علائم معده درد عصبی و راه های درمان آن

علائم معده درد عصبی و راه های درمان آن


28 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معده درد عصبی

معده درد عصبی می تواند یک اتفاق معمول و رایج برای برخی از افراد باشد. دردی که ارتباط مستقیم با بیماری معده عصبی دارد. به گفته پزشکان این بیماری رسمی و یا قابل تشخیص نیست. معده درد عصبی می تواند وضعیت احساسی و سلامت روانی هم آسیب وارد کند. سلامت روانی ارتباط مستقیمی با فعالیت مناسب دستگاه گوارش، معده روده و حتی هر دوی آن‌ ها دارد. بنابراین معده درد های عصبی را باید بسیار جدی گرفت. معده عصبی می تواند بر نحوه عملکرد سیستم هضم بدن بسیار تاثیر گذار باشد. در این مقاله از مجله کوروش به معده درد عصبی علائم و راه های درمان آن پرداخته ایم.

علائم رایج معده عصبی

 

علائم رایج معده عصبی

 

علائم بیماری معده عصبی بسیار زیاد هستند. این علائم می توانند شامل دلشوره داشتن مداوم، گرفتگی معده، احساس اضطراب، لرزش عضلات و نفخ های مکرر باشد. ناراحتی های معده، حالت تهوع و سوء هاضمه از دیگر علائم معده عصبی هستند که گاهی موجب درد معده وحشتناک می شوند.

 

 

قوز کردن از علائم نادر معده عصبی

 

گاهی اوقات کسانی که مبتلا به بیماری معده عصبی هستند با افزایش ادرار و حرکات زیاد روده دست و پنجه نرم می کنند. در موارد نادر ممکن است روده ها به شدت تحت تاثیر قرار گیرند و دفع ادرار یا مدفوع غیر قابل کنترل شود. گاهی اوقات قوز کردن یا استفراغ را می‌ توان نتیجه یک معده عصبی شدید دانست.

 

 

طرز تهیه چند دمنوش برای درمان سندرم روده تحریک پذیر

 

 

راه های درمان معده عصبی

 

راه های درمان معده عصبی

 

معده عصبی معمولاً با درد های زیادی همراه است. بیماران مبتلا به معده عصبی می توانند برای درمان و یا التیام درد معده از از دارو های گیاهی استفاده کنند. همچنین مصرف برخی در دمنوش های گیاهی و برخی پرهیزهای غذایی کمک زیادی به التیام و درمان معده درد های عصبی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های از بین بردن نفخ معده « 

 

 

استفاده از داروهای گیاهی برای درد معده عصبی

 

برخی از داروهای گیاهی درد و عوارض معده عصبی در افراد بسیار کاهش می‌ دهند. اگر عوارض بیماری معده عصبی در شما به صورت حالت تهوع و کوفتگی بروز پیدا می‌کند، ریشه گیاه زنجبیل بسیار کمک کننده است. شما می‌توانید ریشه زنجبیل را در آب بجوشانید. یا حتی چای زنجبیل درست کنید. خوردن آبنبات زنجبیلی نیز بسیار موثر است.

 

 

گیاهان ضد اسپاسم برای درمان معده درد عصبی

 

گیاهان ضد اسپاسم برای درمان معده عصبی

 

برخی گیاهان دیگر مثل نعنا، نعنا فلفلی و اسطوخودوس از داروهای گیاهی ضد اسپاسم شناخته می شوند. مصرف این گیاهان ممکن است به رفع اسپاسم و جلوگیری سفت شدن عضلات معده کمک کند. نعنا و اسطوخودوس نفخ شکم را نیز از بین می‌ برند. بنابراین در درمان بیماری معده عصبی و درد های ناشی از آن بسیار تاثیر گذار هستند. شما می توانید روزانه یک یا دو برگ نعنا را به صورت خام مصرف کنید. حتی از برگ های نعنا می توانید در چای هم استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ رستورانی در فر و ماهیتابه

 

 

مضرات کافئین به ویژه قهوه برای معده عصبی

 

مضرات کافئین به ویژه قهوه برای معده عصبی

 

مواد حاوی کافئین و به ویژه قهوه می‌توانند باعث تحریک معده و اضطراب شوند. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که مبتلایان به بیماری معده عصبی برای جلوگیری از درد های زیاد از مصرف قهوه و مواد محتوی حاوی کافئین زیاد جلوگیری کنند. قهوه برای روده نیز چندان مناسب نیست و باعث تحریک روده می شود. سعی کنید از نوشیدنی‌های کافئین دار با تحریک کنندگی کمتر مثل چای سبز یا چای اولانگ استفاده کنید.

 

 

تاثیر تنفس عمیق و مدیتیشن در کاهش درد معده عصبی

 

یکی از راهکارهای کاهش درد معده عصبی تمرینات ذهنی فعالیت‌ هایی چون مدیتیشن است. با تمرین ذهنی سعی کنید روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید. این کار می تواند استرس و اضطراب را که از عوامل مهم تاثیرگذار در بیماری معده عصبی هستند، تا حد زیادی کاهش دهد. نفس کشیدن های عمیق در کاهش اضطراب بسیار موثر است. بهتر است فعالیت هایی چون مدیتیشن و یوگا را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید.این کار تاثیر زیادی در آرامش ذهنی شما و در نهایت کاهش علائم بیماری معده عصبی دارد.

 

 

بهترین حرکات یوگا برای لاغری و کاهش وزن

 

 

تاثیر برخی روغن ها به صورت بخور در درمان معده درد عصبی

 

تاثیر برخی روغن ها به صورت بخور در درمان معده درد عصبی

 

بخورهای گیاهی یا برخی روغن های معطر تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و استرس دارند. بنابراین نقش این نوع درمان ها را نباید نادیده گرفت. محصولات گیاهی مثل بابونه، اسطوخودوس و گل سرخ و مصرف آن ها به صورت بخور تاثیر زیادی در کاهش اضطراب دارند. سعی کنید از این مواد برای بخور و خوشبو کردن فضای خانه بیشتر استفاده کنید.

 

 

فضایی برای آرامش خود پیدا کنید

 

زمانی که صحبت از بیماری معده عصبی و درد های روزمره ناشی از آن می شود، بحث اضطراب، استرس و عصبی بودن نیز پیش کشیده می شود. بنابراین معمولا پزشکان توصیه می کنند تا بیمار تا حد ممکن مضطرب و عصبی نشود. برای اینکه کمتر عصبی شوید و استرس و اضطراب کمتری را تجربه کنید، بهتر است فضایی برای آرامش خود اختصاص دهید. می توانید از صحبت کردن با یک دوست شروع کنید. همچنین اعضای خانواده می توانند بهترین شنونده برای شما باشند. کارهای پر فشار انجام ندهید. سعی کنید شدت عصبانیت خود را تا حد زیادی کنترل کنید.

 

 

دلایل ابتلا به بیماری معده عصبی

 

دلایل ابتلا به بیماری معده عصبی

 

اگر مبتلا به بیماری معده عصبی هستید و از دردهای این بیماری به شدت رنج می برید، باید بگوییم که شما فردی هستید که به راحتی عصبی می شوید. همچنین شدت عصبی شدن در شما بسیار بالا است. مغز و روده از طریق عصب واگ که یکی از بزرگترین عصب های بدن است، به هم متصل می شوند. این عصب سیگنال‌ هایی را از مغز به روده و بالعکس می‌ فرستد. این سیگنال ها باعث تحریک پذیری و بی نظمی گوارشی در هنگام بروز استرس و اضطراب می شوند.

