طرز تهیه دمپختک باقالی (دمی باقالی) به روش تهرانی + فیلم آموزش

طرز تهیه دمپختک باقالی (دمی باقالی) به روش تهرانی + فیلم آموزش


27 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

دمپختک باقالی یا دمی باقالی زرد یکی از اصیل‌ترین غذاهای برنجی ایرانی است. یک غذای سریع و ساده اصالتا تهرانی برای لیست ناهار که مواد اصلی آن برنج، باقالی زرد و زردچوبه است. دمی باقالی تهرانی یکی از غذاهای مخصوص شب یلدا در تهران هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه دمپختک تهرانی را برای شما آماده کرده‌ایم. در این مقاله فیلم آموزش طرز تهیه دمپختک باقالی را هم تماشا کنید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه دمپختک باقالی تهرانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
باقلا زرد خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد بزرگ
کره یا روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ برای هر نفر ۱ عدد
آب  ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت دمپختک باقالی: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در ۲۰۰ گرم دمپختک باقالی زرد: حدود ۳۲۰ کیلوکالری

مراحل پخت طرز تهیه دمپختک باقالی زرد

مراحل پخت طرز تهیه دمپختک باقالی

دمپختک باقالی یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای ایرانی با برنج با رگ و ریشه تهرانی است. مراحل طرز تهیه دمپختک باقالی زرد را دنبال کنید.

مرحله اول؛ برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه دمپختک باقالی باید برنج را با آب فراوان بشویید. سپس آن را برای ۱ تا ۲ ساعت در آب و مقداری نمک خیس دهید. این کار موجب می‌شود برنج بهتر قد بکشد.

مرحله دوم؛ باقالی‌ها را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه دمپختک مجلسی باید باقالی‌ زرد را همراه با آب در قابلمه بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید تا باقالی‌های زرد بپزند.

برای تهیه باقالی زرد و نمک به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ پیاز داغ درست کنید

در این مرحله باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید. در ادامه پیازها را در روغن سرخ کنید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت نارنج مرحله به مرحله به 3 روش

برای تهیه روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد، زردچوبه و فلفل سیاه به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ دمپختک باقالی را دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه دمپخت باقالی زرد باید باقالی پخته شده را آبکش کنید و به ترکیب پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید. کمی باقالی‌ها را تفت دهید و سپس برنج خیس خورده را اضافه کنید. در نهایت یک لیوان آب و کمی نمک در قابلمه بریزید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید و بعد از این که آب برنج کم شد، درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن قرار دهید تا دمپختک باقالی با شعله ملایم دم بکشد. می‌توانید مقداری کره نیز روی برنج قرار دهید تا دمپختک شما خوش طعم‌تر شود.

در صورت تمایل می‌توانید کره و برنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ تخم مرغ را آماده کنید

مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از این که روغن داغ شد، تخم مرغ را در روغن بریزید تا سرخ شود. در ادامه مقداری نمک و فلفل سیاه به تخم مرغ بزنید و صبر کنید تا نیمرو (طرز تهیه نیمرو به روش‌های مختلف) شود.

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم؛ دمپختک باقالی را سرو کنید

بعد از این که دمپختک باقالی آماده شد، آن را در دیس بریزید و سپس تخم مرغ نیمرو را روی دمپختک قرار دهید و از طعم این غذای خوشمزه در کنار انواع ترشی، سالاد شیرازی و ماست لذت ببرید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی « 

روش تهیه دمپختک با ماش

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه دمپختک، استفاده از ماش به جای باقالی زرد است. روش تهیه دمپختک ماش با دمپختک باقالی زرد تفاوتی ندارد. برای تهیه این دمپختک باید مقداری پیاز را در روغن سرخ کنید. سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. در ادامه ماش پخته شده را با برنج و پیاز و کمی نمک ترکیب کنید و کمی آب (به اندازه یک بند انگشت) به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب برنج کم شد، شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را روی آن بگذارید تا برنج دم بکشد و آماده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمپخت گوجه (دمی گوجه)

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دمپختک مجلسی تهرانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دمپختک مجلسی تهرانی

  • برای جلوگیری از وا رفتن باقالی در طرز تهیه دمپختک باقالی، یک روش این است که باقالی‌ها را کمی در روغن تفت دهید و بعد به برنج اضافه کنید.
  • طرز تهیه دمپختک خوشمزه با نیمرو یکی از پر طرفدارترین روش‌های پخت دمپختک تهرانی است. برای این کار باید تخم مرغ را جداگانه سرخ کنید. سپس بعد از سرو کردن دمپختک آن را روی غذا قرار دهید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه دمپختک با نیمرو به هیچ عنوان تخم مرغ را هم نزنید و آن را به صورت کامل نیمرو کنید. بهتر است در طرز تهیه دمپختک با نیمرو برای هر نفر یک عدد تخم مرغ درست کنید و آن را به صورت تقریباً عسلی نیمرو کنید.
  • به طور کلی به دمپختک باقالی زرد، دمپختک تهرانی گفته می‌شود. بنابراین طرز تهیه دمپختک تهرانی دقیقاً مشابه روش پختی که ذکر شد، آماده می‌شود.
  • اضافه کردن مقداری زعفران به دمپختک تهرانی موجب خوش عطر و طعم شدن غذا می‌شود.
  • در طرز تهیه دمپختک تهرانی باید باقالی‌ها را برای ۱ تا ۲ ساعت در آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.
  • برای درست کردن پیاز داغ در طرز تهیه دمپختک تهرانی باید آن را به صورت ترد و مجلسی تهیه کنید. روش تهیه پیاز داغ مجلسی ترد و چیپسی را بلد هستید؟
  • برخی در طرز تهیه دمپختک تهرانی از کمی شوید خشک هم استفاده می‌کنند.
  • برای خوش طعم شدن دمپختک باقالی با شوید می‌توانید از ۲ حبه سیر و یا مقداری برگ سیر تازه نیز استفاده کنید. این کار موجب خوش طعم شدن غذای شما می‌شود.
  • برای پخت برنج برای دمپختک باید حدود یک بند انگشت آب به آن اضافه کنید و بعد از جوش آمدن آب و کم شدن آن، شعله گاز را کم کنید تا برنج خوب دم بکشد.
  • برای اینکه دمپختک باقالی را قالبی از قابلمه خارج کنید، باید بعد از اینکه آب برنج بخار شد، مقداری روغن دور تا دور آن اضافه کنید. سپس یک دمکنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج دم بکشد.
  • برای تزیین دمپختک باقالی زرد می‌توانید مقداری پیاز داغ آماده کنید و روی برنج قرار دهید.
  • ایلامی‌ها هم غذایی شبیه دمپختک درست می‌کنند که به آن زلگه زردی می‌گویند.
حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز | لیست غذاهای مضر برای آرتروز

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دمپختک باقالی

طرز تهیه دمپختک با گوشت و مرغ چگونه است؟

در صورت تمایل می‌توانید انواع دمپختک باقالی را در کنار گوشت و مرغ نیز سرو کنید. برای درست کردن دمپختک در کنار گوشت و مرغ می‌توانید گوشت پخته و تکه تکه شده و مرغ پخته و ریش شده را به دمپختک اضافه کنید. سپس اجازه دهید این گوشت و مرغ نیز همراه با دمپختک دم بکشد.

علت خمیری شدن دمپختک چیست؟

برای تهیه دمپختک باید به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج به آن آب اضافه کنید. اگر مقدار آبی که به قابلمه اضافه می‌کنید، زیاد باشد، دمپختک باقالی شما خمیری و نرم می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک