۲ طرز تهیه جوجه سوخاری مرحله به مرحله + فیلم آموزش

۲ طرز تهیه جوجه سوخاری مرحله به مرحله + فیلم آموزش


4 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه جوجه سوخاری

برخلاف تصور خیلی از افراد جوجه سوخاری با مرغ سوخاری یا مرغ بریان متفاوت است. در سرویس آشپزی مجله کوروش می توانید جوجه سوخاری ساده خانگی را همراه با روش درست کردن جوجه سوخاری پولکی رستورانی یاد بگیرید. فیلم آموزش طرز تهیه جوجه سوخاری را هم تماشا کنید.

 

 

مواد لازم برای تهیه جوجه سوخاری (۴ نفر)

مرغ کامل: ۱ عدد حدود ۱/۵ کیلوگرم

نمک: ۳/۴ قاشق چای خوری

فلفل سیاه آسیاب شده: نصف قاشق چای خوری

آرد سفید: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته دار

پیاز کوچک: ۱ عدد

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه خمیر

نشاسته سیب زمینی: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته دار

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

پودر سویا: ۲ قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: ۱/۴ قاشق چای خوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری

تخم مرغ بزرگ: ۱ عدد

آب یخ: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

فلفل تند: ۱/۴ قاشق چای خوری

فلفل سیاه: به مقدار لازم

دانه کنجد: ۱ قاشق چای خوری

زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

زمان پخت: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه سوخاری (روش اول)

طرز تهیه جوجه سوخاری کره ای

برای درست کردن جوجه سوخاری باید از یک جوجه درسته کوچک استفاده کنید و آن را سوخاری کرده و در روغن فراوان سرخ کنید. طرز تهیه جوجه سوخاری پفکی رستورانی بسیار ساده است، تنها لازم است آن را به روش درستی انجام دهید و مرغ را درست مزه دار کنید.

مرحله اول؛ نصف کردن جوجه

در اولین مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری یا مرغ سوخاری کره ای باید مرغ را با کمک یک قیچی تیز یا چاقو از وسط به دو نیم تقسیم کنید. این روش سوخاری کردن مرغ یک روش اصیل کره ای برای درست کردن جوجه سوخاری است که در عین سادگی، طعم فوق العاده لذیذی دارد. در این روش طرز تهیه جوجه سوخاری ساده خانگی بهتر است مرغ کوچک را به صورت دو نیم سرخ کنید تا خوش طعم تر شود. برای این کار باید مرغ را درست از وسط آن به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی «

مرحله دوم؛ مزه دار کردن جوجه

مزه دار کردن جوجه

بعد از اینکه مرغ را به دو نیم تقسیم کردید، مقداری نمک و فلفل سیاه به آن بزنید. در صورت تمایل می توانید کمی ادویه یا آب لیمو ترش نیز به مرغ بزنید تا خوب مزه دار شود. اما در این روش پخت تنها اضافه کردن نمک و فلفل نیز کافی است. سپس مرغ را برای ۱ تا ۲ ساعت و یا یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود. اگر زمان کافی برای مزه دار شدن مرغ ندارید، می توانید بلافاصله شروع به سوخاری کردن مرغ کنید و آن را تهیه کنید. در این مرحله باید مرغ را در ۱/۴ لیوان فرانسوی آرد غوطه ور کنید و تمام سطح مرغ را با آرد بپوشانید.

مرحله سوم؛ درست کردن خمیر جوجه سوخاری

درست کردن خمیر جوجه سوخاری

در سومین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی باید خمیر جوجه سوخاری را آماده کنید. برای این کار نشاسته، آرد سفید، پودر سویا، بیکینگ پودر، نمک، تخم مرغ و آب یخ را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. آن قدر مواد را ترکیب کنید که هیچ گلوله آردی در آن باقی نماند. سپس آن را کنار بگذارید. در یک کاسه کوچک نیز فلفل قرمز، فلفل سیاه و دانه کنجد را با هم ترکیب کنید و سپس به سراغ مرحله بعدی بروید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی بلوبری با طعم عالی به 6 روش کافی شاپی

مرحله چهارم؛ سرخ کردن پیاز برای مزه دار کردن روغن

سرخ کردن پیاز برای مزه دار کردن روغن

در این مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری کره ای باید پیازها را به صورت حلقه ای و درشت خرد کنید. سپس در یک قابلمه گود به اندازه حجم مرغ ها روغن بریزید. پیازها را سرخ کنید تا رنگ آن ها قهوه ای شود. سپس آن ها را به کمک انبرک آشپزی از داخل روغن بردارید و کنار بگذارید. این کار موجب می شود تا روغن شما عطر بهتری به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

مرحله پنجم؛ قسمت اول سرخ کردن جوجه سوخاری

قسمت اول سرخ کردن جوجه سوخاری

در این مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری کره ای باید مرغ را در خمیری که آماده کردید غوطه ور کنید. سپس مرغ را داخل روغنی که پیاز را در آن سرخ کردید، بیندازید. اجازه دهید مرغ برای ۲ دقیقه در روغن سرخ شود. سپس آن را برگردانید و ۱۰ دقیقه دیگر سرخ کنید و گاهی مرغ را پشت و رو کنید تا همه جای آن به طور مساوی سرخ شود. سپس مرغ را از داخل روغن خارج کنید و داخل یک ظرف استیل بیندازید. این کار را برای تکه دوم مرغ نیز تکرار کنید.

مرحله ششم؛ قسمت دوم سرخ کردن جوجه سوخاری

قسمت دوم سرخ کردن جوجه سوخاری

بعد از اینکه هر دو سمت جوجه را یک بار در روغن سرخ کردید. حال باید برای بار دوم این کار را انجام دهید. دوباره روغن را کاملاً داغ کنید. سپس هر تکه از مرغ را به صورت جداگانه در روغن غوطه ور کنید تا خوب سرخ و طلایی رنگ شود. مرغ را کامل در همه جهات بچرخانید تا کاملاً سرخ شود و ترد و سوخاری شود. در این مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری کره ای سرخ کردن هر تکه از مرغ تقریباً ۱۰ دقیقه طول می کشد. سپس مرغ را از روغن خارج کنید و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه آن خارج شود. این کار را برای تکه دیگر مرغ نیز انجام دهید. در نهایت ترکیب فلفل سیاه، فلفل قرمز و کنجد را روی مرغ بریزید و آن را به صورت داغ سرو کنید.

بیشتر بدانید » طرز تهیه کباب تابه ای «

مواد لازم برای تهیه جوجه سوخاری پولکی

ترکیب اورگانو یا پونه کوهی، ریحان خشک، شوید خشک و جعفری خشک: ۱ قاشق غذاخوری

پاپریکا: ۱ قاشق غذاخوری

گرانول پاپریکا: ۱ قاشق مربا خوری

آویشن: ۱ قاشق غذاخوری

پودر تندوری: ۱ قاشق غذاخوری

پودر گوجه: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

روغن زیتون: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

خردل ملایم: ۳/۴ قاشق غذاخوری

سیر: ۲ تا ۳ حبه

آّب لیمو ترش تازه: ۱ عدد

مرغ: ۲ عدد هر کدام حدود ۸۰۰ گرم

آرد سفید: ۱ کیلوگرم

مراحل طرز تهیه جوجه سوخاری پولکی (روش دوم)

مرحله اول؛ آماده کردن سس مخصوص برای مزه دار کردن جوجه

آماده کردن سس مخصوص برای مزه دار کردن جوجه

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری یا جوجه سوخاری پولکی باید همه ادویه ها را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کنید. برای این کار همه سبزیجات خشک را همراه با ۱ قاشق غذاخوری پاپریکا، ۱ قاشق غذاخوری گرانول پاپریکا، آویشن، پودر تندوری و پودر گوجه را با هم ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و فلفل نیز به این ترکیب جذاب اضافه کنید. حالا روغن زیتون را به این مواد اضافه کنید. برای این کار بهتر است از روغن زیتون بو دار استفاده شود. سپس مواد را خوب با روغن زیتون ترکیب کنید. خردل و سیر رنده شده را نیز به مواد اضافه کنید. آب لیمو ترش را هم به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سس کاملاً یک دست شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته‌ چین مرغ در فر و بدون فر

بیشتر بخوانید: طرز تهیه و فوت و فن های شامی کباب

مرحله دوم؛  آماده کردن جوجه ها

در این مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری پولکی باید هر یک از مرغ ها را از قسمت سینه برش دهید. سپس آن را کاملاً باز کنید. رگ و مواد اضافی داخل شکم را کاملاً تخلیه کنید. روی همه قسمت های مرغ با کمک یک چاقوی تیز برش هایی ایجاد کنید تا سس به طور کامل به داخل مرغ نفوذ کند و خوب مزه دار شود. قسمت ران و سینه مرغ را چند برش بزنید تا هم خوب سرخ شود و هم مزه خوبی بگیرد.

مرحله سوم؛ مزه دار کردن مرغ ها

مزه دار کردن مرغ ها

دو عدد مرغ را در یک کاسه بزرگ قرار دهید. سپس تمام سس را روی مرغ ها بریزید. یک دستکش پلاستیکی به دست کنید و مرغ ها را همراه با سس مخصوص ماساژ دهید تا کاملاً مزه دار شود. سپس مرغ را برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً مزه دار شود.

مرحله چهارم؛ آماده کردن مواد سوخاری

برای درست کردن پودر سوخاری مخصوص جوجه سوخاری باید در یک کاسه بزرگ، ۱ کیلو آرد سفید را با ۲ قاشق غذاخوری از تمام ادویه هایی که مرغ را در آن مزه دار کردید ترکیب کنید. مواد را خوب ترکیب کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به آن بزنید.

مرحله پنجم؛ آرد زدن به مرغ

در این مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری پولکی باید مرغ های مزه دار شده را داخل کاسه آردها قرار دهید و سپس آردها را با دست به سطح مرغ فشار دهید تا کاملاً به آن بچسبد. همه بخش های مرغ را به آرد آغشته کنید. سپس مرغ را داخل آب یخ بیندازید. سپس مرغ را دوباره داخل آرد بیندازید. خوب آرد را به بدنه مرغ فشار دهید تا کاملاً به آن بچسبد و پولکی شود.

مرحله ششم؛ سرخ کردن جوجه سوخاری

سرخ کردن جوجه سوخاری

در این مرحله از طرز تهیه جوجه سوخاری پولکی باید در یک ماهیتابه بزرگ و گود به مقداری زیاد روغن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس مرغ آغشته به آرد سوخاری را که از قسمت شکم که باز شده و حالت پهن دارد، داخل روغن قرار دهید. مرغ باید طوری در روغن قرار بگیرد که کاملاً سطح آن از روغن پوشیده شود. بعد از این که رنگ مرغ طلایی شد و کاملاً سرخ شد، آن را از روغن خارج کنید و روی دستمال یا طوری قرار دهید تا روغن اضافی خارج شود. سپس مرغ بعدی را هم به آرد آغشته کنید و به همین روش در روغن سرخ کنید.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رولت مرغ « 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه جوجه سوخاری

طرز تهیه جوجه سوخاری پولکی

  • برای درست کردن جوجه سوخاری پولکی می توانید پوست مرغ را به طور کامل جدا کنید و بعد آن را مزه دار نموده و سرخ کنید.

 

  • می توانید جوجه سوخاری ساده خانگی را با سس کچاب و یا هر سسی که دوست دارید میل کنید.

 

  • برای درست کردن جوجه سوخاری ساده خانگی به صورن پولکی حتماً باید مرغ را بعد از آغشته کردن به آرد، در آب یخ فرو ببرید و بعد آرد را با دست روی مرغ فشار دهید تا آرد کاملاً به مرغ بچسبد.

 

  • برای درست کردن جوجه سوخاری کره ای می توانید از انواع ادویه و چاشنی برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید تا طعم بهتری بگیرد.

 

  • علت سرخ کردن پیاز قبل از سوخاری کردن جوجه ها در طرز تهیه جوجه سوخاری این است که روغن شما بوی پیاز سرخ شده به خود بگیرد و در نهایت مرغ خوش عطر و طعم تری داشته باشید.

 

منبع: maangchi

 

کالابرگ الکترونیک