نکاتی که باید برای نگهداری از گیاهان در فصل بهار رعایت کنیم

نکاتی که باید برای نگهداری از گیاهان در فصل بهار رعایت کنیم


25 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگهداری از گیاهان بهاری

بهار فصل رسیدگی به گل ها و احیای مجدد باغچه و گلدان های لب پنجره، برای شروع فصلی جدید است. با تمام شدن زمستان گیاهان در فصل بهار فرصت دوباره ای برای رشد کردن و جوانه زدن پیدا می کنند. با گرم شدن هوا بعد از یک سرمای طولانی، گیاهان جان تازه ای می گیرند و از همین رو آشنا بودن با روش های نگهداری از گیاهان و انواع گلهای بهاری زیبا در این فصل اهمیت زیادی دارد. به مناسبت ۱۴ آوریل، روز جهانی باغبانی در این مقاله از مجله کوروش می توانید با روش های نگهداری از گیاهان بهاری آشنا شوید.

 

 

تمیز کردن باغ و باغچه در بهار

 

تمیز کردن باغ و باغچه در بهار

 

با نزدیک شدن به بهار و پشت سر گذاشتن زمستان و سرمای هوا، باید به فکر تمیز کردن باغ و باغچه خودتان باشید. اولین کار برای تمیز کردن باغچه این است که برگ ها خشک، شاخه های شکسته و علف های هرزی را که روی زمین رشد کرده اند بردارید. کلیه بخش های باغ را با دقت نگاه کنید و هر چیز اضافه ای که روی خاک وجود دارد را بردارید و فضا را برای کاشت گیاهان جدید و رشد کردن گیاهان آماده کنید.

 

 

رسیدگی به خاک باغچه و گلدان ها در بهار

 

رسیدگی به خاک باغچه و گلدان ها در بهار

 

در طول زمستان احتمالاً خاک باغچه و کلیه گلدان هایی که بیرون از خانه قرار داشتند، خشک و سخت شده است. شروع بهار زمان مناسبی برای تأمین رطوبت خاک و ایجاد هوا در خاک است. برای این کار باید خاک باغچه را با استفاده از بیل یا بیلچه کمی شخم بزنید. این کار موجب می شود تا خاک از سختی دربیاید و هوا در آن ایجاد شود. سپس مقداری مواد مغذی، کمپوست و کود دامی به خاک اضافه کنید. در نظر داشته باشید که اولین قدم برای مراقبت از گیاهان در بهار تأمین خاک مناسب است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

پس قبل از کاشت گیاه جدید در بهار، حتماً خاک باغچه را بررسی کنید. به منظور نگهداری از گیاهان بهاری می توانید مقداری کود ۶-۶-۶ و ۸-۸-۸ به خاک اضافه کنید. این کودها برای رشد درختان و بوته ها مناسب هستند. برای گیاهانی مثل آزالیا، کاملیا، زغال اخته و مرکبات باید از کودهای اسید بالا استفاده نمایید. کود دهی به خاک موجب می شود تا چند ماه دیگر و در تابستان میوه هایی خوش طعم تر و باکیفیت تر داشته باشید. از طرف دیگر گل ها نیز زودتر بزرگ شده و طراوت بیشتری خواهند داشت.

 

 

بیشتر بدانید » چند روش طرز تهیه کود و کمپوست خانگی «

 

 

درست کردن کمپوست از برگ های خشک

 

درست کردن کمپوست از برگ های خشک

 

درست کردن خاک کمپوست را می توانید در اواخر زمستان و یا حتی اوایل بهار شروع کنید. برای این کار باید یک سطل بردارید و همه برگ های خشک و شاخه های خشکیده را در آن جمع کنید. مقدار شاخ و برگ های قهوه ای و برگ های خشک و سبز باید یک اندازه باشد. مواد قهوه ای غنی از کربن و مواد سبز دارای نیتروژن هستند و هر دو برای نگهداری از گیاهان بهاری ضروری اند. همه مواد را خرد کنید. می توانید آن ها را در یک گوشه از حیاط بریزید تا تجزیه شوند. روش دیگری که برای درست کردن کمپوست وجود دارد این است که یک بخش از خاک باغچه را در کنار آن بکنید. سپس شاخ و برگ ها را داخل این سوراخ بیندازید.

