بررسی آثار جین آستن خالق تأمل برانگیزترین عاشقانه های ادبیات کلاسیک

بررسی آثار جین آستن خالق تأمل برانگیزترین عاشقانه های ادبیات کلاسیک


25 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رمان های جین آستن

جین آستن یکی از شناخته شده ترین نویسندگان در ادبیات انگلیسی به شمار می رود که نامش با برخی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک گره خورده است. درباره رمان های جین آستین در مجله کوروش بخوانید.

جین آستن نویسنده شهیر در زمان حیات خود تنها موفق به نگارش ۶ رمان شد، ولی همین شش رمان کافی بودند تا نام او در ادبیات جادوانه شود. رمان های جین آستن تا به حال در قالب ده ها فیلم و سریال تلویزیونی اقتباس شدند و میلیون ها خواننده را طی ۲۰۰ سال اخیر به تأمل واداشتند، گریاندند، خنداندند و سرگرم کردند. داستان های ماندگار جین آستن آنچنان جذاب و خواندنی بودند که از مرزهای فرهنگی عبور کرده و به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا ترجمه شدند. محبوبیت بی حد و حصر جین آستن حتی به اندازه ای است که اخیرا بانک مرکزی انگلستان تصمیم گرفته، چهره او را روی اسکانس های ۱۰ پوندی چاپ کند. و به این ترتیب نهایت احترام را برای یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ادبیات خود قائل شود.

 

 

مختصری از زندگی جین آستن؛ غول ادبیات کلاسیک انگلستان

 

مختصری از زندگی جین آستن؛ غول ادبیات کلاسیک انگلستان

 

جین آستن (متولد ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵- درگذشته ۱۸ جولای ۱۸۱۷) بیشتر عمر ۴۱ ساله خود را در کنار خانواده خود و در دهکده آرام استیونتون، همپشر گذراند. پدرش سال ها کشیش کلیسای بخش استیونتون بود. پدر جین برای معاش خود و خانواده اش گاهی شاگردانی را نیز تعلیم می داد. جین هفتمین فرزند از هشت فرزند و یکی از دو دختر خانواده بود. جین با تنها خواهرش، کاساندرا، رابطه بسیار نزدیک و صمیمانه ای داشت. رابطه ای که نزدیکی آن از نامه نگاری های مکرر این دو خواهر به خوبی معلوم می شود.

 

جین آستن عمده تحصیلات خود را در خانه و نزد والدینش گذراند. او از همان دوران کودکی علاقه زاید الوصفی به نویسندگی داشت. جین داستان های کوتاه طنزی می نوشت که معمولا در محافل و مجالس خانوادگی برای دیگران آن ها را می خواند. جین آستن عادت نوشتن را در بزرگسالی نیز رها نکرد و به نوشتن ادامه داد. ولی به تدریج روی به نوشتن داستان های بلند آورد. این در حالی بود که تا آن موقع به فکر چاپ آثارش نیفتاده بود. جین آستن در سال ۱۷۹۵ نوشتن رمان «الینور و ماریان» را به اتمام رساند. رمانی که پیش نویس «عقل و احساس» به حساب می آید. او سال بعد هم شروع به نوشتن رمان تازه ای کرد که در نهایت با نام «غرور و تعصب» به چاپ رسید.

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی ۷ رمان برنده جایزه نوبل

 

 

اولین تلاش ها برای چاپ آثار و دست رد ناشران به سینه جین آستن

 

جین آستن چند سالی از زندگی خود را در شهر باث به همراه پدر و مادرش زندگی کرد. خانواده آستن در این مدت او را تشویق کردند که پا پیش بگذارد و آثارش را به چاپ برساند. ولی اولین ناشری که جین آستن رمان خود را به نزدش برد، رمانش را رد کرد. به این ترتیب، جین آستین دلسرد و مغموم، چند سالی اصلا سراغ چاپ آثارش نرفت. او نهایتا در سال ۱۸۰۳ موفق شد رمان سوزان (که بعدا به نورثنگر ابی تغییر نام داد) را در ازای قیمت ناچیز ۱۰ پوند به ناشری در لندن بفروشد. ولی باز هم بخت یار جین آستین نبود. این بار ناشر تغییر عقیده داد و کتابش را چاپ نکرد.

 

در همین حال، علیرغم اینکه ناشران جین آستن را دلسرد کرده بودند، همچنان ذره ای از شور و شوق او برای نویسندگی کاسته نشده بود. او شروع به نوشتن رمان دیگری کرد. ولی در این دوران به فکر جین آستن رسیده بود که رمان هایش را به طریقی بنویسید که مقبول طیف گسترده تری از خوانندگان باشد. بنابراین تنها چند فصل رمان جدیدش را نوشت. شاید همچنان دلسردی که حاصل عدم موفقیت رمان سوزان بود، جین آستن را از نوشتن ادامه این رمان بازداشته بود. بالاخره در سال ۱۸۰۵ با مرگ پدرش، به کل این رمان را کنار گذاشت.

 

جالب است بدانید که با شهرت عظیم جین آستن پس از مرگش، دستکم از آن زمان یعنی از اوایل قرن نوزدهم تا به حال، ۹ نویسنده مختلف پنج فصل این رمان که با عنوان«واتسون ها» مشهور است را تکمیل کرده و به چاپ رساندند.

 

 

رمان های ترجمه شده به فارسی برنده جایزه پولیتزر

 

 

چاپ اولین آثار و استقبال گسترده خوانندگان از جین آستن

 

چاپ اولین آثار و استقبال گسترده خوانندگان از جین آستن

 

خانواده آستین پس از مرگ پدر جین شهر باث را ترک کرده و به دهکده چاوتون نقل مکان کردند. در فضای آرام روستا بود که جین آستن دوباره به آثار اولیه اش رجوع کرد و آنها را برای چاپ بازنویسی کرد. حالا جین آستن انگیزه دیگری هم برای چاپ آثارش داشت. او به فکر درآمد حاصل از فروش رمان هایش افتاده بود تا در تأمین معاش خانواده کمک حال برادرانش باشد. بالاخره در سال ۱۸۱۱ بود که رمان «عقل و احساس» به چاپ رسید.

 

استقبال گسترده ای که از این رمان شد، جین آستن را واداشت تا رمان بعدی خود «غرور و تعصب» را نیز به ناشر بسپارد. او رمان جدید خود را با قیمت نسبتا بالای ۱۱۰ پوند فروخت. رمانی که سرانجام در سال ۱۸۱۳ به چاپ رسید. آستن اواخر همان سال رمان «منسفیلد پارک» را نوشت. رمانی که اولین رمان دوران بلوغ فکری جین آستن نیز به شمار می رود. این رمان سال بعد به چاپ رسید. در سال ۱۸۱۵ بود که رمان «اِما» منتشر شد. در همان سال جین آستن نخستین پیش نویس های رمانی را نوشت که در بر دارنده خاطرات او از زندگی در باث بود.

 

هنری، برادر جین توانست در سال ۱۸۱۶ با موفقیت حق نشر رمان سوزان را از ناشر لندنی بازپس بگیرد. جین آستن در آن دوران مشغول نگارش رمانی به نام «سندیتون» بود. ولی به دلیل بیماری از ادامه نوشتن آن بازماند. آستن در نهایت تنها موفق به نوشتن ۱۲ فصل آن رمان شد. جین آستن سال بعد از دنیا رفت تا این رمان برای همیشه ناتمام بماند. برادرانش در دسامبر همان سال رمان های «نورثنگر ابی» و «ترغیب» را در یک جلد به چاپ رساندند.

 

 

بیشتر بدانید » بررسی آثار هاینریش بل «

 

 

چرا باید رمان های جین آستن را بخوانیم؟

 

چرا باید رمان های جین آستن را بخوانیم؟

 

شاید بسیاری از خوانندگان خصوصا آنانی که به ادبیات مدرن و پست مدرن اخت گرفتند، سخت به رمان های کلاسیک دلبسته شوند. ولی با وجودی که بیش از ۲۰۰ سال از درگذشت جین آستن می گذرد، همچنان حتی ذره ای گَرد کهنگی بر آثار آستن ننشسته است. رمان های این نویسنده انگلیسی همچنان پرکشش و جذاب اند. نکته ای که باعث می شود، خوانندگان کنونی هم از خواندن رمان های جین آستن همچنان لذت ببرند. طنز و نکته سنجی های هوشمندانه جین آستن چه در قالب کلام و چه در موقعیت های جذاب و جالب است.

 

همچنین جین آستن به خوبی زنان و مردان روزگار خود و روابط و معاشرات و مناسبات اجتماعی دوران خود را می دانسته است. و در رمان هایش همه به گونه ای شخصیت هایش را پرداخته کرده که خوانندگانش نیز به بهترین شکل با شخصیت هایش آنجا که لازم باشد همذات پنداری کنند. گاهی به موقعیت های خنده دار و رفتارها و کارهای مضحک شخصیت هایش  بخندند و گاهی هم با آنها همراه شوند. و از دلدادگی ها و دلشکستگی هایشان، ناراحت یا خوشحال شوند.

 

 

بیوگرافی و بررسی مشهورترین آثار داستایوفسکی

 

 

خواندن رمان های جین آستن را از کجا شروع کنیم؟

 

احتمالا مانند بسیاری از هواداران ادبیات کلاسیک شما هم فیلم های سینمایی و سریال های زیادی با اقتباس از رمان های جین آستن تماشا کردید. و حالا دوست دارید از جایی شروع به خواندن رمان های این نویسنده بزرگ انگلیسی کنید، ولی نمی دانید از کجا شروع کنید. شاید این سوال به ذهنتان رسیده باشد که چطور است رمان های جین آستن را به ترتیب سال انتشار بخوانید. شاید هم ترتیب دیگری را در ذهن داشته باشید.

 

آستین را به دلیل تفسیرهای تند اجتماعی اش، پرداخت شخصیت های زنده و پیچیده به همراه مضامین عاشقانه، طنزآلود و پر احساسش ستایش کرده اند. همین قدرت مسحور کننده رمان های جین آستن باعث شده که با وجود ۲۰۰ سال نه تنها از تعداد خوانندگان آثار او کم شود، بلکه روز به روز به تعدادشان افزوده شود.

 

ترتیبی که باید رمان های جین آستن را بخوانید به چیزی که در ذهنتان دارید بستگی دارید. هیچ راه درست یا غلطی برای کشف یک نویسنده بزرگ وجود ندارد. بلکه به هر طریقی و به هر ترتیبی که شروع کنید و هر کدام از کتاب هایشان را که باز کنید و ورق بزنید به آنچه می خواهید می رسید. در اینجا سعی ما بر آن بوده که نقاط قوت و جذابیت های هر رمان را برشماریم تا خودتان بتوانید با آنچه در ذهن دارید خواندن مجموعه آثار جین آستن را آغاز کنید.

 

ترتیب رمان های جین آستن که در اینجا معرفی کردیم نه به ترتیب سال چاپ و نه به ترتیب اهمیت یا جذابیت است. بلکه تنها ابتدا ۳ رمان پرشورتر و عاشقانه تر نویسنده را معرفی می کنیم. سپس ۳ رمان دیگر جین آستن که نویسنده در آنها بیشتر به مضامینی نسبتا هجوآمیز و گاها غم انگیز پرداخته را با هم مرور می کنیم.

 

 

بیشتر بدانید » ۱۰ رمان پرفروش هاروکی موراکامی«

 

 

رمان غرور و تعصب؛ چاپ ۱۸۱۳

 

رمان غرور و تعصب؛ چاپ ۱۸۱۳

 

احتمالا تا حدی با رمان غرو و تعصب آشنا هستید. یا حداقل چند قسمتی از سریال های تلویزیونی که با اقتباس از این رمان زیبا ساخته شدند را تماشا کردید. البته که رمان های جین آستن جذابیت های کلامی دارند که تنها با خواندن می توانید مقصود نویسنده را درک کنید. با این حال، نکته دیگر اینکه نباید در خواندن این رمان چندان به پیرنگ داستان توجه کنید. چون در بسیاری از سریال ها به واسطه تغییر رسانه (از رمان به تلویزیون) پیرنگ داستان ها نیز دستخوش تغییر و تحول شدند.

 

جین آستن در رمان غرور و تعصب به زندگی خانواده بِنِت، خانواده ای با پنج دختر پرداخته است. مادر خانواده سخت به دنبال شوهری مناسب برای دخترانش است و دائما آنها را ترغیب می کند تا در میهمانی ها شرکت کنند. در یکی از همین میهمانی ها است که جین، دختر بزرگ خانواده دلبسته بینگلی می شود. در همین حین، آقای دارسی، مردی جذاب و مغروز نیز عاشق و دلباخته الیزابت دیگر دختر خانواده بنت می شود. ولی الیزابت حتی از دارسی هم مغرورتر است. و همین باعث می شود که حتی تصور رابطه این دو به دشواری ممکن باشد.

