برند. البته کل نواحی شمالی کشور، این غذا را به خوبی می شناسند و به دلیل طرز پخت راحت، در گیلان و دیگر شهرها هم به عنوان غذای مخصوص سحر ماه رمضان درست می کنند.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه «

 

طرز تهیه نخود پلو با کشمش و گوشت قلقلی

 

طرز تهیه نخود پلو با کشمش (با گوشت قلقلی)

 

مواد لازم طرز تهیه نخود پلو با کشمش برای ۴ نفر

 

برنج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

نخود: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

کشمش: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

گوشت چرخ کرده گوسفندی: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

پودر دارچین: ۱/۳ قاشق چای خوری

پودر زیره: ۱/۳ قاشق چای خوری

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

 

مراحل پخت نخود پلو

انواع مختلفی از نخود پلو وجود دارند. حتی از نخود فرنگی هم در طرز تهیه نخود پلو استفاده می شود که نباید با این غذا اشتباه گرفت. همچنین در نخودفرنگی پلو معمولا از کشمش استفاده نمی شود.

مرحله اول؛ پختن و آماده کردن نخود

در اولین مرحله از طرز تهیه نخود پلو با کشمش، قبل از هر چیز نخود را بخیسانید. از یک شب قبل و حداقل به مدت ۸ ساعت نخود را در آب نگه دارید و در این فاصله، چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن تا حد ممکن گرفته شود. در آخر نخود را از آب بکشید و در یک قابلمه بریزید.

روی نخود را به اندازه کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب آن جوش آمد، درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید نخود کاملا بپزد و نرم شود. وقتی نخودها کاملا پختند، نخود پخته شده را آبکش کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مرغ سرخ کرده زعفرانی به روش رستورانی

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه شیرین پلو «

 

مرحله دوم؛ آماده کردن پیاز داغ و سرخ کردن کشمش

 

سرخ کردن کشمش

 

کشمش را در مقداری آب، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در آب سرد بخیسانید و بعد آبکش کنید تا آب آن خشک شود. یکی از پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و با مقداری روغن در تابه سرخ کنید. وقتی پیازها حالت چیپسی و طلایی به خود گرفتند، کشمش را به آن اضافه کنید.

یک قاشق از زعفران دم کرده، دارچین و پودر زیره را در همین مرحله از طرز تهیه نخود پلو با کشمش اضافه کنید. بعد از اینکه کمی تفت خورد، حرارت را خاموش کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین مرغ به دو روش

 

مرحله سوم؛ آماده کردن گوشت و درست کردن کوفته قلقلی

 

یک پیاز دیگر را رنده کنید و آب آن را با دست بگیرید. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و با نمک و زردچوبه ورز دهید. بعد از این که مخلوط یکدستی به وجود آمد، با آن کوفته قلقلی درست کنید.

کوفته ها را خیلی درشت نکنید چون موقع پخت، مغز کوفته ها خام می ماند. بعد از این که کوفته ها آماده شدند، آن ها را در تابه و با مقداری روغن سرخ کنید تا به رنگ طلایی دربیایند.

 

مرحله چهارم؛ آبکش کردن برنج

 

برنج ها را از قبل در مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید. در این مرحله از طرز تهیه نخود پلو با کشمش، یک قابلمه آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب جوش بیاید. برنج را از آب بکشید و در قابلمه بریزید. کمی روغن و نمک به قابلمه اضافه کنید و بگذارید برنج نرم شود. سپس آن را آبکش کنید.

 

مرحله پنجم؛ مخلوط کردن مواد نخود پلو با کشمش

 

مخلوط کردن مواد نخود پلو با کشمش

 

یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کف آن را روغن، کمی نمک و زردچوبه یا زعفران دم کرده بریزید. کف قابلمه را لایه های سیب زمینی حلقه حلقه شده قرار دهید یا هر چیزی که می خواهید با آن ته دیگ داشته باشید. مقداری از برنج را روی سیب زمینی ها بریزید. کشمش سرخ شده به همراه پیاز داغ، نخود و گوشت های قلقلی را روی لایه اول برنج بریزید.

 

لایه سوم را دوباره برنج بریزید. لایه چهارم را مخلوط نخود و کشمش و گوشت و لایه پنجم را دوباره برنج بگذارید. همه لایه ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند. روی برنج را بقیه زعفران دم کرده و کمی ادویه دیگر (دارچین و زیره) بریزید.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه نخود پلو ترکیه ای « 

 

مرحله ششم؛ دم کردن نخود پلو با کشمش و سرو آن

 

دم کردن نخود پلو با کشمش و سرو آن

 

روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و بعد از این که داخل قابلمه بخار تشکیل شد، حرارت را کم کنید. ترجیحا از شعله پخش کن استفاده کنید. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید تا نخود پلو با کشمش کاملا بپزد و دم بکشد. بعد از پختن، روی برنج را روغن مایع یا روغن کنجد بریزید و در ظرف مناسب سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شامی کباب « 

 

طرز تهیه نخود پلو با گوشت گوسفندی تکه ای یا مرغ

 

طرز تهیه نخود پلو با گوشت گوسفندی یا مرغ

 

نخود پلو با کشمش را می توانید همراه با گوشت فیله گوسفندی و مرغ هم درست کنید.

 

مرحله اول؛ تفت دادن گوشت با پیاز داغ

 

یک پیاز متوسط خرد کنید و در تابه تفت دهید. تکه های گوشت یا مرغ را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر کند. به جز نمک، ادویه های دیگر را اضافه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوا کاسه شیرازی مجلسی با فوت و فن های طلایی

 

مرحله سوم؛ پختن گوشت با آب

 

بعد از این که تفت دادید و خامی آن ها گرفته شد، مقداری آب اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد.

 

برای پخت گوشت گوسفندی حدود ۱ ساعت زمان نیاز خواهید داشت و برای پختن مرغ به ۳۰ تا ۳۵ دقیقه. برای این که مراحل پخت را سریع تر طی کنید می توانید گوشت و نخود را در زودپز بپزید.

 

مرحله سوم؛ دم کردن نخودپلو و کشمش با مرغ یا گوشت

 

گوشت یا مرغی را که در طرز نخودپلو با کشمش استفاده می کنید می توانید به صورت سالم و درسته یا به صورت ریش ریش در آورید و به مواد اضافه کنید. سپس نخود پلو با کشمش را دم کنید. یا می توانید آن را به صورت جداگانه و بعد از سرو روی نخود پلو بگذارید. نخود و کشمش را هم می توانید با مواد مخلوط نکنید و موقع سرو روی برنج بریزید.

 

روش تهیه نخود پلو بدون گوشت

 

طرز تهیه نخود پلو بدون گوشت هم مرسوم است. برای درست کردن نخود پلو بدون گوشت می توانید فقط در مایه پلو از نخود و کشمش استفاده کنید. استفاده از گوشت و مرغ گیاهی هم مرسوم است. یا سویا را به صورت قلقلی درست کنید و با نخود پلو سرو کنید. برای این مقدار مواد می توانید یک لیوان دسته دار فرانسوی سویا را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر یا آب بخیسانید تا طعم بهتری پیدا کند. سپس سویا را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید تا شیر یا آب اضافی آن گرفته شود. حالا سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک دور چرخ کنید. سویاهای چرخکرده را یک ظرف بزرگ بریزید و به آن یک لیوان دسته دار آرد سوخاری، پیاز رنده شده یک عدد متوسط، نمک ،فلفل، زردچوبه و کمی دارچین اضافه کنید. سویا را با این مواد خوب ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به همان ترتیب مثل گوشت با دست به اندازه یک گردو یا کوچک‌تر قلقلی و در روغن روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

 

فوت و فن های طرز تهیه نخود پلو با کشمش

 

فوت و فن های طرز تهیه نخود پلو با کشمش

 

  • به طرز تهیه نخود پلو با کشمش می توانید از ادویه های محلی شهر خود اضافه کنید. استفاده از مقداری پودر زنجبیل و ادویه پلویی هم به غذا طعم متفاوتی خواهد داد.

 

  • کشمش را خیلی سرخ نکنید چون احتمال دارد بسوزد و طعم تلخی بگیرد. در حدی که طعم خام آن گرفته شود، کافی است.

 

  • در برخی مواقع به مواد میانی (گوشت، کشمش و نخود) چند قاشق رب انار هم اضافه می کنند تا طعم ملس بگیرد. اضافه کردن رب انار به طبع و سلیقه شما بستگی دارد و می توانید آن را از دستور پخت نخود پلو با کشمش خذف کنید.

 

  • به نخود پلو با کشمش می توانید انواع سبزی های معطر و محلی هم اضافه کنید. در این صورت سبزی های تازه ای مثل جعفری و تره را ساطوری خرد کنید و بعد از سرخ کردن گوشت، آن ها را در تابه تفت دهید. سپس به مواد داخل برنج اضافه کنید. می توانید از سبزی های خشک مثل ترخون هم استفاده کنید. البته در مصرف آن زیاده روی نکنید چون باعث تلخی نخود پلو با کشمش خواهد شد.

 

  • در سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه انواع غذا و دسر برای ماه رمضان را بخوانید.

 

کالابرگ الکترونیک