 

 

انواع گیاهان مناسب برای نگهداری در آپارتمان

 

 

هرس کردن گیاهان در بهار

 

هرس کردن گیاهان در بهار

 

رشد بسیاری از گیاهان در زمستان مختل می شود. از طرفی برخی گیاهان مقاوم نیز هستند که در زمستان همچنان به رشد خود ادامه می دهند. شروع بهار زمان مناسبی برای هرس کردن گل و گیاهانی است که در فصل سرما، جان سالم به در برده اند. برای این کار باید شاخ و برگ های اضافی و خشک را برش دهید تا گیاه جانی دوباره بگیرد و برای رشد و جوانه زدن آماده شود. اگر در باغچه یا باغتان درخت دارید باید با شروع بهار شاخه های مرده و آسیب دیده گیاه را از آن جدا کنید. کلیه گل های مثل هورنسیا و رز باید در بهار هرس شوند. برای این کار باید شاخه های یخ زده و آسیب دیده گیاه را جدا کنید تا دوباره جوانه بزند و رشد کند.

 

هرس کردن در بهار یک راهکار فوق العاده برای نگهداری از گیاهان بهاری است. بسیاری از گل ها باید در اواخر بهار هرس شوند. بنابراین گیاهانی که هنوز جوانه نزده اند و در بهار شروع به گل دادن می کنند را هرس نکنید. باید صبر کنید تا شکوفه های به خوبی رشد کنند و بعد هرس کردن آن ها را آغاز کنید.

 

 

روش های صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی

 

 

کاشت بذر و گیاهان جدید در فصل بهار

 

کاشت بذر و گیاهان جدید در فصل بهار

 

بعد از تمیز کردن باغچه و رسیدگی به خاک، حال زمان کاشت گیاهان جدید است. بهار بهترین فرصت برای کاشت گیاهان در باغچه و گلدان است. در اوایل بهار می توانید اقدام به کاشت درختان و گیاهان چند ساله ریشه دار کنید. اگر گیاهی در گلدان دارید که حال بسیار بزرگ شده و ریشه کرده، برای نگهداری از گیاهان بهاری می توانید آن را در باغچه بکارید. برای کاشت بذر انواع گلهای بهاری زیبا، بهار بهترین فرصت است. برای کاشت انواع سبزیجات نیز می توانید در فصل بهار اقدام کنید. اگر به کاشت گل های بهاری و گیاهانی که ریشه پیازی دارند علاقه دارید، بهار زمان مناسبی برای کاشت این گل ها و گیاهان محسوب می شود.

 

 

ضدعفونی کردن حیاط و گلخانه در فصل بهار

 

ضدعفونی کردن حیاط و گلخانه در فصل بهار

 

اگر گلخانه یا باغچه بزرگی دارید، بهتری است با شروع بهار دستی به سر و روی آن بکشید. برای مرتب شدن منظره باغچه و نگهداری از گیاهان بهاری لازم است همه چیز را تمیز کنید. قسمت بیرون از باغچه را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنند و جلبک ها، جرم ها و خزه هایی که ناخواسته اطراف حیاط و باغچه رشد کرده اند را تمیز کنید. سعی کنید همه بخش های اطراف باغچه را با دقت تمیز کنید تا آفات و آلودگی هایی که در زمستان در گوشه و کنار خانه رخنه کرده اند، به طور کامل نابود شوند.

 

اگر گلدان خالی دارید که می خواهید از آن استفاده کنید، حتماً آن را بشویید. این گونه هم ظاهر گلدان تمیز و زیبا می شود و هم برای کاشت و گیاه مجدد آماده می شود. تمیز کردن زیر گلدانی ها را نیز فراموش نکنید. وجود جلبک و باکتری های مضر در زیر گلدانی می تواند روی رشد گیاهان شما تاثیر بگذارد.

 

 

از بین بردن آفات باغچه و گلدان ها در فصل بهار

 

برای مراقبت از گیاهان در بهار لازم است قبل از کاشت گیاه جدید حتماً آفات و حلزون های داخل باغچه و گلدان ها را از بین ببرید. برای این کار لازم است گلدان ها را خالی کنید و نگاهی به خاک آن ها بیندازید. برخی از انواع لاروها در کمپوست زندگی می کنند. همه خاک ها را زیر و رو کنید و در صورت مشاهده آفت، حلزون و لارو حتماً خاک را عوض کرده و یا سم پاشی کنید.

 

 

بهترین گیاهان برای تصفیه فضای آپارتمان

 

 

رسیدگی دائمی به گیاهان در فصل بهار

 

رسیدگی دائمی به گیاهان در فصل بهار

 

مراقبت از گیاهان در بهار تنها به ابتدای فصل خلاصه نمی شود. بهار فصل رسیدگی به گل ها و گیاهان است. اگر واقعاً دوست دارید گیاهانی سرسبز و شاداب داشته باشید باید همیشه از آن ها مراقبت کنید. در فصل بهار سعی کنید برنامه مشخصی برای آبیاری گیاهان داشته باشید. گلهای بهاری آپارتمانی و گیاهان داخل باغچه در این فصل با گرم شدن هوا به آب بیشتری نیاز دارند. به منظور مراقبت از گیاهان آپارتمانی فصل بهار حتماً به خاک، دمای هوا و میزان نور گیاهان توجه کنید.