 

جین آستن در رمان غرور و تعصب دست به خلق برخی از جذاب ترین شخصیت های خود زده است. از آقای کالینز وسواسی تا دارسی مغرور و البته الیزابت، زیبا و مغرور و خودسر که از قضا شخصیت مورد علاقه خود نویسنده نیز هست. شوخ طبعی و طنز رمانِ غرور و تعصب در کنار به تصویر کشیدن مناسبات اجتماعی و روابط مردم طبقه متوسط انگلستان قرن هجدهم از دیگر جذابیت های این رمان خواندنی جین آستن است.

 

 

رمان اِما؛ چاپ ۱۸۱۵

 

رمان اِما؛ چاپ ۱۸۱۵

 

رمان اِما یکی از سرگرم کننده ترین رمان های جین آستن است. رمانی که طنزی آکنده از اشتباهات، سوءتفاهم ها، برنامه ریزی های غلط شخصیت اصلی آن اِما وودهاوس است. رمان اِما اشتراکاتی با غرور و تعصب دارد. ولی اِمای خودسر، لوس و خودمحور رمان اِما را نمی توانیم به اندازه الیزابت دوست داشته باشیم. همین نیز در خدمت جذابیت رمان اِما است. جایی که جین آستن به خوبی توانسته تضاد عالی را بین حقایقی که ما خوانندگان در مورد اِما می دانیم و برداشت خود شخصیت از خصوصیاتش به وجود بیاورد.

 

 

رمان نورثنگر ابی؛ چاپ ۱۸۱۷

 

رمان نورثنگر ابی؛ چاپ ۱۸۱۷

 

نورثنگر ابی رمانی است که جین آستن آن را با هدف هجو آثار ادبیات گوتیک (ترسناک) روزگار خود نوشته است. ولی همچنان هم بدون آنکه رنگ کهنگی گرفته باشد، اثری جذاب با شمایلی متفاوت نسبت به سایر رمان های جین آستن دستکم به لحاظ مضمون اصلی رمان است. اگر از ادبیات گوتیک و رمان های ترسناک سررشته داشته باشید، مسلما لذت بیشتری از این رمان جین آستن و هجو و تقلیدهای جالب نویسنده از فضا و حال و هوای رمان های گوتیک خواهید برد.

رمان نورثنگر ابی یکی از دو رمان جین آستن است که پس از مرگ نویسنده به چاپ رسیدند. و البته که یکی از خواندنی ترین و جذاب ترین رمان های جین آستن است. احتمالا به این دلیل که نویسنده آشکار به شخصیت هایی که آفریده می خندد. کاترین، قهرمان ساده دل و جوان رمان نورثنگر ابی، آنقدر غرق دنیای رمان های ترسناک و گوتیک شده که خود را در هیبت یکی از قهرمانان این رمان ها می بیند. او همچنان از درک واقعیت های دنیای پیرامون خود عاجز است. ولی به تدریج به درکی واقعی تر از دنیای اطرافش می رسد.

 

 

این مقاله را هم بخوانید » پرفروش ترین رمان های تاریخ ادبیات دنیا «

 

 

عقل و احساس؛ چاپ ۱۸۱۱

 

بعد از ۳ رمان خواندنی و سبک جین آستن، به ۳ رمانی می رسیم که کمی ته مایه های غم را در خود دارند. رمان عقل و احساس یکی از مشهورترین رمان های جین آستن است که به نوعی پلی مابین آثار طنزآلود و پرشور و رمان های غیرمعمول او است. جین آستن این رمان را در ابتدا با نام مستعار «یک بانو» منتشر کرد. این رمان خواندنی ممکن است جذاب ترین و عاشقانه ترین اثر آستن نباشد. اما زیبایی های خود را دارد و اندکی از هر آنچه از جین آستن دوست داریم را در خود دارد.

 

جین آستین در رمان عقل و احساس، داستان دو خواهر به نام های ماریانا و الینور را روایت می کند که از ملکی بزرگ به کلبه ای کوچک نقل مکان می کنند. عشق و صمیمت دو خواهر به هم (رابطه ای که آشکار ملهم از روابط نزدیک و صمیمانه جین آستن و خواهرش، کاساندرا است) و دلبستگی ها و دلشکستگی هایشان ماجرای رمان عقل و احساس را تشکیل می دهد.

 

 

منسفیلد پارک؛ چاپ ۱۸۱۴

 

مانسفیلد پارک از رمان های کاملا متفاوت جین آستن است. به این جهت آرا و عقاید مختلفی در مورد این رمان وجود دارد. برخی آن را یکی از شاهکارهای جین آستن دانسته اند. و برخی نیز آن را اثری عجیب و متفاوت دانسته اند که فاقد آن جذابیت ها و تاثیرگذاری سایر رمان های جین آستن است. بخشی از دشواری های خوانش این رمان، شخصیت اصلی داستان، فانی پرایس، دختر نجیب و محجوب رمان است. این شخصیت به نوعی نقطه مقابل الیزابت شخصیت اصلی رمان غرور و تعصب است. فانی پرایس کدهای اخلاقی بسیاری سختگیرانه ای برای خودش در نظر گرفته که لذت را او سلب و موجب رنجش او می شوند.

 

 

ترغیب؛ چاپ ۱۸۱۸

 

ترغیب بی شک عاشقانه ترین و البته صادقانه ترین رمان جین آستن است. جین آستین در این رمان برخلاف بسیاری از آثارش این بار در کلام و در داستان پردازی از لحن بدبینانه تری بهره برده است. شخصیت های رمان ترغیب هم نسبت به بسیاری از شخصیت های رمان های جین آستن مسن تر و البته ناامیدتر هستند. همین امر نیز باعث شده که رمان ترغیب نسبت به سایر آثار جین آستن کمتر مورد توجه عموم خوانندگان قرار بگیرد. ولی با این وجود، ترغیب نیز با مایه های طنز و نکته بینی ها و دقت جین آستن در شرح و توصیف روابط اجتماعی باعث شده تا این رمان هم به اثری خواندنی و جذاب بدل شود.

 

 

سایر رمان های جین آستن

 

سایر رمان های جین آستن

 

در حالی که مشهورترین رمان های جین آستین شش رمانی بودند که مرور کردیم. ولی جین آستن در طول زندگی خود برخی آثار نیمه تمام و چاپ نشده هم داشت که بعدا به چاپ رسیدند. یکی از این رمان ها، «بانو سوزان» نام دارد که اخیرا به زبان فارسی نیز ترجمه شد تا مجموعه آثار جین آستین در دسترس خوانندگان ایرانی باشد.

 

شخصیت اصلی رمان بانو سوزان، بیوه سی و پنج ساله ای به نام سوزان وِرنون است که به تازگی همسر خود را از دست داده است. سوزان که دختری نوجوان دارد همچنان به دلیل جذابیت و زیبایی خود مورد توجه مردان است. رمان بانو سوزان هم با وجود مضمون نسبتا غم انگیزترش نسبت به سایر رمان های جین آستن سرشار از طنز و نکته سنجی های هوشمندانه نویسنده مشهور انگلیسی است.

 

رمان «عشق و دوستی» نیز یکی دیگر از رمان های گمشده جین آستن است که بعدا به چاپ رسید. تصور می شود که جین آستن این رمان را در نوجوانی تنها برای سرگرم کردن خانواده اش نوشته باشد. جین آستن در رمان عشق و دوستی به خوبی جلوه ای از آن جین آستن سال های بعد را به رخ می کشد. همان نویسنده ای که بعدا به هجو روابط اجتماعی دوران خودش و تمسخر رمان های عاشقانه و گوتیک مرسوم آن دوران می پردازد. جین آستن نیز در رمان عشق و دوستی به جذاب ترین شکل ممکن به تمسخر و دست انداختن نویسندگان رمان های عاشقانه قرن هجدهم انگلستان می پردازد. نکته جالب در مورد این رمان جین آستن آنکه حتی نویسنده در سنین نوجوانی هم کاملا نسبت به کلیشه های عاشقانه مرسوم دوران خودش بی اعتنا بوده است.

 

جمع بندی نهایی

 

با وجودی که جین آستن در تمام عمر ۴۱ ساله اش پا به بیرون از جنوب انگلستان نگذاشت، ولی ۶ رمان او به همه جای دنیا رفتند. رمان های جین آستن از زمان اولین چاپ تا به حال همچنان و پی در پی به زبان های مختلف در حال چاپ هستند و اگر اتفاق خاصی نیافتد همچنان به چاپ خواهند رسید. شش رمان خواندنی و جذاب جین آستن به همراه برخی از آثاری که بعد از مرگ او به چاپ رسیدند، همچنان منبع الهام و اقتباس عالی برای سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی هستند. و امروز جین آستن همچنان با وجود گذشت بیش از ۲۰۰ سال از مرگش، یکی از محبوب ترین و پرخواننده ترین نویسندگان جهان است.

 

 

منبع: penguin، allforonefw، wikipedia

کالابرگ الکترونیک