عباس کیارستمی در قلمرو ادبیات | آشنایی با کتاب های کارگردان پرآوازه ایرانی

عباس کیارستمی در قلمرو ادبیات | آشنایی با کتاب های کارگردان پرآوازه ایرانی


31 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب عباس کیارستمی

عباس کیارستمی علاوه بر آنکه کارگردانی مطرح در سطح جهانی بود، کتاب های مختلفی در قلمرو ادبیات به رشته تحریر در آورد. درباره عباس رستمی در قلمرو ادبیات و  کتاب های عباس کیارستمی در مجله کوروش بیشتر بخوانید.

 

عباس کیارستمی یکی از مشهورترین فیلمسازان و هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی بود. با وجودی که در مورد آثار سینمایی کیارستمی بسیار صحبت می شود. ولی کیارستمی علاوه بر کارگردانی، دستی در عکاسی، نقاشی، شعر و نویسندگی نیز داشت.

 

عباس کیارستمی در حالی در تیر ماه سال ۱۳۹۵ از دنیا رفت که از خود گنجینه ای از فیلم، کتاب، عکس را به یادگار گذاشت. بسیاری عباس کیارستمی را شاخص ترین فیلمساز ایرانی پس از انقلاب می دانند. کیارستمی در طی بیش از ۴ دهه فعالیت خود در عرصه سینما جوایز بین المللی سینمایی بی شماری را به دست آورد. عباس کیارستمی علاوه بر آنکه در کارنامه هنری خود بیش از ۷۰ جایزه سینمایی به دست آورد، تاثیر عمیقی بر سینمایی جهان گذاشت.

 

چنانچه برخی از مشهورترین فیلمسازان دنیا بارها از آثار او تمجید کردند. تمامی ستایش هایی که از کیارستمی و سبک و سیاق خاص فیلمسازی او شدند، یک نقطه مشترک دارند. اکثر بزرگان سینما و منتقدان هنری او را به دلیل شاعرانگی و خلق لحظاتی عاطفی بر پرده نقره ای ستودند. شاعرانگی که آن را می توان وامدار دلبستگی عمیق کیارستمی فیلمساز به ادبیات سرزمین مادری و اشعار کهن و مدرن ایرانی دانست. بازتابی از این شاعرانگی و طبع ظریف و حساس عباس کیارستمی را نه تنها در فیلم ها، مجموعه عکس ها و نقاشی های او بلکه در کتاب هایی که به رشته تحریر در آورده نیز می توانیم به وضوح ببینیم. با این مقدمه برخی از بهترین کتاب های عباس کیارستمی را با هم مرور می کنیم، با سرویس ادبیات مجله کوروش همراه باشید.

 

 

باد و برگ، مجموعه شعر زیبا و خواندنی عباس کیارستمی

 

باد و برگ، مجموعه شعر زیبا و خواندنی عباس کیارستمی

 

«باد و برگ» یکی از چندین مجموعه شعر عباس کیارستمی است. عباس کیارستمی در این مجموعه شعر همچون اکثر آثارِ خود نگاهی ساده به دنیای پیرامون خود و زیبایی های طبیعت دارد. تصویرگرایی و طبیعت گرایی، ایجاز و نغزی اشعار او را با اشعار هایکوی ژاپنی نیز مقایسه کرده اند. هایکو قالبی از شعر کهن ژاپنی است که از ویژگی های اصلی آن می توان به کوتاهی و نگاه ویژه به طبیعت اشاره کرد. کیارستمی نیز در مجموعه شعر خود باد و برگ نگاهی این چنینی دارد.

 

 

پرفروش ترین آثار هاینریش بل

 

 

گرگی در کمین؛ مجموعه اشعار دو زبانه انگلیسی فارسی کیارستمی

 

گرگی در کمین؛ مجموعه اشعار دو زبانه انگلیسی فارسی کیارستمی

 

کتاب «گرگی در کمین» یکی دیگر از مجموعه اشعار عباس کیارستمی، فیلمساز و شاعر صاحب سبک ایرانی است. کیارستمی عنوان این مجموعه را از یکی از اشعار مجموعه «گرگی در کمین» گرفته است. تفاوت کتاب گرگی در کمین با دیگر آثار کیارستمی دو زبانه بودن آن است. ترجمه انگلیسی اشعار این مجموعه توسط کریم امامی و مایکل بی یرد انجام گرفته است.

حتما بخوانید  معرفی 15 کتاب صوتی رمان های معروف ایران و جهان

 

 

بیشتر بخوانید » درباره ۷ رمان برنده جایزه ادبی نوبل « 

 

 

حافظ به روایت کیارستمی؛ روایتی مدرن از حافظ

 

حافظ به روایت کیارستمی؛ روایتی مدرن از حافظ

 

کتاب «حافظ به روایت کیارستمی» همانطور که از نام آن پیداست، مجموعه ای از اشعار حافظ، غزلسرا و از پرآوازه ترین شاعران ادبیات فارسی است. کیارستمی در کتاب حافظ به روایت کیارستمی برخی از اشعار حافظ را با دسته بندی های موضوعی پیش روی خوانندگان گذاشته است. نکته برجسته دیگر کتاب عباس کیارستمی، آوردن تنها بخش هایی از غزل های حافظ در این مجموعه است.

سبک و سیاق خاص کیارستمی در برگزیدن اشعار حافظ که تنها جانِ کلام و و بیت های آغازین هر غزل را در کتاب آورده و همینطور فصل بندی های موضوعی باعث سهولت در خوانش غزل های حافظ می شود. موضوعی که باعث شده برخی از حافظ شناسان نیز این کتاب عباس کیارستمی را اثری جذاب و خواندنی در میان کتاب های حوزه حافظ پژوهی به شمار بیاورند.

 

 

سعدی از دست خویشتن فریاد، جادوی قلم شیخ اجل از دریچه نگاه کیارستمی

 

سعدی از دست خویشتن فریاد، جادوی قلم شیخ اجل از دریچه نگاه کیارستمی

 

کتاب «سعدی از دست خویشتن فریاد» یکی دیگر از آثار کیارستمی است که نویسنده در آن به اشعار کهن ایرانی و این بار به سعدی، ملقب به شیخ اجل و از مشهورترین غزل سرایان فارسی گوی در سطح جهان پرداخته است. کیارستمی در کتاب سعدی از دست خویشتن فریاد هم با رویکردی مشابه کتاب «حافظ…»، پاره ای از غزلیات سعدی را گاهی یک بیت و گاهی یک مصرع را با فصل بندی های موضوعی یکجا جمع آوری کرده است. همین بخش بندی های موضوعی و کوتاهی سخن به خصوص برای خوانندگانی که چندان آشنایی با اشعار کهن پارسی ندارند می تواند شروع خوبی برای غرق شدن در دنیای شعر و غزل باشد.

 

 

آتش؛ جزئی از کلیات شمس؛ مولانا خوانی به همراه عباس کیارستمی

 

آتش؛ جزئی از کلیات شمس؛ مولانا خوانی به همراه عباس کیارستمی

 

کتاب «آتش: جزئی از کلیات شمس» یکی دیگر از آثار بسیار خواندنی عباس کیارستمی در حوزه ادبیات کلاسیک فارسی است. عباس کیارستمی در این کتاب دو جلدی که برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید، با همان ذوق سرشار و سلیقه شخصی خودش دست به گزینش اشعار مولانا، عارف و شاعر مشهور ایرانی زده است. کیارستمی که کار خود را در این کتاب «هرس کردن» غزل ها و مثنوی های مولانا دانسته، با همین رویکرد پاره ای از جذاب ترین و پرمغزترین اشعار مولانا را پیش روی خوانندگانش گذاشته است.

 

 

آب: گزیده نگری اشعار نیما

 

آب: گزیده نگری اشعار نیما

 

عباس کیارستمی در کتاب «آب: گزیده نگری اشعار نیما» این بار به شعر مدرن ایرانی رجعت کرده است. نیما یوشیج، شاعر معاصر ایرانی که آغازگر شعر نوی فارسی است، یکی از تاثیرگذارین شاعران قرن اخیر در ادبیات فارسی بوده است. نیما که آثارش را سمبولیست (نمادگرایانه) دانسته اند، همچون خود عباس کیارستمی مجذوبِ طبیعت بود و تک تک آثارش نیز بازتابی از همین حضور مداوم شاعر در طبیعت است. و چه کسی بهتر از کیارستمی برای خوانش اشعار نیما!

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه بهترین کتاب های داستان و رمان ادبیات افغانستان

 

 

من خانه ‌م؛ پاره نامه ‌هایی از عباس کیارستمی

 

من خانه ‌م؛ پاره نامه ‌هایی از عباس کیارستمی

 

کتاب «من خانه ‌م؛ پاره نامه ‌هایی از عباس کیارستمی» مجموعه ای از نامه های عباس کیارستمی به همسر و فرزندانش به دست خط خود او است. در کنار نامه ها برخی نقاشی ها و عکس ها هم به چاپ رسیده که جذابیت خواندن کتاب «من خانه م…» را دو چندان می کند. جذابیت و زیبایی کتاب را باید در مواجهه مخاطب با کیارستمی غیرفیلمساز و غیرهنرمند بدانیم.

در این کتاب با کیارستمی، پدر، همسر و وجهه ای شخصی از او آشنا می شویم. به این جهت، خواندن کتاب «من خانه ‌م؛ پاره نامه ‌هایی از عباس کیارستمی» به خصوص برای دوستداران سینمای کیارستمی می تواند جذابیت بالایی داشته باشد.

 

 

کتاب های برنده جایزه پولیتزر

 

 

من سفرم؛ جلد دوم پاره نامه هایی از عبارس کیارستمی

 

من سفرم؛ جلد دوم پاره نامه هایی از عبارس کیارستمی

 

کتاب «من سفرم»، جلد دوم پاره نامه ‌هایی از عباس کیارستمی است که توسط بهمن کیارستمی، پسر عباس کیارستمی منتشر شده است. چاپ کتاب «من سفرم» در حالی بود که قبلا انتشار «من خانه ‌م» حواشی زیادی را به وجود آورده بود و برخی آن را نقض حریم خصوصی خوانده بودند. به هر روی، در حالی که همچنان سروصداهای حواشی کتاب قبلی کیارستمی نخوابیده بود، به فاصله چند ماه کتاب «من سفرم» نیز منتشر شد.

 

در کتاب من سفرم نامه های کیارستمی به همسرش، پروین امیر قلی را می خوانیم. وجه مشترک نامه های مجموعه من سفرم، در سفر نوشته شدنشان است. کیارستمی نامه های خود را برای پروین، همسرش از پراگ، مسکو، پارس و کن و بسیاری دیگر از شهرهایی که به آن سفر کرده نوشته است. کیارستمی گاهی از شگفتی های خود از سرزمین های جذابی که به آن سفر کرده و گاهی هم از غم فراغ و احوال شخصی خود نوشته است.

 

 

بهترین داستان های کوتاه ایرانی معاصر

 

 

جمع بندی نهایی

 

عباس کیارستمی، هنرمندی بود که کارِ هنر را نه قضاوت، بلکه به تفکر واداشتن می دانست. همین طرز فکر را می توانیم در تمامی آثار سینمایی و ادبی این هنرمند اصیل و دوست داشتنی ببینیم. کیارستمی آنجا که از شاعرانی حافظ، مولانا، سعدی، نیما و دیگران می گوید، تنها میوه هایی از باغ بیکران شعر فارسی را پیش روی خوانندگانش قرار می دهد تا هر کس هر آنچه می خواهد را از آن دریافت کند.

 

در اشعارِ نغز و پرمغز کیارستمی هم همان هنرمند لطیف، حساس و باریک اندیشِ عاشق طبیعت و زندگی را می بینیم که با سادگی شگفت انگیزی، چکیده ای از حال و هوای خود و لحظه هایی که در آن زیسته را پیش روی مخاطبانش گذاشته است. برای نزدیک شدن به عباس کیارستمی شاعر و نویسنده، لازم نیست حتما فیلم هایی او را دیده باشید، ولی اگر قبلا با عباس کیارستمی فیلمساز آشنا بوده باشید و سپس وارد دنیای آثار ادبی او شوید، چه بهتر.

 

 

بیشتر بخوانید » پرفروش ترین آثار هاروکی موراکامی « 

 

 

کالابرگ الکترونیک