توجه داشته باشید که آبیاری بیشتر گیاهان در بهار به این معنا نیست که باید بیش از اندازه آن ها آب دهید. هر زمان که احساس کردید به گیاهان آپارتمانی فصل بهار بیشتر از حد معمول آب داده اید و زیر گلدانی پر از آب شده است. بهتر است آب اضافی زیر گلدانی را خارج کنید. اجازه دهید همه آب های اضافی به زیر گلدانی منتقل شوند و در انتها آب را تخلیه کنید.

 

 

تأمین نور گیاهان آپارتمانی در فصل بهار

 

تأمین نور گیاهان آپارتمانی فصل بهار

 

گلهای بهاری آپارتمانی بعد از پشت سر گذاشتن فصل زمستان حال به نور بیشتری نیاز دارند. بهتر است گیاهان آپارتمانی فصل بهار را به کنار پنجره اتاقتان که نور بیشتری دارد منتقل کنید. معمولاً گیاهان در بهار به ۵ تا ۸ ساعت نور غیر مستقیم نیاز دارند. اگر هوا گرم شده و دیگر سرمای زمستان تمام شده، می توانید برای مراقبت از گیاهان در بهار، آن ها را به تراس خانه منتقل کنید. حواستان باشد که معمولاً گیاهان آپارتمانی فصل بهار نباید ساعت های زیاد زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. پس آن ها را در جایی قرار دهید که شدت نور آفتاب زیاد نباشد.

 

 

تأمین دمای مورد نیاز گلهای بهاری آپارتمانی

 

با شروع بهار دمای هوای بیرون و داخل خانه تغییر می کند. حفظ دمای متعادل برای رشد گلهای بهاری آپارتمانی اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است با کمک یک دماسنج مقدار دمای هوا را تحت کنترل داشته باشید. گرم شدن بیش از اندازه دما می تواند موجب پژمرده شده و خراب شدن گلهای بهاری در گلدان شود.

 

 

تعویض گلدان گلهای بهاری آپارتمانی

 

تعویض گلدان گلهای بهاری آپارتمانی

 

بهار بهترین زمان برای عوض کردن گلدان های کوچک گلهای بهاری آپارتمانی است. برای این کار گلدان ها را بررسی کنید و هر گیاه را که ریشه های آن دیگر فضای کافی برای رشد کردن ندارد، تعویض کنید. عوض کردن گلدان کوچک موجب می شود تا گیاه بتواند راحت تر رشد کند و بزرگ شود.

 

 

بیشتر بدانید » بهترین روش مراقبت از گیاهان آپارتمانی «

 

 

نکاتی مهم درباره کود دهی و مراقبت از گیاهان در فصل بهار

 

نکاتی مهم درباره کود دهی و مراقبت از گیاهان در بهار

 

  • برای اینکه درخت ها و درختچه های زینتی رشد بهتری داشته باشند، بهتر است از کودهای شیمیایی ازته استفاده کنید.
  • برای کود دهی درختان میوه دار استفاده از کودهای شیمیایی حاوی فسفر و پتاس مناسب است.
  • برای افزایش رشد گیاهان سبز زینتی بهتر است از کودهای حاوی ازت و فسفر و پتاس استفاده کنید. تنها لازم است که مقدار ازت کود ۲ برابر فسفر و پتاس باشد.
  • برای افزایش رشد گل های زینتی نیز استفاده از کودهایی با مقدار ازت کمتر و میزان فسفر و پتاس بیشتر مفید خواهد بود.
  • برای آبیاری گیاهان در بهار حتماً به نوع گیاه توجه کنید. معمولاً گیاهانی مثل چمن، درختان و درختچه ها هر چند روز یک بار نیاز به آبیاری دارند.

 

 

جمع بندی

 

بهار فصل رشد کردن گیاهان و جوانه زدن دوباره آن ها بعد از سرمای زمستان است. از همین رو رسیدگی به گیاهان و مراقبت از آن ها در این فصل اهمیت زیادی دارد. اگر در بهار کودهای مورد نیاز گیاه را فراهم کنید و نور و آب مورد نیاز آن را فراهم کنید، تنها تا چند ماه بعد می توانید شاهد رشد میوه و گل های شاداب آن ها باشید.

 

 

منابع: beltone، thompson-morgan، marthastewart

کالابرگ الکترونیک