 

 

استرس و اضطراب از علائم اصلی معده درد عصبی

 

دلایل ابتلا به بیماری معده عصبی

 

اگر به طور منظم علائم معده عصبی دارید و علائم شما به تدریج بیشتر می‌ شوند، لازم است تا کمی استرس خود را کاهش دهید. کاهش سطح استرس در سلامت دستگاه گوارش بسیار تاثیرگذار است. در برخی موارد نادر، معده عصبی ممکن است ناشی از یک مشکل اساسی مربوط به سلامتی در بدن باشد. اگر درد های معده عصبی برای شما یک تجربه معمول است، بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شنیسل مرغ رستورانی در فر و بدون فر

 

 

سنگ صفرا و اسیر عصب واگ

 

اما از دیگر علائم ابتلا به بیماری معده عصبی و تجربه درد های ناشی از آن، می توان به سندروم روده تحریک پذیر و بیماری زخم معده اشاره کرد. بیماری‌ های التهابی روده، بیماری سلیاک و اختلال اضطراب نیز در برخی موارد منجر به ابتلا به معده عصبی می شوند. در موارد نادر معده عصبی ممکن است مرتبط با سنگ کیسه صفرا یا اسیر عصب واگ باشد. معده عصبی یک بیماری و یا یک اتفاق کاملا عصبی است که با کنترل تنش های روزانه در محیط خانه و کار به سادگی قابل درمان است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین رژیم غذایی برای درمان روده تحریک پذیر «

 

 

روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری معده عصبی

 

روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری معده عصبی

 

یکی از روش های جلوگیری ابتلا به بیماری معده عصبی و درد های ناشی از آن تغییر سبک زندگی است. این تغییر سبک زندگی می‌ تواند در طرز تفکر، مدیریت رژیم غذایی و حتی اهمیت به بحث بهداشت باشد.

 

 

مدیریت تنش ها در زندگی روزمره

 

بیماری معده عصبی، ارتباط مستقیمی با تنش و استرس دارد. باید سعی کنید تا سطح تنش و استرس در زندگی روزمره ی خود را کاهش دهید. شاید بهتر باشد تا به جای تجربه مدام اضطراب به دنبال راه‌ هایی برای کنترل تنش ها باشید. تنش هایی که منجر به عصبانیت و عصبی شدن شما را می‌ شود.

 

 

تغییرات در رژیم غذایی روزانه

 

روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری معده عصبی

 

اهمیت به سلامت روده، باعث عدم ابتلا به بیماری های گوارشی می شود. شما می توانید با تغییرات ساده در رژیم غذایی خود تا حدودی زیادی در سلامت دستگاه گوارش خود نقش داشته باشید. رژیم های غذایی حاوی فیبر زیاد و پروبیوتیک برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. بر اساس مطالعاتی که روی موش ها در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، پروبیوتیک ها بر روی عصب واگ و کاهش علائم بیماری های گوارشی بسیار تاثیر می گذارند. با این حال به شما توصیه می کنیم قبل از تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 

تقویت سیستم ایمنی با محصولات پروبیوتیک

 

 

افزایش وعده های غذایی و استفاده بیشتر از اسفناج و کاهو

 

روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری معده عصبی

 

سعی کنید به جای وعده های بزرگ غذایی، تعداد وعده های خود را افزایش دهید. وعده های بزرگ غذایی باعث ایجاد مشکلات در هضم می شوند. همین موضوع بر روی سلامت معده بسیار تاثیر دارد. خوردن وعده های غذایی کم حجم و سبک باعث سلامت دستگاه گوارش و هضم آسان می شود. به جای وعده های بزرگ تعداد میان وعده های خود را زیاد کنید. از سبزیجاتی چون کلم پیچ، اسفناج و کاهو در وعده های غذایی بسیار استفاده کنید.

 

 

بیشتر ورزش کنید

 

روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری معده عصبی

 

ورزش کردن باعث تخلیه خشم و کاهش سطح اضطراب و استرس می شود. از آنجا که اضطراب و استرس از عوامل اصلی بیماری معده درد عصبی هستند، ورزش تاثیر زیادی در کاهش درد های ناشی از این بیماری دارد. در بین ورزش ها آن های را انتخاب کنید که به تمرکز بیشتری نیاز دارند.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک