معرفی کامل ۱۱ کارگردان برتر سینمای مدرن دنیا

معرفی کامل ۱۱ کارگردان برتر سینمای مدرن دنیا


28 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کارگردان های برتر دنیا را بهتر بشناسید

اگر اهل فیلم و سینما باشید، حتما بسیاری از کارگردان های برتر دنیا را می شناسید. ما هم در این مطلب مجله کوروش برخی از بهترین کارگردان های دنیا را معرفی می کنیم. در این لیست ۱۱ مورد از بهترین کارگردانان سینمای هالیوود و جهان قرار دارند.

 

معمولا این ستارگان جلوی دوربین هستند که بیشتر به چشم بینندگان می آیند. ولی تعداد معدودی کارگردان نیز هستند که توانسته اند واکنش مشابهی را از سوی سینماروها برانگیزانند. این کارگردان ها نه تنها موفق شدند در زمینه تجاری با ساخت فیلم های خوش ساخت و پرفروش موفق باشند، بلکه شاهکاری خلق کردند که در تاریخ سینما ماندگار بودند. فیلم هایی که حالا در زمره فیلم های کلاسیک به حساب می آیند. در این مطلب کارگردان های برتر دنیا را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

استیون اسپیلبرگ یکی از مشهورترین کارگردانان هالیوود و جهان

 

استیون اسپیلبرگ یکی از مشهورترین کارگردانان هالیوود و جهان

 

استیون اسپیلبرگ هم اکنون شخصیت بزرگ و پرنفوذی است. او در حال حاضر به طور مشترک صاحب یک استودیوی فیلمسازی است. ولی پشت این غول دنیای سینما، همان پسرک ۱۳ ساله کنجکاوی نهفته که در حیاط خلوت خانه اش فیلم های جنگی می ساخت! موفقیت استیون اسپیلبرگ را باید مرهون استعداد ذاتی او و کنجکاوی بی حد و حصرش بدانیم. فیلمسازی که از قصه گویی و ساخت فیلم های داستانی جذاب لذت می برد. اسپیلبرگ در کمال شگفتی در سن ۲۷ سالگی شاهکار سینمایی همچون «آرواره ها» را ساخت که تا همین حالا از بهترین فیلم های ژانر دلهره آور و تعلیقی به حساب می آید.

 

اسپیلبرگ با مجموعه فیلم های ایندیانا جونز خود بینندگان را مات و مبهوت کرد و با فیلم «هوک» پای به سرزمینی گذاشت که هیچ کس تا به حال به آن نرفته بود. او با «فهرست شیندلر» احترام همگان و البته جایزه اسکار را به دست آورد. در همین حال نمی توانیم به راحتی از روی فیلم های دیگر او همچون «برخورد نزدیک از نوع سوم» و «ئی.تی. موجود فرازمینی» بگذریم.

 

برترین فیلم های استیون اسپیلبرگ که حتما باید تماشا کنید: «آرواره ها (۱۹۷۵)»، «برخورد نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷)»، «ئی.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲)»، «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (۱۹۸۹)»، «فهرست شیندلر (۱۹۹۳)»، «پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)» و «نجات سرباز رایان (۱۹۹۸)»

 

 

۱۰ فیلم پرفروش تاریخ سینمای دنیا

 

 

مارتین اسکورسیزی خالق گاو خشمگین و راننده تاکسی

 

مارتین اسکورسیزی خالق گاو خشمگین و راننده تاکسی

 

مارتین اسکورسیزی کودکی بیمار در محله ایتالیای کوچک نیویورک بود که خود را در دنیای فیلم های قدیمی غرق کرد. اسکورسیزی جوان در حین تماشای فیلم ها برای هر کدام فیلم نامه مصوری در ذهنش می ساخت. همین کودک مشتاق و پر ذوق بعدا خودش فیلم هایی ساخت که دست کمی از فیلم های کلاسیکی که دیده بود نداشتند و چه بسا از بسیاری از آنها سرتر نیز بودند. شاید مارتین اسکورسیزی این اواخر هیچ نشانی از آن اسکورسیزی پر فروغ دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ نداشته باشد. ولی کیست که بتواند قدرت فیلم های عالی او همچون «خیابان ‌های پایین شهر»، «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «رفقای خوب» را انکار کند. هیچ کارگردان دیگری را نمی توان در سینما سراغ بگیریم که همچون مارتین اسکورسیزی سرمست از کشف و اکتشاف و بازیگوشی در سینما باشد.

 

برترین فیلم های مارتین اسکورسیزی که حتما باید تماشا کنید: «خیابان ‌های پایین شهر (۱۹۷۳)»، «راننده تاکسی (۱۹۷۶)»، «گاو خشمگین (۱۹۸۰)»، «سلطان کمدی (۱۹۸۲)»، «آخرین وسوسه مسیح (۱۹۸۸)»، «رفقای خوب (۱۹۹۰)»، «دار دسته‌ های نیویورکی (۲۰۰۴)» و «رفتگان (۲۰۰۶)».

 

 

بهترین و بدترین فیلمهای ۲۰۲۰ از نگاه منتقدین

 

 

جیمز کامرون سازنده شاهکارهایی همچون تایتانیک و آواتار

 

جیمز کامرون سازنده شاهکارهایی همچون تایتانیک و آواتار

 

جیمز کامرون کارگردان کانادایی است که آثارش روی بسیاری از کارگردانان دنیا تاثیر گذاشته است. جیمز کامرون متولد ۱۶ آگوست ۱۹۵۴ در انتاریو است، ولی در سن ۱۵ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد. جیمز کامرون در ابتدا می خواست جا پای پدرش بگذارد که مهندس بود. بنابراین او هم تصمیم گرفت در رشته فیزیک در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا تحصیل کند. ولی کامرون جوان خیلی زود متوجه شد که انتخابش درست نبوده است. او بعدا تغییر رشته داد و در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرد. در پایان، او تصمیم گرفت که اصلا مسیر شغلی اش چیز دیگری است و بالاخره دانشگاه را رها کرد.

 

جیمز کامرون در ابتدا به فیلمنامه نویسی روی آورد. ولی برای اینکه بتواند از پس هزینه های زندگی بربیاید به عنوان راننده کامیون هم مشغول به کار شد. این بار تیر او به هدف خورده بود. جیمز کامرون بعدا موفق شد در مقام کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده موفقیت عظیمی را در صنعت سینما به دست بیاورد. جیمز کامرون در کنار اینکه همچنان عطش سیری ناپذیری برای فیلمسازی دارد، یک مهندس، مخترع، کاوشگر دریایی و خیر نیز هست. در کارنامه هنری پربار جیمز کامرون چندین جایزه سینمایی ارزنده از جمله ۲ جایزه گلدن گلوب و ۳  جایزه اسکار به چشم می خورد.

 

برترین فیلم های جیمز کامرون که حتما باید تماشا کنید: «نابودگر (۱۹۸۴)»، «رمبو: اولین خون قسمت دوم (۱۹۸۵)»، «بیگانه‌ ها (۱۹۸۶)»، «دروغ های حقیقی (۱۹۹۴)»، «تایتانیک (۱۹۹۷)» و «آواتار (۲۰۰۹)»

 

 

آلفرد هیچکاک، سلطان جنایت و تعلیق از کارگردان های برتر دنیا

 

آلفرد هیچکاک، سلطان جنایت و تعلیق از کارگردان های برتر دنیا

 

هیچکاک همچون جسد فیلم «دردسر هَری» با هر بار پخش مجدد مجموعه تلویزیونی «آلفرد هیچکاک تقدیم می ‌کند»، در صفحات «مجله رمز و راز آلفرد هیچکاک» یا هر بار که فیلمسازی از سبک او استفاده می کند، دوباره و دوباره جلوی دیدگان ما ظاهر می شود. با وجودی که ده ها سال از درگذشت هیچکاک می گذرد، ولی او همچنان به عنوان کارگردانی صاحب نام در دنیای سینما ماندگار است. آلفرد هیچکاک را به دلیل آثار مبهوت کننده اش در ژانر دلهره آور و تعلیقی و مضامین عمیقا تاریک و جنایی آثارش ستوده اند!

 

آلفرد هیچکاک کابوس های ترسناکی که داریم را پیش رویمان می گذارد. همه در فیلم هایش گناهکار هستند، به خصوص شخصیت هایی که ظاهرا هیچکاری نکرده اند. شخصیتی که آلفرد هیچکاک از خود نشان داده فردی زیرک و مکار است، ولی در زیر پوست این شخصیت محکم با هیبتی غول آسا، پسرک چاقی نهفته که از پلیس می ترسد. پسرکی که به خوبی می داند هر کسی هر زمانی می تواند گناهکار باشد، حتی ما بینندگان فیلم های هیچکاک! هیچکاک هم این را به خوبی می دانست و از آنجایی که ما از تماشای فیلم های دلهره آورش و تماشای رنج های دیگران لذت می بریم ما را نیز در جرم های جانیان فیلم هایش شریک می کرد!

 

اگرچه دریافت این پیغام مهلک، اصلا خوشایند نیست. ولی ما با تماشای دوباره فیلم های آلفرد هیچکاک نشان داده ایم که هنوز کسی که این پیغام را برایمان به ارمغان آورده خیلی دوست داریم!

 

برترین فیلم های آلفرد هیچکاک که حتما باید تماشا کنید: «۳۹ پله (۱۹۳۵)»، «ربه کا (۱۹۴۰)»، «غریبه ها در قطار (۱۹۵۱)»، «مرد عوضی (۱۹۵۶)»، «سرگیجه (۱۹۵۸)»، «شمال از شمال غربی (۱۹۵۹)»، «روانی (۱۹۶۰)» و «پرندگان (۱۹۶۳)».

 

 

ترسناک ترین فیلم های دنیا در ۲۰ سال اخیر

 

 

استنلی کوبریک خالق آثاری شاخصی همچون پرتغال کوکی و ۲۰۰۱ ادیسه فضایی

 

استنلی کوبریک خالق آثاری شاخصی همچون پرتغال کوکی و ۲۰۰۱ ادیسه فضایی

 

استنلی کوبریک را باید یکی از کمال گراترین و تجربه گراترین کارگردانان تاریخ سینما بدانیم. استنلی کوبریک نه تنها سال ها برای ساخت هر فیلمش وقت می گذاشت، بلکه هر بار با فیلم متفاوتی در ژانری تازه وارد عرصه سینما می شد. از فیلم های دلهره آوری مانند «درخشش» تا فیلم های تاریخی و جنگی همچون «اسپارتاکوس» و «غلاف تمام فلزی» و البته رازآلود عاشقانه ای همچون «چشمان کاملا بسته». گاهی چنان است که خیال می کنیم او تعمدا فقط فیلم می سازد که مخاطبانش را دچار آسیب روحی کند. تناقض هنر کوبریک در این است که هر چقدر که عمیق تر به ما ضربه بزند، بیشتر و بیشتر دوست داریم فیلم هایش را تماشا کنیم. او با همین تیزبینی و نگاه مبهوت کننده، لحظاتی را در فیلم هایش خلق می کند که عمیقا تحت تاثیرمان قرار می دهد.

 

برترین فیلم های استنلی کوبریک که حتما باید تماشا کنید: «راه ‌های افتخار (۱۹۵۷)»، «اسپارتاکوس (۱۹۶۰)، «دکتر استرنجلاو (۱۹۶۴)»، «۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۱۹۶۸)» ، «پرتقال کوکی (۱۹۷۱)»، «بری لیندون (۱۹۷۵)»، «درخشش (۱۹۸۰)»، «غلاف تمام فلزی (۱۹۸۸)» و «چشمان کاملا بسته (۱۹۹۹)».

 

 

وودی آلن، گنجینه سینما و کمدینی نابغه

 

وودی آلن، گنجینه سینما و کمدینی نابغه

 

وودی آلن کارنامه هنری بسیار شلوغ و رنگارنگی دارد، کارنامه هنری که بیش از ۶ دهه به طول انجامیده است. بسیاری وودی آلن را یکی از با استعدادترین و پرکارترین کارگردانان، نویسندگان و بازیگران دنیای سینما می دانند. سبک کارگردانی وودی آلن به راحتی از هر فیلمساز دیگری در کره زمین قابل تمایز است. خود وودی آلن در بهترین فیلم هایش نقش اول ظاهر می شود. نقشی که حالا به کلیشه تبدیل شده، روشنفکر متزلزل و ترسویی که در روابط عاشقانه و زندگی خود به بن بست رسیده و اساسا راه خوشبختی را گم کرده است.

 

وودی آلن که از استندآپ کمدی به فیلمنامه نویسی و نهایتا فیلمسازی روی آورد، تا به حال ۲۴ بار نامزده دریافت جایزه اسکار شده که از این میان ۴ بار نیز برنده شده است. وودی آلن را «گنجینه سینما» نیز لقب داده اند، لقبی که به خوبی برازنده این نابغه سینما است. وودی آلن نویسنده و کارگردان خارق العاده ای است که بی شک بدون او برخی خنده دارترین، تاثیرگذارترین و جذاب ترین فیلم های تاریخ سینما را وجود نمی داشتند.

 

برترین فیلم های وودی آلن که حتما باید تماشا کنید: «عشق و مرگ (۱۹۷۵)»، «آنی هال (۱۹۷۷)»، «منهتن (۱۹۷۹)»، «برادوی دنی رز (۱۹۸۴)»، «رز ارغوانی قاهره (۱۹۸۵)»، «هانا و خواهرانش (۱۹۸۵)»، «امتیاز نهایی (۲۰۰۵)»، «ویکی کریستینا بارسلونا (۲۰۰۸)» و «نیمه ‌شب در پاریس (۲۰۱۰)».

 

 

نقد فیلم کره ای و پر سر و صدای انگل

 

 

کوئنتین تارانتینو از کارگردان های برتر دنیا

 

کوئنتین تارانتینو از کارگردان های برتر دنیا

 

یکی از کارگردان هایی که پای صاحب هر فهرستی از کارگردان های برتر دنیا است، کوئنتین تارانتینو نام دارد. کوئنتین تارانتینو را همه می شناسند، از کسانی که خیلی جدی تمامی فیلم ها و کارهای او را دنبال می کنند تا آنهایی که گاه گداری فیلم می بینند. احتمالا هیچ کارگردانی در دنیا به اندازه کوئنتین تارانتینو چنین خودجوش وارد عرصه فیلمسازی نشده است. کوئنتین تارانتینو روزی یک کارمند ساده ویدئو کلوپ بود، ولی تصمیم گرفت به هر قیمتی شده رؤیاهایش را محقق کند. بنابراین، تنها با خواندن چند کتاب آموزش فیلمسازی وارد دنیای سینما شد! و باقی ماجرا که همه شما به خوبی می دانید.

 

حالا کوئنتین تارانتینو یکی از معتبرترین و پرطرفدارترین برندهای صنعت سینما است. نام او در آفیش تبلیغاتی هر فیلمی کافی است تا سینماروها جلوی سالن های سینما صف بکشند. کوئنتین تارانتینو هم خوب جواب این علاقه سینماروها را داده است. او طی ۳ دهه اخیر برخی از سرگرم کننده ترین و کمیک ترین فیلم های دنیا را ساخته است. فیلم هایی مملو از خشونت کمیک و قصه گویی جذاب و البته پر از غذا! غالبا تارانتینو در فیلم هایش از غذای برای نشان دادن قدرت شخصیت ها یا کشمکش های بین آنها استفاده می کند. از کیک سفید فیلم جنگوی زنجیرگسسته تا چیزبرگر فیلم داستان عامه پسند و البته صحنه مهیج ناهار خوردن شوشانای بخت برگشته با کلنل هانس لاندا در فیلم حرامزاده های پست فطرت.

 

برترین فیلم های کوئنتین تارانتینو که حتما باید تماشا کنید: «داستان عامه‌ پسند (۱۹۹۴)»، «بیل را بکش (۲۰۰۳/ ۲۰۰۴)»، «حرامزاده ‌های لعنتی (۲۰۰۹)»، «جنگوی زنجیرگسسته (۲۰۱۲)» و «روزی روزگاری در هالیوود (۲۰۱۹)».

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی ۱۰ فیلم برتر تارانتینو «

 

 

کلینت ایستوود از کارگردان برتر دنیا

 

کلینت ایستوود از کارگردان برتر دنیا

 

کلینت ایستوود با نقش فراموش نشدنی خود «مرد بدون نام» در وسترن های اسپاگتی سرجیو لئونه «سه گانه دلار» و «هَری کثیف» به شهرت رسید. از آن دوران کلینت ایستوود به عنوان سمبل مردانگی و استاد بازی کردن در نقش های ضدقهرمانی در دنیای سینما جایگاه ویژه ای به دست آورد. ولی این پایان کار کلینت ایستوود نبود، بلکه او پشت دوربین هم استادی به تمام معنا بود. استادی که حالا از او به عنوان یکی از کارگردان های برتر دنیا و هالیوود نام برده می شود. کلینت ایستوود اولین فیلم خود را در سال ۱۹۷۱ کارگردانی کرد.

 

ولی موفقیت خیره کننده او در مقام کارگردان به فیلم وسترن «نابخشوده» باز می گردد. فیلمی که برنده ۴ جایزه اسکار نیز شد. از دیگر فیلم های شاخص کلینت ایستوود به عنوان کارگردان می توان به «رودخانه مرموز)»، «محبوب میلیون دلاری» (فیلمی که جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد) و «تک تیرانداز آمریکایی)» اشاره کرد.

 

برترین فیلم های کلینت ایستوود که حتما باید تماشا کنید: «نابخشوده (۱۹۹۲)»، «رودخانه مرموز (۲۰۰۳)» و «محبوب میلیون دلاری (۲۰۰۴)».

 

 

برادران کوئن خالق شاهکارهایی همچون جایی برای پیرمردها نیست

 

برادران کوئن خالق شاهکارهایی همچون جایی برای پیرمردها نیست

 

جوئل و ایتن کوئن را باید عجوبه های دنیای سینما بدانیم. این دو برادر تمام فیلم هایشان را خودشان نوشتند، تهیه کنندگی آن را برعهده گرفتند، کارگردانی کردند و حتی گاهی خودشان دست به تدوین فیلم هایشان زده اند. سبک و سیاق فیلمسازی برادران کوئن آنقدر متمایز و برجسته است که بدون اینکه نام این دو را در تیتراژ فیلم ببینید هم بلافاصله متوجه امضای این کارگردان های صاحب سبک می شوید. جوئل و ایتن کوئن داستان پردازان باهوش و خوش ذوقی هستند که توانستند حرف های زیادی در سینمای قصه گو برای گفتن داشته باشند.

 

برادران کوئن تا به حال ۱۲ بار نامزد جایزه اسکار شدند و موفق شدند، جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی را نیز برای فیلم های «فارگو (۱۹۹۶)» و «جایی برای پیرمردها نیست (۲۰۰۷)» به دست بیاورند. این زوج هنری صاحب سبک در کارنامه پر و پیمان هنری خود برخی از دراماتیک ترین و خنده دارترین فیلم های چند دهه اخیر را ساخته اند.

