از سیر تا پیاز سریال «جیران» محصول جدید شبکه نمایش خانگی

از سیر تا پیاز سریال «جیران» محصول جدید شبکه نمایش خانگی


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال جدید حسن فتحی

سریال جدید حسن فتحی، «جیران»، سریال تاریخی دیگر از کارگردان سریال «شهرزاد» است که این روزها در تهران آخرین مراحل تصویربرداری را پشت سر می گذارد. از سیر تا پیاز سریال جیران را در سرویس هنر و سینما مجله کوروش بخوانید.

سریال«جیران» دومین تجربه حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی خواهد بود. حسن فتحی قبلا با سریال شهرزاد که بین سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ از شبکه نمایش خانگی پخش شد، موفقیت بی نظیری را کسب کرده بود. حسن فتحی سابقه کارگردانی سریال های موفق دیگری از جمله «پهلوانان نمی ‌میرند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «زمانه» را نیز در کارنامه دارد. سریال جدید حسن فتحی باز هم سریالی تاریخی با مایه های عاشقانه و رمانتیک خواهد بود و قرار است از پلتفرم فیلیمو پخش شود.

 

 

شناسنامه سریال جیران

 

شناسنامه سریال جیران

 

خلاصه داستان: داستان سریال جیران دوره ای ۶ ساله از زندگی ناصرالدین شاه را شامل می شود. در این دوره که پس از مرگ امیرکبیر است، ناصرالدین شاه با جیران از همسران مورد علاقه اش ملقب به فروغ السلطنه آشنا می شود.

 

ژانر: درام، تاریخی و عاشقانه

تهیه ‌کننده: اسماعیل عفیفه

کارگردان:  حسن فتحی

نویسنده: احسان جوانمرد، حسن فتحی

بازیگران: بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ‌ور، کتانه افشاری ‌نژاد، مریلا زارعی و…

فیلم ‌برداری: علیرضا رنجبران

محصول سال: ۱۳۹۹-۱۳۴۰۰

توزیع‌ کننده: فیلیمو

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

قسمت ها: ۲۰ قسمت

زمان پخش: نامشخص

 

 

نقد و بررسی سریال قورباغه

 

 

جیران؛ سریالی دیگر از حسن فتحی با شخصیت ها و وقایع تاریخی

 

جیران؛ سریالی دیگر از حسن فتحی با شخصیت ها و وقایع تاریخی

 

سریال جیران، سریال جدید حسن فتحی، دومین تجربه او در شبکه نمایش خانگی است. تجربه قبلی حسن فتحی سریال پرطرفدار شهرزاد بود که رکوردهای زیادی را شکست و به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سریال های شبکه نمایش خانگی شناخته شد. در حالی که اتفاقات سریال شهرزاد در دوران پیش از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و دوران نخست وزیری، محمد مصدق می گذشت، وقایع سریال جیران در دوران زمامداری ناصرالدین شاه قاجار می گذرد.

 

ماجراهای سریال جیران از آشنایی ناصرالدین شاه جوان با جیران، همسر مورد علاقه اش شروع می شود. جیران با نام اصلی خدیجه خانم تجریشی ملقب به فروغ السلطنه، روستازاده ای بود که ناصرالدین شاه را دلباخته خودش کرد. ناصرالدین شاه پس از آنکه دلباخته اش شد به سبب چشمان درشت او لقب جیران (به معنای غزال در زبان ترکی) را به او داد.

 

جیران علاوه بر زیبایی خیره کننده، جسارت و جذبه و شور زیادی داشت. او علاقه زایدالوصفی به شکار و اسب سواری نیز داشت که از علایق خود شاه نیز بودند. رفتارهای جسورانه و دوری جیران از آن حجب و حیای سایر زنان حرمسرا، رفته رفته او را به سوگلی ناصرالدین ‌شاه تبدیل کرد. شاه ایران سپس جیران را به عقد دائم خود در آورد. جیران پس از اینکه توانست قدرت را در حرمسرای شاه قصبه کند، نفوذ خود را علاوه بر شاه متوجه درباریان نیز کرد.

حتما بخوانید  10 سوتی بزرگ فیلمنامه سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)»

 

 

نگاهی به سریال گیسو

 

 

جیران، روستازاده ای که دل ناصرالدین شاه را ربود

 

جیران، روستازاده ای که دل ناصرالدین شاه را ربود

 

از نفوذ جیران در شاه بسیار گفته اند. چنانچه ناصرالدین شاه علیرغم عرف شاهان قاجار فرزند جیران محمد قاسم میرزا ملقب به امیرنظام را ابتدا به عنوان فرماندهی کل قشون ایران و سپس عنوان ولیعهدی برگزید. این در حالی بود که جیران هیچ تباری قاجاری و شاهی نداشت. اما امیرنظام تنها ۶ سال زنده ماند و به طرز مشکوکی درگذشت تا ناصرالدین شاه به شدت مغموم شود.

 

فرزندان دیگر جیران نیز سرنوشت مشابهی پیدا کردند. تمامی فرزندان جیران (چهار فرزند) در سنین خردسالی از دنیا رفتند. خود جیران نیز به بیماری سل مبتلا شد و پس از مرارت های بسیار در حالی که ناصرالدین شاه مدت ها خودش بر بالینش حاضر می شد و به او دوا می خوراند، از دنیا رفت. مرگ او ناصرالدین شاه را به شدت اندوهگین کرد. به طوری که ناصرالدین شاه در تمام ۳۰ سالی که پس از جیران زندگی کرد او را از یاد نبرد. حتی گفته اند که ناصرالدین شاه نقاشی سیاه قلمی از جیران داشته که همیشه به وقت دلتنگی به آن نگاه می کرد. برخی منابع نیز عنوان کرده اند ناصرالدین شاه پس از آنکه به ضرب گلوله میرزا رضا کرمانی از پا در می آمد، کشان کشان خود را به آرامگاه جیران رساند تا در کنار همسر محبوبش جان بسپارد.