 

برترین فیلم های برادران کوئن که حتما باید تماشا کنید: «فارگو (۱۹۹۶)»، «لبوفسکی بزرگ (۱۹۹۸)»، «ای برادر، کجایی؟ (۲۰۰۰)» و «جایی برای پیرمردها نیست (۲۰۰۷)».

 

 

فرانسیس فورد کوپولا خالق شاهکاری به نام پدرخوانده

 

فرانسیس فورد کوپولا خالق شاهکاری به نام پدرخوانده

 

فرانسیس فورد کوپولا یا کاپولا کارگردانی پرکار در ژانرهای جنگ، جنایی و درام است. کوپولا یکی از بی شمار کارگردانان ایتالیایی تباری است که در نیویورک بزرگ شده است. او قبل از اینکه وارد دنیای سینما شود، در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه هوفسترا (در لانگ آیلند در نیویورک) تحصیل کرد. از مشهورترین فیلم های او می توان به «اینک آخرالزمان» و سه گانه پدرخوانده اشاره کرد.

 

کاپولا را چهره اصلی موج نوی فیلمسازی هالیوود می دانند. کوپولا علاوه بر کارگردانی به عنوان تهیه کننده و فیلنامه نویس نیز کار می کند. او تا به حال برنده ۵ جایزه اسکار، ۴ گلدن گلوب و ۱ جایزه بفتا شده است. کوپولا از سال ۱۹۶۳ با النور جسی نیل ازدواج کرده است. این زوج با هم صاحب سه فرزند به نام های جیان کارلو، رومن و سوفیا شدند. سوفیا دختر کاپولا هم کارگردان است که با فیلم «یک جایی (۲۰۱۰)» برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده است.

 

برترین فیلم های فرانسیس فورد کوپولا که حتما باید تماشا کنید: «پدرخوانده (۱۹۷۲)»، «مکالمه (۱۹۷۴)»، «پدرخوانده: قسمت دوم (۱۹۷۴)»، «اینک آخرالزمان (۱۹۷۹)»، «پدرخوانده: قسمت سوم (۱۹۹۰)» و «دراکولای برام استوکر (۱۹۹۲)».

 

 

اورسن ولز از نابغه قدرندیده هالیوود

 

اورسن ولز از نابغه قدرندیده هالیوود

 

از هیچ فیلمسازی در هالیوود به اندازه اورسن ولز تعریف و تمجید نشده است. این در حالی است که اورسن ولز در اکثر دوران کارگردانی خود با کمبود بودجه و دخالت استودیوهای فیلمسازی نتوانست پروژه های سینمایی دلخواهش را کارگردانی کند. اورسن ولز در دوران زندگی خود هیچ وقت آنطور که باید قدرندید تا بهترین فیلم هایش را هرگز نسازد. ولی همانقدر که فیلم ساخته هم برای اینکه در فهرست کارگردان های برتر دنیا قرار بگیرد کافی است!

 

فیلم «همشهری کین» اورسن ولز را یکی از بهترین فیلم های تمام ادوار سینما دانسته اند که به کلی سینما را دستخوش تغییر و تحول کرد. با وجودی که اورسن ولز هیچگاه نتوانست آنطور که باید و شاید در دنیای سینما در مقام کارگردان بدرخشد، ولی در مقام بازیگر توانست حداقل در برخی از بهترین آثار سینمایی دوران خود حضور پیدا کند.

 

برترین فیلم های اورسن ولز که حتما باید تماشا کنید: «همشهری کین (۱۹۴۱)»، «بانویی از شانگهای (۱۹۴۸)»، «نشانی از شر (۱۹۵۸)» و «ناقوس ‌های نیمه شب (۱۹۶۶)».

 

 

بیشتر بخوانید » نقد فیلم سینمایی منک «

 

 

منبع: goliath، londoncitygirl

 

کالابرگ الکترونیک