 

 

نگاهی به مجموعه همرفیق و مهمانهایش

 

 

حاشیه های سریال جدید حسن فتحی

 

حاشیه های سریال جدید حسن فتحی

 

پس از آنکه اخباری مبنی بر شباهت جیران، سریال جدید حسن فتحی با سریال دیگری از شبکه نمایش خانگی مطرح شد، روابط عمومی سریال جیران واکنش نشان داد. در واقع خبرها حاکی از آن است که همزمان با تصویربرداری سریال جیران، سریال دیگری از شبکه نمایش خانگی به نام «آهوی من مارال» نیز به کارگردانی مهرداد غفارزاده در حال ساخت در شبکه نمایش خانگی است. در این سریال نیز به بخشی از زندگی ناصرالدین شاه پرداخته شده که بی شباهت به ماجراهای سریال جیران حسن فتحی نیست.

 

به همین جهت عوامل سریال جیران تصمیم گرفتند با انتشار بیانیه ای شبهات را برطرف کنند. در بیانیه روابط عمومی سریال جیران آمده است که شایعه مربوط به شباهت سریال جیران با آهوی من مارال اصلا درست نیست. بلکه با وجودی که هر دو سریال برهه ای از زندگی ناصرالدین شاه قاجار را دستمایه قرار داده اند. ولی داستان سریال جیران به شاه جوان می پردازد. در حالی که قصه سریال آهوی من مارال در دوران کهنسالی شاه ایران اتفاق می افتد. در ادامه این بیانیه نیز آمده است که یک نهاد صنفی نیز پس از بررسی های لازم رأی به عدم شباهت فیلمنامه دو سریال داده است. و تنها پس از آن بوده که پروانه ساخت سریال جیران صادر شده است.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال دختران درخشان | اثری ماورایی در قالب جنایتی ریشه دار

 

 

داستان سریال جیران؛ واقعیت های تاریخی یا قصه ای آمیخته به خیال؟

 

داستان سریال جیران؛ سریال جدید حسن فتحی واقعیت های تاریخی یا قصه ای آمیخته به خیال؟

 

نویسنده و کارگردان سریال جیران عنوان کرده اند، داستان سریال جدید حسن فتحی، روایتی پر فراز و نشیب است که برخی وقایع و شخصیت های خیالی نیز در آن نقش خواهند داشت. گفته می شود علاوه بر شخصیت جیران، شخصیت های واقعی زیاد دیگری نیز در پیشبرد قصه سریال جیران نقش خواهند داشت.

به گفته حسن فتحی، ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقاخان نوری (صدراعظم ایران بعد از امیرکبیر)، ملک ‌جهان خانم مهد علیای ایران (مادر ناصرالدین شاه)، ملک‌ زاده (خواهر ناصرالدین شاه) و بسیاری دیگر از شخصیت های سریال جیران شخصیت های واقعی خواهند بود.

 

احسان جوانمرد، نویسنده سریال جیران، در ابتدا فیلمنامه سریال را در سال ۹۱ نوشته بود. احساس جوانمرد که به خصوص با نوشتن فیلمنامه سریال «بانوی عمارت» در سال ۱۳۹۸ موفقیت زیادی به دست آورد. فیلمنامه سریال جیران در سال ۹۷ به اسماعیل عفیفه، تهیه‌ کننده‌ جریان و حسن فتحی، کارگردان نشان داد که مورد توجه این دو قرار گرفت. پس از طی شدن مراحل پیش تولید نهایتا فیلمبرداری سریال جیران از اواسط سال ۹۹ کلید خورد.

 

 

پرفروش ترین سریال های شبکه نمایش خانگی

 

 

جمع بندی نهایی

 

جیران سریال جدید حسن فتحی پس از طی کردن مراحل پیش تولید از اواسط سال ۹۹ در حال فیلمبرداری است. گفته می شود این سریال تاریخی و عاشقانه به زودی از شبکه نمایش خانگی فیلیمو پخش خواهد شد. حضور ترکیبی از افراد موفق در این فیلم از حسن فتحی (با سریال های موفقی همچون شهرزاد)، اسماعیل عفیفه (شهرزاد و زمانه) و احسان جوانمرد (بانوی عمارت) به همراهی گروهی از بهترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران از جمله بهرام رادان، پریناز ایزدیار، رعنا آزادی ‌ور، بابک حمیدیان، مریلا زارعی و دیگران، نیز نویدبخش تکرار موفقیت سریال های تاریخی موفقی همچون شهرزاد است.

 

پریناز ایزدیار نقش جیران را برعهده دارد که داستان سریال نیز حول محور شخصیت او می گذرد. شخصیتی که تاثیر زیادی روی ناصرالدین شاه و درباریان قاجار گذاشت. بهرام رادان هم نقش ناصرالدین شاه را ایفا می کند تا پس از یک سال غیبت در سینما و تلویزیون، بازگشت باشکوهی با یکی از نقش های کلیدی سریال جیران داشته باشد. بابک حمیدیان، یکی تحسین شده ترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران طی سال های اخیر هم در نقش ملیجک دربار ناصرالدین شاه ایفای نقش خواهد کرد. یکی از نقش های سریال جیران که حواشی و شایعات زیادی داشت، نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه است. نقشی که پیشتر گمان می رفت، بازیگرانی همچون شبنم مقدمی و رویا تیموریان این نقش را برعهده بگیرند. ولی نهایتا حسن فتحی این نقش را به مریلا زارعی، یکی دیگر از چهره های سرشناس سینما و تلویزیون ایران سپرد.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک